Co že to vlastně jsem?

Co že to vlastně jsem?

Anotace: Nevím jak má opravdová úvaha vypadat... -j.c.ben-

Dámy a pánové, literáti, spisovatelé a básníci, kolegové, přátelé.

Tak jsem si přečetl, od naší milé autorky Maury, její dvě úvahy.
O verších a veršování a Kompozice literárního díla.
Autorka v nich, dle mého amtérského pohledu na věc, odborně rozebírá a ve stručnosti zasvěceně objasňuje principy stavby a tvorby různých literárních útvarů. Opravdu si myslím, že její práce je přínosem a může posunout tvůrčí potenciál zdejších autorů k dokonalejší a propracovanější formě. To je samozřejmě počin chvályhodný, pro nás autory poučné a smysluplné dílo. Tímto jí samozřejmě patří díky za vynaloženou práci. Myslím to vážně a nechci to v žádném případě nikterak znevažovat či zlehčovat.

Ovšem po přečtení těchto úvah mě napadla spousta věcí. Vlastně jsem pohlédl pravdě do očí.
Jelikož mě většina z uvedených termínů a výrazů nic moc neříká (až na vyjímky, které se prodraly na povrch z paměti, kde patrně uvízly někdy na střední škole) a tudíž se jimi při vlastní tvorbě asi neřídím, je mi naprosto jasná kvalita mých dosavadních "literárních" výplodů.
Přesto musím říci, že mi to nevadí.
Nikdy jsem netvrdil, že jsem básník, či spisovatel. Jsem ten, jenž ve volných chvílích tvoří pro radost. Já přec také někdy vařím, uklízím a částečně opravuji a zvelebuji náš byt, ale to přece ještě neznamená, že jsem kuchař nebo bytový architekt. Prostě tvořím pro radost z tvorby samé, pro dobrý pocit, že mohu Vám ostatním, potencionálním čtenářům, něco sdělit. A nic na tom nezmění fakt, že nevím nic o stavbě a slohové struktuře toho či onoho literárního útvaru. Já píši tak jak to cítím, jak to samo plyne a jak se mi to líbí. Můj přístup k tvorbě není nepodobný vynálezci.
Něco mě napadne - hodím to na papír. Neumím si představit, že by vynálezce (budoucí), si nejprve zvolil obor ve kterém chce učinit nějaký objev, navrhne si osnovu jak bude (myšlenkově) postupovat, pak se vrhnul do tvorby samé a večer zvolal kýžené: HEURÉKA!!
Ano, vím. Je zde asi dost těch, jenž svou tvorbu myslí vážně, snaží se neustále zdokonalovat a díky objektivní kritice a teoretické pomoci, jako jsou dvě výše uvedené úvahy, čerpají nové a nové informace, které je mohou posunout kupředu. Patří jim můj obdiv. Také mohou a mnozí tak jistě činí, zveřejňovat svá díla i na jiných, podobně zaměřených servrech, aby nechali posoudit i jiným publikem. Nic z toho nedělám. Nedělám si těžkou hlavu ani z místní kritiky, ani neuveřejňuji jinde.
Úplně mi stačí, že svými výtvory "inzultuji" místní autory, ochotné něco takového číst. Snad jsem v tomto svém tvůrčím počínání docela sám. Ani to mi nevadí.
Toto zjištění mi dává naprostou jistotu - nebude ze mě spisovatel, mé básnické výtvory se neoctnou v čítankách. Na druhou stranu mi tento přístup dává velikou tvůrčí svobodu.
Jsem prostě literát vynálezce, chcete-li, věčný a nikam se neženoucí laik. A tím asi také zůstanu.
(V anotaci jsem uvedl že nevím, jak má správná úvaha vypadat. Je to tak. A ani to nemíním zjišťovat. Berte toto třeba jako další trofej mé sbírky literárních vynálezů..)
Děkuji Vám za pozornost.
j.c.ben
Autor j.c., 25.10.2006
Přečteno 591x
Tipy 15
Poslední tipující: Vivien, Findë, umělec2, takova, oběžnice, CULIKATÁ, trenérka, Pohjolanka, Alžběta., Agniezka, ...
ikonkaKomentáře (15)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nahlédla jsem do minulosti literu, občas zde nacházím více než na literu současném. I dnes. Moc ráda jsem četla.

13.08.2020 10:26:00 | Vivien

Škoda, že si k tomu neobjevil Ameriku.

31.12.2010 07:35:00 | umělec2

Přesně tak to cítím i já a to ti nesahám ni ke kotníkům TY jsi básník.

01.12.2010 11:57:00 | takova

Pro mě jsi ji napsal na1*,ač také nevím,jak má správně vypadat a o básních ani nemluvím:)).

03.08.2010 18:26:00 | CULIKATÁ

Já také nevím jak má správná úvaha vypadat ale nevad!
Ta tvoje je k zamyšlení a vypsaná tak jak si to cítil a srdcem a to je důležité! ST.

25.07.2010 15:01:00 | xoxoxo

...číním taky tak....-)

17.10.2009 08:48:00 | trenérka

Je to strašně milé, držím Ti palce, a děkuju za optimismus do nového dne, i když musím nekřesťansky brzo do práce :*

22.07.2009 06:27:00 | Pohjolanka

Mluvíš mi z duše...

10.04.2009 08:31:00 | Alžběta.

:)

02.03.2008 09:53:00 | Grafomanická MIA

Mně také mluvíš z duše.
A kolik již bylo básníků-klasiků o nichž není pochyb,každý je jiný/tvorbou/.Je snad tolik teoríí?
Nebo psali všichni mimo daná pravidla?

30.05.2007 18:01:00 | s.e.n

Nemohu, než s Tebou souhlasit...
Mimochodem - dle mého názoru jsi bezva vynalézavý literát. :-)

21.05.2007 21:54:00 | Judita

Člověk nemusí být v souladu s teoriemi - ale sám se sebou! I kdyby člověk potěšil a rozptýlil jenom několik lidí, tak může být spokojen!

12.04.2007 10:36:00 | Juhunka

Před deseti dny jsem se podíval do knihy a na net.
Teorie poezie - br, otřepal jsem se! Básník ze mne
nebude...

10.04.2007 17:03:00 | Bíša

Máš pravdu, že těžko budeš podvědomě rozebírat to, co házíš na papír, ale na druhou stranu, když to máš hotové, stojí zato, než to dáš někomu číst, si to trochu rozebrat, opravit nedostatky, zamyslet se nad dějem, tématem, ujasnit si, co vlastně tvé dílo chtělo říct.
Já myslím, že žádný spisovatel podvědomě neřeší všechnu tu teorii, ale na druhou stranu, když chceš komponovat hudbu, bez teorie se taky neobejdeš. Ta je tu od toho, abys nepsal pitomosti, pomůže ti vyřešit temná a rozporná místa, přenese tě přes některé obtíže a stejně jako brnění rytíře ti může (po obléknutí) zpevnit chatrná místa.

26.10.2006 14:45:00 | Daniel S.

Jirko, líbí se mi to tvoje povídání...i když s ním až tak nesouhlasím...je milé. Ano, teorie psaní se dá nabiflovat...člověk by se měl i snažit jít dál...kupředu...ale co ti bude ,,perfektně" zvládnutá forma bez duše, bez příběhu, bez schopnosti zaujmout...proto mi je celkem fuk, jestli jsi napsal úvahu, či ne :-) Dobře se mi to četlo, proto jsem dala stovku ...

25.10.2006 23:51:00 | no

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí