Sebemrskačství na český způsob, nebo kolaborace?

Sebemrskačství na český způsob, nebo kolaborace?

Anotace: -

Jsou popsány studie o povaze českého národa, zda v obyvatelstvu převažuje hrdinství či kolaborace. Studie zahrnují postoj většiny obyvatel vůči fašismu, komunismu i vůči dnešní mafii, prorostlé do státní správy a soukromého sektoru. Opravdu podléháme zbytečnému sebemrskačství, nebo jsme většinou kolaboranti?


Nahlédněme do diplomové práce Jany Mitáčkové z Univerzity Karlovy:
http://is.muni.cz/th/64510/ff_m_b1/Nevyhnutelnost_kolaborace.txt

Důvody kolaborace mohou být různé (donucení, nutnost, prospěch, pocit méněcennosti, pomsta, neznalost či naivita), ale vždy se dá určit podle okolností, zda tato činnost byla dobrovolná nebo vykonaná na základě výhružek a nátlaku. Esenciální rozdíl mezi vynucenou a dobrovolnou kolaborací vzniká na tenké hranici mezi „chtít“ a „ muset.“

Brno 17. 3. 1939 na Radničním náměstí.

 

Politické kolaborace se dopouštěli čelní představitelé všech obsazených států jako byly hlavy států, členové vlády, politických stran hlásajících fašistické a nacionalistické ideje, nacionálně – socialistická hnutí a v neposlední řadě i žurnalisté, kteří měli především v počáteční fázi války velký vliv na veřejné mínění.


Tragickou roli sehrály zvláštní úřady zabývající se sepisováním seznamů židovského obyvatelstva v mnoha zemích. Kromě seznamů židovského obyvatelstva vznikaly v protektorátu i místních kartotéky. Při centrálách SD vznikaly tzv. mobilizační kartotéky (M-Kartei), dále místní kartotéky s údaji o „vnějším nepříteli“ a A-Kartei pro boj s „vnitřním nepřítelem.“ Jisté je, že bez spolupráce lidí znalých místních poměrů by seznamy a kartotéky mohly vznikat jen velmi těžko.

Prof. PhDr. Jiří Frajdl, CSc. píše:
http://www.kcprymarov.estranky.cz/clanky/nase-knihovna/protektoratni-kolaborantske-a-fasisticke-organizace-1939-1945.html

…pracovní mobilizace nařízená okupantem v roce 1941 platila pro všechno obyvatelstvo v produktivním věku. Jen počet dělníků se zvýšil z 1 332 000 v roce 1939 na 1 701 000 osob do roce 1944. Počet všech zaměstnanců ve stejné období vzrostl z 1 895 000 na 2 429 000. V zemědělství a lesnictví se zvýšil počet zaměstnaných osob o 250 000 a dosáhl 39 % ekonomicky aktivního obyvatelstva. V kovoprůmyslu, tak důležitém pro vedení války, vzrostl počet zaměstnaných osob o 124 %. Češi zařazení do leteckého průmyslu tvořili nepominutelnou složku. Ve 135 závodech u nás i za hranicemi protektorátu pracovalo 141 000 Čechů. Protektorát navíc platil ještě Německu 42,3 miliardy korun za „ochranu před vnějším nebezpečím“. České země byly také zdrojem pracovních sil pro totální nasazení v Německu. Prvních 50 000 osob odešlo do Německa již v roce 1939, nebyl to dobrovolný odchod, bylo jim sděleno, že nedostanou podporu v nezaměstnanosti. V roce 1940 pracovalo v Německu 120 000 Čechů, v roce 1943 to bylo již 250 000 osob a v dubnu 1944 dokonce 401 763 mužů. Celkem se na práci v Německu, případně v okupovaných zemích, vystřídalo více jak 600 000 osob. Dalších 40 000 mladých chlapců bylo nahnáno v lednu 1945 na kopání zákopů na Moravu a do Rakouska.
____________________
Sice jsou to opět  "jen okopírované odkazy", ale učit se od chytrých není hanba, myslím si. Mohli bychom své osobní úvahy uplatnit třeba v komentářích.

Autor Aťan, 29.01.2012
Přečteno 815x
Tipy 4
Poslední tipující: Aťan
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Sioraku,

Kolaborace s fašisty nebo s komunisty zase tak veliká legrace nebyla, jak to v komentáři o "kurvách" ironicky zlehčuješ.

Krátké připomenutí z dějin:
http://www.youtube.com/watch?v=cWSGJO4op9c&feature=player_embedded

31.01.2012 06:02:50 | Aťan

...sem rád, že tě Jana Mitáčková taky zaujala :-) tuhle kapitolu jsem si taky se zájmem přečetl.

Nedávno jsme o válce mluvili s Iv - i přes socialismus a dnešní mafiánismus, do válečných let by se určitě nikdo z nás vrátit nechtěl. Nadáváme na vodné, stočné, ...prostě neustálé zdražování všeho - ale tenkrát byli lidi rádi, když jim na hlavu nespadl barák, atd... Každou neděli koukám na TV Primu v 8.30 a vážím si dneška, ...i přes všechny současné průšvihy. Na budoucí průšvih mi Iv dala odkaz:
http://www.youtube.com/watch?v=rCZexlDeWEM&feature=player_embedded

...jdu se mazlit...

30.01.2012 15:42:12 | Aťan

Karolína Světlá - nebyl to někdo z příbuzenstva? :-)

30.01.2012 13:12:04 | Aťan

MIlá Karolíno...
Trocha polemiky nikoho nezabije, že. Tedy nejprve ke komentu k ad Absurdum. Skutečné seriály v této podivné krajině píše život. O další díly nikdy nouze nebude.
Nevěřím, že by kdokoli mohl být chvíli tím nebo někým jiným. Svině byla, je a bude stále sviní. Zbabělec se mávnutím proutku nestane odvážným, stejně tak jako hlupák nezchytrá. Kdo je slušný, byl slušným vždycky. Charaktery se nejlépe charakterizují v krizových situacích.

30.01.2012 10:46:03 | Mario de Janiero

Karolíno - drsný koment, ale s humorem...
Ale abychom nebyli na sebe (nebo na naše rodiče a prarodiče) tak přísní, států, které mají kostlivce ve skříni, je mnohem víc.

...a žádný nemá Járu (da) Cimrmana
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1008/nejslavnejsi-fiktivni-cesi-vcech-dob-jara-cimrman-a-praotec-cech

(Zádrozda, co blbneš... sem tě málem nepoznal :-)

29.01.2012 19:55:31 | Aťan

Kolaboracemi a udavačstvím všeho drhu, si čeští knedlíci masturbují svá ega a mikroskopické stopy seběvědomí. Češi umí být jak fašisty, tak odbojáři, jak disidenti, tak práskači - jak je kdy třeba. Je to trochu o umění jisté adaptabilnosti:

Cituji: "tam kde hynuli sobi, Čech se přizpůsobil" /J. Cimrman/

29.01.2012 18:23:47 |

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí