Šíp

Šíp

Anotace: Spíše než úvaha se jedná o fyzikální příklad. Z volného cyklu pro milovníky fyziky - sbírka "Laco da Vinci aneb fyzika pro začátečníky". Kdo nemiluje fyziku, možná ho to k fyzice přiblíží a začne na ni pohlížet vlídnějším okem. A nebo mě pošle někam. :o))

Sbírka: Laco da Vinci aneb Zábavná fyzika pro samouky

.

Když už jsem zmínil Zenóna ze starověkého Řecka, měl bych to dopovědět. Tak jak je to s Achilem a jeho želvou? Dohoní rychlý Achileus pomalou želvu?

Zenón tvrdí, že ne! Jeho Achileus želvu nikdy nedohoní, i kdyby se rozkrájel a přetrhnul. :o))

Proč? Jednoduše. Sledujte jeho myšlenky a tvrzení.

Achileus vidí želvu. Chce ji dohonit. Rozeběhne se za ní. Za jednotku času se k želvě přiblíží, ale želva za stejnou jednotku času popoběhne o malou vzdálenost. Takže Achileus se k želvě jen přiblíží. V další jednotce času se k želvě přiblíží ještě víc, ale želva se opět posune o kousek dál. Achileus bude opět o dost blíž k želvě, ale z uvedeného vyplývá, že není v jeho silách vzdálenost k želvě zmenšit na nulu. Závěr tedy zní: Achileus želvu nikdy nedohoní, i kdyby byl seberychlejší a želva běžela sebepomaleji.

Pokud by se vám to zdálo neodpovídající skutečnému životu, zkuste to vyargumentovat. :o))
Kdy se vám podaří "uhádat" filozofa?



*****


A když budete hotovi, zkuste ještě tohle:

Zase z dílny Zenóna. Letící šíp.

Všichni jste viděli letící šíp. Ale opravdu letí?
Podívejme se na šíp v jednom okamžiku. Šíp visí v prostoru a zcela jasně se nepohybuje. Podívejme se na šíp v jiném okamžiku. Šíp je jinde, ale zase stojí. Napadne nás, že mezi těmito okamžiky se šíp pohyboval. Podívejme se na libovolný okamžik mezi. V každém okamžiku v uvedeném intervalu zjistíme, že šíp stojí. A můžeme libovolně okamžiky zpřesňovat, stejně stále budeme zjišťovat, že šíp stojí.

Tak kdy se vlastně šíp pohybuje, když v každém okamžiku stojí?

:o))

.
Autor Zasr. romantik, 26.08.2011
Přečteno 447x
Tipy 6
Poslední tipující: Thalia, Paulín, hašlerka
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...dodám, jak mizerně běhá Achileus, to je jeho věc :)

28.08.2011 12:30:00 | Aťan

U šípu závisí na stavu střízlivost... a když nad tím tak přemýšlím, u akce "želva" také. Logicky mně vyplývá, že eminentně záleží na vzdálenosti a času.

Pokude vyděšený Feidippidés vybíhá z Marathonu a před sebou má 42 km, želva - pokud se ve stejný čas nachází metr před cílem - vklidu stihne ještě dvě cigára a přesto musí zvítězit. OVŠEM! pokud je želva metr za startem, Feidippidés se může celou vítěznou cestu plazit, domnívám se.

28.08.2011 12:27:00 | Aťan

Zenón? Tak na toho jsem ani nevzdechla :o)))

27.08.2011 12:32:00 | hašlerka

Mé pochybnoSTi, zda jsi úvahu četla, přetrvávají.
Myslíš opravdu na Zenóna a filosofii?
:o)))

27.08.2011 11:31:00 | Zasr. romantik

Myslím, že by měl stát a přitom se pohybovat :o))

ST!

27.08.2011 11:23:00 | hašlerka

Přiznej se, Dano. Tys to nečetla! A dala dvojtip automaticky. :o))

Ale já si ho vážím, a budu si ho hýčkat! ;-)

26.08.2011 22:57:00 | Zasr. romantik

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí