Proč nenávist

Proč nenávist

Anotace: hluboká úvaha a pak ještě povídka, obsahem úvahy je láska, námětem povídky je obsah úvahy

Proč nenávist? Protože láska. Láska znamená vnímat krásu nějakého jednotlivce, a pak, mít to povoleno oním jednotlivcem. Nenávist znamená vnímat tu krásu dvojnásobně - ale bezprávně. Nenávist je láska v podmínkách totality. Láska, která narazila na překážku - vůli milovaného jednotlivce. Kdyby milovaný (nenáviděný) neměl vůli, tato překážka by neexistovala - odtud implikuje touha milovanou (nenáviděnou...dále budeme říkat "zbožňovanou", a chceme tím vyjádřit lásku i nenávist zároveň po způsobu nietzschovských filozofů) bytost zbavit života, tedy i vůle. Kdybychom milovali například skříň, mohli bychom se jí ukájet bez přestání, neboť by nám nekladla žádný odpor. Pokud ale zbožňujeme člověka, zbožňujeme asi především jeho vůli - jeho sílu. Vždyť estetické kategorie se dají uplatnit i na skříň - její skleněná výplň se leskne jako ty nejhezčí dívčí oči - a na jejím tvrdém dřevě je něco nevýslovně vzrušujícího. Že ale nemá vůli - není pro nás nebezpečím - nezajímá nás. Přitahuje nás tedy vůle - jak se to ale srovnává s původním stanoviskem, že nenávist je zavrženou láskou? Vždyť vůle klade překážku - vůle JE překážkou - a přece nás přitahuje! Vůle vždy klade překážku. Zničit vůli znamená i zničit zbožnovanou bytost celou. Ale s vůlí s k ní nikdy nedostaneme. Tedy k té bytosti. Dostaneme se vždy právě jen k té vůli.

POVÍDKA

Ludmil - ten ustrašený nihilista - se jednoho podzimního dne, zdeprimován, přece jen odvážil zabouchnout se do skříně. A že ta skříň nebyla jen tak ledajaká, hned obdivoval její vnitřní rozeklanosti i substancionální temnou masivnost, která ho, jak se tak do ní zavřel a zabouchl za sebou dveře, fascinovala, stejně jako chlad, který z jejích stěn sálal.
Sabina toho dne neměla příliš co na práci, a tak přišla a odstrčila skříň svou rukou oknem pryč z pokoje. Její tělo vyplnilo celý tento pokoj. To bylo včera. Zítra jedla písmenkovou polívku. Ludmil ji přitom tajně pozoroval ze skříně pod oknem se nacházející. Polévka mu náhodou padala na hlavu, brzy měl vlasy mokré a v nich písmenka. A-E-O.
Nikdo neměl žádné přání - všechno pouze tak nějak ideálně plynulo, samo od sebe - anebo to byl konflikt přání, dobře, vždyť je to jedno - prostě, ať to bylo, jak to bylo, bylo to, ale nic zajímavého se každopádně nepřihodilo, nikomu. Jen Tereze někdo udělal dítě, ale to stejně neovlivní světové filozofické dění. Ludmil - ten ustrašený nihilista - není žádný nihilista, filozof je to, a cítí se velice, velice osaměle. Nemá s kým filozofovat, s kým mluvit o smyslu světa a nutnosti existence - co je mu do toho, s kým má Tereza dítě - když Ludmil "myšlenkou se baví, že příští den jej žití zbaví" (Máj)?
Autor ludmil, 05.10.2009
Přečteno 704x
Tipy 6
Poslední tipující: Koskenkorva, dead-head, ewon, Monthy Tamah
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

:) taky jsem se kdysi v dětství zabouchla do skříně, totiž zabouchla jsem tam ségru a kamarádku a morče. Morče počůralo tatínkovy ponožky, zatímco jsem sháněla, kdo by je odtamtud vyprostil. Kamarádka přišla pozdě domů. *kdes byla,* ptali se jí.....*Zabouchnutá ve skříni*, odpověděla -- a její rodiče z toho měli náramnou prdel...

30.01.2010 22:25:00 | pamp_elka

Jaks popsal na konci povídky, se často cítím taky... :/
"Její tělo vyplnilo celý pokoj" - to se nějak rozepnula nebo pokoj se smrštil? :D

29.12.2009 17:39:00 | Foton

Myslím, že ženám především chybí láska k filozofii a k rozumu a že nepohlíží samy na sebe tak, jako muži a zejména filozofové, ba dá se říct, že a sebe nepohlíží vůbec, že vůbec nepohlíží, nýbrž jen tyjí, žijí a milují.

09.10.2009 21:43:00 | ludmil

Joj super úvaha - sypeš to tam jako krutej diktátor-stejně jako Nietzche, Shopenhauer a i Jung, když se rozvášnil.
Jen tak k tomu obsahu-máš to psaný z mužského pohledu - to znamená,že náhled,jak na lásku pohlíží muž. Ženy tu lásku vnímají víc do pocitů - proto leccos snesou a leccos tím taky po5erou. No ale kdyby měly mít tento mužký pohled, pak tenhle stav vyustí v nutný extrém, láska v někoho,kdo nezklame, prostě v narcismus.

No a ta povídka to položila trochu jinam-trochu dolů na zem...ale pohoda.

09.10.2009 09:41:00 | dead-head

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí