Kdyby se ve Švýcarsku kradlo z veřejných peněz

Kdyby se ve Švýcarsku kradlo z veřejných peněz

Anotace: -

Kdyby se ve Švýcarsku kradlo z veřejných peněz stejně neomaleně jako v ČR, tak tu budou také zvyšovat DPH a dusit veřejný sektor a obírat lidi o stále více peněz.


Přestože Curych patří mezi centra světového obchodu a finančnictví, nemá žádné mrakodrapy, jezdí tu podobné staré tramvaje jako v Krakově a není tu cítit chvat pokrokářské civilizace. Spíše tu vítězí v každém směru občanský život a jeho spokojenost (možná i díky švýcarskému systému přímé demokracie). Není proto ani divu, že se toto město pravidelně umísťuje na předních příčkách v různých měřeních kvality života. Je vám divné, že DPH (MwSt = Mehrwertsteuer) je jenom 8% ???

 

Tak se podívejme na Švýcarsko trochu blíž:

 


 

Bilance státního rozpočtu za rok 2009 dosáhla přebytku ve výši 2,7 mld CHF, čímž je o 4,6 mld nižší než výsledek roku 2008. Nižší příjmy i nižší výdaje přispěly zhruba stejnou měrou k tomu, že tento výsledek je o 0,9 mld.CHF horší než předpokládal rozpočet. 

 

Nezaměstnanost v roce 2009: 3,7%. 

 

Veřejný domácí hospodářský sektor, to znamená všechny složky - spolek, kantony i obce trpí chronickou zadlužeností, přesto je zadluženost domácího hospodářského sektoru výrazně nižší než v České republice, neboť značná část obzvláště velkých podniků i na rozvojové projekty využívá vlastní kapitál. Zdravé firmy mají možnost svoji kapitálovou sílu zmnožit emisemi akcií na burze, malé a střední podniky se občas potýkají s problémem získání úvěru od švýcarských bank, zejména pak pro řadu živnostenských oblastí (opravárenství, benzínové pumpy, hotely, restaurace).

 

Daňové zatížení podniků je druhé nejnižší v rámci zemí OECD.

 

Daňový systém Švýcarska odráží politickou strukturu švýcarského státu. Základními stupni, kde se vybírají daně jsou Spolek (Bund), Kantony (26 subjektů) a obce (Gemeinde - kolem 3000 subjektů. 

 

Každý kanton má svůj samostatný daňový zákon. Sazby u jednotlivých daní se kanton od kantonu značně liší. 

 

Daň z příjmu představuje 8-15% podle kantonů, sociální a důchodové pojištění je 6,55% z hrubého výdělku, základní nemocenské pojištění paušálně v průměru představuje 240,- CHF, nezaměstnanecká pojistka tvoří 2,5%z hrubého výdělku. Švýcarský daňový systém tvoří tři úrovně - federální, kantonální a úroveň obcí. Kompetence federace na vybírání DPH a přímých spolkových daní končí a uvažuje se o novém finančním uspořádání. Daňový systém představuje, vzhledem ke své složitosti, vysoké administrativní zatížení firem. Federální daňový systém je dvouletý, kantonální systém roční (jde o daně právnických osob; u daní fyzických osob jsou periody vybírání daní velmi různorodé).


Zdroj: http://blisty.cz/art/59535.html

Autor Aťan, 26.11.2011
Přečteno 401x
Tipy 5
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Kars, Aťan
ikonkaKomentáře (19)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (4x)

Komentáře

Chtěl jsem jen naznačit, že každá obec se chová jinak, nic víc - jim fandím, přestože mě na folklór moc neužije...

P.S. narazil jsem na zajímavý web: http://www.czrestart.cz/

01.12.2011 10:22:46 | Aťan

Nedobře to chápeš, jsou aktivní a spokojení, v tom to vězí. Koukni na jejich program na celý rok, jsou to borci. Kameny v kruhu - to je taky mňamka, dospělí si hrajou a je jim fajn. :-)

01.12.2011 07:32:20 | Aťan

Vladane, ono je to taky hodně (bohužel) o lidech - nás dole. Někde si svého starostu, nebo zastupitele umějí tzv. "pohlídat", a někde prostě ne. Slyšel jsi např. třeba něco o Holašovicích? Já před měsícem vůbec netušil, že něco takového existuje. Oni tam mají "Švýcary" už teď, kašlou na to, kterej moula je na Hradě.

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1111/holasovice-raj-v-cr-uprostred-mafianskeho-marasmu

30.11.2011 21:05:03 | Aťan

Vladan: v téhle tvojí větě vidím rozpor: "Možná netrpíme deficitem demokracie, ale odcizením vlády od občana." Kde je odcizení vlády od občana, tam by mohl být deficit demokracie, ne? Ale to je jen slovíčkaření.

Do Švýcar jezdíme za přírodou, Jana by mě umlátila trekařskými holemi, kdybych ji tam otravoval s politikou. Dost na tom jak blbnu v HK. V září jsme si udělali výlet ze Zermattu zubačkou do Gornegratu pod Matternhorn, ...a pěšky dolů. Pokud o Švýcarském hospodářství a přímé demokracii najdeš víc než já, budu rád když mi pošleš. Z toho co mám já, jsou zajímavé informace např. tady:

http://www.businessinfo.cz/cz/sti/svycarsko-financni-a-danovy-sektor/5/1000681/

30.11.2011 20:34:16 | Aťan

Je mi čtyřicetdevět a mám stále černé vlasy:-), kůže snědší, atletická postava, mírné bříško, v-182cm:-).
Soudruhy jsem zažil dobře a jako správný Čech jsem velmi přispůsobivý a odolný vůči změnám, obvzláště pokud půjde o život:-).Asi sem mrsknu svoje foto, ale obávám se, že nestačím psát na ženské kontaky:-).Jó a Bůh mě navíc obdařil zdravými zuby, nemám jedinej kaz, myslím v hubě a to co jsem zde napsal je Pravda.Až na ty kontakty, to přesně nevím, aby to nevypadalo, že jsem moc domýšlivý:-)

30.11.2011 12:49:42 | Jeněcovevzduchukrásného

Strejdo Šoleriku, .. . ještě trošku ale budeš muset před tím utáhnout opasek

a koupit dvě velký piksly černýho vojenskýho krému na boty ... a vetřít do pokožky, ... :-))

... aby tě s manželkou černí bratři-soudruzi na Kubě přijali, ...
a nepíchli tě hned druhý den jako růžový Evropský prasátko ... :-) to by bylo dost smutný

.... to bys stvořiteli přece nemoh´ udělat, kdo by je pak místo tebe převracel na víru pravou ... ??

30.11.2011 12:02:53 | HarryHH

Nóóó, moc se netěšme, tipuju to spíše hned a to brzy po roce 2O12, tak v prvním kvartálu:-(.Jsem momentálně bez práce a práce navíc není, žena v inv.důchodu. a léky čím dál dražší.Ještě, že milujem chléb Šumavu, špagety a brambory, tak to nějak přežijem:-)Hlavně, abych nešáhl na koruny, které máme přichystané na letenky , asi směr Kuba.Je to celkem daleko od Evropy a když tam požádáme o azil:-), tak nás snad nevrátí, až to tady vypukne:-(.To víš, Evropa to zase kvůli tý svojí blbosti-EU a nenasytnosti-(peníz je ďáblův nástroj), zase oodnese nejvíce, dějiny hovoří sami za sebe:-((

30.11.2011 10:47:57 | Jeněcovevzduchukrásného

Bratře Šolleriku ...

potěšil jsi mě, .... celý dva roky v klidu ... :-) , :-)

doufám že na ty dva roky dá s revolucemi pokoj i strejda Aťan ... a budeme se mít jako v ráji ...

... no a leden 2014 ??

***- ... .... děj se tvá intuice .. .-) .. ... ... a vůle Boží ... :-))

30.11.2011 06:58:42 | HarryHH

Harry, Harry, strejda Šoller se opět upřímně zasmál, piš častěji:-).Tak a teď Ti napíši, jak to jistě všecho, nebo mnoho, tady v Evropě bude dál:-).Ti, kdo se bojí třetí světové v roce 2012, ať zůstanou v klidu, Zatím.Na Mayský kalendář moc nevěřím, ale věřím své intuici:-), která mě nikdy nezklamala.Intuice, však u mě znamená pomoc Boží, což ty jako bratr, ale i tak nechápeš:-).Tak tedy, Írán bude mít přes celý rok 2012 čas, aby dotáhl v klidu dokonce výrobu svých radioaktivních zbraní.A v roce 2013, možná začátkem r 2014 udeří na nás, na nevěříci psy:-(a Pak teprve začne mela.Vždyť i ve Svatém Písmě je jasně napsáno, že zkáza příjde z hůry a NEČEKANĚ.Ano, nečekaně a až si drtvá většina lidí po půlnoci roku 2013 oddechne, tak teprve Pak se máme na co těšit:-((.Jistě pochopíš, že za této situace , podložené mojí intuicí mě politické šarvátky nechávají celkem v klidu:-).A na závěr, doufám, že se tentokráte Hodně zmílím. Buď zdráv bratře Haryku:-)

29.11.2011 15:46:24 | Jeněcovevzduchukrásného

Pro strejdu Šolera ..:


... neboj ... na ty luky taky dojde ... a bude to perfektní ..

zbytek lidstva ... z nichž ti šťastnější budou mít přes prdel psí kůži ... bude najednou bez těch vymožeností 20 století, co ty lidi tak hrozně kazej , šťastný,´.. ... v e spáleným ráji na zemi

jen tak pro obveselení občas sousedovi kyjem rozmlátí hlavu ... odvlečou jeho squav do svýho vigvamu ...
no a když nechcípnou hladem, ...
... dají základ novýmu lepšímu lidstvu ..:-))

29.11.2011 09:37:18 | HarryHH

Trošku si neodpustím rejpnout ... :-))

slovy klasika .:

****- ... sám člověk si kolikrát myslí
že je velkej ...
velkej ... jako .... hora ...
... a skutečně taky je ...
hora ... velká jako hovno ... :-)) "

Nejblíže z diskutujících je mi asi Vladan, který si je aspoň vědom " relativity a ohebnosti,"... a do jisté míry neuchopitelnosti dogmatických termínů jako je pravda, právo, dobro, zlo, lež, bezpráví ... a jiný slůvka kterými se ústa jediných spravedlivých zaklínají ...

nespokojenost ze stavem věcí které mi nevyhovují je věc vcelku pochopitelná
/ schválně říkám nevyhovují - protože věci které mi vyhovují zase nemusí být nutně v souladu z výše uvedenými termíny ale světe div se v tomto případě jsem potichu a proti nim nerevoltuji /

tím chci říci že tahle slova a odvolávání se na pofiderní úzus vyššího principu mravního / západoevropského typu :-) / je z tohoto pohledu pitomost
a Aťanovy škatulky plné morálně a lidsky zhavarovaných jedinců, původně "vysoce mravních kvalit " námi nominovaných do vysokých postů jsou toho dokladem ... :-)

proto bych na tomto místě bych chtěl zvolat hromovým hlasem ústy diskutujícího Honzy Šolera ... jako Kristus ... ..> ... DEJTE MI JEDNOHO, JEDINÉHO SPRAVEDLIVÉHO ..!!

... a já Vás vyvedu z tohoto marasmu ... do království míru a lásky ... nebeského .. :-)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JO , souhlasím, ... je to bezbřehej bordel a chtělo by to pohnout ne tímhle strátem ... ale celou zeměkoulí ...
obávám se ale, že na tohle je armáda nespokojených krátká ...
a ti kterejm to vyhovuje se drží z naší vůle zuby nehty kormidla Archy Noemovy ... která je tak dobře živí a řechtaj´se na celou hubu jak to z tou bandou idiotů zase tohle volební období dobře skouleli ...

*

29.11.2011 09:23:18 | HarryHH

Vladan -Ano, jabloň být zkažená nemusí, ale může.Podle mého je zkažená a teď budu Hodně pesimistický-zkažená jako skoro celá Země:-(.Snad jen né, ještě někde v zapomenutém pralese, kde lidé také ještě žijí, milují se, rodí se, loví luky a ŽIJÍ.Ale lidská nenažranost, pýcha a agrese je taky dostihne:-(, až se se ty pralesy dobudou:-(, bude to jejich konec a náš časem taky, udusíme se našimi splodinami..Vždyť, není lepší mít klidnou duši bez napětí, z válek, krize, z hloupejch a nabubřelejch lidí??.Nežije se jim opravdu lépe ve srovnáním s námi?? Já vím, je to život o pár století dále, ale není jim líp??A nemysleme si pyšně, že jen naše výdobytky lékařství jsou vyjímečné.Oni své nemoci dokáží taky léčit a to by jsme teprv čuměli.A vůbec, není lepší si psát takto, než o nějakejch vyčůranejch, bezcharakterních hajzlech?:-)

29.11.2011 07:42:25 | Jeněcovevzduchukrásného

vladan - Obávám se, že na řešení je již pozdě.Extrémní demokracie v které se dnes nacházíme a i celý Svět, bez trvalých zdravých zásad, bez řádu, bez ůcty k druhému, povede už jen do maléru:-(.Bude mi brzy pade, zažil jsem toho na tento věk díky Bohu opravdu dost, je mi líto těch mladých lidí.Já jsem prožil většinu života v míru i když za komančů a to bylo krásné, ale ten mír je Dnes vážně ohrožen, lidi jsou zkrátka Neponaučitelní:-(.A ještě jedna otázečka, co uděláš s jablkem, které je celé prolezlé červem?Dá se v tom to případě ještě vůbec něco dělat?

28.11.2011 16:46:42 | Jeněcovevzduchukrásného

To Vladan: musím smát tvé bojácné křeči: "aby byly krádeže ztíženy/znemožněny, na toto není známa žádná správná odpověď. A pokud to někdo tvrdí, nevěřte mu, je to lhář!"

A co říkáš třeba tomuhle: korupce v první řadě postihuje vysoké policejní důstojníky, státní zástupce, a v neposlední řadě postihuje i soudce. A protože tyto tři "filtry", v situaci, kdy tyto tři skupiny mohou být nejsnáze a nejefektivněji zkorumpovány, jsou nejvíce rizikové, je naprosto nelogické, že zákon o "prokázání původu příjmů a majetku" dosud není vztažen HLAVNĚ!!! na ně.

Neříkám že je to jediná správná odpověď, ale jedna z mnoha, Vladane, nemyslíš? :-)

28.11.2011 14:54:54 | Aťan

Vážení, o dokonalejší správu věcí veřejných, ti co kradou a navíc ve Velkém, přeci Vůbec, Vůbec nestojí a stát nikdy nebudou.Vždyť nás přeci čtyřicet let učili, kdo neokrádá stát, okrádá rodinu:-(, tak to mají zažité, tak to funguje dále z generace na generaci a to Bohužel na Všech ůrovních:-(.TAM, ZDE JE ZAKOPANEJ PES:-(.Špinavý obchody s plynem a vůbec, ve finále lidi donutí topit čím se dá, aby nezmrzli a nebo, aby nechcípli hlady a tak je to se vším:-(.Je to vvšechno k zblití a zároveň Velmi, Velmi smutné:-(, je to jako, když je člověk prolezlej totál rakovinou:-(a co s tím?.Tak jako vždy, nějak bylo, nějak bude, tak se to přeci říkávalo a až bude nějaká manifestace, tak tam jistě půjdu, alespoň něco musí člověk udělat.

28.11.2011 09:10:28 | Jeněcovevzduchukrásného

Vladane, začni tím, že se nebudeš zas a znovu na mne odkazovat, to bude asi nejlepší. Co říká Janeček si myslím také a už jsme o tom mluvili, než jsi to zase překroutil jak se ti to hodilo. Na mém blogu jsou i krajské kauzy, dokonce i z mého bydliště HK. Hledej, hledej, nemám čas ani chuť se s tebou nesmyslně dohadovat.

28.11.2011 08:28:14 | Aťan

Vladane, zase mluvíš za mne a zase účelově lžeš - zrušit anonymní akcie je první a velice důležitý krok, na který nutně musí následovat kroky další. Tady máš anonymní akcie:

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1102/svetova-ostuda-ceske-republiky-anonymni-akcie

...a tady si vyber korupčních příkladů kolik hrdlo ráčí, těžko si je můžu nevybavit, když je mám na svém blogu:

http://atanova-zasuvka.blog.cz/rubrika/ceska-historie-i-soucasnost-napreskacku

Až budeš psát SVOJI úvahu o korupci, nezačínej zase tak přiblble slovy: Aťan říkal, Aťan si myslí, na rozdíl od Aťana tvrdím, apod... Zkus mě vynechat, jestli jsi toho schopen.

28.11.2011 05:37:11 | Aťan

Vladane, jestli jsi dokument poctivě prostudoval, pak poslední věta nedává smysl. A kauzy krajů, nebo celostátní... má cenu je tu všechny probírat? Tušíš alespoň, že jich je daleko víc než pět? Pomůžeš snad pohnat viníky před soud a zařídíš u naší justice, aby pracovala jak má? Asi ne, počkáš na volby, to se opravdu v ČR vždycky osvědčilo. :-)

Potěšil mě rozhovor v České pozici.cz s mým oblíbencem Karlem Janečkem:

ČP: Sdílíte s Petrem Nečasem přesvědčení, že boj proti korupci v Česku je de facto vyhraný?

JANEČEK: Lze říci, že situace je dnes v jistém smyslu lepší než před dvěma třemi lety, nikoli však zásluhou této vlády. Situace je lepší v tom smyslu, že stále více občanů chápe, jakým způsobem korupce ekonomicky a morálně devastuje tuto zemi. V žádném případě nelze říci, že je boj s korupcí u konce. V první řadě je potřeba usvědčit a tvrdě potrestat korupci významného ekonomického dopadu, ať už se jedná například o ministerstvo životního prostředí nebo ministerstvo obrany.

ČP: Zužuje zákon o veřejných zakázkách tak, jak byl schválen, velmi významným způsobem prostor pro korupci?

JANEČEK: V žádném případě se tento zákon nepodařilo dotáhnout a prostor pro korupci významným způsobem nezužuje. V zákoně chybí zásadní věc, kterou je doložení vlastníků klíčových beneficientů veřejných zakázek. Velmi špatné a prokorupční je též vyjmutí některých sektorů z účinnosti zákona (především firmy z energetiky a teplárenství – pozn. red.).

ČP: Pomůže nedostatky výše zmíněného zákona odstranit slibované zrušení akcií na majitele?

JANČEK: Nikoliv. Zrušení anonymních akcií zabrání pouze korupci velmi malého rozsahu. U větších zakázek stačí, aby si korupčnické pijavice založily firmu v zahraničí a přes ni vykrádaly peníze daňových poplatníků.

ČP: Je pokrokem zveřejňování všech smluv na internetu?

JANEČEK: Je to krok správným směrem, samo o sobě je ovšem toto opatření nedostačující.

ČP: A zpřísnění trestů za korupci pro veřejné činitele?

JANEČEK: Tresty za korupci jsou u nás stále naprosto nedostačující. Je například absurdní, aby zloděj ukradl částku v řádu desítek milionů a po usvědčení dostal pokutu, která je o řád nižší. Taková je ale bohužel u nás praxe.

http://www.ceskapozice.cz/hot-top/proti-korupci?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=hottop-proti-korupci

27.11.2011 15:25:39 | Aťan

Vladane, netvrď mi, že Švýcaři nemají co rozkrást a proto jsou "počestní". Prachů na rozkradení mají víc než my, tomu věř. :-))))
Mají dokonalejší správu věcí veřejných jakou bych si přál - v tom je ten zakopaný pes. My máme kraje, kde se vesele rozkrádá za požehnání vlády a parlamentu - oni mají kantony, kde se spravují věci veřejné.

http://setfree.sweb.cz/texty/svyc_demokracie.htm

26.11.2011 22:43:57 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí