Slepečtí vodící psi.

Slepečtí vodící psi.

Anotace: Jestliže jsou psi barvoslepí, jak je možné, že vodící psi na přechodu poznají, kdy mají zastavit a kdy jít dál ?

Slepečtí jsou speciálně vycvičení, podobně jako ostatní psi pomáhají postiženým lidem, například neslyšícím nebo vozíčkářům. Tito psi však zůstávají i přes absolvovaný odborný výcvik stále jen psy.
i ti cvičení si rádi hrají. mnozí z nich s oblibou skotačí ve sněhu nebo se honí za tenisákem, ale práce je u nich na prvním místě. Po celý den své majtele vodí od jednoho mezníku ke druhému, zastavují se s nimi před schody, obrubníky a křižovatkami. Vedou je bezpečně, o hodně rychleji, než kdyby šli jen s hůlkou, a vyžadují od nich mnohem více důvěry.
Při své práci se vodící pes musí vypořádat s dopravou. Na semaforech se samozřejmě objevují tři různé barvy, jenomže psi nerozeznají zelenou od červené nebo zelenou a červenou od žluté. Tak jak se vlastně tito barvoslepí vodící psi se semafory vyrovnají? Zdá se, že se jim ivůbec neřídí. Jsou vycvičeni tak, aby zastavili před každou křižovatkou. Musejí poslouchat své pány, kteří třeba chtějí zahnout doprava nebo doleva, takže čekají na pokyn. jestliže dostanou povel ,,vpřed´´ a nic zrovna nejede, pokračují v chůzi. Pokud se blíží nějaké vozodlo, ani se nehnou.
Co když je na semaforu červená? Jestliže nic nejede a svítí červená, pes to nepozná, a prostě jde. Je-li přechod zvukovou signalizací, pes při změně světel uslyší cvakání a ví, kdy přejít. Nové ozvučené přechody pro chodce jsou skvělé. Jeden zvuk signalizuje směr sever-jih a jiný zase východ-západ, takže psovod ví, kdy může bezpečně přejít.

Psi nejsou jediní živočichové, kteří jsou barvoslepí. Většina zvířat vidí jen odstíny šedé. Ptáci, a některé ryby dokáží barvy rozlišit, ale jediná zvířata, která jsou schopná zrakově vnímat stejné psektrum barev jako člověk, jsou lidoopi a některé vyšší opice.
Autor Miguel Mendez, 25.05.2009
Přečteno 444x
Tipy 1
Poslední tipující: raďo
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dobrá úvaha akorát si dávej pozor na velká písmena za tečkou, pokud tam samozřejmě nemá být čárka;)
Cituji z wikipedie: Je známým faktem, že pes je barvoslepý - ale ne úplně, vidí dobře červenou a žlutou barvu.

07.06.2009 14:18:00 | Frýda

zajímavé

27.05.2009 10:57:00 | raďo

Do vzkazů mi bylo napsáno, že prý se mýlím. Je to možné, ale byla jsem si skutečně jistá, že psi mají tyčinky i čípky. Omlouvám se, studuješ-li, autore, veterinu, máš pravděpodobně pravdu.

25.05.2009 19:21:00 | voedor

Sorry, ale psi NEJSOU barvoslepí, jen vidí v jiném spektru než my a vnímají barvy jinak. Ale na sítnici mají tyčinky i čípky. Samozřejmě, že se jim snáze orientuje podle klapotu, mají sluch vyvinutější než zrak. A ještě jedna věc - napadlo tě někdy, jak to, že barvoslepí lidé dokážou přejít i neozvučený přechod? Nebo lidi s Daltonismem, co nerozeznaj zelenou od červené? Na vrchu semaforu je totiž VŽDYCKY červená - poznaj, že to svítí, i když barvy nevnímají. Stejný to může bejt i u těch psů - chodicí panáček - jdu - stojací - stojim. Ale nejspíš je to všechno tohle dohromady.

25.05.2009 18:25:00 | voedor

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí