Reakce na úvahu Kupujte české výrobky

Reakce na úvahu Kupujte české výrobky

Anotace: Tato úvaha je reakcí na jinou úvahu. http://liter.cz/Uvahy/300925-view.aspx Můžete si přečíst a reagovat. Jsem zvědavá a zajímá mě, jaký jsou vaše názory na danou problematiku.

Reakce na úvahu Úvaha – kupuje české výrobky! na liter.cz

Můj komentář asi bude slovo do pranice soudě, ale přesto... Nemůžu souhlasit s celou tvou úvahou, i když do jisté míry tvoje myšlenky chápu. Omlouvám se, že to mám napsaný takto, ale nemám bohužel čas napsat souvislou úvahu, jelikož mám plno práce se školou. Takže jen takto.

- Vlastenectví. To se odráží přece ve více věcech, než jen, jaké zboží si kupuješ. Nemůžeš si jednoznačně myslet, že kdo si nekupuje české zboží, není hrdý na svou vlast. To je totiž i o jiných věcech, jako např. jakou jako národ máme historii, tradice, povahu, chuť reprezentovat naši zemi atd.
- Naznačuješ, že je špatné kupovat zahraniční zboží na úkor českého. Ano, sice tím malinko potápíme české výrobce, ale je to vždy nezaslouženě? Proč by na trhu nemělo být zboží od více výrobců a z více zemí? Podle mě to je jen dobře. Má to své výhody. Každý si vybere, co mu vyhovuje, jakou kvalitu požaduje a jakou cenu bude akceptovat. Dále je to důležité kvůli konkurenci. Konkurence je totiž motorem ekonomiky. Když není dostatečné konkurenční prostředí, tak výrobci nemají důvod se zdokonalovat, vynalézat lepší, levnější a šetrnější metody výroby, díky čemuž dojde k tomu, že se zpomalí, ne-li zasekne vývoj kupředu. Ukázkou toho je např. Nový Zéland ve 30. letech (nebudu rozepisovat).
- Kvalita českého zboží. České zboží někdy je a někdy není kvalitnější. Zde je potřeba rozlišovat. Tak např. klasické léty zažité: České pivo je nejlepší na světě. Lidé, kteří hodně cestují a ochutnávají, by polemizovali. A tak to může být u čehokoliv. Nebo třeba pohonné hmoty v Čechách, ty jsou nejen méně kvalitní, ale i dražší než např. v Rakousku. No koho by to neštvalo? To samozřejmě radši budu jezdit tankovat do Rakouska (mam-li to blízko), než tady v Čechách. Přece nebudu podporovat tuzemské prodejce, kteří mi nenabízejí nekvalitní a drahé zboží... Nyní pomineme kvalitu a zaměříme se pouze na cenu. Cena se odvíjí jednak od toho, jak která je výroba a potom od toho, jak moc chce na tom výrobce vydělat. Když je cena vysoká, tak to buď znamená, že výrobce tě chce "oškubat", a nebo vyrábějí příliš draze v porovnání s jinými. A to mám podporovat? Mám platit výrobce, kteří mi nabízejí zbytečné draze vyráběné zboží? Proč, když ho lze vyrobit i levněji? A když i s jeho dovozem je levnější než tuzemské. To bude totiž možná známkou toho, že čeští výrobci spoléhají, že vždy si to někdo koupí i za tu "přemrštěnou" cenu a nebudou tím pádem ani investovat do nové technologie (aby zlevnili výrobu a zlepšili kvalitu), protože při současném stavu mají dostatečný odbyt. Takže, proto někteří mnohdy dají i přednost těm zahraničním výrobkům. Tím samozřejmě neříkám, že české zboží se nemá kupovat. Já jsem toho názoru, že by si měl člověk uvědomit, co od toho očekává a podle toho se zaměřit na kvalitu, cenu a výrobce, od kterého si zboží koupí. Takže, když usoudím, že nejlepší auta vyrábí Škoda, koupím si auto od nich, když ale třeba mléko ze Španělska bude co do kvality srovnatelné s českým, ale bude levnější, tak to české prostě nekoupím.
Tím vlastenectvím, které má pomoci českým výrobcům (a někdy si ho zaslouží), jim z hlediska dlouhodobého nepomáháš. Oni totiž musejí držet krok s konkurencí a vyvíjet se, protože jenom tak se vyvíjí a roste i ekonomika.
- Další věc, proč si lidi kupují zahraniční výrobky je například vliv reklam. A jestliže u určitého druhu zboží je hodně (ne-li převaha) reklama na zahraniční výrobky, tak lidi budou mít tendenci rozhlížet se právě po nich, když se nechají reklamou ovlivnit. Další stránkou věci je, jaké značky výrobků máme v povědomí a jakou mají pověst. Když si třeba někdo bude myslet, že nejlepšími značkami aut jsou Renault, Opel, Citroen, Honda a pak naše česká Škoda, tak hned nepůjde po Škodě. Kdyby byl přesvědčený o tom, že třeba právě Škoda je nejlepší, tak potom si koupí nejspíše právě toto auto.
-Otázka daní. Tak na to neodpovím jednoznačně, protože daňovou soustavu ČR (zatím) moc dobře neznám. Samozřejmě, je trochu škoda, že zahraniční firmy u nás třeba mají slevy na daních, zatímco tuzemské ne. Ale má to své důvody. Když českých výrobců není dost na to, aby si mezi sebou konkurovali a aby na českém trhu bylo z čeho vybírat, tak k nám zkrátka budou pronikat i ti zahraniční výrobci a čím víc jich pro daný druh zboží je, tím víc to svědčí o špatné konkurenceschopnosti těch tuzemských. Navíc, když mají spotřebitelé o to zahraniční zboží zájem, proč sem ty zahraniční nepouštět? Dalším pozitivem je, že když k nám přijdou zahraniční firmy vybudovat továrny, závody či kanceláře, tak zde vytvářejí nová pracovní místa pro lidi. Když čeští zaměstnavatelé jich nedokáží poskytnout sami dostatek, proč sem ty zahraniční nepustit? Kdyby tu nebyli, o dost méně lidí by mělo zaměstnání a tím pádem by se o dost méně nakupovalo a to jak to zahraniční, tak i to české zboží. A mimochodem, i když si koupíš to zahraniční „na úkor českého“, tak tě obslouží česká prodavačka, takže všechny peníze neutečou do zahraničí. I díky tomu, že se vůbec nakupuje, tak se vyrábí a prodává a tím pádem lidi jak v továrně tak i v obchodě mají práci, příjmy a sami potom můžou chodit nakupovat.
-Politici. To jsou taky jenom lidé, kteří se rozhodují na základě ceny, kvality, pověsti výrobků a toho, co jim je nejvíc nabízeno. A speciálně politici, to je kapitola sama o sobě. Ano, mohli by si koupit auta od Škody, ale tak pokud si myslí, že jiná značka bude ještě lepší a nákup bude ještě „výhodnější“ (nemyslím nejnižší cenu), tak proč nekoupit jiná auta než ta od škody? Zde to ale musím trochu více rozvést. Politici totiž vždycky neusilují o to, aby se nakoupilo to, co je při zachování určité kvality cenově nejvýhodnější. Oni se někdy právě snaží nakoupit to dražší. Proč myslíš, že bývají státní zakázky tak drahé? Tak zaprvé proto, protože to nekupují ze svých vlastních peněz, ale z peněz nás daňových poplatníků. Je jejich prvotním zájmem, ušetřit ty peníze, když nejsou jejich? Ne. Nemusejí je za každou cenu ušetřit a hlavně, může jim někdo zakázat zbytečně je utrácet? Nemůže. O těch penězích a o tom, jak se s nimi naloží, rozhodují sami. No a další důvod, proč nakupují dražší (a mnohdy i zahraniční a třeba i méně kvalitní) zboží je i to, že si na tom můžou „namastit kapsy“. No, zkus si to představit. Někdo, kdo zastupuje stát, obejde několik firem a řekne jim, že by chtěli koupit to a to a za takovou cenu. A ten někdo by na to mohl říct: „Dobře, můžeme vám to vyrobit a prodat, ale pokud si vyberete ještě to a to a uděláte dražší nákup, odměníme vás za to.“ No zkrátka, když zařídí dražší nákup, tak ti politici za to dostanou něco do kapsy a všichni jsou potom spokojení. Firma, která měla zisk ještě větší než bylo původně v plánu, politici, že úspěšně nakoupili a jetšě jim něco spadlo do kapsy a my lidé, že to bylo koupeno (a i když nás bude štvát, že to bylo tak drahé, vůbec nic s tím nenaděláme. Jde zkrátka hlavně o peníze, a když je mají politici kde získat, tak se asi sotva zamýšlí za tím, jestli je to u českého či jiného výrobce.
-Zemědělci a jejich tlak na politiky. To je věc, která mě tak trochu rozčiluje. Zemědělství a primární sféra vůbec je odkázána na takové věci, jako jsou klimatické podmínky, počasí a jeho rozmary, škůdce apod. Zkrátka, stačí pár špatných vlivů a je špatná úroda, nedostatek zboží a tím pádem vyšší cena. To naštve a zvláště, pokud se nezadařilo jen českým zemědělcům, zatímco těm zahraničním ano. Tím pádem je potom cenové výhodnější zboží dovezené z ciziny. Mám se slitovat nad českými zemědělci a kupovat si jejich horší a dražší zboží, a nebo jít po tom zahraničním? A nebo budeme české zemědělce chránit, bránit dovozu zahraničního a ještě jim cpát dotace od státu? Já na jednu stranu chápu těžkou pozici zemědělců vůbec, ale zase na druhou stranu, když nejsou schopni vypěstovat to, čeho budou schopni sklidit dostatek a v dostatečné kvalitě (a že je známo, že každý rok jsou povodně, že ne všechna léta jsou slunečná), tak proč je přesto dotovat jenom, protože si párkrát zaprotestují? Přece nejsou úplně bezbranní. Ví se přece, kde se nejvíce vylévá voda z řek, kde nejvíce a kde nejméně prší a že na některých půdách už ta kvalita plodin není nejlepší. A taky se ví, že třeba mléko, sýry apod. se dají vyrábět i levněji (ovšem, že ano, jak jinak si vysvětlit, že dovážené zahraniční zboží je levnější než české, které se nikam daleko nevyváží). Ano, podpora na výzkum, jak zlepšit technologii výroby, aby byla levnější a kvalitnější, jsem pro. Ano, podpora na nákup nových, moderních strojů. Budiž. Ale ať to jsou podpory na investice. A ne jako kompenzace toho, že jeden rok moc pršelo a lidé se chtějí kupovat jiné zboží... Navíc, proč je špatné dovážet i od jinud? Kdyby se v jedné oblasti jednou pořádně nezadařilo (velmi špatná úroda, nemocný dobytek aj.), tak díky tomu, že se dováží i odjinud, tak je tu jistota, že bude pořád dostatek zboží na trhu.

Takže, abych to konečně shrnula a uzavřela. Nesouhlasím s tím, že vlastenectví máme prokazovat nakupováním výhradně českých výrobků a tím pomáhat českým výrobcům. Konkurence je zapotřebí a pokud se chtějí čeští výrobci udržet na trhu, musejí se snažit. Jen hlupák je bude podporovat v tom, že vyrábějí zbytečně draze, nebo prodávají zbytečně drahé výrobky, aby co nejvíc a nejrychleji vydělali (což je bohužel někdy trendem českých podniků), a nebo se nesnaží dostat se dostatečně do podvědomí českých spotřebitelů. Buď o sobě budou dávat více vědět, nebo se snažit zdokonalit svou výrobu, aby na ně čeští spotřebitelé nezanevřeli, a nebo se o nic takového nebudou snažit a jejich konkurenceschopnost bude neustále klesat, lidi je budou litovat (za jejich vlastní blbost) a budou pak i krachovat. A není to škoda, když třeba vyrábějí dostatečně kvalitní zboží, protože pokud ano, tak ať se snaží ho dobře prodávat a motivovat lidi, aby si ho kupovali. A ať nás k tomu motivují oni sami, ti výrobci. A co se politiků týče, není to zas až tak jednoduché téma, protože to je mnohdy „špinavá hra“, kde se nekouká vždy na to, co je ekonomicky nejvýhodnější.
Autor Nikytu, 21.09.2010
Přečteno 450x
Tipy 4
Poslední tipující: Bíša
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí