JAK SE CHOVÁ NHL K ČECHŮM?

JAK SE CHOVÁ NHL K ČECHŮM?

Anotace: NHL je prezentována jako nejkvalitnější hokejová liga na světě. Na druhé straně stojí neméně kvalitní ruská KHL. Amerika se s Ruskem předháněla vždy a ve všem. Posuďte i vy sami, kde je lepší hrát...

Obléct si český dres a reprezentovat svou zemi na světových šampionátech, zimních olympijských hrách a dalších prestižních mezinárodních soutěžích bývalo dřív vrcholem. Soupisky pro mistrovství světa byly nabity těmi nejzvučnějšími jmény... Protože nikdo nehrál v zámoří. Vrcholem pro dnešní mladé hokejisty je zahrát si nejprestižnější hokejovou soutěž na světě, kanadsko-americkou NHL a získat slavný Stanley Cup.
Je to sice navýsost smutné, ale vcelku pochopitelné. Každý malý hokejista touží být jako Gretzky, Lemieux, Jágr, Crosby a Ovečkin. Každý si chce vyzkoušet jaké to je, zvednou nad hlavu pohár Lorda Stanleyho nebo vyhrát kanadské bodování a být nejlepším hokejistou na světě. Nebudeme si nic nalhávat, většina českých hokejistů hrajících v Kanadě nebo Americe, považuje za přednější dostat se se svým klubem do playoff a bojovat o samotný Pohár, než přijet na mistrovství světa a dopomoci své rodné zemi ke zlatému titulu. Oni samozřejmě ani přijet nemohou, když hrají ve vyžazovacích bojích, ale co ti, kteří se tam nedostali, ale stejně se omluvili?
A přitom se zamysleme, jak se k nám, Čechům, respektive českým hráčům, v zámoří chovají. Není moc obvyklé, aby se hráč z malinkého terče ze středu Evropy, jenž byl draftován kanadským nebo americkým klubem, okamžitě dostal do základní sestavy. Jaromír Jágr byl čestná výjimka potvrzující pravidlo. Valná většina se dlouhé roky potlouká po farmách a dostane prostor pouze v případě, že se zraní někdo ze základní sestavy. Jako tomu bylo třeba u ústeckého rodáka Michala Neuvirtha ve Washingtonu Capitals. Kdyby se nezranil Semjon Varlamov, tolik příležitostí by Michal nedostal. A neukázal by, že se v něm skrývá gólman úžasných kvalit. Tak, jak to třeba nemohl ukázat reprezentační gólman Marek Schwarz. Když za celou sezonu dostane prostor jenom na dva zápasy a z nich dohromady odchytá pouhých patnáct minut bez inkasovaných gólů, těžko může někdo posoudit, jaký je to brankář. Divíte se tedy, že dal Schwarz přednost Mladé Boleslavi před St. Louis? Proč by měl být někde, kde akorát sedí na lavičce, když může chytat v zápasovém tempu a být navíc prospěšný? Těžko se mu může někdo divit. A stejně tak Lukáš Kašpar. Pokoušet se čtyři roky procpat se do kádru San Jose a odehrát jenom šestnáct utkání? Ne, díky. Proč taky, když může být druhý v bodování ruské KHL?
Nedokážu pochopit, proč trenéři v zámoří posílají na střídačku své gólmany hned, co pustí třeba tři góly. Mluvím samozřejmě o českých brankářích. Proč nebyl Tomáš Vokoun nominovaný na Vezina Trophy, když udržel sedm čistých kont, byl jednoznačně nejlepším brankářem na olympijských hrách, mistrovství světa a dle názoru mnohých českých expertů i v celé NHL? Proč nebyl v TOP 50 nejlepších hráčů slavné Národní hokejové ligy? Protože je Florida jedním z nejmarnějších týmů celé soutěže? No, za to ale Vokoun nemůže. Před ZOH nepustil nikdy víc jak tři góly, přesto si Panthers připsali v šesti zápasech pouhý bod. Ono opravdu není lehké chytat za Floridu, když útočníci neútočí a obránci nebrání, že.
Absolutně chápu rozhodnutí Martina Škouly odejít do ruského Omsku, Kamila Krepse do Kärpät Oulu, Josefa Melichara, Lukáše Krajíčka, Jiřího Novotného, Tomáše Mojžíše, Lukáše Kašpara, a spousty dalších... Proč zabíjet nejlepší roky hokejového života po farmách, na střídačce nebo rovnou na tribuně, když (nejen) v ruské KHL je o ně zájem, měli by větší plat, jelikož co si budeme povídat, i na tom záleží, a hlavně by se k nim nechovali jako ke kusu hadru?!
Snem bývalého slávistického kanonýra Romana Červenky bylo zahrát si NHL. Nakonec skončil vysoce spokojený po Jágrově boku v Avangardu Omsk a momentálně je třetí v kanadském bodování celé Kontinentální hokejové ligy. Ať si říká kdo chce, co chce, v National Hockey League by takhle vysoko nebyl. Ne proto, že by na to snad neměl, ale proto, že vážně pochybuji o tom, že by se v první sezoně dostal na soupisku. Tak pak je ale škoda zabíjet talent na lavičce, ne?
Říká se, že je NHL nejprestižnější a nejkvalitnější hokejovou ligou na světě. Na tohle mám dost odlišný názor. Tedy co se té kvality týče. Traduje se o tom přeci jedna věc: ,,Nedáváš góly, nepřipisuješ si asistence, nejsi bitkař. Pak tady nemáš co dělat." Jak je ale v takovém případě možné, že se dokonce i ve sportovních novinách chlubí, že jeden hráč, kterého opravdu neznám a jeho jméno mi uniklo, se v pondělí po pěti letech trefil do sítě českého gólmana Neuvirtha a zaznamenal tak svou třetí trefu v životě?! Není divu, že ho při jeho ,,produktivitě" neznám. Jak je ale možné, že když se NHL řídí takovým heslem, si ve svých řadách ještě pořád drží někoho takového? To jsou snad i někteří gólmani lepší v bodování! Tady je jasně vidět, že ne pro každého to platí. Jsi-li Američan, Kanaďan, Rus, Fin nebo Švéd, můžeš tu zůstat. Čech??? Na farmu!
Nevím, proč třeba Aleš Kotalík mermomocí zůstává v Calgary. Góly ani asistence si nepřipisuje, nepere se... Přestože si v létě vybojoval, aby bylo jeho jméno napsáno na soupisce Calgary Flames, teď už zase sedí na tribuně mezi diváky. Proč nejde do Evropy, když mu to v Americe očividně nesvědčí?
Má snad aktuální mistr světa Michal Rozsíval zapotřebí, aby na něho vlastní fanoušci bučeli, jelikož si myslí, že nedává dostatek branek na to, aby vydělával tolik dolarů? To je přece absolutně scestné! Kovalčuk je v této sezoně označován za nejdražšího náhradníka na světě. V podstatě si vydupal smlouvu na patnáct let za sto milionů dolarů, ale jeho fazona je tak velká, že si jeden zápas dokonce odseděl na tribuně. Na kapitána ruské sborné ovšem nikdo nebučí.
Někteří hráči v NHL by svoje působení v zámoří měli maličko přehodnotit. Nejen, že nikdy nedostanou tolik prostoru, kolik by si opravdu zasloužili, ale jen těžko někdy doženou Jágra v kanadském bodování. Aktuálně nejlepší Čech je Milan Hejduk na dvaadvacátém místě! V KHL? Lukáš Kašpar v bodování druhý, jinak nejlepší střelec, Roman Červenka třetí, Karel Rachůnek osmý, Jirka Novotný jedenáctý, Josef Vašíček... To je hodně dobrá bilance, ne? A že to v zámoří jen tak takové nebude, tím si buďte jisti.
Jaroslav Holík odsuzoval Růžičkův výběr pro šampionát v Německu 2010. Prý je plný hokejistů bez silné vůle, co raději řeknou, že půjdou do Ruska než se plácat na farmě. Narážel třeba na Jakuba Klepiše. Jenže právě takový Klepiš je teď vysmátější než kdejaká česká ,,hvězda" v NHL.
A pak... po přečtení tohohle článku - divíte se mu snad? Když bude někdo bojovat o místo v sestavě, bude lepší než jakýkoli Kanaďan, ale do A-týmu se nedostane jen proto, že je Čech? Ukažte mi někoho, kdo by to vydržel, koho by to bavilo. Každý je přeci raději, když si ho lidé váží, chtějí jeho podpisy a berou ho za hvězdu, než když na něj bučí. A nejen proto ti hráči odchází do Ruska...
Kristýna Mitášová
Autor Kristýna Mitášová, 12.11.2010
Přečteno 301x
Tipy 4
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Děkuju. No, v Rusku snad, jelikož je tam chválím, zatímco Kanada nebo USA by určitě nadšena nebyla. xD

23.11.2010 15:24:00 | Kristýna Mitášová

Děkuju moc. =)
Samozřejmě je to čistě můj názor, takže chápu, že ne každý s ním musí nutně souhlasit, ale prostě přijde mi, že to tak je.

12.11.2010 20:43:00 | Kristýna Mitášová

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí