Literární hrdinové...

Literární hrdinové...

Anotace: ...postavy literárních hrdinů ve filosofickém kontextu...

Což takhle dát si trošku odlehčení...

Ona ta filosofie má v dnešní době despekt a trochu zkostantělosti kterou si s sebou přinesla z těch ne zcela pozitivistických směrů v minlosti a také ze současnosti...Nicméně hodnocení je objektivní a nadosobní, tedy co je to vůbec pozitivistické, je to otevřené a neuzavřené..

Ale abych se pragmaticky dobíral cíle této úvahy, co třeba vylíčit kousek z nějaké pohádky???

Kdo z nás nikdy nečetl pohádku...Zcela fádní otázka, že??Kdo z nás neslyšel o Medvídkovi Pú???? Je to celosvětově oblíbená postava... On totiž Pú má mnoho kamarádů...Ale proč to píši???

Nepřipadá Vám, že tento Pú má mnoho kamarádů stejně jako například Sókrates svých posluchačů...Není zde vidět ona příbuznost??? Je...Co je typická Púova povaha?? No, moc toho nenamluví a když se na neco táže, nejde mu o pravé tázání, nýbrž chce udržet napětí tázání.. Vzpomeňmě na podobenství o "expudici", která nám musí nutně připadat jako hledání toho co Pú nazývá severní točnu a nám by to mohlo připomínat platónský kosmocentrismus a dualismus (světě idejí a reálném/naivním světě/)...Nicméně abychom se neodvraceli od toho medvídka, který je středobodem celé filosofie...

Je to právě on a jeho přátelé, kdo tvoří celý systém filosofie...Například takový Iáček..Je to oslík, není hloupý, jenom své tázání omezuje na základní problémy, neřeší otázky hloubkově a v tázání nedokáže setrvat déle... Například takový tygr je zcela jinačí... Jeho osobnostní rysy dané autorem jsou pevně dány a nelze je měnit...A teď se zbývá zaměřit na klokanici a zajíčka a prasátko... To jsou velmi potřebné postavy pro doplnění celého příběhu..A že někdo schází??? Ano, je to postava Kryštůfka Robina...Ten zastupuje v celém příběhu ty tazatele směřující své otázky na Sókrata, tedy občany Athén, kteří jsou "zanlí" avšak nejsou...Zde Sokrates s maskou medvídka Pú...Medvídek Pú není hlupák a zakrývá svou znalost neznalostí...Vzpomeňme na včely a med...On věděl že jedině včely nosí med, ale...Svou neznalostí působil stejně jako Sókrates v dialektickém tázání...Nicméně souvislosti mu neucházely...Objev "severní tyčny", kterou zprostředkoval sám Pú, jakoby náhodou nezávisle na celé expudici bylo naprosto epochální, stejně jako vystoupení duše u Platóna v podobenství o jeskyni, které celou expudici naprosto oslilo,a opětovné navrácení duše do jeskyně...To je ta analogie...Nicméně pečlivějším zkoumáním bychom došli k více analogiím...Nešlo mi o vystihnutí všech analogií, nicméně o to, že i v knížkách pro děti, jakou jistě Medvídek Pú od A.A.Milneho je, bylo ukázat že zde lze hledat filosofickou analogii a cit pro kompozici literárního díla, kterou provedl Milne zcela citlivě...Ani nelze řící jestli se snažil o postihnutí filosofie v jejím důsledku, či ne, ale je to taková teorie..Moje teorie o pohádkách a novelách a příbězích ze kterých jsem asi doposud nevyrostl...Stejně třeba jako postava Sherlocka Holmese a Dr. J.H.Watsona, jeho kolegy a kamaráda od Sira Arthura Conana Doyla...Tato literární postava má taky svou analogii, nicméně o té bych mohl pojednat jindy...Závěrem bych rád dodal že je nutné každé dílo číst s opatrností a věnovat mu náležitou péči, protože analogické a systematické vyhledávání za to stojí...
Autor A.N.D.Y., 23.01.2007
Přečteno 800x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Skromnost ano.Ale ne se podceňovat.

25.01.2007 23:24:00 | Lota

Skromnost, uměřenost a vědomá distance od úspěchu především...Cenit se nemůže člověk sám, ale cenit by jej za odvedenou práci měli druzí...A co se týče úvah, nejsou nejlepší...Dík za komentář, zdá se upřímný...

25.01.2007 07:39:00 | A.N.D.Y.

A omlouvám se,že jsem "FILOSOFII" psala hezky česky.

24.01.2007 19:56:00 | Lota

Filozofii máš v krvi. Filozofie je i v tvých básních. Tvoje úvahy jsou, dalo by se říci,lexikonem mouder filozofů.Tím nechci říci, že někoho opakuješ.Filozofie se ověřuje a prověřuje od doby stvoření člověka.Zdálo by se, že už všechno víme, přesto jsme vždy tak překvapeni.Těším se na další úvahy a básně.Jen je zajímavé, že člověk, který dokáže tak moudře filozofovat,píše, že jeho mladý život,je průměrný a úspěchy mizivé.Neslučuje se mi to s jeho moudrou filozofií.Ale o tom bychom mohli dlouho filozofovat.

24.01.2007 19:50:00 | Lota

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí