Pokrytectví a přetvářka

Pokrytectví a přetvářka

Anotace: FILOSOFICKÁ ESEJ...

Když povím, že psát esej může být velkou zábavou, myslím na tu rozmanitost.
Je-li člověk šikovný (či má talent chcete-li), může použít velkých slov, geniálně obejde situaci, ukryje pravou podstatu věci pod úplně jiná slova, tak že není možno to prokázat,ale přitom je to všem jasné, až kolikrát sám pisatel objeví nečekané souvislosti.
Takových lidí je poskromnu. Však troufám si sdělit, že někteří jsou šikovní natolik, že obklopeni spoustou knih, zvládají polemizovat o věcech (situacích), kterým ve skutečnosti vůbec nerozumí.
Slova, jež vám tu píši, nebudou patřit mezi zářící výroky velikánů svých dob.
Nechť tedy alespoň jsou o tom co sama znám - o pokrytectví a přetvářce - o tom co známe všichni!
Dva zdánlivě shodné termíny je zapotřebí rozlišovat. „Livia vycházela dobře s uměním svého chotě i s pokrytectvím svého syna.“ Za využití této citace Bacon připisuje přetvářce politickou prozíravost a pokrytectví malého ducha.
Přetvářka je mezi námi zažitá jako něco moc špatného. Samozřejmě vše má své klady i zápory, nutno však vystihnout, že přetvářka není lež ani nevede přímo úměrně k pokrytectví!
V podstatě jde o skutečně umění. Jak pravil Bacon: „Má-li člověk natolik pronikavý úsudek, že bezpečně pozná, co se může předložit veřejnosti a co jí má zůstat zatajeno, co je třeba odhalit jen napůl, komu a kdy, pak je mu v podstatě každá přetvářka na obtíž a na závadu.“
Či-li jak zjednodušuji já - „Nelžu jim, jen jim právě teď neříkám úplně všechno. Neboť vše má svůj čas a místo.“ Tohohle umění se přeci dá využít i za dobrými účely. Samosebou, že je to jen o lidech (konečně jako téměř vše), právě oni dovedou i ten nejušlechtilejší cit otočit „ďáblu vhod“.
Na rozdíl od pokrytectví, které je vždy čistě sobeckým aktem. Pokrytec myslí pouze na to, aby zamaskoval své vlastní slabosti, chyby a strachy, a to povětšinou právě tím, že se vyzdvihuje a odvolává se na ty ostatních a jiného argumentu nemá.
Pokrytectví je načichlé slabotou a to z vás pak i dělá. Sama znám několik lidí co mu propadli, tak lehko se naň zvyká a sžívá až - „Někomu nemůžete sundat masku, neboť by jste mu potrhali obličej.“
Bacon popisuje tři způsoby zatajování svého „skutečného já“.
Prvně uzavřenost, mlčenlivost a tajnůstkářství. Uzavřenost spočívá v tom, že si lidi tak říkajíc nepouštíte moc k tělu. Toť čistě vaše věc, nikoho tím neomezujete (krom sebe samého). S tajnůstkářstvím je tomu stejně, však nic se nesmí přehánět. Neb by hrozilo, že byste působili jako podvodníci. Co se do mlčenlivosti týče, to je vlastně ctnost hodna bohů. Jedinou tou nevýhodou bývá, že se s touto ctností leckdy (často) pojí druhý způsob a tj. přetvářka.
Do třetice jde o pokrytectví a klamání.
Co do předností spadá… Máte výhodu překvapení u vašich oponentů či zajištěná zadní vrátka, pro nepozorovatelné odchýlení od svého úmyslu.
Tak jako bývá v životě nesčet paradoxních záležitostí, tak i v případě přetvářky a pokrytectví existuje ten, jež Španělé vystihli slovy: „Pověz lež a najdeš pravdu.“
K nevýhodám patří samota se kterou kráčíte k svým cílům, neb lidé stejných názorů, jež by vás podpořili, jsou zmateni a nevědí, že vám jde o to samé. Dále pak ztrácíte to nejdůležitější a to důvěryhodnost.
Ale, „kde je dnes ta slavná hranice mezi klamem a sebeklamem“ ?!
Dnes lidé v hlouby duše nevěří sami sobě, vládne obdoba citace „Život je divadlo kde musíš hrát, i když srdce bolí - oči se musí smát.“ a naopak.
Bacon ukončuje svou práci v pojetí nalezení rovnováhy - „Mít pověst naprosté otevřenosti, umět mlčet, dovést se v patřičnou chvíli přetvařovat a být schopen pokrytectví, není-li vyhnutí.“
Svou prací poukazoval na politickou scénu. Já však říkám, že i v životě obyčejného člověka je to stejné. Nemusíte být mezi politiky nebo úředníky, abyste se setkali s pokrytectvím. Jen se rozhlédněte kolem, všude je ho víc než dost. A já se teď už pouze mohu otázat: „Je dnešní doba tak zlá i bez pokrytectví a zlých přetvářek nebo právě proto?!
Autor Lachailla, 10.03.2009
Přečteno 838x
Tipy 6
Poslední tipující: Bíša, Sidonie89, ewon, Lady L, enigman
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

:+)

22.01.2010 15:28:00 | Bíša

kdysi jsem se dozvěděla a dost mě to překvapilo, že neříci plnou pravdu není lež
pokud sluha zapře svého pána není to prý hřích
protože, když řekne pán není doma a nedořekne pouze pro vás jinak doma je není to lež
jen jsem kroutila hlavou
a přesně toto používá Satan --a politici a diplomaté
a i my, přiznejme si, že prostě všem neříkáme všechno
ač vědomně či prostě na to zapomeneme

11.05.2009 22:33:00 | Lady L

doba je doba...není zlá ani dobrá...

10.03.2009 23:24:00 | enigman

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí