Achilles, želva a nekonečné řady

Achilles, želva a nekonečné řady

Anotace: matematická, reakce na: http://liter.cz/Uvahy/335311-view.aspx

Předhoní Achilles želvu, která jde pomaleji než on? Pro podrobnosti si přečtěte:
http://liter.cz/Uvahy/335311-view.aspx

Podle selského rozumu předhoní a podle matematického překvapivě taky. Řekněme, že Achillés se pohybuje 10m/s a želva 1m/s. (Řekové myslím vůbec nepoužívali pojem čísla, takže měli problém to zapsat a je taky otázka, jak vlastně chápali pojem rychlosti)
Vypočítáme to tím horším způsobem, který po nás chce Zenón. Řekněme, že Achiles je od želvy 10m, takže jí dohoní za 1s. Želva se mezitím posune o 1m. Achiles jí dožene za 0,1s. Příklad je bohužel zvolen tak ilustrativně, že je jasné, že želvu dožene za 1,1111...s. Tedy v konečném čase. To co starověké filozofy mátlo bylo, že museli sčítat nekonečný počet sčítanců. (a připadalo jim logické, že sečíst nekonečněkrát něco je vždycky nekonečno)
máme tedy sčítat:

1+1/10+1/100+1/1000+ atd

obecněji vezmeme:

1+A+A2+A3+A4+...

(kde číslo za velkým písmenem je exponent)
ukažme si násobení polynomů:

(1-A).(1+A+A2+A3)=(1+A+A2+A3)-(A+A2+A3+A4)=1-A4

pro obecný počet členů:

(1-A).(1+A+A2+...+A(n-1))=1-An

tím ale máme vzorec pro součet obecně dlouhé geometrické posloupnosti:

1+A+A2+...+A(n-1)=(1-An)/(1-A)

(toto mimo jiné umožňuje spočítat kolik atomů je v jablku, když A=2) viz:

http://liter.cz/Uvahy/335156-view.aspx

Nám ale jde teď o A=1/10 a můžeme si proto dovolit poslat n do nekonečna (potřebujeme, aby|A|<1). An jde do nuly, což je nejlépe vidět z grafu exponenciální funkce. Nebo to můžete nacvakat na kalkulačce: 0,1 na 10tou, 100tou, 1000í- z výsledku se stane 0. Máme tedy součet nekonečné geometrické řady:

1+A+A2+...=1/(1-A)

V našem případě je A=1/10=0.1 a součet řady je: 1/0.9=10/9=1,1111...

Otázku šípu jsem nejspíš viděl rozebranou u Bertranda Russella. Pokusím se zopakovat, co si nejspíš jen pamatuju. Pohyb nahlížený v daném okamžiku se skutečně jeví jako statický. Vtip je asi v tom, že my nevnímáme daný okamžik, ale průběh okamžiků, takže pohyb je pro nás změna polohy vůči ostatním objektům během změny času. Tím už se prakticky dostáváme k zavedení rychlosti: 10m/s znamená, že za velice malý čas urazí věc velice malou dráhu. Pokud bychom šli s časem do 0 dostaneme výraz 0/0, který je neurčitý. Prakticky to znamená, že bychom měli počítat limitu- jenže tou je právě okamžitá rychlost. Vypadá to trochu jako definice kruhem, ale řek bych že to sedí, když se lidstvo s tímto přístupem dostalo na Měsíc. (připouštím, že to je trochu demagogický argument :-) )
Tedy šíp skutečně stojí, pokud stojí čas, když se ale čas pohybuje, pohybuje se i šíp. A ano z jednoho časového okamžiku nepoznáme rychlost objektu- tu nám musí někdo říct a nebo jí musíme určit ve dvou okamžicích.

Jinak tento "filozofický" příklad dobře ilustruje určitý postoj ke světu: asice, že některé problémy jdou exaktně vyřešit, použije- li se ten správný aparát (někdy to trvá stovky let...) . Určitě by o tom lépe promluvili zasvěcenější, ale bylo i určité přesvědčení, že na základě logické analýzy jakéhokoliv výroku, lze určit, jestli je pravdivý nebo nepravdivý. (předhoní Achilles želvu). Zde mi připadá absurdní tvrdit, že je to subjektivní, zda předhoní nebo nepředhoní, nebo relativní... Nicméně, co se týče této rozhodnutelnosti pravdivosti- není stav věcí příliš optimistický, alespoň tak jsem pochopil Godela. :-) To je teoretický přístup. Pak jsou otázky, kde nám chybí informace vnější tj. např. se nemůžeme potopit na dno oceánu a zjistit kolik tam těch minerálů je. (příklad je to možná nepravdivý, zato ilustrativní).
Autor ewon, 27.08.2011
Přečteno 814x
Tipy 7
Poslední tipující: Zasr. romantik, hloubavá, PIPSQUEAK, pamp_elka
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

úvaha nad tím, jak člověk vnímá čas... pfff. To je docela oříšek. To co popisuju je spíš jen model vnímání reality tak jak ho vidí fyzika a je to i to, co intuitivně vnímám jako správné. Nicméně to, jak člověk zažívá okamžik, nebo pohyb, jak si mozek uvědomuje čas, je otázka zcela jiná. V mé úvaze vlastně vůbec nešlo o to, kdo se dívá. Byl jen Achilles a želva, které byli někde. V koncovém důsledku byli oba hmotnými body na přímce s nějakou rychlostí, jen způsob vyjádření jejich rychlosti byl řadou... O tom, jak člověk vnímá okamžik, nebo serii okamžiků tam není ani čárka. Nicméně filozof toto zdá se libovolně kombinoval. (podobně by se dalo uvažovat o tom, jak vnímáme prostor a co je prostor matematicky)

01.09.2011 20:12:00 | ewon

Tak teprve tady jsem se trochu chytal, v tvých předchozích úvahách na mne bylo moc matematiky. :o)))

Čekal jsem, kdo přijde s vysvětlením, že jeden určitý okamžik má vždy nějakou délku trvání, jinak bychom si ho (ten okamžik) nemohli uvědomit. Pak ovšem šíp nebude stát, ale bude více či méně rozmazaný (podle délky okamžiku a rychlosti šípu). To je mé nevědecké vysvětlení, proč Zenón neměl pravdu. :o))

A pro Aťana dám speciální úlohu: Skládání Rudého Práva. :o))

01.09.2011 19:59:00 | Zasr. romantik

Pozoruhodné dílko...*:)

28.08.2011 14:57:00 | PIPSQUEAK

Líbí se mi hlavně věta: problémy jdou exaktně vyřešit, použije-li se ten správný aparát (někdy to trvá stovky let...)

A v tom to vězí, např.: teoreticky se vymyslel finančně-ekonomický globální postup, prakticky to šlo do kopru...

28.08.2011 12:51:00 | Aťan

/velice volně -- když jsem byla tuším na gymplu, v kinech šel film Zázraky se dějí. Rozlomilo se letadlo nad amazonským pralesem; 1 holka vypadla tak, že přežila, a došla si pro záchranu.........Ano, zázraky se dějí..... ale hmmm :) achilles a želva a šíp jsou fixle, hůl zlomená při ponoření do vody a zázračně spravená po vytažení.... :) a tož ten ST za nevulgárnost....za to, že byl někdo, kdo to uměl opravit, kdo měl ten *aparát pro uvedení na pravou míru....
(bohužel možná nedovedu přesně vysvětlit já)/

27.08.2011 18:42:00 | pamp_elka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí