Měl by stát v ČR radar?

Měl by stát v ČR radar?

Anotace: Úvaha na téma radar.... Snažila jsem se dát do kupy pár informací a něco z toho zplácat :D

Američané začali budovat moderní systém protiraketové obrany, který by měl zamezit útoku balistickými střelami na území USA. Z tohoto důvodu začali v roce 2006 vytipovávat vhodná místa pro umístění radaru. Volba padla na prostor vojenského újezdu v Brdech.

Je těžké zhodnotit svůj postoj k otázce umístění americké základny v Čechách, protože si myslím, že vláda nedostatečně informuje obyvatelstvo. S vysvětlovací kampaní začali politici teprve nedávno. A mám pocit, že místo faktických informací nám vnucují své politické názory. Souhlasím s většinou obyvatelstva národa v tom, že na našem území nemají rozhodně co dělat vojenské jednotky cizího státu. Po historických zkušenostech Čechů, kdy jsme byli obsazeni „přátelskými“ i nepřátelskými vojsky, se mi jeví tato věc dosti citlivá. Už jen z tohoto důvodu se domnívám, že obyvatelé ČR se základnou souhlasit nikdy nebudou.

Co se týče bezpečnostních rizik umístění radarové základny na našem území – také z toho nejsem nejchytřejší. Existuje stanovisko vlády, které tvrdí, že bezpečnostní rizika pro nás zůstanou stejná a nijak se nezvýší. Naproti tomu stojí názor opozice, který tvrdí, že se můžeme stát jedním z hlavních terčů v eventuálním sporu světových mocností. Svým způsobem chápu, že umístěním radaru na našem území se naruší rovnováha mezi USA a Ruskem, a že Rusko chce mít věci pod kontrolou. Z toho pro mě vyplývá, že jsme malý stát uprostřed handrkujících se mocností bez možnosti volného rozhodování.

Další otázka, o které se hodně mluví, je riziko působení radaru na zdraví obyvatel žijících v blízkosti vojenské základny. A opět tu máme dva protichůdné názory. Na jedné straně si vláda nechala vypracovat posudek, na základě kterého tvrdí, že v podstatě žádné zdravotní riziko neexistuje. Naproti tomu stojí tvrzení nevládních organizací, které dokládají jinou studií to, že zdravotní riziko pro okolí existuje, a že není zanedbatelné. Nejsem sice odborník, ale přikláním se k druhému z názorů. Vezmeme-li v úvahu, že i používání mobilního telefonu se nemusí obejít bez následků na zdraví, tak provoz tak výkonného radaru bude mít určitě nějaké negativní dopady.

Zdá se mi, že i přes celospolečenskou debatu o této otázce si politici bez ohledu na názor svých voličů rozhodnou sami, a ještě to dokážou bravurně zdůvodnit, ostatně jako vždy. Vždyť je dobře, že i u tak závažného tématu se může člověk skvěle pobavit. Tak jako já při poslechu oslavné písně paní ministryně Parkanové.
Autor Judith, 23.10.2007
Přečteno 492x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí