Rozumbrada

Rozumbrada

Anotace: Vztahy k přírodě a ke kůrovci

Rozumbrada. Pasuji se do jeho role, často a rád. Využívám možnosti svobodného vyjadřování. Když už se však nad něčím zamýšlím či rozepisuji, drobně věc sleduji, čtu o ní, poslouchám různá vyjádření. Závěrem bývá pak průsečík všech těch informací. Jeho bod nemusí a většinou ani neleží ve středu. Leží tam, kde jsou argumenty pádné i rozumné, pochopitelné i uchopitelné. Občas cestuji po republice a sleduji tragicky se vyvijejici stav lesů. Za současný stav prý může souhra pro život nevhodných okolností.Výběr smrkové monokultury, dlouho trvající sucho, teplo, brouk. Není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Ne všude brouk takto devastuje lesy. A jistě zde byl i dříve. A sucha byla přitom podobná, uvádějí klimatologové. Kde je tedy změna, která toto způsobila? Myslím, že tato nastala porevoluční změnou vlastnictví a nepochopením správné funkce jejich správce a nekoordinaci opatření proti šíření brouka. V předchozím vlastnictví vše obhospodařoval stát a stav sledovali správci, jenž většinou neprodleně napadené dřeviny vytěžily a zlikvidovali. Byly za věc odpovědni, ne však finančně angažovaní. V současné době i satelitního sledování se zjistí poškozená dřevina, vypíše se výběrové řízení a brouk mezi tím stihne několikrát změnit svého hostitele a i se namnožit. Tento stav z počátku velmi vyhovoval těžařské lobi. Než i těm přerostl přes jejich kapacitní možnosti. Surovina, díky obrovskému množství extrémně zlevnila.Domovské pily jedou na maximální kapacitu a zisk, avšak není v jejich zájmu řezivové produkty zlevňovat. A opět se do věci vloží stát. Uzavře smlouvu na dodávku milionů metrů kubíků do Číny. Cesta k těžbě a zplundrovani lesů je otevřena. Těžit se uź musí, lesy mizí. Ne všude však tomu takto je. V přilehlých státech, tedy Německu, Rakousku i Slovensku boj s kůrovcem řídí a neprohrávájí. U nás za to možná trochu můžou počáteční pomatené aktivity poutajících se ekologů, bojující za ponechání suchých stromů a rozšíření bezzásahových zón. Je i důležité si uvědomit funkci lesa. Je to hospodářský les. To znamená, že má přinášet zisk. Za rozšíření kůrovcové kalamity můžou nezodpovědní a chamtiví lidé, mohli ji v prvopočátku zabránit. Nyní je již pozdě. Opět se vysazuje převážně smrk, který je nejekonomičtější. Shnilé jablko je nutné z košíku včas odstranit, jinak dojde ke kontaminaci tedy napadení ostatních. Podobná je i situace s koronavirem na výletní lodi. Pseudosprávci selhaly, a lesnické školy své studenty dál učí tyto bludy, místo poučení z předchozích chyb. Pohled jejich poznání je svázán chybnou učební osnovou. No a pár zbylých se snaží právě udolat Sabina, bouře z moře. Ano, za vše může různá souhra či koktejl okolností, ale i tento lze bližším zkoumáním rozplést. Nemyslíte? (Zní to skoro jako teorie Erich von Däniken o mimozemských civilizacích)
Autor umělec2, 11.02.2020
Přečteno 302x
Tipy 3
Poslední tipující: Eru Alonnar, Lighter, Frr
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je to tak, za ničení lesů může dřevařský průmysl, byznys, který se stará jen o zisk z vytěženého dřeva, sucho, brouček, vítr jsou jen další okolnosti ničení...Prostě po desetiletích oslabování zdraví lesů plundrovací těžbou to má takovéto konce. Nevšimli jste si, že těžaři dlouho káceli uprostřed lesů jen ty nejzdravější nejkrásnější stromy na kterých se dalo nejvíc vydělat? Navíc přišla lepší a rychlejší těžební technika, harvestory a tak dál...A zbyl řídký les slabších stromů v nesouvislých porostech s mnoha výseky(stačí se podívat na letecké mapy na internetu, jak moc), náchylný na vítr, sucho a pak broučka, který to dorazil...Ekologický zmar lesů byl jen otázka času, protože "zdraví lesa" nikoho nezajímá, není to výdělečné.

12.02.2020 11:43:41 | Lighter

jo, mnozí už vzpomínají na budoucnost* :-D

11.02.2020 22:55:56 | Frr

"V přilehlých státech, tedy Německu, Rakousku i Slovensku boj s kůrovcem řídí a neprohrávájí."
No protože tam dříví s broukem netahají přes půl země!
Ale abych to odlehčil, dnes těžit nešlo, moc foukalo. Tak jsem na kraji řezal trám z oddenku smrku 220x240mm v 6metrech. Neskonalá krása! Jinak mám raději borovice. Jak voní, jakou mají kresbu a odstíny barev, kde rostly. Celej přiznanej borovej krov s kleštinama jsem pořídil při stavbě. Když borovice kvetou a zafouká do nich vítr, máme okna bronzový. To když do nich zasvítí slunce. Jak filtr na objektivu foťáku. A vůně pryskyřic? Na to jsou i básníci krátcí!
Kdepak, nejlepší je bydlet v lese...

11.02.2020 21:39:22 | Lesan

Ahoj, pár let jsem truhlařil a dnes dělám jen pro rodinu. A přestěhoval jsem se z Prahy k Sázavě.

11.02.2020 22:12:13 | umělec2

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí