Je filosofie nudná???

Je filosofie nudná???

Anotace: V průběhu studia se setkáváte i s myšlenkami, jestli je vůbec filosofie zábavná, či je-li nudná...nuže argumentuji...

Po obtížném prokousávání se nástrahami filosofie jsem se dopracoval až sem... No to je teda úroveň, co? Podle všeho, jak procházím celou filosofií oblíbil jsem si velmi mnoho antiku...Vlastě ji miluju už od mládí...A teď jsem zjistil že jsem Platonik...Hledán různé studie, rozbory, analýzy a veškeré diskursy a články týkající se tohoto problému, chcete-li fenoménu. Presokratici, Platon a Sókrates, tak to je ono...V tom si libuji, čtu dialogy, pokouším se sledovat i interpretace Plotína, či třeba Thúkydida, nebo Aristofana...Problematika Platonismu je vlastně docela zajímavý artikl, který se dobře "prodává"...Ale co třeba takový Hegel...Nic proti němu...výrazný myslitel, pedagog, jeho Fenomenologie ducha, je prosím s prominutím španělskou vesnicí, kde snad i písmena doopravdy stávkují a nechtějí vyjádřit to, co sám Hegel chtěl říct. Hegel je otížný autor...A kdo říká, že jeho spisky jsou pohádkou na dobrou noc, tomu se zhluboka pokloním...Kant, Fichte, Leibniz, Heidegger, Husserl, Patočka, Hume, Aristoteles, sv. Tomáš a sv. Augustus, Nietze, Schopehauer,a další to jde, ale Hegel??? Nikdy...To ode mě nechtějte..cokoli budu interpretovat, ale Hegla nikdy asi nepochopím...Je to jeho jazykem, pojmoslovím ,nebo čím??? Setkal jsem se s mnoha pojetími proč je Hegel takový jaký je, ale i Heraklitos a Zenon se mi zdají pochopitelnější, i se svojími jinotaji, či paradoxy a iracionálními pojetími, některých zlomků, ale Hegel je doopravdy...Prostě je to problém, rozkódovat jeho texty...A opakuji, že ten kdo mě přesvědčí o opaku, tomu se pokloním...Je to jako číst text, u kterého neznáte stylistiku, gramatiku a znakovou sadu a domýšlíte si souvislosti...Filosofie jediného autora, kterého jsem doposud "potkal" se mi zdá nudná...Ne že by sám Hegel byl nudný, ale proč tak složitě koncipoval myšlenky...Vybavují se mi Pythagorejci, s jejich iniciačními obřady, kde novicové nemohli opznat taje jejich spolku...Ale doufám a věřím tomu,že Hegel dělal filosofii "lidovou a veřejnou", tedy pro lidi a veřejnost a proto nechápu proč používal takové fráze, které chápe málokdo...Nicméně, to by spíš titulek měl znít Nepochopení Hegla a ne otázkou "Je filosofie nudná"...Ona filosofie jako ontologie je vlastně extází...Když odhalíte co skrývá, stane se návykovou drogou...Budete ji vyhledávat a budete dnem i nocí číst texty...Ale to předpokládá několik skutečností...První je že si osvojíte jazkyk (což se i u Hegla nepodařilo)...osvojíte si myšlení soudobé společnosi, ve které texty vznikali (předpoklaem je znalost hisotire a široké souvislosti)...a dlaším je znalost pojmosloví...A v nepodlední řadě ze začátku i notnou dávku trpělivosti...Oni filosofové nám mají co říci, ALE ZDÁLO BY SE, ŽE TEN KDO ČTE ROMÁNY, DETEKTIVKY, NEBO TŘEBA Pratcheta, nebo co já vím koho, si musí zvyknout na zřejmé odlišnosti...Ale třeba některé romány se dají vyložit na filosofickém pozadí a naopak, některé filosofické myšlenky se dají vztáhout, tedy implikovat do jednotlivých knih...Je to nuda tak prví půlrok...Než člověk projde esoterickou bažinou noviců, ve kteeré se bude brodit a říkat si, že proč vůbec musel jít touhle cestou..Ale pak se mu otevře pověstný netechnovědně pojatý ráj na zemi...Bude si říkat, že doopravdy tohle smysl mělo...Ale jak říkám, je potřeba hledat souvislosti mezi řádky, protože zjevné doopravdy nejsou...Nevím proč se filosofie sama problematizuje...svým pojmovým aparátem, svým jazykem, stylem, vším...Buď jsou filosofové doopravdy jiní lidé, osvícení světlem zbožné aury dobra a ta jim vzala "obecný, či chcete-li vulgární, (z lat. vulgus) jazyk" a nebo se to dá vyložit tak, že to nejsou lidé a jenom interpretací toho božského se dostáváme k jejím myšlenkám...jakožto skrze proroka, zprostředkovatele..Ale to je příliš theologická odpověd...Záleží na úhlu pohledu..A to dooopravdy není nuda...poznáváte, co ti lidé chtěli tak "nešikovně" z obecného úhlu pohledu, říci, co se snažili "křičet", skrze texty do světa a co nebylo mnohdy vyslyšeno i přes jejich hlasitou výzvu...Ale takový je život filosofův...Nudný rozhodně není..Kdo vstoupí, pozná sám...
Autor A.N.D.Y., 27.03.2007
Přečteno 420x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (2x)

Komentáře

Sdílím tvé nadšení pro Platóna. Je strhující. Zrovna před týdnem jsem si smlsnul na Faidrovi. Platón je pro mě beletrie. Jeho pojetí fysis, člověka a společnosti je dávno překonáno, v základních metafyzických rysech je však i dnes inspirací.

Fenomenologii ducha jsem po dvaceti stranách odložil, nikdy jsem se k němu nevrátil a kdo ví jestli vrátím.

Filosofovat slovem prostým je někdy větší umění než vyrukovat se zaběhlými floskulemi, souhlasím...Dnes jsem si například četl Rousseauovo Pojednání o původu nerovnosti mezi lidmi...prosté až prostinké a naivní...ach ten švýcarský citlivka...

03.05.2007 22:08:00 | Antoine Roquentin

Zkusme rozpoutat diskusi: Filozofie není mana nebeská. Je to řemeslo!
Myslím, že nejdůležitějsím efektem filozofie jsou její dopady na společenská uspořádání. Vždyť to byli právě filozofové, kteří měnili pohled na svět celých mas ostatních smrtelníků. Oni však, stejně jako smrtelníci nacházeli zalíbení ve svém oboru, proč by neměli...a pochopení jejich předchůdců je prostě "jen" každodenní chléb jejich řemesla. Samozřejmě, jednoduché to není. Právě proto se dobří filozofové rekrutují z inteligentních a důsledně uvažujících lidí. Tak jako dobří truhláři z těch manuálně šikovných a tramvajáci...ehm, to nechme stranou.

15.04.2007 14:01:00 | deus ex machina

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí