Zničeno

Zničeno

Anotace: O Aztécích, o srovnání s evropou... prosím komentáře

Nespravedlnost vládne světu, s tím se nedá nic udělat. Teď jenom, v jakých mírách se na světě vyskytuje. Jsou malé nespravedlnosti, jako je omyl učitele při udílení školního trestu, větší nespravedlnosti, kdy je nevinný odsouzen k trestu smrti.
A pak jsou nespravedlnosti, na které se nezapomene.
Do poslední skupiny patří Šoa, Stalinismus a mnoho dalšího. Já se zaměřím na konkvistu jižní Ameriky.
Jakožto student Španělského gymnásia bych měl být hrdý na vyhlazení Aztéků a Inků, na zničení tisíců uměleckých děl a jejich přetavení na mince. Ale jakožto zdravě myslící člověk vím, že občas musí jít patriotismus stranou a použít selský rozum. Ničit, to je činnost jednoduchá, ale zlá.
Historii celé Mexické konkvisty vám vyprávět nebudu, od čeho je škola, případně Google. Ale řeknu vám, kdo je vinen.
Na prvním místě je to Cortés. Zachoval se barbarsky a pod rouškou křesťanství zničil civilizaci ze zářícími městy, přičemž v hlavním žilo dvěstětisíc lidí, a to v době, kdy měl Londýn slabých osmdesát. V dobách, kdy mi jsme pálili čarodějnice, měli Aztékové systém, kde lidé požívali drogy, aniž by se na nich stali závislými.
Na to pálení čarodějnic mi řeknete 'Ale oni měly lidské oběti.' To by bylo jako srovnávat Orwella a Huxleyho. Zatímco Orwell popsal stát policejní šikany a diktatury, s Huxleym se shodl pouze v oné diktatuře. V jeho Konci civilizace je vylíčena diktatura, kde jsou lidé šťastní, diktaturu nevnímají. U nás se čarodějnice pálily s tím, že se to většině lidí, včetně obětí, hnusilo. Obětovaný Azték se cítil poctěn, že byl obětován bohu slunce Xipe Totecovi.
Trochu jsem se nechal unést, zpět k viníkům.
Druhým je Montezuma. On totiž Španěly nepobil hned, když mu začali bořit chrámy, on doufal, že se všechno uklidní. Kdyby totiž, jako jeho nástupce Cuauhtémoc bojoval do posledního muže, Španělé by byli i přes nemoci, které tam zavlekli, děla, koně a ocelové zbraně pobiti do jednoho. Aztékové by bojovali i za cenu smerti celé armády, ale bojovali by vítězně. Cuauhtémoc, který jednal takto, se moci chopil příliš pozdě.
Dodejme, že téměř všechno zlato přišlo vniveč. Bylo přetaveno v mince a křížky.
Autor 1984, 03.02.2009
Přečteno 235x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí