Nietzsche a Buddha

Nietzsche a Buddha

Anotace: Porovnání filozofie německého filologa s věroukou probuzeného indického prince. (Nikdo to nepochopí.)

Myšlenka "Věčného návratu" může být totožná s koloběhem zrození v buddhismu (reinkarnací):
Buddha říká, že do tohoto koloběhu je člověk vtahován svou touhou po životě, rozkoši a smyslových opojeních.
A Nietzsche se vyslovuje v tom smyslu, že se "znovu vrátí", neboť miluje zemi, život, rozkoš a smyslová opojení.
Vypadá to tedy, že koncepce světa obou myslitelů jsou shodné, pouze Buddha jakožto "pesimista" ukazuje cestu k vystoupení z koloběhu a k zániku, kdežto Nietzsche, romantický Nietzsche a nadčlověk Nietzsche volí věčný život, večné utrpení a "Věčný návrat".
Autor ludmil, 02.05.2009
Přečteno 530x
Tipy 7
Poslední tipující: Jeníček., ziriant, Kadlosaurus, 6thSun, Koskenkorva
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Hm...tak slovo "myslitel" může mít význam...ale máš vlastně pravdu...díky.

25.05.2009 19:22:00 | ludmil

*může mít různý význam

25.05.2009 19:22:00 | ludmil

Buddha asi nebyl myslitel..On naopak tvrdil-údajně-že mysl je největší problém k poznání skutečnosti.

25.05.2009 16:43:00 | Weylin

Ano - oba myslitelé dospěli viditelně ke stejnému závěru - život smrtí nekončí a člověk je vrhán pořád zpět do věčného koloběhu existence, dokud nepochopí, jak se z něho vymanit. Reinkarnace je krutě logická.
Přemýšlel jsem, proč křesťanství není reinkarnaci nakloněno. Troufám si říct, že je to tak kvůli špatné interpretaci Kristových slov, že člověk získá věčný život již v této existenci. Jde o to, že jej "může" získat už v "této" existenci, bez perepetií reinkarnace, ne že jej "nutně získá". Kristovo učení v tomhle není v rozporu s učením Buddhovým. Stačí dodržet se vším všudy desatero a stane se tak. Jen tak pro vysvětlenou - nejsem přívrženec křesťanské víry, jen srovnávám filozofie tak jako ty.
Dík, žes to sem napsal - osvěžilo mne to.

03.05.2009 12:49:00 | bába čurchlastka a inkontinenční ucháč

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí