Věci, bez nichž se neobejdeme

Věci, bez nichž se neobejdeme

Anotace: Psáno jako fejeton (školní práce), ale raději bych to zařadil do Úvah (jestli je filosofická, to uvažte sami).

Věc, bez které bych se neobešel vlastně neexistuje. Člověk se obejde téměř beze všeho. Jen o věcech, které má rád, nebo které mu způsobují nějakou slast, si myslí, že by se bez nich neobešel. Tyto věci ale pouze vytváří iluzi toho, že si člověk myslí, že život má nějaký smysl. Nebo taky pro ty věci může žít a říkat si, že on je jejich smyslem. To je potom ovšem otroctví a to už samo o sobě ztrácí smysl.
Pokud vynecháme všechny věci nezbytné pro udržení životních funkcí, tak nezbude nic. Co potřebují zvířata kromě těchto věcí? Nic. Člověk je, ať chce nebo ne, stále jen živočich, stejný jako pes, kráva, červ, nebo jakékoliv jiné zvíře. Má jen tu smůlu, oproti ostatním živočišným druhům, že dokáže přemýšlet a myslet abstraktně, do budoucnosti, přemýšlet o tom proč tu je atd. Potom hledá různé věci, pro které by žil. Vytváří si iluze a fikce nějakého svého hlubšího smyslu, protože si nechce (podvědomě) připustit, že má stejný význam, jako třeba ten červ. Hledá, ale nenachází. A pro tuto odlišnost myšlení od zvířecí, jak řekl Arthur Schopenhauer, člověk trpí.
Jistě mnoho lidí říká, že našli svůj smysl života, a to jsou pro ně potom ty „věci, bez nichž se neobejdou“, tedy jen iluze. Někdo může říct, že smyslem života je rodina, rodinný život. Co je na tom ale opravdu za smysl? Dělá to jen proto, aby zachoval rod, tak jako to dělají i všechny ostatní zvířata. Člověk v tom vidí smysl, ale je to jen jeden ze základních vrozených pudů.
Jíní říkají, že jejich smyslem je škola, vzdělání, kariéra. To je ovšem ještě ubožejší, než zachovávat rod, to je alespoň z jistého hlediska záslužná činnost. Ale vzdělání? Jistě je to dobré pro dnešní svět, ve kterém žijeme. Co je to vzdělání? Friedrich Nietzsche řekl: „Vzdělání: prostředek k obrácení vkusu proti výjimce a pro prostřednost.“
Někteří lidé dokonce říkají, že mají nějaké poslání a že jejich smyslem je, to jejich poslání sdělit lidstvu. To už je ale opravdu nesmysl. Dalo by se říct, že je to sektářství, nebo, chcete-li, náboženství. Jak už jsem řekl, člověk je živočich jako ostatní, a viděli jste někdy králíka s posláním?
Můžeme si dál myslet, že jsou věci, bez nichž se neobejdeme, dál si budeme vytvářet iluze… a asi nám ani nic jiného nezbývá. Možná, dalo by se naivně tvrdit, že věci, bez nichž se neobejdeme, jsou právě ty iluze.
Autor Žiťa, 04.03.2007
Přečteno 519x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí