Zahnívající stranokracie

Zahnívající stranokracie

Anotace: -

Čeští politici si užívali po dvě desetiletí jízdu na vlně opojení mocí, stali se tak arogantními a zkorumpovanými. Podobné kritické hlasy, které označují český politický systém za "zahnívající stranokracii", mapuje prestižní týdeník The Economist.


 


Týdeník připomíná, že temné dějiny vládnutí v ČR jsou hutným podkladem, o který lze taková tvrzení opřít. Potvrzuje to i série křehkých vlád, které se hroutily ve víru hádek a obvinění z klientelismu. Ostatně předchozí středopravá vláda Mirka Topolánka padla v okamžiku, kdy země předsedala Evropské unii. To svědčí o dlouhodobě malátném stavu demokracie, který odbornice na postkomunistické státy Anna Grzymala-Buseová diagnostikuje jako uchvácení státu, kdy vládnoucí elita rabuje veřejné zdroje.

 

Jak hluboko tento problém sahá, je těžké odhadnout. Nezávislá studie tří doktorandů z Institutu ekonomických studií na Univerzitě Karlově nabízí podle týdeníku alarmující odpověď. Takzvaný index zadávání veřejných zakázek ukázal, že 67 procent z 343 miliard korun vydaných v letech 2006 až 2010 není uvedeno v oficiální databázi zakázek. Ve 14 procentech vypsaných nabídkových řízení v této době měla soutěž pouze jednoho zájemce, který ještě navíc neodpovídal kritériím ministerstva pro místní rozvoj a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

 

Špatné renomé za hranicemi

 

Čeští politici mají špatné renomé nejen v Česku, ale i v zahraničí. Podle statistik Transparency International se Česká republika na žebříčku zkorumpovanosti států pohybuje na stejné úrovni jako Saúdská Arábie a Jihoafrická republika. Časopis však připouští, že sousedé ČR na tom nejsou o mnoho lépe.

 

Čeští občané tradičně z tohoto stavu viní ČSSD a ODS, přezdívané jako političtí dinosauři. Právě proto získaly tyto strany v posledních volbách každá pouhých zhruba 20 procent hlasů, soudí list, a občané dali důvěru nováčkům: TOP 09 a Věcem veřejným.

 

Jak se ale zdá, nováčci se rychle učí, uvedl The Economist. Příkladem je podle něj kauza okolo neoficiálního šéfa strany Víta Bárty, který se dostal do podezření, že zneužil ministerstvo vnitra pro své zájmy v bezpečnostní firmě ABL. TOP 09 musela řešit kauzu Miroslava Kalouska, který je vyšetřován protikorupční policií kvůli údajnému přijetí úplatku od investičního fondu Penta výměnou za povolení pro herní společnost Fortuna k sázkám online.

 

Nečas se snaží, ale...

 

The Economist ale připouští, že současná vláda premiéra Petra Nečase se snaží proti korupci bojovat. Kromě nahrazení ministra vnitra za VV nestraníkem Janem Kubicem, kterého Economist poněkud chybně označuje za bývalého nekompromisního šéfa protikorupční policie (řídil Útvar pro odhalování organizovaného zločinu), vytvořila vyšetřovací komisi pro monitorování a boj s korupcí. Za odvážný čin list označil také propuštění Martina Romana, šéfa společnosti ČEZ, a jeho vyšetřování protikorupční policií kvůli jeho roli při privatizaci společnosti Škoda Holding.

 

Stále však platí, že vláda používá dvojí standardy. Jako příklad list uvádí případ ministra obrany Alexandra Vondry (ODS), podezřelého z uzavření nevýhodných smluv v době českého předsednictví EU, který stále setrvává na svém postu a nyní je členem komise pro vyšetřování korupce.

 

V době raného Československa vládla v zemi skupina stran nazývaná pětka. Když se ale podíváte na současnou českou politiku, musíte si říkat, že se zde opravdu mnoho nezměnilo, uzavírá The Economist.

 

Autor Aťan, 02.12.2011
Přečteno 392x
Tipy 3
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Aťan
ikonkaKomentáře (24)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...tak sem šoupni foto se slušivým neoprenem...:)

17.12.2011 16:31:36 | Aťan

Aťane já v plavkách nemůžu,Honza mě zná osobně a jak vidím moc to neschvaluje,tak ho radši poslechnu :-)
Honzo schodila jsem za poslední půlrok 10 kilo,tak už je to lepší,ale na plavky pořád málo :-)
Musím tu na sebe prásknout,že měřím 174 cm a vážím 75 kg.
A to jsem mívala záááááámlada 60.Musím se tam zas dostat.
Bože za co mě trestáš,vždyť skoro nejim :-)
Honzo zeptej se ho,až s ním budeš mluvit :-)
No jo chce to pohyb,tak se budu ještě snažit,abych v těch plavkách mohla alespoň k vodě a nemusela chodit v neoprenu :-)
A nebo že bych se přestěhovala do Afriky,do té země kde vykrmují násilím své dcery,aby se vůbec vdaly?
Ty jo,tam bych byla vychrtlina a nikdo by mě nechtěl.No a tady taky ne :-)
To je hrozný,vy chlapi máte děsnej vkus :-)
V jednom státě jsou v modě anorektičky,v druhym zas tlusťošky a krásná kyprá věstonická Venuše nikoho nezajímá :-)
No ale mě taky ne,naštěstí se jí moc nepodobám.

17.12.2011 13:52:14 | Iv

tak promiň

05.12.2011 15:24:43 | Aťan

...úmyslně jsem podstrčil stopu, že se od švajců a dalších prosperujících (např. severské státy) máme co učit... chjoo :-)

05.12.2011 13:23:09 | Aťan

Tak to prosaď, držím ti palce... :-) Jak vidíš, kantony sice mají určitou volnost, ale přesto jsou zastřešeny - a porovnej jejich výsledky s našimi. blééé

05.12.2011 12:06:14 | Aťan

Tohle riziko tu je, ale jak je 200 let vidět, klady razantně převládají.

05.12.2011 09:20:50 | Aťan

Vladan: pročti si co to přímá demokracie znamená. Ve švajcu také politici a zastupitelé lidi zastupují, ale když udělají velký průšvih, jsou snadno odvolatelní... atd., výhod pro obyvatelstvo je víc, nevýhod pro vůdce také, prohrab se v tom...

05.12.2011 05:30:13 | Aťan

Ivčo, ivčo!!, v plavkááách??, nóóó .-)

04.12.2011 16:53:19 | Jeněcovevzduchukrásného

Iv: Dík. Neslíbilas mi posledně, že sem dáš fotku v plavkách? :-)

Vladan: Omlouvám se, ale já na Literu čtu jen pár lidí, zvlášť když se rozdělil ještě na další dva kusy, Libres a Básně.cz... nestíhám...:) Odpověděl jsem jak jsem odpověděl, třeba oba chceme to samé - průhlednější kontrolu našich "velitelů". Ve Švýcarsku to tak je, funguje to, tak proč se toho bát, no ne?:-)

04.12.2011 16:07:10 | Aťan

Chtělo by to konkurenci, asi sem fláknu taky svojí fotku:-)), že, Ivčo?:-))

04.12.2011 15:36:43 | Jeněcovevzduchukrásného

Aťane já ještě neměla čas Tě číst,ale chci Ti říct,že na tý fotce Ti to sekne teda :) Už se Tě nebojim :)

03.12.2011 22:45:43 | Iv

Vladan: Ale zastupitelská demokracie (užší slova smys) je stále stejná! Její transparentnost se nezměnila! Umožňuje totéž, co před 50 lety…

S tím nesouhlasím. pro mne transparentnost znamená: kvalitní zákony a kvalitní vymahatelnost jejich naplnění. Někde zastupitelskou demokracii kvalitně využívají, a někde (např. u nás) kvalitně zneužívají. Proto opakuji, bez transparentnosti je nám jakákoliv demokracie k ničemu. Svobodu si přivlastní hlavně beztrestní zločinci, kteří parazitují na hodných ovečkách, neschopných ani zvoncem zacinkat. A dej si na mě bacha, jak tušíš na fotu, mám na sobě talááár... :-)

03.12.2011 17:33:58 | Aťan

...seš teda čertovo kvítko..:)

03.12.2011 13:51:34 | Aťan

To je dobře, že si rozumíme, lépe se v klidu domluvit, než se přesvědčovat palcáty :-)Z toho Miistr Jan Hus, když to viděl z hůry, co se po jeho smrti děje, neměl taky jistě žádnou radost.Jo a nevíš kde vězí Haryk, ten mi tady cekem chybí, bylo by to tady jistě, ještě pestřejší:-)

03.12.2011 13:36:35 | Jeněcovevzduchukrásného

Souhlas - červíci ano, nevím jestli Boží :-)

03.12.2011 13:22:08 | Aťan

Aťan-Psal jsem - Konkrétním, nejsem naivka a chci pomoci, vždy Konkrétním, konkrétně .Z nadací mám taky jednu neg. zkušennost, ale já se už dlouho snažím z chyb jednoduše ponaučit.Netvrdím, že pomáhat druhým, je pouze výsadou věřících a taky netvrdím, že pokud nebudeš věřit, tak tě čeká Cesta do tmy.Co zasejem, to sklidíme, je to prostě hrozně jednoduché.Jo a nevěř všemu co lidi píšou, já to beru s rezervou, vždyť jsme všichni nedokonalí Boží červíci:-)

03.12.2011 13:03:17 | Jeněcovevzduchukrásného

Šoller, jestli jsi finančně nezištně obdaroval hodné lidi, tak to tě šlechtí... ale není to jen výsada věřících, to dělají i někteří ateisté, viz akce Paraple + různé charitativní akce. Ale jestli jsi obdaroval vatikánské s.r.o., Bůh ti buď milostiv :-)

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1108/tajuplne-finance-vatikanu

...ale ty nejsi katolík, protestantů (evangelíků) se to asi netýká.

O Matce Tereze také padly mýty:
BBC uvedlo dokumentární film o praktikách v hospicích řádu Matky Terezy z názvem Hell's Angel. Podle tohoto dokumentu byla péče o nemocné velmi mizerná. Trpícím nebyly kromě aspirinu a modliteb poskytovány žádné utišující prostředky. Navíc, léčitelné případy nebyly posílány do skutečné nemocnice a lidé tak často umírali úplně zbytečně. Ve videu je popsán příklad 15-ti letého chlapce se zánětem ledvin, kterého řádové sestry odmítly poslat do nemocnice k záchraně života, protože kdyby to prý udělali s jedním, musely by to umožnit všem!

Bývalá vůdčí členka kongregace v New Yorku Susan Shieldsová odhaduje, že řád vybral jen v New Yorku za pouhý rok 50 milionů dolarů. Ačkoli z takového množství peněz mohla nechat postavit (nejen) v Kalkatě špičkovou nemocnici a hradit vzdělávání lékařů, ztratily se někde jinde.

Také peníze, které posílali dárci např. na zmírnění hladomoru do Etiopie, do Afriky nikdy odeslány nebyly. Přesto byla dárcům vydávána potvrzení o přijatých šecích pro Etiopii, říká Shieldsová.

http://atllanka.net/index.php?text=558-pekelny-andel-vatikanu-matka-tereza

Pak tu máme ještě 100 pedofilních kněží z Belgie...

http://www.mediafax.cz/zahranici/3964558-V-Belgii-spustili-zatah-na-stovku-pedofilnich-knezi

Aby bylo jasno, vážím si všech poctivých lidí, a je mi úplně jedno, jestli jsou věřící nebo ne. Rozhodně si nemyslím, že věřící jsou něco víc než nevěřící, nějací "vyvolení" jasnozřivci, či co...

03.12.2011 11:14:30 | Aťan

Ano, je to tak, nebudu skromný:-). A to kdybych Ti ještě napsal peněz cifru, které jsem s radostí dal konkrétním, hodným lidem, abych jim nezištně pomohl, tak by jsi mě asi napsal, že kecám a nebo by jsi mě nevěřil.A jsem za to rád i dnes, že jsem jim tenkráte mohl pomoci, i když teď máme huboko do žlabu.
Vidíš a už jsme zase u Bible, Skutky to nemusí být jenom slovo:-)

03.12.2011 10:40:39 | Jeněcovevzduchukrásného

Šoller - v jaké skupině se sám vidíš, to jsem si tipnul i bez Osvícené "vidiny". :-)

03.12.2011 09:59:57 | Aťan

Aťan - Já patřím do té pro Tebe, první skupiny.Nebyl jsem v životě žádný svatoušek, ale změnil jsem se a říkají to o mě i mnozí, kteří mě Dobře znali a znají.Dobře vím, že katlická církev dělala zvěrstva a proto si vážím Mistra Jana Husa a lidských dobrých skutků a né je falešných ůsměvů.V tom máš jistě Velkou pravdu.
Napsal jsem, že nejsem prorok a pak jsem už jen popsal svojí vizi budoucnosti v Evropě na základě mích zkušeností.Jsem přesvědčen, že Írán rozpoutá válku, a na to nemusím mít žádné věštecké nadání, toť vše.Jsem trošku šťoura po mé zlaté mamce, tak si ještě trošku š......:-)Nechť Vám Bůh otevře Vaše oči, tak jak Ježíš Saulovi:-)

03.12.2011 09:53:35 | Jeněcovevzduchukrásného

Šoller: U příbuzných a známých rozděluji věřící zhruba do dvou základních skupin: jedni věří ve svém nitru, pomáhá jim to žít i lépe a vklidu umírat. Ti druzí "věřící" používají Boha zároveň jako klacek a možnost se vychloubat. Lépe než "bezvěrci" rozumí minulosti i budoucnosti, mají zřetelné "vidiny", mají neměnný všechápající a všeobjímající úsměv na tváři... atd. Těch prvních si vážím, těch druhých moc ne.
__________________

Vladan: proti zastupitelské demokracii nemám vůbec nic, naopak. Ale pokud není transparentní a dovoluje to, co je výše popsáno, klad se změní v zápor. Zlepšeme tedy transparentnost, začněme kvalitnějším zákonem o akciích na doručitele, o přiznání majetku a příjmu všech vlivných ve státní správě, účinně trestejme viníky. Poctivím se uleví, budoucí mafiáni zváží rizika, jestli se jim tato činnost vyplatí.

Včera např. v TV zveřejnili, jak městští zastupitelé v Liberci porcují medvěda (rozdělují státní prašule). DĚS, BĚS!!! Pochybuju, že jsou v ČR výjimka. HK tentokrát musím pochválit, líp jim vidíme pod pokličku, viz:

http://www.hradeckralove.org/urad/verejne-zakazky

Bez přetvářky se přiznám, že jsem pyšný na svoje rodné město a byl bych moc rád, aby to samé mohly říct i moje děti.
Malý příklad hradeckého vzdoru: Před rokem zastupitelé města zohyzdili náměstí nepovedenou sochou Františka Ulricha. Odborná i laická veřejnost si to nenechala líbit a v červenci socha putovala někam do skladu, kde na ni po zásluze hodili celtu.

http://hradecky.denik.cz/zpravy_region/z-hradeckeho-namesti-zmizela-socha-ulricha20110719.html

http://atanova-zasuvka.blog.cz/0910/hradec-kralove

03.12.2011 07:52:12 | Aťan

Dobrááá Aťane, nic ve zlém, dám Ti již s Vírou pokoje.Mám Bohužel smůlu, že jsem se nenarodil třeba v Polsku, itálii, Španělsku...a nemám si zde o Bohu s kým ,až tak popovídat:-(.Kostelů snad nejvíce na Světě a toliko bezvěrců:-(.V polsku by to bylo obráceně, tam by jsi byl černá ovce Ty:-)Ale i kdyby Čechů ateistíků byly miliardy, má Víra bude silná až do konce Světa:-)Ale, kdyby jsi si to přeci jenom rozmyslel tak dej vědět, rád Ti mnohé objasním:-)

02.12.2011 19:38:41 | Jeněcovevzduchukrásného

Šoller: Tvoje roubování víry do komentářů asi nemá konce. :-) Kdysi jsem četl drsné vyprávění přeživších vězňů z koncenrtačních táborů za 2. světové války. TAM je ten tvůj Bůh opustil. Zabíjení a dokonce i šílené pokusy na dětech bylo v koncetráku na denním pořádku... hodně věřících víru ztratilo a já se jim nedivím. A dnes? Viděl jsi v afrických uprchlických táborech umírat tisíce hladových lidí alespoň v TV? Je to snad nějaká "spravedlivá" zkouška hříšníků? Buď od té Boží lásky a mně sem tu tvoji víru netlač, mám svoji. :-)

P.S. ...tam kde píšeš že se "mílíš" nebo "nemílíš" nevím oč jde. Jednotka délky?

02.12.2011 16:57:42 | Aťan

Ještě, že Věřím v Boha, ten jediný mě nesklame:-)

02.12.2011 14:36:47 | Jeněcovevzduchukrásného

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí