O NOBLESE A JINÝCH PODIVNOSTECH

O NOBLESE A JINÝCH PODIVNOSTECH

Anotace: @&@

 

O NOBLESE A JINÝCH PODIVNOSTECH

 

Počátkem 90. let jsem byl na pozvání kamaráda měsíc v Kalifornii a půjčeným autem sjezdil i kus Nevady a Arizony. Ať jsem se vrtl, kam jsem chtěl, všude mě vítaly zdvořilé úsměvy prodavačů a jejich neustálé otázky, jak se mám a odkud jsem. Neznámá paní mi na chodníku u vstupu do obřího akvária v Monterey skočila před objektiv aparátu, začala pózovat, smát se na mě a mávala mi, jako bychom byli staří známí.  Cizí lidé se na mě na ulici vstřícně usmívali a uváděli mě tím vždycky až do rozpaků. Pár dní mi trvalo, než jsem si na to v konfrontaci s dosavadní zkušeností s nevrlými a neochotnými prodavači u nás a uspěchaností a strkanicemi lidí i v jiných evropských metropolích než jen Praze, začal zvykat - nemám totiž dotěrnost neznámých osob už ze své povahy příliš rád. Ale zvykl jsem si poměrně rychle – na takové lidi se prostě nemůžete neusmát taky a ať chcete nebo ne, spraví to i vám náladu, přestanete se na svět zbytečně kabonit.


Když jsem se pak o tomto svém postřehu zmínil v rozhovoru jedněm místním krajanům, měli potřebu mě varovat před tím, že to nejsou upřímně míněné úsměvy a že ty prodavače a další lidi ve skutečnosti nezajímá, jak se mám a odkud jsem, že to je jen taková místní póza, zvyk a že si stejně hledí každý jen svého a kdyby se vám něco stalo na ulici, tak si vás nikdo nevšimne a nijak vám nepomůže.  Asi si mysleli, že jsem naivnější, než ve skutečnosti jsem, a divili se, že mi stejně taková „přetvářka“ v podstatě nevadí. Marně jsem jim vysvětloval, že jsou mi mnohem příjemnější pouze zdvořilostní úsměvy, než upřímně míněná otrávenost, nevrlost a protivnost běžných českých prodavačů (tenkrát – dnes už je to naštěstí o dost lepší).


Nechci tu ale rozvíjet úvahu nad povinným americkým pokrytectvím, kdy, kdo se netváří za všech okolností šťastně a spokojeně, nemůže být skutečný Američan. Jen si myslím, že je v nás naopak nějak hluboce zakořeněno, že kdo se k druhým snaží chovat zdvořile a vstřícně, je nějaký divný, v lepším případě je to pokrytec a v tom horším zakuklený lump a neřád, který svou zdvořilostí zakrývá svůj nepochybně odporný charakter a snaží se zmást všechny ty skutečně „slušné a normální“, tudíž ale zákonitě nerudné, hádavé, cynické a podezíravé vševědoucí spoluobčany. Pochopitelně záměrně nadsazuji, jak už je tak nějak mým zvykem, abych zdůraznil ten kontrast v přístupech, který chci naznačit.


Ne, nevolám po nějaké protivné sterilní zdvořilosti a falešných přeslazených úsměvech, jaké vídáme třeba u nejrůznějších celebrit, které si pak vzápětí s chutí vrazí vzájemně kudlu do zad, jakmile k tomu vycítí příležitost. Jen si myslím, že i zdravá skepse, ironie, relativizace a třeba i podezíravost či cokoliv podobného, se dají podat s inteligentním nadhledem a úsměvem. A dokonce si myslím, že jsou pak i mnohem účinnější, než když z někoho vyhřezne nekontrolovaná a rozšklebená zlost, jedovatá pomluva či zkrátka cosi, co je nechutné už od pohledu i pro okolí.  Trošku mi někdy chybí ve vztazích mezi lidmi jakási noblesa – vytratila se téměř zcela i z veřejného prostoru. Možná v něm už není dlouhé desítky let – ale cítím ji třeba z prvorepublikových filmů a za mého mládí přežívala například ještě silně v kantorech, na které dodnes s láskou vzpomínám. Jsem proto rád za každého člověka, který ji v sobě i v současné době má, stejně jako za každou enklávu, kde ji objevím, protože naštěstí skutečně tu a tam stále ještě žije.  A dokud se budou psát básně, povídky apod. jen tak pro potěchu svou a druhých, snad pořád existuje i půda, v níž se může i přes cynismus a aroganci doby, stále ještě kultivovat.

 

Praha 18.3.2016

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=qk8b1plDxz8

 

 

Autor Amonasr, 18.03.2016
Přečteno 943x
Tipy 17
ikonkaKomentáře (39)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

10.04.2016 11:08:24   Jeněcovevzduchukrásného

Noblesa?, dělnická třída to tehdy viděla zcela jinak:-)), no, a dnes??, většina(dělníků :-)) řekne, Komedianti, prýýý celebrýýýty, a ještě jsou za to Krááálovsky placený a my musíme makat jako volovééé.Češi jsou Češi.:-)Jo, měl jsi si v jůůůůesej lehnout na ulici a vylejt vedle sebe nenápadně kečup, asi by jsi tam ležel do dneška, jelikož tohle je o jůůůesej, již dlouho známá věc:-((.:-)

líbí

10.04.2016 11:58:48   Amonasr

Můj táta byl dělník, takže jsem i dělnické prostředí v dětství a mládí docela dobře poznal. A musím říct, že většinou to byli lidé, kteří měli úroveň, svou profesionální i lidskou čest, a nebyli to žádní „lumpenproletáři“. Naopak se s takovými dokázali vypořádat, pokud se mezi nimi nějaký sprostý nemakačenko našel. Většina jich ani tehdejšímu režimu nefandila, protože dobře viděli jeho licoměrnost. Můj táta se třeba nikdy nemohl smířit s tou šílenou nehospodárností a plýtváním i rozkrádáním, které kolem sebe viděl na každém kroku, a s tím, jak nekompetentní lidé dělali všude kariéru jen díky stranické legitimaci. Dobře věděl, že to nemá budoucnost. Dokonce vzpomínal nostalgicky na 1. republiku a vážil si Masaryka, přestože ve třicátých letech děda přišel o práci a celá rodina třela bídu s nouzí, takže materiálně se měl za socialismu rozhodně líp. Nebyl ale tak přízemní, aby byl kvůli tomu i slepý, peníze skutečně nejsou všechno. Ovšem ten zlodějský kapitalismus, v nějž se převrátil dnešní systém, by se mu taky nelíbil. I dnes by mu určitě chyběla ta ztracená „noblesa“ 1. republiky, stejně jako tenkrát. On tomu samozřejmě tak neříkal – to je jen moje metaforická zkratka. Ona nařvaná sprostota může mít podobu i dnešních zbohatlíků, stranických trafikantů atd. Koneckonců i ten jejich slovník v soukromí tomu odpovídá – „normální“ člověk by se tak styděl mluvit, oni mezi sebou ne. Nedávno jsme nechtěně zaslechli v jedné restauraci bývalého (a poměrně populárního) mladého ministra, jak mluvil se svými poskoky, a byl to skutečně dost nechutný jazyk, včetně neuvěřitelně arogantní dikce. A zkus si vybavit třeba i všelijaké zveřejněné odposlechy, jak se lidé, kteří o nás rozhodují, mezi sebou baví. To by ale bylo na dlouhé povídání ;-)

líbí

10.04.2016 13:10:08   Jeněcovevzduchukrásného

Především bych podotkl, že nejsem žádný komouš, ale snažím se neustále hledat slušnou pravdu, a to na obouch stranách jedné a té samé mince.Jednoduše řečeno.Lidé měli dříve zkrátka více pokory, ať už to bylo kůli tomu, či kůli onomu.Nebyli tak egoističtí, jelikož se to v nich cíleně nepěstovalo a nepodporovalo tak, jako v médiích, a to jenom proto aby více nakupovali, a více se i zadlužovali.Média mají Velkou Moc:-(.
To nejlepší pro Tebe... , Buď IN... , a podobné hovadiny.Jednou se nám to Všem vymstí, atmosféra ve vzduchu Je čím dál více hustější:-((.

líbí

10.04.2016 14:51:58   Amonasr

Jednak to přece vím, že nejsi žádný komouš :-D, a jednak s tím, co jsi teď napsal, naprosto souhlasím ;-)

líbí

10.04.2016 15:15:22   Jeněcovevzduchukrásného

No, ale i tak mám pocit, že jsem Tě kapku vytočil, ačkoli to tak nebylo mnou míněno.Tenkrát jsme byli mladí, a tak jsme to nějak vnímali celé jinak, Pozitivněji.No, a dnes je to u těch mladejch na stejno, a to je dobře, jelikož pak by museli být nasr... , celý svůj život:-)

líbí

10.04.2016 15:20:38   Amonasr

Ne, nevytočil - já se někdy jen tak rozepíšu, když cítím potřebu blíž objasnit, jak a proč něco vnímám tak a tak... ;-) Ta má vysvětlovací obšírnost je dána spíš tím, že je to tu veřejná diskuze a nechci být nesprávně pochopen ani těmi, kteří to tu čtou víceméně náhodně ;-) V osobních vzkazech bych byl jistě stručnější, neb řadu věcí si mezi sebou už vysvětlovat nemusíme... :-D ;-)

líbí

10.04.2016 15:27:37   Jeněcovevzduchukrásného

Myslíš, že to čtou??, a i ženský??No, je pravda, že o těch Konderech by se možná chtěly dozvědět i o něco více, co?

líbí

10.04.2016 15:39:10   Amonasr

Ano, i komentáře mnozí bedlivě čtou, nejen díla samotná. Vysloužil jsem si tu už dokonce jednu pravidelnou stalkerku, které neunikne nic, co tu napíšu, a bombarduje mě patologicky umanutými vzkazy, jež už ani neotvírám :-D

líbí

10.04.2016 15:47:08   Jeněcovevzduchukrásného

No, možná, že by jí to pořádnej Kondor vytlouk z hlavy:-))

líbí

10.04.2016 15:47:50   Amonasr

Bez komentáře :-D

líbí

10.04.2016 15:59:03   Jeněcovevzduchukrásného

Ty z ní máš Panickou Hrůůůzu, já to cííítím.

líbí

10.04.2016 16:05:24   Amonasr

Jednak nemám, je mi jí spíš líto (opravdu), a jednak Ti "děkuju" - teď jsi jí právě dodal energii do dalšího stalkingu :-D :-/

líbí

10.04.2016 16:35:25   Jeněcovevzduchukrásného

Jééééééé, to jsem to asi pos... , no, tak se měj, už musím končit :-)

líbí

10.04.2016 16:46:14   Amonasr

Ale néééé ;-) Jen jsem to musel napsat, aby se v té nešťastnici marně nevzedmulo další a ještě větší odhodlání ;-)) Hezký zbytek neděle, Honzo :-)

líbí

15.04.2016 10:03:14   Jeněcovevzduchukrásného

:-)

líbí

19.03.2016 13:03:37   Lighter

Člověka formuje jeho doba, musí se jí přizpůsobit. Směr účinné výchovy taky. "Noblesa" není v osnovách. Nepřináší žádnou výhodu v konkurenceschopnosti. Právě naopak. (ironie,jak jinak.):-))

líbí

19.03.2016 14:31:00   Amonasr

Ano, ironie Ti opravdu jde :-)) Ale je to myslím nejlepší způsob, jak tomu čelit... ;-)

líbí

21.03.2016 11:40:52   Lighter

Díky, ale nejtěžší je čelit (ironicky) sám sobě. :-D

líbí

21.03.2016 13:36:26   Amonasr

To nepochybně :-D

líbí

19.03.2016 11:37:06   enigman

vždy platilo že ,,příklady táhnou,,...z koho si dnes mají lidé vzít příklad?...

líbí

19.03.2016 14:28:03   Amonasr

No právě... ;-)

líbí

19.03.2016 10:44:34   Jort

...slušnost zní často jako něco banálního...a stačilo by být jen trochu slušný a bylo by všem příjemněji...bůhví proč jsme takové lidské pojmy vyexpedovali do kolonky banalit...:-)...moc pěkná úvaha...

líbí

19.03.2016 14:27:49   Amonasr

Bůhví proč, ano... Díky za empatické přijetí - dokud jsou lidé, kteří to vnímají jako Ty, není nic definitivně ztraceno ;-) Myslím, že té všudypřítomné nařvané arogance a sebestředného cynismu už začíná mít po krk čím dál víc lidí, třeba už začnou pomalu vycházet z módy... :-))

líbí

18.03.2016 20:04:32   uživatel smazán

Jen velmi stručně bych zde zmínil vystupování japonských mistrů na seminářích Karate - Do, jemuž se věnuji od 14 let. Zdvořilí, trpěliví, ochotní, usměvaví a přesto nekompromisní - jsem vděčen za každé takové setkání.

líbí

18.03.2016 21:29:13   Amonasr

Děkuji za tuhle poznámku - zejména proto, že zdvořilost a respekt k druhým jsou často pokládány mylně za slabost. Tvůj příklad názorně svědčí o opaku - známkou slabosti je naproti tomu hrubost, neúcta k druhým apod. :-)

líbí

10.04.2016 11:17:04   Jeněcovevzduchukrásného

No, ale občas se snad může stát, že někdy někomu rupnou nervy a už se neudrží.Druhá věc je, ale o tom, jestli je pak i ochoten se za případný nepatřičný výbuch, patřičně i omluvit.A nebo další varianta, Být Nekompromisní a hned ho, šup, ukřižovat!:-))

líbí

10.04.2016 12:03:31   Amonasr

Ano - přesně tak. Občas každý podlehneme emocím víc, než je zdrávo. A dokázat se pak i omluvit - v tom se projeví skutečná osobnost :-)

líbí

10.04.2016 13:14:03   Jeněcovevzduchukrásného

:-)

líbí

18.03.2016 19:46:14   uživatel smazán

Ahoj Amo, pěkně se to četlo a vidím to stejně :)
ST

líbí

18.03.2016 21:23:08   Amonasr

Díky - mám radost :-)

líbí

18.03.2016 19:08:25   Frr

HALLO ??!! :-))) ***

líbí

18.03.2016 21:22:37   Amonasr

:-DD ;-))

líbí

18.03.2016 17:25:01   Papagena

Touto úvahou jsi mě velmi potěšil, před pár lety jsem byla součástí komparsu k filmu "Protektor", natáčení některých scén probíhalo v prostorách pražského autoklubu. Měla jsem krásný kostým a připadala si v dobovém účesu a líčení poprvé v životě jako dáma. Zajímavým poznatkem bylo, že i obyčejní muži navléknutí do sak a kravat se začali chovat galantně a pohybovali se s jistou neohrabanou noblesou, s kolegyněmi jsme sklízeli obdivné pohledy a celkově i přes délku natáčení to byl příjemně strávený čas:)

líbí

18.03.2016 17:29:28   Amonasr

Když jsem to zavěšoval, měl jsem trochu obavu, aby to nepůsobilo staromilsky a nevypadal jsem tu především před mladými, že jsem nedopatřením vyndal jednu nohu z hrobu - z Tvé reakce mám proto, Papageno, nefalšovnou radost, díky :-)

líbí

18.03.2016 17:17:50   Nikita44

respekt, úcta k bližnímu se vytratila z mezilidských vztahů, ať už osobních, pracovních nebo jen u těch kolemjdoucích či sousedských...všímám si toho taky Amone a často to zamrzí.
Napsal jsi to s noblesou:-))ST

líbí

18.03.2016 17:25:46   Amonasr

Takový komentář od noblesní autorky a především noblesní ženy nemůže nepotěšit - díky, Niki :-)

líbí

18.03.2016 17:32:10   Nikita44

Amone, za taková slova od Tebe, děkuji s noblesou:-)))

líbí

18.03.2016 17:45:56   Amonasr

Klaním se ;-)))

líbí

18.03.2016 19:44:12   Nikita44

:-)))

líbí
© 2004 - 2026 liter.cz v2.5.2 ⋅ Facebook ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel