Trest

Trest

Anotace: O trestu, smyslu a trestu smrti

TREST

Už odedávna hnala lidi touha po majetku, moci, či něčem jiném k činům které podkopávaly utopistickou ideu společnosti. Kradli, lhali, podváděly nebo vraždili. Samozřejmě tu byli i lidé uvědomělí, kteří se s tím snažili něco dělat. První známky trestů byly již v počátcích lidstva, pračlověk který provedl něco špatného - byl vyhoštěn ze skupiny. To pro něj většinou znamenalo záhubu, jelikož v tamějších podmínkách jednotlivec jen těžko dokázal přežít. Zda tento trest brali jako “Trest smrti“ se můžeme pouze domnívat. Dalším používaným způsobem jak trestat zločince byla metoda “Oko za oko, zub za zub“ při které jim udělali to, co buď udělali oni někomu jinému, nebo jim odstranili tu část těla, kterou byl vykonán zločin. Zloději uřízli ruce, lháři vytrhli jazyk, etc.... Tyto tresty fungovaly především jako zastrašení, aby lidem ukázali co by se jim stalo, kdyby udělali to samé. Toto se praktikovalo od dob Egypta az do středověku. Do dnešní doby se používaly jen tresty povolené určitou společností, což byly: věznění, trest smrti [pořádně zrušen až v 18. stol], peněžní tresty, nucené práce popřípadě jiné dohodnuté tresty). Nyní se však posuneme do přítomnosti. Jak sem již zmínil zločin je starý jako lidstvo samo, takže je dosti nepravděpodobné, že se to změní. Člověk je nevyzpytatelný a nelze ho ničím svázat. I v sebetotalitnějším státu se najdou jedinci, kteří páší zločiny (zanedbejme lidi, kteří mají hranici hranici trestů posunutou, přece jen totalitní stát je totalitní stát). Je to neřešitelný problém, vymítit zločinnost, jelikož „zločin“ a jeho hranice je pro každého jiná. Samozřejmě je tu určitá snaha o prevenci a omezení trestné činnosti.
Statní orgán Policie ČR je jedním z nejpotřebnějších, s tím určitě většina lidí souhlasí. Bez policie by tu bezpochyby byla anarchie, zločinci( i za policie) by rabovali, na potkání stříleli, a vznikaly by organizované skupiny, gangy a mafie. Policie tu funguje jako takové „Sauronovo oko“ v Tolkienově trilogii Pán Prstenů. Dohlíží na všechny a svoji mocí „trestá“(z jeho pohledu) ostatní. Ale našla se skupinka „zločincu“ kteří poruší všechny ochrany a zníčí celý systém. Je to sice naruby ale nějak podobně to je v praxi. Jsou tu ale i spousty dalších situací ve kterých je policie potrebná.
Myšlenka ideální společnosti tu je s námi stejně dlouho jako zločin. Každý kdo měl moc chtěl pod svým jménem vybudovat nějaké impérium, dokonalou civilizaci, kde se mají všichni dobře. Ať už to byl César se svým antickým Římem, král Achnato, se svým bohem Atonem, zemí a městem Achetatonem či Marx s Leninem a svojí společnou politickou ideou žítí, která, jak všichni dobře víme po komunistické ůpravě nefunguje. Ti všichni stanuli před problémem trestů, a vůbec vymyšlením soboru pravidel – zakonů, které nám v určité společnosti zakazují nějáká jednání. Každý to vyřešil jinak a v každém systému, zákoně zatím byly chyby (zločinci) – kteří zákon porušovali, což dokazuje, že nejde udělat nějáký dokonalý systém (byly tu, ale stroskotali na lidském faktoru). Abych já tento problém skusil po svém vyřešit, to by mi, stejně jako ostatním tvůrcům společností, zabralo mnoho času, a proto jsem se zaměřil na stručný historický přehled trestů jež jsem okomentoval a vložil něco svých názorů

Nakreslil jsem stromeček, ve kterém je několik problému, které musí každý po svém promyslet, posoudit a utvořit si svůj vlastní obraz.

Bohužel graficky a tady to nelze zobrazit
ale po prekopirovani to mozna pude...takže

Jaký zločin, za jakých okolností ---- relativní posuzování
- psychycký stav člověka
- důvody porušení zákona Lidský
- etc.... faktor
Soudci – jen lidi – omylnost, zaujatost
Kat – kdo?

Trest Hranice trestní odpovědnosti

Způsoby trestání ---- podle posouzení zločinu viz.

Prevence – osvěta( výchova od mala)
Trest – náprava
--------------- smrti – nelze napravit

Nikdo neni dokonalý ------ Nic není dokonalé
Autor Peky, 19.11.2006
Přečteno 405x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dobrý den,předem chci Vám sdělit,že jsem shledal pár drobných kazů, které když odstraníte,dodají dílu patřičný efekt na jeho vizáži.Souhlasím s Vaším pojetím trestu,avšak do chvíle,než se objeví spojení Policie ČR (dále jen PČR) a trestu.Nevím nakolik jste znalý problematiky bezpečnostních sborů,zejména uvádíte sbor Policie České republiky,tedy sbor český.Ze zákona o Policii,v plat. znění a znění pozdějších předpisů se vůbec o "trestání pachatelů" TČ/trestných činů/,jak o něm píšete vy nehovoří.Jestli jste ho nečetl,pak Vám sděluji,že tuto problematiku řeší spíše Ústava České republiky,zák. 1/1993 Sb. ve znění pozd. předpisů,kde se hovoří o tom,že o vině a trestu rozhoduje pouze orgán soudní. Toliko k trestání. To že se ve státě najdou jedinci, kteří páší zločiny jest zřejmé a víte čím to jest?Je to jejich způsobem života.Kdyby ho změnili pak by vaše teorie neřešitelného problému byla ta tam.Jde o lidi,nikoli o to říkat,že něco nejde řešit.Pak hovoříte o zločinu a jeho hranicích.Problém jest,že problematiku toho co jest trestné řeší zák. č. 140/1964 Sb., ve znění pozd. předpisů Trestní zákoník a zák č.141/1964,ve znění pozd. předpisů Trestní řád (zákon o trestním řízení soudním),a o tom není pochyb,to jest jednou dáno. Máte pravdu,v tom se s Vámi shodnu,že bez policie,jak to uvádíte Vy,a máte patrně na mysli PČR,já bych řekl spíše bez bezpečnostního orgánu,protože jím nemusí být zrovna Vámi zmiňovaná PČR,nýbrž třeba i složky obecních policejních sborů,vojenské policie a jiné,by zavládl chaos,nicméně asi ne anarchie.Ono s tou anarchií je to trošku složitější než se zdá.Dobří lidé a spravedliví by dobří zůstali a nenechali by se zvrhnout k nespravedlnosti,ti nespravedliví a neuměření by této situace využili.Vy uvádíte že PČR je nejdůležitějším orgánem,já to popírám.Já bych řekl,a v tom se shodneme,orientujete-li se alespoň trošku,že základem lidského soužití,tak jak o něm v úvodu úvahy píšete,jest člověk.Ten ovšem nežije sám a žije v kolektivu a větší složkou nežli kolektiv,jest obec.Potřeboval jsem toto osvětlil,neboť právě zde,v obci se dějí veškeré "problémy".Proto bych přisvědčil,že důležitější než PČR jest obecní,nebo městská policie,která proto může z hlediska své územní působnosti postihnout ohnisko "problému" důrazněji,rychleji a efektivněji,neboť zná místní podmínky lépe,nežli PČR.V závěru jsem objevil mnoho příkladných podnětů,které by nebylo špatné, kdyby jste je rozvinul,avšak pouze jeden z nich.Pokud Vás problematika tohoto typu zajímá,doporučil bych Vám k přečtení veskrze filosofický, avšak pravdivý a velmi propracovaný projekt a tím jest dílo od Platóna - Ústava,která řeší veškeré tyto vámi zmiňované problémy a nenechte se mýlit, že je to autor 2,5 tisíce let starý,nicméně jeho Ústava jest nadčasová. Jestli chcete,přečtěte si toto dílo,napište úvahu a třeba bychom mohli opět polemizovat a filosofovat nad těmito problémy,pokud Vás doopravdy zajímají a nejsou jen tak volně vpuštěné do éteru.S pozdravem A.N.D.Y.(P.S. hodnotím 100%).

20.11.2006 23:01:00 | A.N.D.Y.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí