Duše, vědomí, nevědomí

Duše, vědomí, nevědomí

Anotace: Jsem asi moc mladej na to abych to pochopil.

Začněme pěkně po pořádku, vždy mě k tomuhle (ne)poznanému tématu něco táhlo. Snažil jsem se co nejvíce pochopit alespoň co nejmíň a trochu porozumět o co se jedná, tedy pokud něco takového vlastně existuje. Bylo období kdy jsem si snažil opatřit co nejvíce psaných informací a obecně zjistit o co vlastně jde. Pro každého je duše něco, cosi nehmotného, co má tendenci se vznášet a je tím (duší) opatřena každá bytost, zvíře, cokoli živé. Něco co po dovršení, nám daného času, vyprchá a ve vší ctnosti opustí svého hostitele s posledním výdechem.

Tato otázka je něco, co přesahuje chápavost člověka, jako jednotlivce a proto k ní přistupujeme se vší skromností a umírněností. Pokud si klademe otázku co je to vědomí, nepochybně musí vyvstanout otázka, co je to nevědomí, neboli snění.

Pokud si uvědomujeme, myslíme, vnímáme, pak se hovoří o "vědomí". Je to stav, kdy si tělo uvědomuje přítomnost a blízkou budoucnost. Něco, kdy se snažíme dělat věci podle plánu, podle toho, jak se nám zdají nejlepší. Ovšem vše, co děláme, čerpáme z našich zkušeností, pocitů a předešlých osobních zvyků. To co se ve vědomém stavu naučíme, to nám zůstává a s tím pracujeme. Zjednodušeně, když neumím čínsky, s Číňanem se nedomluvím.

S nevědomím je to zřejmě naopak. Nevědomí stav nezná limity, což asi každý poznal, takže si klidně fajnově dáte s Číňanem dýchánek o hůlkách. Nejlépe se dá tento svět poznat při spánku. Klasický sen je jakási forma nevědomí, kterou denně zažíváme. Zajímavé ovšem je, že na rozdíl od "vědomí", "nevědomí" čerpá z kolektivních zkušeností, něco jako obrovská kniha informací, do které se dá nahlédnout, ze které se dá čerpat.

Možná, že se to lépe vysvětlí na přikladu.


Zdá se mu sen, je na zahradě a kolem je plno rozkvetlých rostlin. V životě nestudoval ekologii a jiné podobné disciplíny. Jde kolem kapradiny, která ho zaujme a utrhne lístek. Bez jakékoli znalosti rostlin při stavu vědomí,si je ovšem 100% jist že se jedná o kapradinu "Asplenium anitiquum".
Ráno se probudí a danou kapradinu si najde v knize. Název kapradiny je naprosto totožný s tím názvem o kterém nikdy předtím neslyšel.

Podle mne není nevědomí něco na hony vzdálené, překážející, nebo nežádoucí. Neříkám, že je toto nějaký unikát, ale možná se dá využít, pokud ho poznáte.
Autor fail, 22.08.2011
Přečteno 346x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pěkně si to vystihl/a -)

01.09.2011 15:23:00 | fail

Nevědomí je to, co nás tvoří, co žije, aniž si to uvědomujeme. Pocity nám radí, jaký vztah k němu máme. Srdcem ho můžem cítit a fantazií asi i ovládat. Je to i duch svatý, který si pro nás jde; u tebe zrovna tím, žes sem dal tuhle úvahu. část nevědomí volá po uvědomění. Dost aktuálně, opravdu.

30.08.2011 19:46:00 | Unyle Pěl

V pořádku, díky za upozornění.

26.08.2011 14:49:00 | fail

Dobry den, ja se domnivam toto:
DUŠE je interdisciplinární pojem.
patří filosofii, psychologii, psychioatrii
a medicině vůbec, rovněž i teologii.
VĚDOMÍ A NEVĚDOMÍ jsou pojmy patřící výlučně
psychologii.
Pokud jakýkoli filosofický problém začneme
vysvětlovat pomocí duševních pochodů, říká se
tomu psychologicmus a je to karambol.
Hned na začátku s musím uvědomit, s jakým termínem pracuji, zda s interdisciplinárním. Pokud ano,
pak během výkladu nesmím zklouznout z metodiky
filosofie do metodiky psychologie. Je to někdy
nesmírně obtížné.
omlouvám se ttragelaf

24.08.2011 17:50:00 | ttragelaf

Ano, chtěl jsem to sem napsat, pak jsem na to zapomněl.:)
C.G. Jung- Duše moderního člověka a Freud- Výklad snu

22.08.2011 13:40:00 | fail

a můžu se zeptat co jsi všechno čet?

22.08.2011 09:07:00 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí