Ohrožuje feminismus svobodu?

Ohrožuje feminismus svobodu?

Anotace: Otevřený dopis jisté odpůrkyni feminismu, která při této příležitosti založila webové stránky. Na dopis neodpověděla.

Vážená slečno,

nevěřícně jsem si přečetl Váš rozhovor v nedávném čísle jistého lifestylového týdeníku a nemohu jinak než na něj reagovat. V prvé řadě mě zaráží Vaše houževnatá snaha bojovat proti současným feministickým tendencím, neboť "původní cíle feminismu už byly naplněny - ženy mají možnost volby, mohou žít svobodný a emancipovaný život". Jak jste na to přišla? Ženy dostávají za stejnou práci v průměru o 30% nižší plat. To vám přijde spravedlivé? Ženy jsou diskriminovány na trhu práce, pokud se očekává jejich brzký nástup na mateřskou dovolenou. Zdá se Vám to jako nedůležitý problém? I kdybychom pominuli čísla, stále můžeme vidět nejrůznější konzervativní vzorce, které omezují naši svobodu - žena by měla být v ložnici a kuchyni, muž v garáži. Je-li to naopak, je to špatně - díváme se na tyto lidi skrz prsty. Vy tvrdíte, že svět bez feministek by byl svobodnější. Zkuste se na to tedy podívat z té druhé stránky! I mně jako muži vadí, že společnost 21. století se stále drží jakýchsi středověkých tradic a považuje řadu rolí za "ženské" a "mužské", a pokud se někdo z těchto rolí svobodně vymaní, je na něj pohlíženo v tom lepším případě jako na podivína. Proto feminismus podporuji, protože přinejmenším upozorňuje veřejnost na tyto zakořeněné mýty a role, které již předem (např. podobně jako katolicismus) předurčují, jakou roli budeme v životě mít a jakým směrem se budeme ubírat.
Tvrdíte, že vliv feminismu může způsobit, že ženy a muži budou mít k sobě dál. Pokud mohu mluvit za sebe, rozhodně je pro mě přijatelnější temperamentní žena se zdravým sebevědomím, která si stojí za svými právy, nesnaží se naplňovat nějaké role, které od ní očekává společnost a s pochopením by přijala mé rozhodnutí např. uvařit oběd, postarat se o dítě či obstarat nákupy - než žena, která by mě v tomto případě považovala za "divného".

Možná poměrně logicky předpokládáte, že se vznikem demokratických států došlo automaticky ke zrovnoprávnění jejich obyvatel. Podívejte se však na vývoj volebního práva žen! I v tak "demokratické" zemi, jako je Švýcarsko, bylo ženské volební právo legislativně ukotveno až na začátku 70. let. V návaznosti na Vaši citaci v prvním odstavci bych mohl argumentovat, že např. cíle mezinárodního odborového hnutí (osmihodinová pracovní doba) již byly před více než sto lety naplněny. Proč tedy odbory stále existují? Proto, že o práva zaměstnanců je třeba stále bojovat, neboť jsou stále různými způsoby oklešťována. Totéž platí i o právech žen.

Zmiňovala jste Gender studies a kritizujete, že "hledají rozpory". Není to pravda. Tuto organizaci znám a naopak vím, že se pouze snaží upozorňovat na rozpory a nespravedlnost, která nyní existuje, a která současným ženám v praktickém životě vadí. Udivilo mě to zejména z toho důvodu, že v Česku existuje řada radikálnějších feministických organizací, než je Gender studies, proto bych spíše pochopil kritiku tímto směrem.

Argumentovala jste Amerikou. Jistě, USA a jeho systém nesmyslných zákonů a pravidel udivuje nejednoho Evropana. Je ovšem třeba feministické vyhlášky zasadit do celkového kontextu tamní legislativy, např. i s přihlédnutím k vlivu církve a konzervativců.

Abychom se ale dostali k jádru problému - vadí mi, že využíváte politicky neutrální časopis k prezentaci Vašich politických názorů, které navíc ničemu nepomohou, ba právě naopak! Určitě byste nebyla ráda, kdybyste se bez vašeho vědomí stala "užitečným idiotem" těch, kteří se snaží omezit naše práva a svobody. Dříve jsem feminismus také neměl moc v lásce a často si toto téma vybíral jako terč mých vtipů. Postupem času jsem však pochopil, že veškerá demokratická či občanskoprávní hnutí by měla spolupracovat a vzájemně se podporovat, neboť skutečnou občanskou společnost založenou na participaci a demokracii vybudujeme jen tehdy, budeme-li podporovat demokratické snahy veškerých sociálních skupin. Ať již jde o práva homosexuálů, pracujících či právě žen. Vaše názory mi chtě nechtě připomínají některé konzervativní poslankyně v zemích Arabského poloostrova, které bojují proti zrušení práva šaría právě poukazováním na dlouholeté tradice země a konzervativní hodnoty. A ať již jde o islámské poslankyně, Václava Klause, odpůrce ženských práv či jiné, vždy to jsou síly, které se staví (ať již záměrně či nechtěně) proti rozšiřování naší svobody.
Autor Metcheque, 12.08.2009
Přečteno 899x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

No, ponechme stranou některá zobecňující klišé (např. muži jsou takoví a ženy jsou takové), myslím že jde vždy o individuální rozdíly. Nám se také nelíbí, když někdo řekne "Čech krade a například Švýcar je pracovitý." Existuje přece i líný Švýcar a poctivý Čech...
Na co chci reagovat především, je vůbec pojem feminismu. Samozřejmě existují různé formy, od liberální až po marxistickou a různé koncepce mohou zastávat i protichůdné názory. Mi se třeba líbí feminismus Gender studies, ale někdo ho třeba neuznává a za feminismus považuje nenávist k chlapům či neoholený rozkrok. Proto je těžké tento proud obhajovat, protože někteří kritici vychází právě z těchto extrémů - i když věřím, že nejsi ten případ. Každopádně dík za reakci.

12.10.2010 23:07:00 | Metcheque

Milý Metcheque!
S tvym článkem nesouhlasim. Naprostá kravina.
Dnešní ženy(mluvím-li o západním světě) mají možná ještě více výhod než muži. O tomhle bysme mohli vést sáhodlouhou filosofickou diskuzi ale jsem na to unavenej ;)
Zmiňuješ platy-ovšem jsou profese, kde ženy dostávají více a kde mají vyšší šanci na zaměstnání.
Navíc se ženy dostávají do mužských prací. Proti tomu nic nemám, ale když dělá žena mužské zaměstnání, znamená to, že chce muž dělat ženské?
Pokles s financemi před mateřskou dovolenou-hele to je kravina. Kolik procent lidí tohle zažije?

Neber mě jako odpůrce feminismu. To nejsem. Jsem odpůrcem přehnaného feminismu, ve kterém mají ženy víc práva než muži.
Nemám nic proti dělení domácích prací, ale mnoho žen(a dnes je jich OPRAVDU dost)nic nedělají, všechnu práci nechávají na partnerovi a naopak z něj ještě sají peníze.

Jinak feministky se pořád ohánějí minulostí. Ty také.
Ale minulost je ty tam, dneska už v dolech ženy a děti neuvidíš a Švýcarsko léta sedmdesátá-to je spíše vyjímka.

A taky spousta feministek se ohání nespravedlnostmi vůči ženám. Ale zatajují nespravedlnosti, které činí ony samy.
Klasika.

Takže na mě nehleď jako na někoho, kdo chce středověk.
Já chci rovnoprávnost. Ale ne modelu, jaký je dnes.
Uvědom si, že jenom žena může rodit děti. A když dělá manažerku-kolik pak jich má? No?
Feministky zpravidla nemají děti. A když už tak jedináčky(rozmazlené a poznamenané na celý život)
A to je hlavní faktor toho, že západní civilizace vymírá.

PS: A neoháněj se politikou. Je vědecky prokázáno, že mužský a ženský mozek jsou odlišné věci.
To ale ženy používají jen thdy, kdy se jim to hodí aby se mohli vytahovat, že "umí dělat víc věcí najednou".
Ale muži zato umějí myslet globálně, což ženy neumějí.
To je podle mně důvod, proč by měli být v parlamentu spíše příslušníci mužského pohlaví.
Žena myslí lokálně(nebo ještě spíš: NA SEBE)
Muž myslí globálně(a na sebe taky...)

Toť vše,
Upřímnost nadevše,
Corsica

08.10.2010 20:12:00 | Corsica

líbí se mi Tvá otevřenost a upřímnost

05.05.2010 10:44:00 | Maranatha

Je to v Květech, ale online články myslím nemají.

23.08.2009 20:11:00 | Metcheque

Mozna bys mohl pridat odkaz (pokud existuje) na clanek, na ktery reagujes, aby byl orazek uplny :)

16.08.2009 20:03:00 | Montynka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí