O uměleckosti díla

O uměleckosti díla

Anotace: Krátká úvaha o tom, co opravdu činí dílo uměním.

Dnes jsem cestou od autobusové zastávky až k domu přemýšlel nad jednou věcí, a sice nad tématem uměleckosti díla. Kdy je dílo umělecké a kdy nikoli? Můj názor na toto je asi takový, že uměleckost díla se dělí na uměleckost tvůrce a uměleckost pozorovatele. Tu první může ovlivnit ten, kdo produkt tvoří. Pokuď totiž není jediným motivem užitnost tohoto produktu, ale i proces jeho tvoření jako takový, ve chvíli, kdy tvůrce do produktu vkládá sám sebe a je a stává se jeho součástí, tehdy, když dělá věc i proto aby byla dělána, tehdy se toto stává uměleckou činností a výsledný produkt uměním. Nicméně, tato uměleckost potřebuje stále někoho, kdo by ji pozoroval, protože ve chvíli kde není pozorována, tak pomíjí. Proto je ten, kdo vnímá tyto produkty (může to být i sám tvůrce stvůrce:)) dalším člověkem, kdo určuje uměleckost oné věci a to nehledě na to, jakým způsobem na nás ta věc působí, jestli se nám líbí nebo ne, ale jestli nám není úplně lhostejná. Proto kupříkladu uměleckost písně není v tom, jestli jí lidé mají rádi a jestli se často hraje, to je totiž spíše někdy o kvalitě a ještě častěji o lidské potřebě se obklopovat tím, co se zdá "prospěšné". Tedy myslím si, že v ideálním případě by umění mělo splňovat tyto oba tyto faktory. Protože umění je uměním jen když je pozorováno, a zároveň samotné pozorování neudělá z čehokoliv umění, pokavaď to není kreativně tvořeno. Tedy si myslím, že klidně může být spíše uměleckým kouskem, s láskou uvařený příšerný hamburger, než z donucení namalovaný ultrarealistický obraz který na nikoho nijak emočně nezapůsobí a vnikom nevyvolá jiné pohnutí mysli než "Ten kdo to maloval byl borec".
PS: To, že se lidé naučili více vnímat zrakem a sluchem, než chutí, čichem, hmatem a ostatními méně známými smysly, to že jídlo za chvíli sníme a jeho chuť pomine či parfém vyčichne, ještě neznamená, že se třeba jídlo, parfumerie a spousta věcí, jenž člověk za život udělá a klidně i vykoná, že se to nedá považovat za umění.
Autor Mapaf, 26.09.2011
Přečteno 400x
Tipy 1
Poslední tipující: dead-head
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

To je docela chytrá úvaha, opravdu umění musí někdo pozorovat, aby se zhmotnilo. A pozorování musí být kreativní - tím je řečeno podstatou toho slova vše. Kreativita umí toto: vezme mrtvé věci a poskládá je tak, aby ožily. A pokud ožijou (v pozorovateli), pak je daný tvůrce umělcem a tedy jeho tvoření je uměním.

Chtělo by to tu úvahu víc zjednodušit - z reakcí je vidět,že to tak zřejmé není.

25.10.2011 15:31:38 | dead-head

Umění je to, co překračuje nutnost potřeby. Tedy ano, i Televizní noviny mohou být uměním, pokud budou obsahovat něco víc než jen suchý výčet zpráv. Stanou se uměním, pokud (například) budou jednotlivé zprávy seřazeny podle nějakého estetického klíče, pokud moderátoři budou využívat specifickou škálu výrazových prostředků, apod, apod.
Židle může být uměním, pokud její význam nebude jen v tom, aby bylo kam zaparkovat zadek. Pokud bude židle zároveň ladit s prostředím, její tvary budou obsahovat určitou symboliku a technologické provedení půjde za hranice nutnosti, pak se jedná jednoznačně o umění.

Dalším důležitým atributem umění je, že vzniká z dobrovolně přijatých omezení. Například báseň je text omezený rytmem, rýmy, slokami. Sochař je omezen velikostí kamene, jeho přirozenými prasklinami, malíř je omezen kvalitou barev, velikostí plátna, architekt je omezen únosností betonu, apod, apod. Umělec se s těmito omezeními vypořádá tak brilantně, že nejen tato omezení nejsou na výsleku znát, ale naopak - stávají se předností, které zdůrazňují kvalitu umělce a kvalitu výsledku.

27.09.2011 07:07:00 | Misantrop

mě šlo o tu konkrétní odpověď. Ale dobře, vychází mi z toho, že jo.
Já jsem taky spíš pro to hodnotit podle hodnotitelů, situace, ale stále mi cosi říká: neměl by tam být i vlastnost toho díla? tedy něco co je na autorovi a publiku nezávislé? A jaké vlastnosti to mají být? Proč něco hodnotím(e) výš a něco míň?
Mám dost nejasno i v tom, jestli se má k tomu, co je umění logicky dospět nebo se to spíš definuje (a každý to definuje podle sebe). (litrární kritici by mohli vyprávět :-))

26.09.2011 15:10:00 | ewon

Pokuď to bylo tvořeno umělecky, tedy kreativně, s pohnutím mysli a také proto aby to bylo tvořeno, a pokuď se najde alespoň jeden člověk ve kterém to vyvolá něco jiného než jen lhostejnost, potom je ono dílo uměním a stejnéměřítko platí i na to, na co jste se ptal vy...

26.09.2011 11:11:00 | Mapaf

tak se zeptám:
je umění dobře vyrobená židle?
je umění superstar?
je umění Picaso?
jsou uměním televizní zprávy?
závisí odpověď na konkrétním člověku?

26.09.2011 10:00:00 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí