Ohebná slova

Ohebná slova

Anotace: malé zamyšlení nad tím, jak mohou slova měnit význam

Poslední dobou získávám pocit, že slova dostávají jiný význam než původně měla. Například demokracie, přeložena do češtiny, znamená vládu lidu. U nás máme její zastupitelskou formu, což znamená, že občany zvolení zástupci, vykonávají jejich vůli a přání. Jak je potom možné, že většina národa je proti radaru a jediný, koho to zajímá, je pár opozičních poslanců? V těchto případech jako je radar, mocní často operují tím, že lidé nemají dostatek informací, aby posoudili vliv a dopady toho či onoho. Možná je to z části pravda, ale mnohem důležitějším faktorem bude, že deset milionů lidí si nelze koupit.
Samozřejmě, existují metody jak přesvědčit i velké skupiny lidí o nutnosti nějakého opatření nebo zásahu. Metoda nejůčinnější a asi i nejstarší se jmenuje propaganda. A tak jsme byli přesvědčováni sdělovacími prostředky, jak je nutné napadnout Irák, protože jsou tam zbraně hromadného ničení, nebo Srbsko, protože utlačuje Albánce. Co se týče Srbska, dokázali propagandisté opravdový zázrak. Přesvědčili část obyvatelstva, že je možné, aby existovalo něco jako " humanitární bombardování " ! Je tohle tedy vláda lidu? Kdo ve skutečnosti vlastně vládne? Není to celé naopak? Místo aby lidé pověřili své zástupce úkoly které považují za důležité, tito zástupci dělají to co považují za důležité velké firmy, mocnější vlády, nebo prezidenti a své občany pak už jen přesvědčují, že je to to nejlepší, co pro ně mohli udělat.
Je mnoho dalších slov která změnila význam. Třeba slovo " bezplatné ". A tak je možné, že vydáte i několik set korun měsíčně za návštěvy lékaře, anebo dokonce tisíce za návštěvy zubaře. A to vše přesto, že podle Ústavy, má každý občan zaručen přístup k zdravotnické péči zdarma! Jistě, léčba je drahá a z něčeho se zaplatit musí, ale nebylo by možné místo toho než vybírat třicetikorunové poplatky, začít šetřit. Vždyť zdravotní pojišťovny vydávají obrovské částky na reklamu, na nákup luxusních rezidencí a aut, na astronomické platy svým manažerům, není tady cesta k úsporám? Tyto miliardy přece měly skončit přímo ve zdravotnictví a ne v chřtánu nenasytných byznysmanů. Další kapitola sama pro sebe jsou farmaceutické firmy. I ony díky obrovským maržím vytvářejí značné zisky a tak pro ně není žádný problém, stejně jak pro pojišťovny, část těchto peněz správně investovat do lidí kteří rozhodují. Jediný kdo tedy nemůže investovat, je obyčejný občan a tak mu nezbývá, než platit regulační poplatky. Našlo by se jistě mnoho dalších příkladů kdy slova změnila význam, ale jsou to jen slova a ta jsou stejně ohebná jak lidé, tak proč je vlastně neohýbat?
Autor Zbyněk.2, 11.06.2008
Přečteno 1182x
Tipy 17
Poslední tipující: mkinka, umělec2, Drappi, northcarolina, carodejka, Isquieasuus, malá a šikovná, Nahá, Tacca, WhiteSkull, ...
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Ty otazníky byly v azbuce "Gašek", ale nějak to tady nevyšlo.

27.03.2011 12:19:00 | Zbyněk.2

No jo, jenže on už se ale dnes píše "?????" :-)

27.03.2011 12:18:00 | Zbyněk.2

jási už z toho asi něco uhnal. Taky mám rád Haška.

21.03.2011 19:01:00 | umělec2

Dobre napsano, i kdyz ja osobne se uz dnes snazim takovymto filosofickym tematum pri konverzaci spis vyhybat - mohla bych si uhnat zaludecni vred, vrasky na cele a bezesne noci...
Clovek si behem tisicileti vytvoril jazyk, aby si s nim pak mohl dorozumivat a fakt, ze si s nim dokaze pohravat ukazuje na nejvyssi stupen dokonalosti.

23.08.2009 18:25:00 | northcarolina

Jako bys mi mluvil z duše. Nechceš napsat pokračování?=)

05.08.2008 18:22:00 | Červená a černá

Moc hezky jsi vse napsal, nase rec je velmi krasna a ohebna , nekdy se divim kde vsechna ta slova bereme.

12.07.2008 20:31:00 | carodejka

Jo, souhlasím. (Když nad takovými věcmi člověk začne uvažovat, tak najednou všude vidí ty lži...) Není zákon, který by se nedal obejít. Zákon jsou slova a ta jsou ohebná. O tom doslova sice nepíšeš, přesto to tak chápu.

11.07.2008 02:32:00 | Nahá

...asi to už nebude jinačí …a když se ohlédnu zpět …tak to jinačí nebylo …myslím, že ani nebude …
...jinak dobře napsaný ...

25.06.2008 08:19:00 | WhiteSkull

Pamatuji si, jak jsme museli ve škole psát úvahy!I jako maturitní téma nám ji dali...Neměla jsem je ráda!Ale ty si napsal jednu nejhezčích úvah, kterou jsem četla!Děkuji Ti!*TIP*

18.06.2008 16:17:00 | Ewineccka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí