Pravda

Pravda

Anotace: Moje úvaha o pravdě, kterou nám zadali ve škole

Pravda.Každý říká, že jedině pravda je to, co chce slyšet, ale je tomu vážně tak ? Skutečně budou lidé šťastnější, když na každý svůj dotaz a na každou svou pochybnost dostanou jako odpověď pravdu ? Tak vezmeme třeba děti….bylo by snad lepší jim odmalička říkat, že dárky nenosí Ježíšek, ale že je kupují sami rodiče ? Vyzrazením pravdy by lidé přišli o své naděje a iluze a svět by byl mnohem smutnější než je.
Nechci, aby to vyznělo, že pravda je něco špatného.Pravdu by jsme měli říkat v situacích, kdy neublíží, kdy pomůže, kdy nezraní city druhého nebo když má poodhalit naše city.
O pravdě se říká, že je realativní.A také ano.Jako příklad můžeme vzít třeba víru v Boha.Pro věřícícho je pravdou, že Bůh existuje, všechny nás pozoruje a ovlivňuje naše osudy.Pro ateistu je pravdou, že nic jako Bůh není a že vše záleží jen na nás.Názor na tuto věc nemůžeme ani jednomu vzít a ani ji potvrdit.Pravdu tedy můžem mít ten či onen.Každého názor, tedy jeho pohled na to, zda je existence Boha pravdou, může být správný.
Jak vnímám pravdu já ? Pro mě je pravda něco moc důležitého.Jsem ráda, když se mnou lidé jednají narovinu, když vím jaké se mnou majít úmysly nebo co si o mě myslí.Ovšem, jako většině lidí se i mě lépe poslouchá pravda, řečena v kladném smyslu vzhledem k mé osobě.Myslím si, že i kritiku snesu, když je ovšem oprávněná a alespoň trochu pravdivá.
Ne vždy, je pravda na místě. Je lepší říci pravdu umírajícímu o tom, že již nemá šanci a přivést ho tak o poslední minuty klidného života, nebo máme použít milosrdnou lež a dopřát mu tak naději ? Je správné upozornit ženu na nevěru jejího muže, když by se bez této pravdy jejich rodina nerozpadla ? Pro tyto situace používáme tzv. milosrdnou lež. Ta nám neublíží a splní svůj účel.
Jsou ovšem i situace, kdy je i krutá pravda nejlepším řešením.Příkladem může být případ, kdy rodiče pohřešují své dítě a nevědí co s ním je.Žije, trpí nebo je dokonce mrtvé ? V těchto případech je lepší a osvobozující dozvědět se pravdu než žít v nejistotě.
Co mám říci na závěr ? Asi jen to, že i když budeme pravdu rozebírat ze všech stran, stále tady budou ti co nám budou lhát, ti ktěří se pravdy bojí a ti kteří ji neumějí a nechtějí přijímat ani říkat.
Autor Janinna, 16.01.2009
Přečteno 378x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí