Kterak facebook vládne světu

Kterak facebook vládne světu

Anotace: Jedna moje malá úvaha na úterní večer. ;-) Vyjadřujte se prosím, jak je libo, ale pokud možno slušně :-) Budu vděčný za každý názor.

Kterak Facebook vládne světu …
Každý z nás se s ním již setkal. Ať už jej přímo užíváte, a nebo ne, musíte si přiznat, že tady je. Dříve malý projekt několika studentů má dnes dalekosáhlé dopady na svět. Nevěříte ? Pak se se mnou pojďte podívat na události posledních dní, týdnů a měsíců.
Nepochybně jste už viděli v televizních zprávách, nebo alespoň zaslechli někde v rádiu o situaci v arabském světě. Vlády tam momentálně padají jako zralé slívy a žádné si nemůže být v tuto chvíli moc jistá, že se ještě dlouho udrží u moci. Ponechme ale v tento moment bokem důvody, které k tomu primárně vedou. Rozebírat je ani není smyslem tohoto článku. Ve všech těchto případech, třebaže jsou tu a tam v různých regionech rozdíly, všechny spojuje jeden činitel. A tím je již námi zmiňovaný facebook.
Sociální síť, jak se někdy také facebook označuje, dává svým uživatelům možnost sdílet velké množství informací nejrůznějšího typu, počínaje obyčejným sdělením, přes možnost komentovat fotky a jiné přidané události, až po možnost nahrávat videa a zvukové záznamy. Toho lidé samozřejmě hojně využívají, a tak se není ani moc čemu divit, že se s takovou rychlostí pořádaly demonstrace, lidé si předávali jako na běžícím páse informace o fungování a cílech opozice a dokázali koordinovat svůj postup často z míst velmi vzdálených od sebe. Zde by se facebook mohl snad jevit jako poměrně dobrá věc.
Ale jako všechny lidské nástroje, a tím si dovolím tvrdit nepochybně facebook je, jsou jenom tak dobré, jakou jsou lidé, kteří je využívají. Jeden příklad za všechny. Dnešním dnem se ke mně dostala informace o incidentu v přerovské restauraci, kde se mělo několik mužů porvat. Dle neověřené zprávy z dnešního dne byli mezi útočníky dva Romové, kteří se měli rvát mezi sebou. Nejvíce zranění, alespoň dle této zprávy, utrpěl mladý muž, běloch, který se do potyčky vmísil. Snad měl mít i nějaký alkohol v krvi a v současnosti je v bezvědomí. Samozřejmě, že tato zpráva vzbudí řadu xenofobních reakcí, tomu se není třeba divit.
Zde chci výslovně uvést, že nehodlám stranit ani jedné straně. Je mi zcela jedno, kdo byl nejvíce zraněn a kdo a komu bylo sděleno obvinění z trestného činu. Nemám nejmenší tušení, co k potyčce vedlo a kdo všechno se na ní podílel. To ať prokáže policejní vyšetřování.
Tato zpráva se i přes minimum informací v ní obsažených (hlavně že se tam mluví o Romech a o zbitém bílém muž) velice rychle začala šířit i prostřednictvím facebooku. To všechno se zdá poměrně běžné a pochopitelné. Zvláštní situace však nastala jenom několik hodin poté, co začala takto kolovat. Najednou jsem spatřil na facebook status, který mluvil o napadení kluka (již kluka a ne muže) který proto, že napomenul Romy předbíhající ve frontě (nikde se autor statusu nezmiňuje o něčem jiném), byl jimi zmlácen do bezvědomí a podlehl následkům svých zranění (v pátek měl zemřít). V závěru byl zmiňován příklad malého Patrika, kde bylo již ale poměrně jasně prokázáno, k čemu došlo.
Netuším, jak to ve skutečnosti v Přerově bylo a připouštím, že snad mají někteří lidé více informací, než se dostalo ke mně. Ale i pokud bychom tyto dvě zprávy brali jako vymyšlené, pak je zde skutečně zajímavá změna informací, jak už si čtenář jistě všimnul o několika řádků výše.
Zkusme si nyní představit, jak by podobné „upřesnění“ informací mohlo zafungovat ve společnosti, která je na pokraji, nebo již na začátku probíhajícího občanského konfliktu, jako například už zmiňované země arabského světa.
Při útoku proti demonstrantům zasáhne policie, které je rozežene slzným plynem. Několik lidí, kteří chtěli rabovat, se dostane do potyčky s policisty a na obou stranách je několik zraněných, jeden z rabujících těžce, když kladl odpor při zatčení. V současnosti je v nemocnici s otřesem mozku.
Nyní „upřesněná“ zpráva po třech dnech: Při útoku proti demonstrantům zasáhne policie, které použije slzný plyn. V některých místech ale situace údajně nezvládne a začne střílet do vzduchu. Několik odražených střel trefí civilisty, mezi nimi i jedno dítě (šestnáctiletého chlapce – v mnoha zemích považují už za muže). Chlapec nyní leží v nemocnici s poraněním mozku.
Ani jedna z těchto zpráv není zcela přesným vyjádřením skutečnosti. První zpráva vzniká krátce po události a je myslím čtenáři jasné, že v takových nepřehledných situacích, jakou demonstrace skutečně je, může dojít k informačním omylům a i lidé mohou jednat přehnaně. Při jejím předávání došlo nepochybně k řadě malých odchylek (jako při hře na tichou poštu) které ji pozměnily. Nikdo ani první, ani druhou zprávu neověřoval. U první uplynulo příliš málo času na nějaké vyšetřování. U druhé zase můžeme směle počítat, že si protirežimně naladění lidé při předávání spíš domyslí to horší, co se mohlo stát. Většina lidí ale přesto bude považovat druhou zprávu za pravdivou, i když nebudou znát její původ a ani ji nějak ověřovat. Důležité je zmínit, že je druhá zpráva mnohem více zasáhne a také si ji budou lépe pamatovat.
Následně dochází k dalším demonstracím, kolabuje doprava, zastavuje se průmysl, někde prchají raději státníci ze země atd. …
Podle mého soudu tento příklad poměrně dobře ukazuje, jak jsou v našem informačním věku informace zneužitelné a díky rychlému šíření přes facebook a nebo i jiné podobné sociální sítě může vytvořit základ pro řadu událostí.
Na závěr bych rád změnil přeci jenom nadpis této úvahy: Kterak lidé vládnou facebookem.
Autor James Sceptic, 22.03.2011
Přečteno 438x
Tipy 2
Poslední tipující: la loba
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ke zkreslení situací dochází celkově médii,např.mám přátele vJaponsku,říkají jiné věci než slyšíme a čteme.Nejsem velký příznivec tzv.sociálních sítí,dvakrát mi málem rozvrátily vztah.

28.03.2011 15:07:00 | la loba

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí