Lisabonská smlouva

Lisabonská smlouva

Anotace: ...

Tak dnes jsem se ve sdělovacích prostředcích dozvěděl tuny informací o Lisabonské smlouvě. Ne, pardon, nedozvěděl jsem se o ní nic. Tak to zkusím znovu...
Tak dnes jsem se ve sdělovacích prostředcích dozvěděl tuny informací o výtkách pana prezidenta proti Lisabonské smlouvě. Sakryš, zase ne, taky tam pořádně nic nenapsali.

Asi holt budu muset psát subjektivě a shrnovat. Tak první shrnutí: Sdělovací prostředky podávají miliony a miliony názorů různých zasvěcených a nezasěcených stran, ale ani jednou neřekli nic zajímavého nebo nedej bože důležitého z hlediska faktu. Pořád je to: ten říká, ten si myslí, ten tvrdí, ... a nic. Kde je konkrétně problém? Atd?

O úrovni médií svědčí například toto: V této diskusi -
http://www.novinky.cz/diskuse?id=154303&articleId=/clanek/155277-klaus-rozhodnuti-us-je-politicke-a-laicky-zduvodnene.html§ionId=8&page=208#c45137830

dnes od 14:34 (cca) visí příspěvek (se zatím kolem 1000 hlasů "čtenářů"), který je vulgární a přímou urážkou hlavy státu. Přijde mi to naprosto neslýchané s ohledem na to, že u článků, které se týkají menšin, případně mají rasový podtext, se editoři mohou přetrhnout, aby nezůstalo něco závadného. Evidentně prezident si tolik důležitosti a pozornosti z jejich strany nezaslouží...

Inu, nenechal jsem se znechutit těmito mediálními, řekl bych až výzvratky, a hledal na vlastní pěst.

Podařilo se mi najít jednak znění Lisabonské smlouvy a jednak stránku, kde jsou konkrétně pojmenované články, proti kterým prezident vznáší námitky.

Naleznete zde:
http://www.vaclavklaus.cz/klaus2/asp/clanek.asp?id=KO4l54HvOCa4

Tyto články jsou uvedeny zhruba v půlce strany.

O co tedy jde?

Všichni asi tušíme, že u práva je výklad věcí často nezřejmou a proto mnohdy potenciálně nebezpečnou nebo přinejmenším spornou. Lisabonská smlouva (podle výkladu p. prezidenta) si skrytě vynucuje možnost, aby si EU mohla sama měnit své pravomoci (konkrétní místa, kde se tak děje nechávám na Vás, které to opravdu zajímá, hledejte ve zmíněném článku na www.vaclavklaus...)

Inu, osobně jsem si to četl, nejsem samozřejmě právně vzdělaný, ale přinejmenším souhlasím s tím, že při určité interpretaci lze takto zmíněné části L. smlouvy chápat.

Nebezpečí?

Ve zmíněném článku se hovoří o "kompetenční kompetenci". De facto dáváte třetí straně právo, aby si sama udělovala práva k tomu, co smí a nesmí a hlavně co vy smíte a nesmíte. Jakoby říkáte: Náš parlament už nerozhoduje, to ten Evropský. Přirovnal bych to k tomu, kdy si souzení mohou do zákoníku dopisovat co je a není trestné.

K čemu to může vést?

Zmiňme například fakt, že naše země má strategický významnou surovinu. Věřte nebo ne, je to uran. Česko a Slovensko je v tomto ohledu takřka vyjímkou oproti ostatním zemím až po Ural, kde už zase uran je.

Ačkoliv například Rakousko nemá jaderné elektrárny (a bere el. proud jaderných elektráren od nás a od němců), tak uran možná bude do budoucna i klíčovým zdrojem pro energetiku (ne, solární panely nás fakt nespasí, dost silné vodní toky Evropa nemá, a uhlí nám moc dobroty nepřinese). Takže suma sumárum, je fajn mít v unii někoho, kdo uranem disponuje.

Teď si budu vymýšlet. Navíc nejsem si jistý, co momentálně platí v EU za předpisy, ale z toho, co napíšu, bude zřejmé, že na aktuálním stavu předpisů ani nemusí záležet.

Je nyní v L. smlouvě:
* I jeden hlas může zastavit návrh na změnu pravomocí EU.

Hypotetické události:
1) EU přijme jednací řád, kde se stanoví, že jednání je platné, i když se neúčastní všechny členské země - logicky odůvodnitelné, přece nedává smysl, aby např. jedna země z trucu rušila všechna rozhodnutí takovým způsobem, když prostým hlasováním "proti" nemůže.

2) Přichází energetická krize, vzrůstá potřeba mít uran.

3) EU si chce zajistit přísun uranu.

4) EU chce vydat nové směrnice o vývozu, těžbě a sdílení uranu, nebo obecně surovin pro jadernou energetiku.

5) EU svolává jednání o "udělení si pravomoci" k tomu, aby předpis z 4) mohla vydat

6) EU se snaží zabránit, abychom mohli hlasovat proti

7) EU svolává shromáždění na místě kdesi na druhém konci Švédska, kde dávají lišky dobrou noc a nelze se tam do pár dnů dostat. Přelet nad územím je proti bezpečnostním opatřením Švédska, pozemní přeprava je (úmyslně?) ztížena. Většina (aby taky ne) souhlasila s tímto umístěním a tak je vše v pořádku.

8) Dostatek členů EU o tom ví dříve a čekají na místě předem.

9) EU začíná hlasovat o 5), bez přítomnosti ČR, jejíž zástupci se nestíhají v daném (šibeničním) termínu dostavit.

10) EU získala potřebné pravomoci (díky 9) a 1) )

11) EU zavádí a implementuje 4)

12) Už jsme skoro v pytli, ale jak odůvodnil ústavní soud - vždy můžeme vystoupit

13) Zvažujeme vystoupení
13) a) už jsme příliš ekonomicky svázáni s EU
vystoupení nás hospodářsky zlikviduje
13) b) nemáme ani vlastní hranice
13) c) EU nás doslova obklopuje, právně a politicky sabotují náš jakýkoliv kontakt s vnějškem, a pohyb přes své území... ? pche
13) d) Opravdu nemůžeme vystoupit....

14) Nikdo nás nenutí a tak "dobrovolně" dáváme svůj uran celé Evropě

15) Všechno je absolutně legální a ve spořádaném duchu mezinárodního práva, nemůžeme se dovolávat pomoci z vnější

...

Podobně v takovém případě lze uskutečnit prakticky cokoliv. V mém oboru by se řeklo, že dáváme rootovská prává cizímu procesu, o kterém nevíme, co udělá... Ale to by asi fakt nikoho nenadchlo.

Teď je otázka jak moc je toto Lisabonskou smlouvou umožněno.

A zároveň proč nestačí dosavadní "kompetenční" mechanismus? Proč hned musí chtít EU právo si udílet sama práva?

Nu, názor si utvořte sami. Hádejte se se mnou, přete se, hledejte, zkoumejte. Ale hlavně se nenechte manipulovat médii a politickými výkřiky. Je mi až zle z davů lidí na diskuzích, které to vlastně nezajímá, jenom si chtějí na někoho zanadávat.

Takže závěrem?

Nebuďme jak ovce sakra!
Autor Demedalex, 27.11.2008
Přečteno 654x
Tipy 4
Poslední tipující: Aurelius, Ksíkos, Bipolar Bear
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Daniel S.: "A teď záleží na tom, o co nám jde."
Já bych teda osobně řekl, že teď už nejde skoro o nic - pokud, a kladu obzvláštní důraz na slovo POKUD, by podpis Lisabonské smlouvy znamenal, že se z nás stane něco jako Iowa nebo Texas, jen v Evropském kontextu, pak o to zásadní "NE" šlo už v momentě, kdy jsme vstupovali do Unie - nacpat se do Unie a pak začít zjišťovat, co se po nás bude vlastně chtít, protože by se nám to vlastně taky nemuselo líbit, je, dle mého skromného, idiotského a absolutně nevzdělaného mínění, dost velká pitomost. Pokud Evropa hodlá konkurovat USA (což byl, pokud se nemýlím, jeden z původních účelů založení Unie), nemohu nesouhlasit s Maro Deives - mně osobně spíš nahání hrůzu možnost, že se budou za jízdy měnit pravidla a to ještě navíc ku prospěchu "těch větších z nás". Což, pokud dojde k tomu, čeho se obává půlka národa a pan prezident, bude pro jakoukoli menší zemi v Unii podstatný a de facto neřešitelný problém. Ale jak říkám - teď má opravdu smysl si tak maximálně přečíst Demedalexovu úvahu a začít se zajímat, co pro nás bude jakákoliv varianta znamenat, nic víc.

06.12.2008 22:32:00 | Bipolar Bear

Nemůžu si pomoci, ale fráze "Co jste udělali pro stát?" mi přijde jako typické nacionalistické pokrytectví. Je to jako se ptát ozubeného kolečka v hodinkách: Co děláš pro své hodinky? Nic a všechno! Točím se! Platím daně, chodím do práce, vzdělávám se, přispívám k celkovému rozvoji! Co asi mám dělat? Vydat novou ústavu? Sbírku zákonů? Vyprojektovat nové město? Můžu dělat jen něco a k tomu ještě něco navíc. A to navíc je například zkoumání, kam se ubírá naše zahraniční politika. Proč je to navíc? Protože kromě voleb (kde stejně nevím, jakým směrem co ovlivním), nemám na zahraniční politiku vliv, pokud nejsem majitel gigantické společnosti, která ovlivňuje rozpočet dovozem a vývozem, nebo pokud nemám peníze na úplatky. Proto otázku, co dělám pro stát, nemůžu považovat než za plytkou rétoriku, která postrádá hlubší význam.
Takže suma sumarum: Co dělám pro stát je jedna věc. A co říká Lisabonská smlouva je věc druhá. Já se v úvaze vyloženě ptám po tom, k čemu nás smlouva potenciálně zavazuje, ale nesnažím se soudit, jestli se k tomu zavázat chceme nebo nechceme, to je opět jiná otázka. Námitky, týkající se vlastní aktivity pro dobro státu, nebo otázky evropské (kon)federace jsou mimo zamýšlené téma.
Pokud chce někdo federaci, tak by nejspíš Lisabonská smlouva byla krokem k jeho cíli. Pokud však nechce s členstvím v EU ztratit suverenitu, pak je na místě se ptát, k čemu smlouva zavazuje.

04.12.2008 11:26:00 | Demedalex

problémem toho býti federací a tedy Iowou nebo Texasem jak tady bylo řečeno, vidím ale v tom, že neexistuje na rozdíl od národa amerického národ evropský. Moderní státy jsou mimo jiné tvořeny na národním principu, a proto to srovnání s Amerikou není zcela správné. Na druhé straně bychom ale neměli zapomenout, že třeba texas se zas tak špatně nemá. Ostatně jednotlivé americké státy mají svůj právní řád, svého guvernéra a vládu a ústřední washingtonská vláda nemá na život "prostých" obyvatel až takový vliv.
Otázka je, čeho že se to vlastně bojíme. Centralizace? Ano, ale pokud chce Evropa alespoň mírně konkurovat Číně či USA, tak určitý centralismus je potřeba.
Na druhou stranu, bude nesmírně obtížné prosazovat ryze české zájmy v rámci celého kontinentu. Ale s Lisabonskou smlouvou stačí přesvědčit jen většinu států.
Omlouvám se za tak douhý vztaz, ale jelikož mi sebral celkem 3 večery mého života strávené diskusí s autorem, dovoluji si sem napsat.
Celá tato problematika je samozřejmě složitější, těžko říct, zda za 100 let bude považována Lisabonská smlouva za klíčovou či nikoliv, zda bude hodnocena kladně či negativně. Místo planých diskusí je třeba něco pro stát dělat. Sváteční nacionalismus je spíš pokrytectví než nic jiného.
Ruku na srdce, co jste pro stát udělali či hodláte udělat vy?

03.12.2008 16:27:00 | Maro Deives

Já bych k tomu rád řekl jednu věc...

Lisabonská smlouva je de facto zápas mezi konfederací a federací. Konfederace jsme teď - evropa je konglomerátem států, které navenek vystupují společně, ale uvnitř jsou každý sám za sebe. Všechny rozhodnutí se musejí v členských státech ratifikovat, všechna rozhodnutí musejí být jednomyslná.
Na druhou stranu se velké státy EU pokoušejí o federaci. Tedy o jakési Spojené státy evropské, kdy bruselský bílý dům bude nadřazen jednotlivým parlamentům a postupně si přisvojí stejný vliv a moc jako je tomu za Atlantikem.
A teď záleží na tom, o co nám jde. Chceme mít vlasní stát a k tomu smluvně podchycený vztah s Evropou a nebo chceme být jakousi Iovou a Texasem?

03.12.2008 11:36:00 | Daniel S.

Pěkně řečeno, jenom mne osobně mrzí, že vrchní klimatolog neargumentuje stejným způsobem - možná by ho pak bralo vážně více lidí (i přes neshodu v názorech).

27.11.2008 15:19:00 | Bipolar Bear

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí