Nehledej svou duševní diagnózu, hledej štěstí

Nehledej svou duševní diagnózu, hledej štěstí

Anotace: Množství duševních poruch a diagnóz ve dnešní době natolik nabobtnalo, že když se o to začnete trochu zajímat, zjistíte, že na každého něco z toho sedí.

Sbírka: Svět podle Davida

 

Množství duševních poruch a diagnóz ve dnešní době natolik nabobtnalo, že když se o to začnete trochu zajímat, zjistíte, že na každého něco z toho sedí.

Vlastně celá psychologie a psychiatrie je založená na tom nacházet na lidech něco, co se zdá být pravda. Úspěch těchto oborů je založen na tom, že musí tu diagnózu nacházet. A tak dnes už není nikdo, kdo by při bližší analýze nějakou poruchu neměl.

Nebezpečně to začíná připomínat astrologii. Její smysl a úspěch je také založen na tom nacházet věci, aby každému něco z toho sedlo. Psychologie je alespoň založená na skutečných výzkumech, ale i ona se nás snaží okouzlit jednoduchými odpověďmi na složité životní situace a vnucovat nám své nálepkování.

Narcismus, psychopatie, sociopatie, bipolární porucha, neurotismus, všelijaké úrovně autismu, a potom i ty klasické schizofrenie a těžké poruchy. A samozřejmě deprese. Dle mého už neexistuje nikdo, komu by psycholog něco z toho nedal. Jako příklad uvedu sám sebe. Já jsem neurotický a náladový do té míry, že to hraničí s bipolaritou. Mám podprůměrnou empatii, silnější ego.

Každého člověka ve svém okolí mohu zkusit analyzovat, jaké u něj vidím silné vlastnosti a jakou by mohl mít diagnózu. Dnešní doba k tomu svádí, populární YouTube kanály, pořady a články nás učí hledat u lidí jasně pojmenovatelné vlastnosti a vady a škatulkovat je. „To je ten narcis a to je ten sociopat atd.“

Dle mého však žádná vlastnost není absolutní – nýbrž jsou to škály. Tak jako introverze a extroverze. Člověk se na těchto škálách nachází a pohybuje během života. Zaměříme-li se pak na kohokoliv dostatečně detailně, najdeme u něj vždy něco, co je mimo průměr. Pod drobnohledem dnešní psychologie nikdo není normální.

Ve skutečnosti, čím víc o tom vím, tím víc mám pocit, že nejlepší je tyto diagnózy vůbec neřešit. Pokud člověk nemá vyloženě vážné potíže, je lepší vůbec nepátrat, nevnucovat mu diagnózu, nechat to být. Každý je nějaký a dnes pro každou drobnou vlastnost máme přesný název. To neznamená, že musíme na lidi nalepit cedulku s diagnózou a označit to za příčinu všech jejich úspěchů a neúspěchů.

A především – nepřijímat tyto nabízené cedulky, nelepit je na sebe a neakceptovat, že náš život je diktován diagnózou a nějakou definicí z psychologie.

Další dnešní módou je také totiž „victimhood“ – být oběť. Společnost je rozdrobená na skupinky a jedince, kteří si každý mohou najít, v čem jsou oni obětí a koho mohou obviňovat za svůj neúspěch. Internet a dnešní média v tom následně lidi podporují, aby každý chtěl být obětí a obviňovat ostatní.


Ale o tom příště.

Autor David__S, 01.05.2021
Přečteno 200x
Tipy 7
Poslední tipující: mkinka, Iva Husárková, Barbuch S. D.
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Velmi podnětný text, já byl v blázinci třikrát, a ačkoliv jsem měl s lékařským týmem i řadu konfliktů, musím uznat že bez nich už bych se houpal na větvi. Setkal jsem s tam s lidma kteří, a použiju s dovolením tvojí škálu, byli daleko za červenou ryskou. Máš pravdu na každýho se dá nalepit nějaká diagnoza, bohužel v této době je hlavní problém v tom že lidi často překračují meze, ať už v práci, doma nebo aby si jak se říká užívali života . Hrajeme vabank, ale proč ?

02.05.2021 07:35:54 | Clown

Blázinec je už ten extrém, kde o duševních potížích není pochyb. Myslel jsem hlavně lidi, kteří jakžtakž dokážou žít, ale je jim "vnucováno", že určitě také mají nějaký duševní problém. A tím se jejich situace zhorší. Mě také posílali k psychiatrovi, když jsem na tom byl hodně špatně, ovšem já jsem se na to vykašlal a jsem rád. Překračování mezí - zde bych potřeboval nějaké příklad, abych věděl, co máš na mysli.

02.05.2021 11:02:19 | David__S

Příklad, neodhadnutí vlastních sil v práci, vedoucí často tlačili na mě a na kolegy abychom dělali přesčasy, já se dostal až do extrému např 42 hodin na nohou, bez spánku. Nejčastější motivace jsou peníze, ale přibývá i lidí s pocitem že jsou nenahraditelní a bez nich to prostě nejde. Podobné je to i doma, zpráce do montérek a honem dodělat omítku, v jednu ráno hop na chvíli do postele a ve čtyři zase vstávat do práce. Posedlost stihnout toho co nejvíc, dovolenou prosvištět co možná nejrychleji. Zkrátka stres, únava, vyčerpání atd

02.05.2021 11:48:43 | Clown

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí