Knihomolka

Knihomolka

Anotace: Jak jsem psala, každá kniha něčím osloví. Tady je krátký výcuc autorů, se kterými jsem se hlavně v poslední době setkala a mé vnímání knih.

Miluji knihy, je to můj svět, který mi nikdo nevezme. Knihy jsou pro mě útěkem, snem, mimorealitou. V knihách najdu vše, co potřebuji nebo najít chci, popřípadě hledám a nedokážu popsat. S knihou jsem se sice nenarodila, ale provázela mě od útlého dětství. První byl velký červený malovaný atlas plný dětských obrázků ročních období, jídla, ovoce, zeleniny přes činnosti, zaměstnání a spoustu jiného. S druhou třídou přišel čtenářský deník a vášeň v knihách. Pohádky, neodmyslitelná součást mého dětství, plynule přešly ve foglarovky a knihy podobného žánru. Na mém vztahu ke knihám má velkou zásluhu můj starší bratr, se kterým jsme po nocích tajně četli knihy a kazili si oči. Ne nadarmo nám maminka vyhrožovala zabavením knížek, když jsme je měli ukryté pod sešity, že se jako učíme.
S přechodem na střední školu jsem dočetla všechny foglarovky, které jsem po různu sehnala a začala se inspirovat seznamem doporučené literatury. Objevovala knihy už naprosto různých žánrů – povídky, básně, divadelní hry… A literatura mě začala velice ovlivňovat. Pan Fulghum mi vnukl pár filosofických podnětů a ukázal pár souvislostí z uměleckého, historického a náboženského pozadí. Paní Němcová mi dala odpočinout u Babičky a jiných povídek, kdy jsem se mohla procházet bosá po vesnicích, pást krávy a sbírat bylinky. Pan Čapek mě nechal přemýšlet nad vyústěním detektivního příběhu a otázkou, kdo je vrah stejně jako paní Christie. Pan Moliére mi vtipně popsal dnešní špatné vlastnosti stejně jako pan Shakespear, který řešil, zda „být či nebýt“. Paní Wilsonová mě zavedla do světa aktuálních mentálních nemocí a závislostí, jiný německý voják mě dojal popisem, jaké to bylo za války a co vše musel nebo nemusel dělat. Židovská zajatkyně se vyznala, co vše přežila v koncentračním táboře…
Takto bych mohla pokračovat. Je velice málo knížek, které mi vůbec nic nedaly nebo mě nijak neovlivnily. Každá vložila střípek do mozaiky mého pohledu na svět, knihy mi ukázaly, jaký život byl, je a možná bude. A co víc, díky knihám mám zásobu slov a pozoruji, jak je čeština nádherným jazykem. Proto mě tak bolí, že upadá a mí vrstevníci raději používají angličtinu. Ano, je důležitá, ale co čeština? A propos, v literatuře se schovávám pod lavici, protože mě číst baví, a to není moderní. Baví mě číst knihy z různých období a nepřijdou mi nudné. Asi nejsem normální…
Autor Berry, 14.12.2010
Přečteno 649x
Tipy 8
Poslední tipující: Helena Lovecká, Jiná, Danger
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Helena: Díky za milá slova:-).

04.01.2011 16:37:00 | Berry

ST ... jsi taková jaká jsi a to se cení :-)

03.01.2011 23:59:00 | Helena Lovecká

Marek: Děkuji za povzbuzení :-). Slavná asi nebudu, ale baví mě to no ;-).

20.12.2010 09:08:00 | Berry

Danger: Děkuji za milé přivítání. Zatím mám starou tvorbu, ale později už ten čas snad mít budu. Zatím se tu musím pořádně rozkoukat :-). Hrdá Češka jsem, někdy až moc :-D.

15.12.2010 15:19:00 | Berry

Normální jsi :-) a vítej v modru.
Krasně sesumírované stopy Tvého literárního žití.
Upřímná,vnimající,hrdá Češka !
Tak přeju hodně chuti do psaní a času.

14.12.2010 22:25:00 | Danger

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí