Arogance financí - Jan Keller

Arogance financí - Jan Keller

Anotace: Děkuji Siorakovi za parádní typ na přednášku profesora PhDr. Jana Kellera, CSc. na YouTube.

.

Na světě existují tři lidé, kteří každý z nich vlastní majetek v hodnotě 48 nejchudších států dohromady. Např. v USA 95 % kapitálu vlastní 5 % Američanů v hodnotě ne biliónů, ale triliónů dolarů. V takovém množství jsou tyto peníze paradoxně nepoužitelné. Jak došlo za posledních 30-50 let k tak drastickému globálnímu rozevření sociálních nůžek?

Poslechněte si přednášku profesora PhDr. Jana Kellera, CSc., velice známého moravského sociologa, publicisty a enviromentalisty, kde vysvětluje přechod od ekonomické nerovnosti do fáze ekonomické a politické nesouměřitelnosti.

Jak je možné, že management firem pobíral před 20 lety 40tinásobek platů svých podřízených, a dnes je to 500 výplat? Znáte alespoň přibližně rozdíl mezi elitou, střední třídou a tzv. deklasovanými? Ano??? ...tak to si jen namlouváte :-))

Video:
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1012/arogance-financi-jan-keller

_____________________________

Stručný obsah Kellerovy poslední knihy "Tři sociální světy", ke které se váže výše uvedená přednáška:

1. ELITA

DISKRÉTNÍ ELITA - má většinou majetek rodový, dědičný, nebo z trestné činnosti (majetková podvodná transformace bývalých socialistických států, drogy, zbraně atd.) Svět "diskrétní elity" se naprosto utrhl od zbytku společnosti, jejich majetek se pohybuje v astronomických výškách, většinou jsou mediálně anonymní. Postavení "diskrétní elity" není zdůvodněno ani schopnostmi, ani výkonem. Nepracují, hlavní náplň jejich "práce" je udržování majetku vhodným sňatkem či ženitbou ve stejné kastě.
Od roku 1950 např. v Německu (kde je to sociologicky nejlépe zmapované) "diskrétní elita" odvádí méně daní - ze tří čtvrtin klesla na jednu pětinu, zaměstnanci tzv. střední třídy ale státu odvádí čím dál víc - daně se zvýšily z jedné čtvrtiny na čtyři pětiny a stále to není dost! Z daní středních vrstev se nedá udržet sociální smír s "deklasovanými", elita bohatne a střední třída se propadá do nižších pater.

POMOCNÁ ELITA - zatímco "diskrétní elitu" obyčejný smrtelník nepotká, pomocnou elitu vidíme skoro denně. Pohybují se v politice, médiích, na vedoucích ekonomických místech, bankovnictví, management apod. Pracují hlavně pro své nepracující chlebodárce - "diskrétní elitu".

2. STŘEDNÍ TŘÍDA

SERVISNÍ STŘEDNÍ TŘÍDA - žije z platu s vyššími příjmy, jsou více využívány "pomocnou elitou".

NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA - žije z platu s nižšími příjmy, většinou bývá neúměrně zadlužena.

3. DEKLASOVANÍ

PREKARISOVANÍ - vykonávají neplnohodnotnou práci, nejméně placenou, nebo práci na částečný úvazek. (prekariát = vrstva, která se nachází na společenském dně)

VYLOUČENÍ - jsou buďto nezaměstnaní, nebo bezdomovci.
_____
Jediným řešením podle Kellnera je, aby se střední vrstvy přestaly prát o drobky padající ze stolu elit a zvolily si kolektivní strategii.

________________________

Zájem o knihu Jana Kellera "Tři sociální světy" byl tak obrovský, že náklad Sociologického nakladatelství SLON byl za měsíc od vydání (1. 6. 2010) rozebrán a urychleně byl připraven dotisk. Přednášku Jana Kellera, kterou pronesl v rámci cyklu "Přednášky nejen pro zvané" na Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů 16. 3. 2010, si stáhlo více než 51 800 uživatelů YouTube.

.
Autor Aťan, 23.12.2010
Přečteno 1316x
Tipy 10
Poslední tipující: Iv, Yendas, ewon, Špáďa, hašlerka
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Iv, to záleží na tom, co po té přednášce budeš vyvádět... :) (např. dělat dětem svačiny do školy, atd...)

05.01.2011 09:27:00 | Aťan

Tak přednáška opravdu velmi zajímavá!
Děkuji
Člověk do toho hned lépe vidí.
A že po ní neusnu jsem si prorokovala správně :-)

05.01.2011 03:47:00 | Iv

Tak já si jdu poslechnout tu přednášku.Asi pak neusnu co? Chjo.

05.01.2011 02:10:00 | Iv

:-)

30.12.2010 11:27:00 | Aťan

poslal jsem mu pusu, to mu musí stačit :)

27.12.2010 10:28:00 | Aťan

Sio, parádní je i debata k přednášce "Arogance financí", kde jsou na Kellera dotazy i od starších lidí, jednoho novináře apod. ...mňamka! 3. díly

http://www.youtube.com/watch?v=F5Ol_nsoXWc&feature=player_embedded

25.12.2010 18:55:00 | Aťan

...ještě Romantiku o vypovídací hodnotě 20 nebo 50 let. To bys koukal, jakou to má vypovídací hodnotu, v tom nemáš pravdu. Nejsou to jen od boku vystřelená čísla, pan profesor ti to na videu nebo v knížce vysvětlí... koukal jsem jak blázen, to si piš :)

Stromek máme už ozdobený, tak tady chvilku při kávě a cukroví můžu intelektuálně klábosit. :-))

24.12.2010 13:39:00 | Aťan

No jo, Romantiku (promiň že tě oslovuji příjmením :-) to je právě ten problém - jak z 100hoven? Vrátili jsme se k éře faraónů - miliardy "deklasovaných" zaměstnanců, kteří vstávají v 5 do práce, dojíždějí nebo žijí kvůli práci odtrženě + dluhů jako prase (pro nezaměstnané i zaměstnané), nic moc deklasovaní nečtou, vždyť je v TV tolik seriálů ...a stejně zbyde na chlast, v hospodě si zanadávaj, že nic nemá smysl a kdo se o něco pokouší je naivní idiot. Bezva materiál pro moderní faraóny.

24.12.2010 09:58:00 | Aťan

"Jak je možné, že management firem pobíral před 20 lety 40tinásobek platů svých podřízených, a dnes je to 500 výplat?"

*****

Je to možná jen proto, že se věci vrací zpět do svých starých kolejí. Podívej se na faraony, císaře ve starém Římě, krále a cary.

Vždycky ti mocní a bohatí si zaplatí pár (tisíců) těch, kteří je budou chránit a zase na to doplatí jako vždycky (bez vyjímky vždycky) jen ti chudí ve společnosti. Proč? Protože jsou slabí a je jich hodně. Dobře se jim bere a málo se brání. Nemají totiž čas se bránit. Když se budou bránit, za jednu generaci nebudou mít co jíst. Viz husité. Mocní jim jídlo nedají, byli by proti sobě.

Sere mne, že nevím, jak z toho ven.

Nemá cenu se dívat na vývoj společnosti v řádu desítek let. To nemá vypovídací hodnotu. Generace dnes je cca 30 let, dříve, před dvěmasty lety to bylo 20 let, tak má smysl vývoj posuzovat v řádu stovek let, příp. tisíců. Pak můžeš opravdu zevšeobecňovat.

Ale že je to špatný s lidmi se říká už asi pět tisíc let. A furt to jde. Čím to sakra je???

23.12.2010 21:08:00 | Zasr. romantik

Přesně tak, ...a vypadá to, že Němci a hlavně Francouzi jsou v sociologickém výzkumu o koňskou délku napřed. Bude zajímavé sledovat další kroky. Někteří megaloboháči si malinko začínají uvědomovat nenormálnost situace:

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1008/dve-jmena-o-kterych-se-mluvilo-a-mluvit-bude-bill-gates-a-warren-buffett

Jan Keller někde ke konci (8. díl?) mluví o tom, že ty jejich trilióny dolarů (nebo čeho) stejně elita nemůže utratit, v tom množství jsou mimo realitu. Jasně se ale ukazuje, že tvrzení politiků - jak si to chudí pracující sami prožrali - to je úplně mimo mísu! Tyhle poslední sociologický výpočty smrdí globální revolucí, bude mazec. (narážím např. na zmínku 1 m - 13 km...)

23.12.2010 19:51:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí