Ipse Alimenta Sibi (Sám sobě potravou)

Ipse Alimenta Sibi (Sám sobě potravou)

Anotace: Tato povídka, ač zdánlivě působí jako dějová, je myšlena filosoficko-alegoricky. Nečekám, že se vás najde víc než pár, co její myšlenku skutečně pochopí - ale pokud osloví alespoň jednoho jedince, splnila svůj účel.

Vesmírná loď Kolonizátorů dospěla těsně k oběžné dráze planety, která byla cílem dlouho dopředu plánovaného osidlování. Bytosti, které tuto planetu před několika tisíci lety zmapovaly, byly docela překvapeny vývojem situace tvorů, kteří planetu obývali.
,,Ač s nelibostí, musím uznat, že sázku jsi, na rozdíl od očekávání většiny, vyhrál.“ pronesl Alfa směrem k Omikronovi. ,,Ti parazité se zatím skutečně nevyhubili, ačkoli jejich počínání k tomu nevyhnutelně směřuje; trvá jim to déle, než jsme čekali. Vzhledem však k naprosté nesmyslnosti jejich ,,smyslu života“, bude vhodné jejich sebedestrukční sklony urychlit, v zájmu našeho Vyššího cíle. Připravte prosím patřičnou epidemii pro jejich genom.“ Pokynul směrem k nejmíň početné, Eliminační skupině. Stávalo se to zřídkakdy, aby Bytosti život hubily – zpravidla se s ním buď naučili žít v harmonii, vzájemně se doplňujíc svými přednostmi, nebo jen co nejnenápadněji ovlivňovaly jeho vývoj k Vyššímu Principu Bytí. Občas však, tak jako teď, narazily na tvory naprosto nepotencionální pro jejich hodnoty. Tehdy nastoupila Eliminační skupina, která vyhledala co nejvhodnější (tj. nejrychlejší a zároveň ostatním formám života co nejméně škodlivý) způsob, jak nesmyslné tvorečky zničit. Skupina se už už vydávala do laboratoří tvořit co nejefektivnější epidemii, když přišlo hlášení skupiny Pozorovatelů. Přestože svůj úkol vykonávali zde jen několik málo minut, dovedly už dokonale zmapovat nejprimárnější děje tvorů, kteří byli Bytostem překážkou. Hlášení znělo stroze: ,,Eliminační, nenamáhejte se, přiletěli jsme přesně včas.“
Poté se desítky dosud vypnutých obrazovek začaly zapínat a zjevovat nejrozličnější záběry z děje na planetě, z nichž ten dominantní byl na obrazovce ústřední. Spousta Bytostí nejdříve nechápala smysl sdělení Pozorovatelů a nechápavě v monitoru sledovaly tvora, jež jediný měl tu čest být středem jejich pozornosti. Tvor kráčel naprosto odhodlaně k jeho druhům, sedících před nesmyslně velkým terminálem a zadávali poslední příkazy do konzole. Odhodlaný tvor dosáhl svého cíle a během pikosekundy změnil absolutně běh tohoto světa – Člověk stisknul červené tlačítko.
Vzápětí se ústřední obrazovka rozdělila na čtyři části, větší než ostatní, přesto však už ne tak primární – pro Bytosti bylo vhodné sledovat více spolu souvisejících záběrů zaráz, než jeden jediný. Mohly teď sledovat kteroukoli ze stovek obrazovek a učit se, co je to Hloupost. Další lidé zmáčkli své červené tlačítko dříve, než se projevil v plné míře efekt prvního. To ovšem netrvalo příliš dlouho. Během řádově několika minut se první pětina planety změnila v naprosto neobyvatelné, totálně zpustošené místo. Další tři pětiny se k němu vzápětí přidaly – zbyl jen prostor, který už před všemi čtyřmi explozemi jaderných bomb neobyvatelný byl.
,,95% tvorstva planety bylo definitivně vyhubeno, další 3-4% zemře nevyhnutelně v několika následujících týdnech.“ oznámili Pozorovatelé. Alfa byl zklamaný – stačilo přiletět o něco dříve a ta krásná planetka mohla sloužit jejich Vyšším cílům. Nebo měli přiletět o několik století až tisíciletí později, kdy by se jim naskytl úplně jiný pohled. Takto však mu bylo krajně nepříjemně – kdyby se své emoce nenaučil již dávno plně kontrolovat, buď by ztráty těžce litoval, nebo by zuřil. To, že se tvorové navzájem vyhubí, bylo pozorovatelné z jejich extrémně parazitního způsobu života již před čtyřmi tisíci lety. Ale nemuseli s sebou brát všechny ostatní, originální, pro Bytosti zajímavé formy života.
,,Jaké jsou aktuální podmínky pro kolonizaci?“ zeptal se Alfa, nečekaje příliš příznivou odpověď. Taky že ji nedostal. ,,Vzhledem k vysoké koncentraci radiace, extrémně kolísavých teplot a…“ začal pozorovatel. Alfa ho rychle přerušil - ,,Kdy? Jak?“ ,,Bude nejvýhodnější počkat několik dalších tisíciletí, než regenerační proces planety sám uvede do pořádku nejprimárnější systém její funkčnosti. Množství prostředků, nutných pro aktuální revitalizaci planety, je neúměrný k jejímu využití.“ Zestručnil pozorovatel svoji odpověď jak jen to šlo, mírně dotčen Alfovým hrubým přerušením jeho předchozí věty.
,,Tak tedy vyražme k další, osmistéšedestáté potencionálně obyvatelné planetě. Tady už jen ztrácíme Čas.“ nařídil Alfa, s velmi, opravdu velmi slabě pozorovatelnou smutnou intonací. Vesmírná loď se začala vzdalovat, zpočátku relativně pomalu, v rámci minut však nabírajíc rychlost několikanásobně překračující rychlost světla. Bytosti celé ty dlouhé minuty, než soustavu opustily, sledovaly monitory s obrazem absolutně nesmyslné zkázy. A učily se – učily se, proč nebýt Hloupé, proč nebýt Zlé.
Autor Dortas, 04.01.2011
Přečteno 608x
Tipy 2
Poslední tipující: Overkill, ewon
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

S tím, že drtivá většina se nedobere až ke konečné podstatě jsem absolutně počítal, proto jsou mé povídky (alespoň v to doufám) psány tak, že byť každý NĚCO pochopí nějak JINAK, alespoň jsem zminimalizoval pochopení ŠPATNÉ. ( Správně vytknuté AA, A1, A2... Podstatné je první A. Lidí, kteří si v AA najdou XY vždy bylo, je a zřejmě bude stále dost; jsou to titéž, co vždy budou např. brát pohádky a legendy jako příběhy, nikoli jako metafory; lidé co si přečtou Decarta a pak s vědoucím úsměvem citují filozofie, kterým nerozumí, atd...

06.01.2011 15:38:00 | Dortas

Nó, já jsem tady psal taky svojí filosofii, ale rozhodl jsem se to dělat jinak. Tady se totiž nevyskytují takové duše, který by tohle zajmalo a s kterejma by byla poutavá diskuse. Je tady Ewon, skromný a volnomyšlenkářský chlapík. Pak ludmil, který je příliš lidský, kterého by to začlo zajmat, až by Tví mimozemčané začli masturbovat; a několik ženskejch, který si to vezmou právě po svém.
Mě je hodně sympatická Tvá snaha o spojení filosofie s beletrií, tak by to mělo být.
Tak já tě nechám, pak se ukáže, jestli mám šanci tě pochopit.

06.01.2011 08:42:00 | Unyle Pěl

k psaní: není to zas tak špatný.
Ne že bych vůbec neměl rád alegorie, ale problémem alegorií (ale obecně všech textů) je ten že RŮZNÍ lidé si je vyloží RŮZNĚ.
(proto těžko hledat jeden význam, když chci říct myšlenku, s kterou se dá polemizovat, popíšu ji přímo- takle se čtenář zamyslí nad tím, co ho zaujalo.

já jsem to pochopil jako varování před sebedestrukcí lidstva.
ty vyšší bytosti jsem pochopil jenom jako dějový posunovač :-), to co je jejich Velkým poselstvím nebo jak to píšeš je těžce fiktivní, když jsme je neviděli.
Tedy je hlavní myšlenka tato?

Opakuju totéž co na začátku, ty máš nějakou třeba morální filozofii-A uděláš podle ní příběh AA, ale ten si lidi můžou vyložit jako A0, A1, A2, XY...

05.01.2011 20:07:00 | ewon

Soudíš ty, pro kterého je ústřední myšlenka, jak si sám správně podotkl, ukrytá. Abys chápal filozofii, musíš filozoficky uvažovat, ne jen pasivně přijímat, přečíst si výroky filozofů je jedna věc, ale kolik filozofie dokážeš vytvořit ty sám?

05.01.2011 15:43:00 | Dortas

Buď je Tvá myšlenka příliš subtilní a moc dobře ukrytá, nebo jen podceňuješ lidi, protože je to celkem pochopitelný.
Jinak je to celkem čtivý, avšak povrchní, málo filosofický.

05.01.2011 14:35:00 | Unyle Pěl

Buď je Tvá myšlenka příliš subtilní a moc dobře ukrytá, nebo jen podceňuješ lidi, protože je to celkem pochopitelný.
Jinak je to celkem čtivý, avšak povrchní, málo filosofický.

05.01.2011 14:30:00 | Unyle Pěl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí