Budoucnosti

Budoucnosti

Anotace: nedělní úvaha

Typická americká rodina střední a vyšší střední třídy obývá plochu šesti set metrů čtverečních, má dvě auta, pohovky, židle, postele, stoly, pračku, sušičku, více než dva televizory, video a kabelovou televizi. Kuchyň je vybavena mikrovlnkou, ledničkou, mixérem, kávovarem, konvicí, robotem a samozřejmě spoustou kastrolů, pánví, misek, hrnečků, skleniček, zásobníků na potraviny, kuchyňského náčiní, talířů a příborů. Dům je vybaven počítači s tiskárnami, telefony, kalkulačkami, přehrávači, hudebními nástroji, mnoha uměleckými předměty a to jak originály a reprodukcemi, tak i spoustou dekorativních předmětů jako jsou vázy, talíře, sošky, fotografie a další drobnosti. V koupelně je fén, váha, kartáček, strojek. Skříňky přetékají ručníky, šampóny, kondicionéry, krémy a jinými přípravky. Šatníky jsou přecpané oblečením i botami všeho druhu, od společenských šatů po kalhoty, trička, svetry a kabáty. Nechybí klobouky, kozačky, tenisky, baleríny, lodičky, vycházková obuv, lakovky, mokasíny. Nesmíme zapomenout na šperky. Kromě hodinek jsou to diamantové prsteny a další cennosti, obvykle větší množství bižuterie, náhrdelníky, náramky, náušnice a zase náušnice. Obývák je plný knih, DVD, CD, časopisů, fotek a dalších drobností. Podlahy kryjí koberce, po celém domě je rozmístěn nejrůznější nábytek často ozdobený sušenými nebo textilními květinami.V suterénu či v garáži je uloženo sportovní náčiní, jako kola, lyže, kufry, batohy, sekačka a zahradní nářadí. Kromě všech těchto věcí rodina utrácí značné částky za služby jako hlídání dětí, kina, restaurace, bary, hotely, létání, dále za kadeřníka, masáže, výlety do Disneylandu, právnické služby, pojištění, úroky a někdy i za pronájem skladovacích prostor, kde hromadí další věci. Typický spotřebitel nikdy nemá dost. I ve vašem životě byly pravděpodobně doby, kdy jste všechen svůj majetek mohli naskládat do auta a odjet do západu slunce. Dnes potřebujete k převezení všech svých věcí stěhovací firmu.Nástup průmyslové revoluce znamenal zásadní změnu v povaze práce – pomalá, rozvážná doba řemeslné zručnosti byla nahrazena plánovaným šílenstvím tovární výroby. Rychlost a výkonnost nové doby s sebou přinesla dosud nevídanou produktivitu, avšak ještě zásadnější změny se odehrály ve způsobu, jakým lidé začali vnímat sebe sama a své místo ve světě. Radikální posun tedy spočíval nejen v tom, kolik jsme schopni vyrobit pro ostatní, ale v tom, kolik jsme schopni získat pro sebe...... Strašlivé následky na ekonomiku a ekologii nevnímá nikdo. Lidi řídí strach a úzkost, že je někdo předbehne a ztratí to co "mají". Lidé jsou jako krysy, které soutěží. I když vyhrají, zůstavají krysami. Lidé neumí relaxovat, jist, vytvářet a udržovat vztahy,... Lidé se ženou za výrobou a spotřebou všeho možného na úkor hodnot, o kterých s oblibou říkají, jak moc v ně věří... Ať žije konzumní společnost!
Autor Honzeek22, 20.03.2011
Přečteno 348x
Tipy 2
Poslední tipující: Mraveneček, ewon
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

je to takový stejný, furt konzum, konzum. -Bohužel i liter tak trochu konzumuju. Ale ta úvaha se mi LÍBÍ, i když je to na začátku výčet věcí a na konci hesla. (nad kterými momentálně tolik nepřemýšlím).
Jinak jsem si říkal, co z toho vlastně mám. Je toho fakt dost. (a ještě mě napadá kolik z toho se vyrobilo v dané zemi)

20.03.2011 21:28:00 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí