Liter 2.0 - první dojem

Liter 2.0 - první dojem

Původní podoba Literu připomínala zlaté časy, kdy k designu stránek nebyly potřeba obrázky, obsah stál v drtivé většině případů opravdu za to a průměrná stránka měla pár kilobajtů a přes vytáčené připojení jste ji s trochou štěstí stáhli nanejvýš za pár sekund. Ne, že bych snad snil o dobách laborování s propojkami a složitého nastavení před několikahodinovou kompilací linuxového jádra pro (z dnešního pohledu) poměrně primitivní procesor 80286 tikající někde uvnitř béžové, prakticky nehlučné otlučené krabice se samolepkou Vyřazeno, drátcích trčících z paralelního portu vedoucích do zbastleného tištěného spoje (to v mírně vylepšené podobě přetrvalo dodnes) a okukování Pentia ve výkladní skříni nejbližšího obchodu s počítači, ale úroveň nezbytných znalostí pro vůbec nějaké používání počítače tak nějak nahrávala tomu, že člověk vždy našel, co hledal, aniž by se musel prohrabávat tunami odkazů na příšerné nevkusné "blogísky" nebo (hlavně v poslední době) připomínky toho, že bez Facebooku prostě nemůže existovat.


Liter býval tak trochu jiný než většina webů na internetu. Zatímco ostatní weby měly krásné obrázkové designy, které se občas nahrávaly nepřípustně dlouho i na rychlých připojeních, a v jejich rozvržení aby se leckdy vyznalo tak možná prase křížené advokátem, Liter byl vždy jednoduchý, rychlý (platilo do implementace Google reklam) a efektivní nástroj. Byl to takový útulný pokojík, kde bez hledání nalezl vše, co potřeboval coby pisálek-amatér (teda, kromě nabídek nakladatelství). Že tu nebylo formátování, obrázky (teda, kromě loga Liter.cz) aj. záležitosti? No, dalo se s tím žít a byla to spíše vlastnost, nežli chyba. Vlastně mi na tom (kromě již zmíněných reklam) vadila jenom jedna věc - že to běželo na ASP. Neříkám, že ASP je špatné a vlastně celý Microsoft taky, to zase ne, šlo spíše o subjektivní pocit. Microsoftí technologie mě zkrátka moc neoslovily, ale co už. Čas od času zmizelo dílo nějakého autora (jak později přiznali noví správcové, ne náhodou - nenadávám jim za to, neboť jim snad věřím jejich verzi o nedokonalém systému), ale toho si snad nikdo nevšiml.


Pak přišla změna. Že se něco má změnit, věděli snad všichni už docela dlouho předem, ale tohle mě přeci jen překvapilo. První změnou bylo PHP místo ASP. Vida, pořídili si tučňáka, řekl jsem si. Je to každého věc, co si vybere, ale tohle mě prostě trklo na první pohled. Na ten druhý nové rozvržení. Viděl jsem horší, řekl jsem si dejme tomu. Už na první pohled mi to něco připomínalo. Odrolování na konec stránky už dodalo jistotu - patička mluvila jasně. Tady funguje Wordpress. Ne že by mi to nějak vadilo, prostě jsem to nečekal. Fajn, to by šlo, pojďme na přihlášení - a vida, Nástěnka. Ani jsem nemusel pokračovat dál, Wordpress byl 100% jistota. Zkrátka - dejme tomu. Na oněmění úžasem to není, na nadávky taky ne. Tedy, krátké shrnutí po prvním střetnutí zní: Dejme tomu. Trochu se to pošteluje, občas něco upadne, strčí zpátky a nějak to pojede.


Upřímně, co se týče ovládání, stará verze mi z ergonomického hlediska vyhovovalo mnohem více, než současná. Funkce navíc jsou fajn, ale jsou všechny ku prospěchu věci? Kupříkladu obrázky. Ano, je hezké že si můžete nahrát profilovou fotku nebo ilustraci k dílu, ale ona bezobrázkovost tak nějak patřila k literáckému genius loci, stejně jako modrá barva a applovských "málo funkcí, zato však užitečných a vyladěných" i další charakteristiky, které Liter vždy tak odlišovaly od jiných serverů podobného zaměření.


Na jedné straně chápu nutnost změny systému, ale opravdu bylo nutné měnit i vzhled? Opravdu ty nové funkce byly tak nutné? Ano, prostředí a funkční výbava možná byly prehistorické, ale naprosto skvěle plnily úlohu. "Modernizace" je sice možná skvělá, ale pohřbila osobitost Literu. Možná se podařilo vyřešit technické problémy, ale tak razantní změna funkcí atd. nebyla zrovna moudrým krokem. Zaprvé pro to, že předchozí koncept vyhovoval, za druhé proto, že komunita kolem Literu je poměrně konzervativní. Její nemalá část si coby své působiště zvolila Liter i kvůli vlastnostem, o které modernizací přišel, a k této části se po krátké úvaze musím přiřadit také.


K diskusím předcházejícím prodej Literu současným majitelům se zde vyjadřovat nebudu.


Výsledné hodnocení 7,5/10 jsem po opětovné úvaze musel upravit na hodnotu 5,5 bodů. Věřím, že jej jednou budu moct změnit, ale v tuto chvíli lepší skóre udělit zkrátka nemohu. Základní výsledek je rovných pět bodů, půlbodík navrch získávají admini za rychlou a kvalitní odpověď na e-mail. Je mi jedno, co si o mě kdo myslí, na případné otázky však samozřejmě odpovím.


Nemyslím si, že současné směřování je nejhorší možné, ale ani nejlepší možné. Je to ale rozjetý vlak, který již nejde zastavit. Je pouze na komunitě, kam se to bude vyvíjet dále.


Zatím tomu dávám šanci. Cpaní Literu na Knihu vymaštěných xichtů, pardon Facebook, tomu ale moc nepomohlo. Jakmile na Literu spatřím nějaký kód z Facebooku (jedno jestli nějaký sociální plugin, tlačítka typu "To se mi líbí" nebo něco jiného), odcházím. V té chvíli Liter přestane být pro mě a argumenty že Facebook je in neberu, zkrátka to pro mě bude konec Literu tak, jak jsem ho měl rád.


P. S.: Opravdu nebylo možné zachovat Oblíbené, a místo toho stejnou záležitost nazvat Sledované? Je to detail, ale i ty hrají roli.

Přečteno 321x
Tipy 7
Poslední tipující: Findë
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

já bych dal půlbod za propracovanej plán na zníčení skvělého serveru...

18.02.2012 10:37:48 | Black Sardinian

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí