...tvalo to zase dvacet let, ale snad se ledy hnuly...

...tvalo to zase dvacet let, ale snad se ledy hnuly...

Anotace: -

Politické strany slouží jako zdroj cesty k vlastní prosperitě, financování stran dává velký prostor pro korupci, vnitrostranická demokracie nefunguje - to jsou tři hlavní věci, které nezisková organizace Transparency International kritizuje v unikátní Studii národní integrity, kterou má týdeník Ekonom exkluzivně k dispozici.

 

 

 

 

 

 

Politické strany se v České republice etablovaly jako zvláštní druh podnikání, který ve skutečnosti sleduje jiné cíle než politickou soutěž. Snadno se díky „mrtvým duším“ stávají kořistí jednotlivců a skupin. Strany jejich prostřednictvím obsazují volené funkce, kde následně pracují na svém vlastním prospěchu.

 

Nedostatečná jsou především pravidla pro financování, vykazování výdajů a kontrolu, která umožňují stranám přijímat neomezené dary ze soukromých zdrojů, vlastnit výdělečné obchodní společnosti a zadlužovat se.

 

Strany nejsou otevřené vůči veřejné kontrole a zákony je k tomu nenutí. Praxe odhaluje v celé šíři, nakolik je stávající rozsah předkládaných zpráv a systém jejich kontroly nedostatečný. Kontrolní výbor sněmovny zkoumá pouze to, zda strany požadované doklady dodaly, ale nezkoumá jejich obsah. Finanční úřady za posledních pět let ani jednou nekontrolovaly účetnictví žádné parlamentní strany.

 

Co se týče povinné kontroly účetnictví auditorem, podléhá stejným standardům jako v případě obchodních společností, tedy auditor je sice teoreticky nezávislý, nicméně strana si ho sama vybírá a platí za jeho služby. Za zmínku stojí fakt, že dvě největší politické strany ODS a ČSSD využívají již několik let služeb stejné auditorské společnosti, což pro „konkurenty“ nebývá obvyklé.

 

Nedostatečná kontrola umožňuje, aby strany tajily své skutečné sponzory a vykazovaly jen část svých reálných financí.

 

Zdroj týdeník Ekonom

Autor Aťan, 20.12.2011
Přečteno 438x
Tipy 6
Poslední tipující: Mario de Janiero, Aťan
ikonkaKomentáře (49)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jak jsi to uhádl? :-)

Jenom jsem tím chtěla říct, že když lidé po té hádce k sobě najdou cestu, mohou třeba ten svět vidět barevněji....
Příroda je velmi mocná, je v ní mnoho symbolů, které, občas, bohužel...díky tomu všemu shonu a chaosu ...přestáváme vnímat...

03.01.2012 12:44:27 |

Vladane... a viděl jsi někdy "duhu" po bouřce?...
Když se vyčasí... je vidět...
Zase se člověk může zhluboka nadechnout a pokochat se pohledem...
Někdy si říkám... jak je ta naše země krásná...

02.01.2012 22:18:19 |

Já taky, Vladane, ...
Jen jsem tak koukla kolem a dospěla k názoru, že to "Sluníčko v duši" budeme potřebovat. :-)
Tak ať svítí..a hřeje...

I když, někdy je taky potřeba i trochu té bouřky...

Kvůli rovnováze... :-)

02.01.2012 16:53:55 |

danny, prošlo :-) dík za přání a to samé dvakrát ti přeju.

02.01.2012 11:14:32 | Aťan

Ahoj :-)

Zdravím v novém roce 2012 a přeju klid na srdci i na duchu.
(Původně jsem chtěla napsat v srdci i v duši, ale nevím, zda by mi to prošlo. :-) )

02.01.2012 11:06:19 |

...i já budu od zítřka mimo PC...

27.12.2011 13:27:16 | Aťan

Tak to je dobře :-)
Já odjíždím relaxovat a uvažovat " o něčem" na hory, tak se tady zatím mějte hezky... :-)

27.12.2011 13:06:55 |

...však my s Vladanem tvoříme, až se z nás kouří... :-)

27.12.2011 13:00:34 | Aťan

Ale já jsem nikde neřekla, že byste o tom "dobrém úmyslu" měli jen mluvit...
Dyť ho tvořte, já se o to alespoň snažím...

27.12.2011 12:32:37 |

danny, taky si myslím, že jen snaha a dobrý úmysl nestačí, v historii vždycky rozhodovaly skutky.

27.12.2011 09:57:52 | Aťan

No jistě, nic není dané...
Ale nemusíme to raději ani pokoušet... :-)

27.12.2011 09:12:01 |

No, tak teď jsem tady chtěla okomentovat toho smailika u Aťana..
Měl znamenat porozumění...
Vladane, myslím, že i Tomáš Halík i Dominik Duka a doufám, že i my všichni tady, se budeme snažit, aby k tomuto, co uvádíš v předchozím komenáři, nikdy nemuselo dojít...

26.12.2011 23:00:19 |

Knihy od Tomáše Halíka, patří k mým oblíbeným.
Jednu z nich mám obzvláště ráda.
Její název je: "Co je bez chvění, není pevné"... :-)

26.12.2011 21:04:28 |

danny, to jsme na tom podobně, kamaráda mám buddhistu (jestli se to počítá), ale hodně si vážím např. kněze prof. Tomáše Halíka, faráře Zbigniewa Czendlika (kamarád Lucky Bílé), Mons. Václava Malého... jednou jsem mluvil s arcibiskupem Dominikem Dukou, byl u nás v HK 12 let biskupem. Na výstavě betlémů sám se mnou zavedl řeč (ještě jako hradecký biskup), koukal jsem jako blázen jak je naprosto přirozený a lidský. Věděl, že jsem signatář Charty 77 a on seděl s Havlem.

26.12.2011 20:47:06 | Aťan

Ale, Aťane, odpověděla jsem ti jenom na polovinu otázky... mám spoustu kamarádů, kteří jsou ateisti.
Vycházíme spolu velmi dobře, protože se navzájem respektujeme.
Vlastně ani tu otázku víry nějak neprobíráme...
Je mezi nimi spousta těch, kteří jsou daleko vnímavější, než já...
Ráda se od nich učím...

26.12.2011 20:11:32 |

Máš pravdu, Paule, už mi to došlo včera...

26.12.2011 09:54:53 |

danny, řikáš: "zakódované... a v ochotě to v Bibli najít."
No jo... z Bible si vytáhnout jen to co potřebuju, a nepříjemnosti tam nechat, to asi nebude to pravé ořechové.

Už to tady mnohokrát i od jiných padlo - věřící i nevěřící páchají zlo, nebo činí dobro, případ od případu, Bůh je v tom nevinně, stejně jako vodník nebo jeho dcera Rusalka. Tomu jako nevěřící věřím já...:-)

26.12.2011 08:43:24 | Aťan

Víš, Aťane, v té bibli je to tak trochu zakodované...
Je tam vlastně přesně to, co říkají i ateisti...
Agnostici.... jenom je to o té ochotě to tam vidět taky...
Zlo... vraždy... podívej se na životy těch dětí, kteří ty vraždy provedly...
Jak jim asi bylo, když toto musely udělat, aby se samy našly.

V tom vidím tu příčinu a následek...

A pozdravuj babičku...Asi to byla to byla velmi chytrá žena...

25.12.2011 21:17:05 |

danny, zlo je pro mne úplně to samé, co pro ostatní - například nepotrestané vraždy, atd. Jestli tvrdíš to samé co já (že se nemusím tomu druhému vždy poddat), pak je jasné, že nesouhlasíš s Biblí, ze které jsem nahoře citoval.

Kvůli vnímání druhého, (příčiny a následek), na to mi stačí normální lidská empatie, na to nemusím být věřící. Stačí, abychom my ateisté používali abstraktní inteligenci, praktickou inteligenci, sociální inteligenci a emoční inteligenci. Ta je obzvlášť zajímavá. Po tátovi jsem zdědil knihovnu, tak teď dělám chytrýho a machruju, ale popravdě - abych si ty věci oživil, musím si v tom zalistovat. Ale na internetu je to např. tady:

http://ei.czechian.net/webs/ei/uzsi.php

Chci tím jemně naznačit, že i bezvěrci mají možnost se naučit vnímat druhé, i bez víry v Boha. Někteří šťastlivci se to učit nemusejí, už se tak prostě narodí. Např. moje babička.

25.12.2011 20:56:36 | Aťan

Aťane, Paul bude mít radost, už jsme u tematu, které navrhl...
Co je pro tebe zlo?
Pro někoho je zlo dobrem a pro někoho je dobro zlem...
Není to právě o tom, co v sobě řešíme?
A jaké otroctví?
Já jsem přece nikdy neřekla, že se musíš tomu druhému poddat, spíš navnímat, proč jedná tak, jak jedná...
Příčina... následek...

25.12.2011 20:17:17 |

danny, umí věřící nerespektovat zlo? ...tím pádem myslím, ve výjimečných případech nerespektovat toho druhého?

Evangelium podle Matouše: Slyšeli jste, že bylo řečeno: "Oko za oko a zub za zub." Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť. Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě...

atd. atd. - bezva chodníček do otrocví, to se na mě nezlobte...

25.12.2011 19:58:06 | Aťan

Jeníku, víš kolik bláznů tady po zemí chodí?
Každý má svou pravdu, tak proč mu ji brát?
Jasně, je taky i moc agresivity, ale když se podíváš po příčinách, jak vznikla...
Třeba se to někdy naučíme "soucítit".. a taky respektovat i ty druhé...

25.12.2011 19:36:03 |

danny-opět jsem zase po nějakém čase zhlédnul videa o kl.smrti a to mě opět povzbudilo:-)
Někdo si bude myslet, že jsem třeba i blázen, ale mě je to fakt šumafuk.Vím moc dobře, že Ti lidé byli v Realitě a že se jim To jen a jen nezdálo.
Přeji Ti a Všem na Literu hodně osobní spokojenosti, tedy i zdraví, aby jsi byla obklopena v životě hodnými lidmi a také šťastnou hodinku naší smrti. jelikož odchod z tohoto světa nemusí být, vždycky zrovna přijemný:-(, (jen si to připustit).
Ahojky , všichni.Honza.

25.12.2011 19:01:29 | Jeněcovevzduchukrásného

Aťane, :-), Ty víš, co jsem tím chtěla říct, ale udržuješ tu rovnováhu... :-)
A tak to má být... :-)

24.12.2011 16:35:52 |

danny, byla bída, a přitom se měli rádi - jenže jak kde, jak kdo. :-) Scénárista v lyžnících to viděl takto, a tak to pan režisér s herci natočili (pěkně, mimochodem:)

Za Kopeckým po natočení "Nemocnice" chodili lidi s bolístkama aby je uzdravil... inu, média jsou mocná :-)

24.12.2011 16:05:01 | Aťan

Jeníku, kde jsi?
Chtěla jsem ti popřát krásné vánoce, ale nějak tě tady už nemůžu najít, tak snad se Aťan nebude zlobit, když to napíšu sem.
Třeba si to přečteš...
Dívám se zrovna na film " Krakonoš a lyžníci..."
Bída byla a přitom se měli rádi...
Že by poselství?...
Ahoj všichni...

24.12.2011 10:34:37 |

No, když jsi svůj, Aťane, tak se nebojíš...A věříš... v mravní zásady,... ale to není podstatné...
Čeká nás 2012...

23.12.2011 23:11:38 |

Neviditelný pes o tom píše v prosinci, Aťanova zásuvka (zdroj CNN) něco podobného zveřejnila v březnu:
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1103/jestli-se-africke-nepokoje-prenesou-i-do-usa-tak-ten-mazec-nechci-videt

...nevytáčejme se, psal jsem tam "JÁ i ty" - v tom smyslu, že pokušení bývá mocné. Jistější je nepokoušet, mít základní mantinely. Samozřejmě nemyslím mantinely jako v Severní Koreji. :-) Dobrovolně člověk mravným nebude, i věřící se bojí Boha a mají své Desatero přikázání.

23.12.2011 12:05:19 | Aťan

Vladane, já už jsem si zvykla. :-)

To je Aťanův způsob humoru... :-)

Nenech se vytočit... :-)

23.12.2011 08:57:37 |

No jo... korupce přeci nejvíc postihuje politiky, vysoké policejní důstojníky, státní zástupce a soudce. Tyto tři skupiny mohou být nejsnáze a nejefektivněji zkorumpovány, to je jasný. Já i ty bychom asi taky kradli, kdyby nám to tak pěkně procházelo. :-)))

23.12.2011 07:31:44 | Aťan

...zákonem o přiznání majetku, u špiček + nejbližší příbuzní. Úplně korupce nezmizí, ale aspoň to nebudou mít tak jednoduchý, jako dosud. U podezřelých (tím myslím opravdu u důvodně podezřelých, ne u všech) zavést cílenou provokaci, jako to je v zahraničí. Nic z toho jsem nevymyslel já, tímhle směrem se to tlačí delší dobu s občasným úspěchem, provokace jsou právě v provozu.

Ale čím dál častěji se objevují i dobré zprávy, nebuďme jen nasraní. Hele, tohle je čerstvý:
Do rozhodování o prioritách české vědy a o jejím financování by měla promlouvat mnohem širší vědecká obec, než je tomu dnes. Připravuje se asi čtyřicetičlenné fórum expertů, kteří působí v oblasti vědy a výzkumu. Budou připravovat podklady pro "Radu pro výzkum, vývoj a inovace". Tohle mělo fungovat už 20 let, myslím si...

23.12.2011 05:49:13 | Aťan

Ahoj Vladane a Aťane, tak šampus zrovna po ruce nemám, ale dvě deci vínka si naliju na Vaše zdraví...
:-)

Dobrou noc...

22.12.2011 20:09:46 |

Tak dneska je to na šampus. Fanda švýcarského systému jsem od 90. let (a zdaleka ne sám, to mi věř..:) Janečka jsem objevil letos 27. března, (15. 3. založili Nadaci)
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1103/protikorupcni-nadace-rozjela-cinnost-drzme-ji-palce

Ale udělejme si jasno v tom, co to je občanské sdružení. To není jen spolek levicových hladových zoufalců, kteří chtějí bohatým brát a pak přerozdělit mamon do vlastní kapsy. Můžou to být sportovci, myslivci apod., nebo nějaká obecně prospěšná činnost - např. Nadační fond proti korupci, nebo poskytování sociálních služeb, vzdělávací a informační aktivity atd. Občanské sdružení vzniká registrací stanov na Ministerstvu vnitra ČR. Činnost občanských sdružení je upravena zákonem o sdružování občanů č. 83/1990 Sb. Členy sdružení mohou být fyzické i právnické osoby. Můžou vlastním jménem podnikat v rámci cílů sdružení, případný zisk musí být použit na dosahování cílů sdružení. V Česku bylo počátkem roku 2010 registrováno 78 406 občanských sdružení, někde se sice podvádí, jinde je spolek jen naoko, ale to už je věc kontroly. Občanská sdružení nejsou všespasitelná, ale někteří jsou fakt šikovní a slouží jako "hlídací psi" demokracie na krajské i nižší úrovni, nejen celostátní. Co by za to dali v Číně nebo Severní Koreji :-) ...nebo Bělorusku, v Rusku, atd. atd.

No, ...a dál jsme se spolu shodli na tomhle: "třetí, švýcarský model je nejblíž přímé demokracii, protože „vláda lidu“ je realizována nejníž. Což je ovšem důsledek přenesení vlády dolů, ne naopak." ...přesně tak, ale vymahatelnost práva musí fungovat dole i nahoře, to taky není žádná sranda. Kdo viděl na Nově všechny díly Expozitury, Jankem Kroupou a Klímou opsané ze spisu Berdychova gangu, ví o čem mluvím.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Berdych%C5%AFv_gang

22.12.2011 17:01:26 | Aťan

Mně osobně se nejvíc líbí tohle:
http://www.nfpk.cz/cz/o-nas/1000018

Janeček musel vědět, že po něm půjdou, natolik je chytrej. Tady je jeho vyjádření k osočení z daňového úniku:

http://www.nfpk.cz/cz/aktuality/1000692

A tady je odkaz, že občanské iniciativy nejsou tak bezzubé, jak si myslíš:

http://www.nfpk.cz/cz/aktuality/1000672

V zemětřesení na státním zastupitelství má Nadační fond také lví podíl.

21.12.2011 09:12:20 | Aťan

Znám, v minulých úvahách jsem o nich psal, můžeme se přesunout tam. Sám si je vygoogluj, spoj se s nimi, dej s nimi řeč - ať to máš z první ruky. Ať si s tebou užijou i oni. :-)

21.12.2011 08:20:24 | Aťan

To Vladan: asi se budeš divit, ale žádnou - sám musíš vědět, co ti vyhovuje, už jsi dospělý. Stále kloužeš jen po povrchu, jsi v zajetí svých předsudků a pochybuju, že ve svém věku se jich kdy zbavíš.

21.12.2011 07:19:21 | Aťan

To Vladan: ty nemáš občanská hnutí rád, protože podle tebe asi chtějí socialismus a chtějí zrušit přežitou demokracii. Ale já mám OSOBNÍ zkušenost (nemusíš mi věřit, samozřejmě), že jim nejde ani o socialismus, ani o zrušení demokracie - spíš naopak, rádi by demokracii chtěli přivést i do ČR. Bavím se s nimi o švýcarském modelu. Ne sám, samozřejmě, jsem jen kolečko v soukolí, vždycky jsem byl. :-) Když pomůžeš, budu rád.

21.12.2011 05:41:41 | Aťan

Tak si věřte, a přeju ať vidíte všechny barvy spektra...
Ahoj, oba... :-)

20.12.2011 21:46:30 |

Čau oba. :-)
Teď jsem se díval na ČT1 s Chramostovou, téma Charta - Anticharta, a jsem rád za ten "bordel" co máme teď, nechtěl bych ten bordel, co byl tenkrát. Ve svobodné společnosti je vždycky jiskřička naděje s tím něco dělat, za totáče je to takřka nemožný. Chartu tenkrát moc lidí nepodepsalo, asi 1800?

To Vladan, píšeš: "Řekl bych tak tři, čtyři roky (možná s odchodem Pospíšila z funkce) dojde k další vlně odhalení a trestní oznámení na současnou „čistou“ partu.

Tak to je docela možný, pokud se dopustí nějakých podrazů, anebo někdo na ně nějaké podrazy narafičí. Tam nahoře totiž fičí severák. Z Karla Janečka se teď snaží udělat lumpa za nezdaněné milióny. Je dvojí možnost 1) buďto opravdu šlápl vedle, anebo 2) je to na něj vykonstruovaná čuňárna... uvidíme co se bude dít.

Rampula s Grygárkem ale nevinní nejsou, je tolik důkazů, že prostě mají smůlu ...už dávno měli sedět. Jenom nějak nebylo zrovna moc hrdinů po ruce, kteří by proti tak mocným lidem šlo. Ale jak říkám, začíná se to lepšit. Horšit se to může taky, jak říkáš, ale to si snad nebudeme přát.

20.12.2011 21:28:31 | Aťan

Vladane, svět je barevný... :-)

20.12.2011 20:10:41 |

Pokud myslíš boha v adminovi, tak určitě...:-)

20.12.2011 20:08:38 |

Admina, boha, neznám, jdu to vygůglit....
Znám jenom administrátora, asi jsem se spletla.
Pravdu přece můžete mít oba, u nás to testujeme tak, že to zkusíme, co funguje v metodě, to vezmeme jako pravdu, ať je od kohokoliv...

20.12.2011 20:02:25 |

Admin přece řekl, že pokud to tady někdo neustojí, nemusí sem chodit... :-)

20.12.2011 19:45:10 |

Pardon, uteklo mi tam to "d"

20.12.2011 19:41:23 |

Myslím, přesvěčit Aťana...

20.12.2011 19:40:57 |

Vy se řídíte příkazem "admina" ?

Pak jsi od toho Ty, Vladane, abys ho přesvědčil také o tom , že pravdu můžeš mít i "Ty"...:-)

20.12.2011 19:39:13 |

Vladane, ale já jsem přece řekla... pokus... omyl... pokus ... omyl
A tak dál, až si třeba najdete k sobě cestu...

20.12.2011 19:05:56 |

Ahoj :-)
Oba :-)
Líbí se mi. že už spolu komunikujete na této úrovni... :-)
Víte, já dělám v labině, není důležité v jaké, ale mimo jiné vyvíjíme i nové metody.
Pracujeme v týmu.
Jinak to ani nejde.
Když se vyvíjí nová metoda, je to vždy skok do neznáma.
Jsou sice k dispozici jakési teorie, know how, vědět jak, ale nikde to nefunguje tak, jak třeba v té labině druhé... Třeba kvůli pH vody... atd...
No a tak to tam funguje tak, že všichni spolupracují se všemi, (myslím v tom týmu)...jinak to ani nejde, je to mravenčí práce, která se dá popsat slovy, asi jako: "pokus" ..."omyl"... pokus...omyl...atd.
Někdy je to vyčerpávající, ale nikdy to nikdo nevzdá...
Pak, když to vyjde...je radost, ale ani pak to ještě nekončí, protože se musí stanovit třeba hranice "cut off" , takže další mravenčí práce...
Jen jsem tím chtěla říct, že každý tam má rozděleno, za co právě on zodpovídá, je to tým, každý je závislý na tom, že ten "jeden" bude pracovat poctivě a zodpovědně a že se to nakonec povede...
A když se to povede... pak jsme šťastní jeden od druhého...
Možná je to hloupé, ale u nás to opravdu funguje tak...
"Jeden za všechny, všichni za jednoho"...
Možná, že jsme úzkoprofiloví a není to tak všude, ale nějak si to přenášíme i do domu.

20.12.2011 18:13:51 |

To Vladan: Nicméně, Aťane, seš si vědom, že jako řešení vidím skoro úplný švýcarský model? Nepochválíš mě?

Pochválím, konečně ti to došlo. Proč myslíš, že tam jezdím? ...a kromě toho tam je fantastická příroda, takže žena je taky spokojená, zabiju dvě mouchy jednou ranou.

A dále k bodu: "Transparency to sice může konstatovat, ale to je tak všechno, co s tím má právo dělat. Pokud to takto členům vyhovuje, tak to taky zůstane."

Ono jim to takto vyhovovat prostě musí. Ale ode mne mají velkou pusu za to, že tak urputně a dlouho tlačili na ty pacholky, kteří měli ve svých funkcích hnout zadkem a nic proti mafii nedělali, naopak spolupracovali ...až je z funkcí TI (+ ostatní) setřásli a navíc jim teď hrozí kriminál za spoluvinu (mluvím hlavně o státním zastupitelství, neskutečně sebejistí vlastní beztrestností). Naštěstí existuje mnohem víc občanských organizací, než jen Transparency International. A taky se zlepšil ÚOOZ, protikorupční policie, pod tlakem vznikl Vládní výbor pro koordinaci boje s korupcí, je zemětřesení na státním zastupitelství, už jsou KONEČNĚ!!! pod dohledem, aby tam nechrápali... Ať se na mne pesimisté nezlobí, ale po dlouhých letech mám lepší náladu.

Klidně se pošklebuj o naivitě, ale kdo ví, jak to tam vypadalo před půl rokem a dnes, tak si musí jen přát, aby to tak nejen vydrželo, ale aby se to ještě v rámci možností zlepšovalo.

20.12.2011 16:33:19 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí