Jak mouchy přistávají na stropě.

Jak mouchy přistávají na stropě.

Anotace: jak to mouchy dělají že dokážou přistát na stropě a tam se udržet.

Pomůže nám, když víme, že mouchy jsou mnohem podobnější vrtilníkům než letadlům. Nemohou dost dobře létat souběžně se stropem, protože by se ho mohli dotknout křídly, ale dokáží létet rovně nahoru nebo dolů, a stejně tek vodorověn. Mouchy jsou vskutku všestranně nadanými letouny.
Pro přistání na stropě je potřeba, aby moucha provedla jakýsi půlobrat. Nahoru se pohybuje rychlostí a o něco větší než třicet centimetrů za vteřinu. Jak se přibližuje ke stropu, napne všech šest nohou a dvě přední při tom trochu povystrčí směrem vzhůru. Tyto dvě nohy natáhne nad hlavu, a tak se dotkne stropu jako první. Jakmile s ním naváží kontakt, moucha se přichytí (na tohle jsou končetiny hmyzu obzvláště uzpůsobené, a to téměř pro jakýkoliv povrch). Potom se vymrští a půlobratem si přitáhne hruď a ostatní čtyři nohy, které rovněž přitáhne ke stropu. na konci tohoto manévru se moucha dívá opačným směrem, než ze kterého přiletěla. Když chce zase odletět, jen se stropu pustí.
Mouchy snášejí zemskou přitažlivost nohem lépe než lidé, kteří jsou schopni odolat pouze gravitační síle o stupni 10. Kdybychom se ke stropu přiřítili rychleji, ztratili bychom vědomí. Moucha dosahuje gravitační síly o hodnotě přibližně 200 stupňů, k níž se těsně blíží také blecha při skoku.
Mouchy jsou velmi lehké. Do jednoho kilogramu se jich vejde deset tisíc.
Autor Miguel Mendez, 24.05.2009
Přečteno 4204x
Tipy 1
Poslední tipující: raďo
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

strop má drsný povrch, na skle se neudrží(nebo jsem aspon nevidel), ale jsou tvorové co se na skle udrží gekoni to je mazec

27.05.2009 11:10:00 | raďo

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí