Jak jsme zprasili přechod od socialismu ke kapitalismu - 3. DÍL

Jak jsme zprasili přechod od socialismu ke kapitalismu - 3. DÍL

Anotace: 3. DÍL – závěrečný

.

KLEPTOKRATICKÁ PRIVATIZACE

Ve své nejstydatější podobě přešla posttransformační ekonomika do rukou nevelkého počtu lidí, kteří pohádkově zbohatli. Vychytralé machinace sloužily většinou k přečerpání státních peněz do mafiánských struktur, jež vznikly přeměnou starých stranických sítí a bývalých bezpečnostních služeb. Na prostřené privatizační tabuli toho leželo tolik co se dalo ukrást, přičemž nikdo a nic krádeži nezabránilo. Klaus, Tošovský, Tříska... atd., to jsou jména, která budou historici za nějaký čas skloňovat ve všech pádech.

Podstatou kapitalismu jsou, jak znělo nové evangelium šířící se postkomunistickou Evropou, TRHY! A trhy znamenají privatizaci. Výprodej státního majetku ve východní Evropě po roce 1989 nemá v dějinách obdoby. Západoevropský kult privatizace, který nabíral na síle koncem 70. let, se stal vzorem pro zběsilý útěk od státního vlastnictví na Východě. Jinak toho ale měly obě tyto privatizační vlny jen velice málo společného. Vývoj kapitalismu, který se ustavil v atlantickém prostoru a v západní Evropě za poslední čtyři století, provázel zákon, instituce, pravidla a zvyklosti, na nichž bylo životně závislé jak jeho fungování, tak jeho legitimita. V mnoha postkomunistických zemích (nás nevyjímaje) byly takové zákony a instituce zcela neznámou věcí – a zaklínači „trhu bez přívlastků“ (Klaus – únor 1990) tuto skutečnost nebezpečně podcenili.

Kuponová privatizace – originální projekt ČSR! :-))) Tím, že se lidem nabídla možnost koupit si akcie státních podniků, je měla tzv. „kupónovka“ přeměnit na národ kapitalistů!!! Ježíííšikriste! V průběhu let kupónovka pomohla na svět hlavně mnoha skandálům a vzbudila výrazný odpor veřejnosti proti rozbujelému „šmelení“ se státním majetkem. Mafiánům přitekly další milióny, zkrachovaly další a další státní podniky. Na každého „českého byznysmena“, který si už stačil pro jistotu pořídit druhý domov a konto v zahraničí, připadaly statisíce nespokojených důchodců a propuštěných dělníků, pro které byl přínos z přechodu ke kapitalismu mínusový. K čemu jim jsou otevřené hranice a široký sortiment, když mají tak hluboko do kapsy? Myslel jste na to, pane bývalý guvernére České národní banky, pane Tošovský??? ...když jste za "kvalitně" odvedenou práci přebíral po celém světě jedno ocenění za druhým???
...České zemědělství kontra supermarkety, sanace bank, lichvářské hypotéky a půjčky... další si doplní asi každý sám.

Zpráva o tom, kam zmizel ze státní kasy BILION!!! korun ZDE:
http://liter.cz/Uvahy/303876-view.aspx

Už jsem se v úvahách několikrát obracel k těm „mladším“. Mám pro to pádné důvody: nejsou zatíženi minulostí, mají lepší přístup k informacím - a hlavně větší motivaci je použít. Jsou kosmopolitnějšími, než jejich rodiče a prarodiče.

Abych nekončil tak pesimisticky – v ČR vyrůstají nové výzkumné ústavy, jejichž výsledky by nás měly v budoucnu živit (nanotechnologie, biochemie, atd). Snad je do té doby nikdo nevytuneluje...

__________________________

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1001/i-nanotechnologie-muze-byt-krasna

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1004/bambusuril-objev-svetoveho-vyznamu-z-brna

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1002/amalka-nejvykonnejsi-superpocitac-v-cr

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1002/cesti-suchozemci-vysplouchly-evropske-staty

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1004/cesky-magellan-pronikl-mezi-smetanku-historickych-vynalezu

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1004/cesti-vedci-po-zasluze-v-prvni-lize
Autor Aťan, 03.10.2010
Přečteno 405x
Tipy 7
Poslední tipující: Špáďa, Yendas, Iv
ikonkaKomentáře (95)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...tak na jejich zdraví! :-)

18.10.2010 17:36:00 | Aťan

Vladane, nechci to zakřiknout, ale ač se to opticky zdá nemožný, tahle vláda s tím pohne. (doufám)

18.10.2010 14:25:00 | Aťan

Oprava: StBákama. ...navíc ve Zprávě se píše, že jim šel Klaus (a spol.) hodně na ruku - a tohle obvinění není drobná maličkost. Rád bych věděl víc, ať se v tom kompetentní pošťourají, my dva to nevyřešíme.

18.10.2010 08:14:00 | Aťan

Švejnara si pamatovat nemusíš, protože hned na začátku se s Klausem nepohodli ve způsobu privatizace a byl odsunut. Jestli se s Stbáka dalo něco dělat nebo ne, toť otázka. Ale že se MĚLO dělat je bez diskuze, a kdo byl ve funkci takového kalibru jako Klaus @ spol. (mohli dělat ale nedělali), ať za to nesou zodpovědnost, i kdyby byla jen morální.

18.10.2010 07:26:00 | Aťan

Oprava-"závidím"- tu veselou společnost-já ji zatím nestíhám.Ale ono to přijde-pracuju na tom,aby bylo více času,taky na zábavu :-)

17.10.2010 16:21:00 | Iv

Aťane-tak to ti upřímně závidím :-) Ale hlavně přeju. Já jsem tohoto ještě nedocílila,ale doufám,že docílím.
Ale tvoje žena jistě není tak zlá,aby tě někam "odtáhla" :-)
Mě je v podstatě jedno jestli bych žila v klasickém 19 století,pokud by byli kolem sousedi a pokecali bychom při draní peří,tak ok :-)
A nebo dneska,když ty sousedské vztahy nejsou tolik provázané,tak radši s internetem a chozením do práce,mezi lidi,k vůli komunikaci a vzájemným vztahům a nakonec si třeba nechám zavést i vodu do chaty a bojler,atd.Ale hlavně,že budu v kontaktu s přírodou.Město mě unavuje a nemám tu na přírodu tolik času.
Prostě staro-nový styl,něco na ten způsob.Ještě nevím jak to uspořádáme,asi podle okolností.
Jediné,co jsem zatím zjistila,že na té chatě,kde jsou složitější podmínky,máme mnohem lepší náladu,než v bytě s veškerým komfortem.

17.10.2010 16:12:00 | Iv

Vladane-já vůbec nevím jak se mi to povedlo,ale pak jsem si teprve všimla,že jsem-nevím proč odhlášená,tak to bude tím-ten neexistující uživatel.
Víš,že se s radostí pod všechno podepíšu.Až teď na to koukám,že tam není můj nick.

17.10.2010 15:54:00 | Iv

Zpráva neříká, že o STB a jejím hladu po ovládnutí ekonomiky nebylo ani vidu ani slechu. Naopak Zpráva říká, že Klaus & spol. jsou zodpovědní za to, jak to dopadlo. Jestli "věděli nebo nevěděli", to ať si plkaj u soudu, zodpovědnosti za prošustrovaný bilion korun je to nezbavuje.

17.10.2010 13:26:00 | Aťan

...proto jsem vystrčil jméno Jana Švejnara, abych ti tento argument už dopředu vyrazil z ruky. Pak mě namítneš, že by to Švejnar mohl udělat hůř, tak na to už jsem ti dopředu (dole) taky odpověděl, abychom se netočili v kruhu stále stejných omluv Klause & spol.

17.10.2010 13:18:00 | Aťan

Dodatek: Možná by jiný privatizaci udělal daleko hůř, ale co je tohle za logiku? Tenhle rádoby argument má zbavit Klause & spol. odpovědnosti?

17.10.2010 10:39:00 | Aťan

...a jestli mně chceš říct, že jiný struktury než starý neexistovaly, tak to není pravda. Úplně by tenkrát stačilo zapojit lidi motající se kolem Jan Švejnara - ale jak říkáš, po bitvě... atd. Stále jsem přesvědčený, že Klausova zodpovědnost se má označit zřetelně, bez ohledu na to, jak jeho popularita vzkvétá.

17.10.2010 10:27:00 | Aťan

Vladane, co se krve týče, mám raději zloděje než vrahy. Kdyby se tenkrát začalo věšet, ONI by si to samozřejmě nenechali líbit. Ale víc se dělat dalo, v tomhle si asi neporozumíme.

V roce 1990 jsem byl na plese Charty 77 a tam se probíralo, že už Charta po svobodných volbách nemá žádnej smysl, měla by se rozpustit. John Bok s Petrem Cibulkou už tenkrát Havlovi nadávali, že jestli se dá podvést a ekonomickou moc nechá starým strukturám, půjde tahle zem (cituju Cibulku) do prdele.

Václava Havla si nesmírně vážím, udělal tady z nás ze všech nejvíc práce, ale (stejně jako Edvard Beneš) pomohl ke korytu těm nesprávným lidem.

17.10.2010 10:13:00 | Aťan

To Iv - musím se ješitně pochlubit, že žiju úplně stejným životním stylem jako Amish (amišové).

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1010/amisove-penize-od-statu-dekuji-nechci

...jenom s tím rozdílem, že mám elektřinu + všechny moderní spotřebiče, vozím si zadek v autě, nemodlím se, jím jen to, co mi chutná a ve veselé společnosti se nevyhnu alkoholu. :-)))
Ale až si manželka dupne a odtáhne mě někam do pohraničí na farmu, bude asi se vším konec... :-(

17.10.2010 09:55:00 | Aťan

Oprava: státy nemělY

17.10.2010 09:36:00 | Aťan

To Vladan - protože se při 134. komentáři pomalu suneme k závěru, dovolím si stručnou rekapitulaci:

Ty tvrdíš, že Klaus & spol. provedli ze všech bývalých soc.států nejkvalitněji privatizaci a pokud stát v něčem selhal, může za to armáda nezvladatelných státních úředníků a několik nezodpovědných podnikatelů.

Já tvrdím, že ve "Zprávě":

http://liter.cz/Uvahy/303876-view.aspx

která, je průběžně doplňována, jsou popsány počáteční fatální chyby Klause & spol., které způsobily obrovské ztráty a v konečném důsledku náš nevyrovnaný rozpočet. Ze všech okolních bývalých soc.států (kromě Ruska) se nám díky Klausově & spol. trestuhodně nezvládnuté privatizaci "ztratilo" nejvíc peněz, protože ostatní soc.státy už neměli z čeho krást. Zodpovědnost za špatné státní úředníky nesou pyramidálně premiér a ministři, to je nad slunce jasné.

Jestli komentáře dotáhneme ke 200, tak další šampus boucháš ty. Rozhodně ti ale chci poděkovat za polemiku, která mě nutí prokrvit mozek.

17.10.2010 09:32:00 | Aťan

Vladane, myslím že můžeme na panáka, nevidím mezi námi nepřekonatelnou třecí plochu. Já asi víc táhnu do středu, který neexistuje.

Naše duo u koně na Václaváku byla pouhá fikce, pobavila mě představa, jak tam spolu (sami dva) hlasitě "masově" stávkujeme. :)

16.10.2010 22:49:00 | Aťan

Jo o mayském kalendáři vím a doufám,že je to s tím koncem světa pravda,konečně se v klidu vyspím :-)
Říkáš mejdan? Že bych udělala nějakou pomazánku a přišla se mrknout? :-))

15.10.2010 22:29:00 | Iv

Iv, dcerka mě na facebooku ukazovala, jak se 21. 12. 2012 organizuje největší mejdan v historii světa. Asi víš, že podle mayského kalendáře má být konec světa - tak si s ropou nedělej starosti. :-) Jeden chlapec mě tam pobavil, píše: "Sežeňte děvky a chlast, já přinesu chlebíčky..." :-)))

15.10.2010 21:08:00 | Aťan

Vladane-to já vím jak to funguje,že ve velkém není taková režie,jsou množstevní slevy,atd.Ale zapoměla jsem ti říct,že mě se nelíbí ani globalizace.No ale už je rozjetá,tak je to v háji.
Zkusím se odstěhovat do 19.století,jestli to půjde :-)
Globalizace je nesmysl-jídlo se ti nedostane na stůl čerstvé,protože jede kdoví odkud (to,že nám sem vozí odpad ani nemluvím),trh je zaplavený spoustou zbytečných šuntů a lidé z jiných zemí,kde se to vyrábí pracují za otřesných podmínek.Jak se Evropa spojuje,máme čím dál víc nesmyslných daní a zákazů a příkazů.
O ekologii ani nemluvím.Spousta kamionů,lodí,letadel,pořád sem tam,za prací a za dovozem a vývozem.To je fakt pakárna.
Teď už je to těžko řešitelné,ale dřív se bez globalizace taky lidi obešli.
Tahle honba za penězi,stejně nemůže trvat věčně.Jak dlouho budeme moci ještě tisknout bezcenné papíry místo peněz a nutit lidi brát si úvěry,aby rostla ekonomika? Myslím,že před pár lety u nás dosáhla stropu,a teď už bude jenom klesat.
A až dojde ropa? Toho už se nedožiju.

15.10.2010 20:54:00 | Iv

...ještě bych málem přehlédl tvoje zásadní: "Levice z krize viní bankéře, pravice zásahy státu. Každý ať si vybere, která strana mu vyhovuje víc."

Až budeme používat místo "pravice a levice" zdravý rozum a účinně kontrolovat toho kdo je u moci, tak na mě třikrát zazvoň.

15.10.2010 16:25:00 | Aťan

...ještě k těm hypotékám v USA - "pravicově svobodní" bankéři, kteří tahali za nitky, dobře věděli, že to jednou musí křachnout. Přesto mezi sebou kšeftovali s dluhama klientů. Popsalo se o tom moc papíru, jmenovitě kdo a kdy... pozdě, samozřejmě.
Ale vyřešme nejdřív ČR, Vladane, pak vyřešíme zbytek světa a můžem jít za odměnu na panáka :-)

15.10.2010 16:15:00 | Aťan

Hele, Vladane, my už se spolu asi zdárně valíme ke konci, protože teď už částečně nesouhlasím jen s jednou větou:
"Státní úředník by dohled potřeboval, jak prase drbání, jenže kdo na něj dohlédne? Jiný státní úředník..."

To je pravda jen napůl, protože pyramidálně se přeci dostaneš na špici všech kontrolorů - premiéra + ministrů (+ justice). A tam (jak už jsem mockrát napsal) tam permanentně selhává opozice, média a hlavně my - lůza. Nechci nikoho věšet za krk na kandelábr, ale že o jejich podvodech víme, mělo by na veřejnosti pořádně zaznít. Takže Vladane, dnes v 17.00 na Václaváku u koně, dáme si duo. :-))

15.10.2010 15:57:00 | Aťan

Vladane, když už jsem narazil na Wall Street, tak probereme další tvoji větu:
"Omezování a zpřísňování podmínek volného trhu je v rozporu s pravicovým náhledem na podnikání."
To je sice pěkný, ale podívej na ty důsledky:

http://www.vizualne.cz/webova-infografika/usa-hledaji-viniky-krize-na-wall-street/

(klikni na Start a pak Další krok, atd. Máš to i s grafy, pěkně barevně vyvedený :-) Skromně podotýkám, že jsem taky pravičák, proto mě mrzí, že pravice tady i v USA dělá ostudu.

15.10.2010 13:51:00 | Aťan

Jsem rád, že se termín "hovado" ujalo. :-)) Stát není hovado, nýbrž špatný státní úředník - s tím souhlasím. Ovšem když jsou pravidla ve státě taková, že není problém si pokoutně nacpat kapsy, tak čím vyšší úředník - tím větší "hovado", protože to těm pod sebou dovoluje, souhlasíš? Jsme opět u Klause & spol.

Pak nerozumím další tvojí myšlence: "Varianta zpřísnit státní dohled by znamenala, že se banky budou pokládat postupně (tunelování bude pozvolnější, ale ne menší)." Máš tento názor podložen čísly, statistikou, nebo to je jen plácnutí do vody? Znáš hovada z Wall Street? Ti potřebovali dohled, jak prase drbání, to je zase můj názor, ...a čísel mám takovou hromadu, až mi je blivno...

15.10.2010 13:18:00 | Aťan

Vladan:s těmi následky máš samozřejmě pravdu.Mě jen mrzí,že to zašlo až sem.No ale po bitvě.....že jo?
Tak už mlčim.

15.10.2010 00:45:00 | Iv

Vladane-máš pravdu v tom,že zakazovat se nic nedá.Já vlastně v praxi to nikdy ani nepraktikuji.Nechávám každého ať si žije po svém a to samé čekám od ostatních. S těma supermarketama jsem se nechala unést a fakt jsem si to užila,ale vím,že tohle není řešení.
Bylo by to absolutně nedemokratické i neproveditelné.
Ale nesnášet je můžu ne? Myslím soukromě,osobně.
Já mám prostě radši malé obchodníky,kteří ti o tom zboží něco řeknou,jsou milí,příjemní a nemusím půl hodiny lítat po rozloze 500m čtverečních,abych až úplně na konci našla rohlik.
Jinak vím,že spousta lidí si tam užívá a jezdí tam na výlety a nemohou si to vynachválit.Je to často i praktické,nakoupit na jednom místě,když není čas.
A ty ceny! Za 70kč-kilo tam máš krásné kuřecí napíchané solným roztokem,zeleninu,kterou by ještě před 50 lety člověk nedal ani prasatům,ale je to 1.jakost údajně.Rohlík za 90 halířů,takže čeští pekaři krachují a pak spousta chemické potravy ,ale to je celosvětový problém.
Ale prosímtě,ten konec neber moc vážně,ani osobně.Já si prostě jen do nich musim občas rejpnout,protože je nesnášim a nesnášim!
Ale to je jen můj názor.
Dřív když jsem do nich chodila,vadilo mi,že ani v jednom nekoupíš všechno co přesně potřebuješ-myslím co se týče kvality.Takže stejně lítáš z jednoho do druhého.Ty jejich nízké ceny jsou vždycky jen na něco,takže ve finále neušetříš ani náhodou.A kdybys potřeboval poradit,kompetentní osobu nenajdeš,leda že umíš rusky,ale stejně ti neporadí.
Musím ale uznat,že třeba takový Kaufland mi celkem vyhovuje,když už tam musím.Je tam výběr více kategorií-hnus,střed a "luxus",takže si opravdu můžu vybrat,podle toho jaká byla zrovna výplata.
Jo s tou průměrnou mzdou jak jsi uvedl,to máš pravdu,že roste,to vidím v novinách,ale bohužel,jen tam.
To je jasný,že roste,ale jen někomu a myslím,že je to čím dál menší procento.
Připadá mi,že se to tu začíná dělit čím dál víc na spodinu a vrchnost.
Ale to nemluvím o sobě,já mám v podstatě všechno co potřebuji,ale znám chlapi,kteří sem jezdí dělat až z Moravy a aby měli 20 000 hrubého,dělají 250-300 hodin měsíčně.
Já vim,že mám pořád nějaké keci a nevyznám se tak dobře ani v politice,ani v ekonomice.Budu se muset ještě hodně vzdělávat.Ale je mi těch lidí líto.

15.10.2010 00:43:00 | Iv

...Vladane, ještě mám poznámku k tvému hodnocení soukromých a státních podniků. Dřív jsem si myslel co ty, ale teď už si to, po trpkých zkušenostech s obojím, nemyslím. Soukromník může být stejné hovado, jako tzv. "stát". (omlouvám se za výrazivo, jsem unaven :) Dobrou.

14.10.2010 22:45:00 | Aťan

Vladane, nemůžeš přeci vytrhnout samotnou kuponovku a přepočítávat "ztráty". Přece hlavně nedbalá Klausova & spol. legislativa celej ten průšvih rozjela - "kuponovka-fondy-podniky-banky" - to je přeci provázanej chumel, kterej se trestuhodně položil. Tady hledej ztracený bilion. (Mrzí mě, že jsi "Zprávu" jen přejel očima.)

Výňatek ze Zprávy, odstavec Banky:
Celková suma, kterou bylo třeba naplnit vypumpované a rozkradené banky, se odhaduje až k JEDNOMU BILIONU KORUN!!! Sanaci bank a legalizaci jejich pumpování vždy tvrdě prosazoval Václav Klaus, který za dobu své vlády zabránil jakémukoli pokusu o zpřísnění podmínek pro poskytování úvěrů ze strany polostátních bank.

Kalousek s Klausem pořád volají po vyrovnaném rozpočtu. Já jsem pro! Ale proč, kurva (pardon) se před jejich frňákem republika rozkrádala? Oni nám budou kázat, abysme si utáhly opasky???

...manželce teď oznámím, že si před spaním kvůli tobě musím dát panáka...

14.10.2010 22:40:00 | Aťan

Aťane-vím,že jsem se s těma supermaketama rozjela a že je to nesmysl.Ani by to nebylo spravedlivé.
To jen,že akcelerace mých emocí je 0,1 vteřiny z nuly na 100
a rozumu několik minut.Takže chudák nestíhá. To sis jistě všiml :-)
Ale neustále průběžně trénuju zkrocení zlé ženy a už se to dost zlepšilo za poslední roky.Do cíle však ještě zbývá dlouhá štreka.

14.10.2010 18:50:00 | Iv

Aha,ty už jsi na cestě.Promiň já to nedočetla.

14.10.2010 18:04:00 | Iv

Jéééééééééé :-( tak to musíš pro další.

14.10.2010 18:03:00 | Iv

Yendas, odpovím - nechci aby vyznělo, že bych měl rád všechno státní. Přece bez solidních mantinelů by se kradlo všude ve světě, státní nestátní - i ve Švýcarsku, Švédsku atd., tomu fakt věřím. Češi by nekradli, kdyby to neměli tak snadný... jdu pro druhej šampus, kurňa...

14.10.2010 17:55:00 | Aťan

Práááááááááááááááááááásk!!! ...šampus je na stropě a ve skleničkách zase prd... :)

14.10.2010 17:47:00 | Aťan

Aťane 101 ! Tak to otevři.

14.10.2010 17:28:00 | Iv

Souhlasím - hlavně bylo obrovskou chybou, že se stát zbavoval svého majetku a je až neuvěřitelné, že i to co nám ještě zbylo se má prodávat ( letiště Ruzyně, pivovar Budvar atd. ), když těch 21 let ukázalo, že toto jbyla-je špatná cesta.

...jinak blahopřeji ke 100.komentáři !

14.10.2010 16:31:00 | Yendas

Za chvilku bude sto komentů - připravuju k bouchnutí ŠAMPÁÁÁÁŇO :-))

14.10.2010 14:31:00 | Aťan

...dodám, když si vzpomenu na ten předlouhý seznam podniků zařazených do kupónovky, jestlipak někdo spočítá, kolik jich zbytečně padlo a proč. (Nemluvím teď jen o fondech.)

14.10.2010 13:49:00 | Aťan

Ještě bych rád reagoval na tvou myšlenku: "Naše rodina nikde neurvala nějakou velkou částku, ale určitě jsme neprodělali."

Tak pozor, tohle je velký omyl. Dejme tomu, že za 1000 Kč v kupónovce jste trefili na 10 nebo 50 tisíc nazpět (většina 0 Kč). Ale jako daňový poplatník si proti tomu postav zatoulaný bilion - a rázem ti to přestane matematicky vycházet.

14.10.2010 13:38:00 | Aťan

Jo, tak tady u mne schíza nastala, protože Ellerman fakt v tak obrovském rozsahu nevěřil na správu hromad akcionářů, byť v zastoupení. Přiznám se, že jsem to četl před lety, je to stará věc.
Ale že špatný zákon o fondech lavinovitě rozjel následný průšvih, tam jsme zajedno?

14.10.2010 13:12:00 | Aťan

Oprava: "mám pocit" není správný termín. Ve Zprávě je jasný, kdo měl zájem na nefungující privatizaci. Protože se kradlo zleva i zprava, všichni drželi bobříka mlčení. A my - lůza - spinkali... a chrápeme dál :-))

14.10.2010 12:05:00 | Aťan

Mně se to jeví, že byla stoprocentně chyba v zákonu o fondech a že nebyl takový problém to tenkrát prokouknout. Teď je otázka, proč se to neudělalo - mám pocit, že se lobovalo až hanba.
Co se akcií týče, nemohu mít nestranný názor, protože jako jednomu z mála mě dividendy sypou rok od roku víc. Ale 7 kuponových knížek v rodině jsme mohli spláchnout do záchoda. Jak jsi dopadl ty?

14.10.2010 11:49:00 | Aťan

...ještě dodatek - už jsem ti říkal, že nobeloví borci Coase, North, Becker Klausovi oponovali. Ježek říká jinými slovy to samé, tak jsem si myslel, že to bude pro tebe věrohodnější, když byl přímý účastník, ...i když nese spoluvinu.

14.10.2010 10:24:00 | Aťan

Tady s tebou souhlasím, jsou to ještě teplé informace, včera otištěné. Jestli to dobře půjde, tak se pomocí "dominového efektu" dozvíme víc. Ale z toho, co Ježek už teď pustil ven je jasný, jaká hrubka rozjela lavinu, která je následně popsaná ve "Zprávě". Ty první týdny byly rozhodující, to snad uznáš. Kdybys mě tenkrát pomohl na flek Klause, nemuselo se to stát, no né? :-)

14.10.2010 10:17:00 | Aťan

předprivatizační rady ZDE:
http://liter.cz/Uvahy/304435-view.aspx

14.10.2010 09:38:00 | Aťan

Rady PŘED privatizací máš v poslední úvaze. S překladem se netrap, já si nechávám v google celé webovky přeložit, je tam návod jak. Proto se nikdy nenaučím pořádně anglicky...

14.10.2010 09:31:00 | Aťan

Vladane, jak by se chytrej čistej Aťan zachoval? :-))) Přečti si čerstvou zprávu (moje poslední úvaha). Tomáš Ježek ti vysvětlí kdo je za privatizaci zralej na kriminál - Václav Klaus a jeho náměstkové Dušan Tříska a Vladimír Rudlovčák.

Aťan for President! :-))

14.10.2010 08:48:00 | Aťan

Dodatek: Tahle už zmiňovaná Zpráva:

http://liter.cz/Uvahy/303876-view.aspx

má při vytištění 12 stránek formátu A4, byla sepsána tuším někdy v roce 2005, možná dřív... je průběžně doplňována tak, jak některá fakta vyplouvají napovrch. Občas ji někdo rasisticky zneužije pokazem kdo je žid, ...rodná čísla osob jsem smáznul, aby to tuplem nevypadalo jako hon na čarodejnice.

13.10.2010 15:30:00 | Aťan

Dr. David Ellerman:

http://www.ellerman.org/Davids-Stuff/AboutDavidEllerman.htm

nelekni se, je mně trochu podobnej, ale já nemám vousy... :-))

13.10.2010 15:15:00 | Aťan

Vladane, někde níž v komentech jsem ti (neopatrně) slíbil, že dám dohromady materiál, který ti napoví, že jsme mohli jít jinou LEPŠÍ cestou. Možná by se nezachránil celý rozkradený bilion, ale takováhle tržní divočina tu 20 let nemusela být. Uznávám, že jsme mezi socstátama borci, ale (kromě Ruska) jsme toho taky nejvíc rozkradli, protože ostatní neměli z čeho, chápeš? (vydrž, proložím to panákem :-)

Světově uznávaný ekonom působící ve Světové bance, dr. David Ellerman v souvislosti např. s kupónovou privatizací označil Václava Klause za "tržního bolševika" a architekta "finančního pirátství". Doporučuju ti článek Dr. Ellermana z roku 2001 pod názvem "Lessons from Eastern Europe´s Voucher Privatization".

Já vím, že se ti do dlouhých článků asi moc nechce, ale tohle:

http://liter.cz/Uvahy/303876-view.aspx

...by sis měl opravdu ne přečíst, ale prostudovat. Je to dost zásadní materiál, který se bude internetem šířit jako lavina.

13.10.2010 15:05:00 | Aťan

Vladane oprava: já jsem ten problém s cizincema konstatoval, tomu problému se nedivím... (to je přesnější verze)

13.10.2010 14:36:00 | Aťan

Vladane, asi jsi mne s cizincema nepochopil - já se nedivil, já jsem to konstatoval. To co o nich píšeš je všeobecně známá věc. Co ale není všeobecně známá věc: proč už 20 let nemáme veřejnou kontrolu veřejných zakázek? Já to vím, a ty to víš možná taky. Jsem pro promyšlenější trh, nééé pro takovouhle šílenou divočinu. A jestli mi zase řekneš, že jsme privatizaci udělali ve světě nejlíp, půjdu si dát panáka.

13.10.2010 11:53:00 | Aťan

Iv, ty ses pěkně rozparádila :-))) Dal bych přednost osvědčeným kontrolním mechanismům, které jsou venku vyzkoušené a fungují, žádné "Hurá na ně!". :-)) Vladan bude tvrdit, že osvědčené mechanismy neexistují, ale už jsem si zvykl. :) Třeba speciálně pro Vladana nakřečkuju materiálek, ale nebude to hned.

13.10.2010 10:56:00 | Aťan

Jo a víte proč nebyl tenkrát problém nakoupit např.u malého řezníka?Protože jsem měla za stejnou práci vyšší mzdu než dnes.
Je to začarovaný kruh.

13.10.2010 01:57:00 | Iv

Kluci ještě k těm supermarketům.To,že vytlačily z trhu malé podnikatele je jasné.Je pravda,že ti malí byli dražšší než dnes,ale vzpomínám si,že měli dost různé ceny a dalo se nakoupit slušně,pokud jste si vybrali správný obchod a zdálo se,že konkurence funguje,než to začal Vít trochu kazit svými sámoškami.
Myslím,že kdyby tu nebyl žádný supermarket ceny by samozřejmě vylítly,protože gigouni je opravdu drží dole,ale snad by tu zas vznikla spousta obchůdků a časem by se to díky konkurenci mohlo zase trochu zlevnit ustálit ne?
Navíc gigouni vykořisťují zaměstnance,viděla jsem jak manager nepustil pokladní na wc,ačkoliv mu říkala,že už se jí chce 2 hodiny,jen pro to,že jsme stáli 3 lidi ve frontě.Řekla jsem mu ať ji pustí,že počkáme,on-že to nejde,tak jsem mu řekla ať si za tu kasu sedne on.Odešel.Ale je tam spousta takových věcí.A to je pro mě zásadní.Tohle by si můj šéf nikdy nedovolil,a kdyby jo, asi tušíte jak by dopadl.Tohle mi nedělá problém.Mám výhodu že žiji v Praze a tady práce je.Už jsem poslala dříve "někam" 2 šéfy a oni mě ani nevyhodili!?! Prostě zklapli.
No prostě já vím,že jsem proti gigounům zaujatá,ale napařila bych jim takové daně,že by do týdne vyklidili pole.Ty jejich prostory bych po částech rozprodala,nebo pronajala za rozumné ceny (státní kasa by se trošku naplnila) českým podnikatelům,kteří obchodují s potravinami a ne,že to zas koupí jeden nenasyta a vytáhne nájmy do astronomických výšek.Oni samozřejmě ti malí by to mohli chtít také někomu podpronajmout,tak v tom případě bych dala regulace na nájem na metr čtveřeční,aby to nebylo na kšeft,ale pro lidi co se živí tím,že něco do té ruky vezmou.Muselo by se také ohlídat,ale to se dělá i jinde,aby tam nebylo 10 obchodů se stejným zbožím a cenami vedle sebe.
Jo! jsem hnusná,ale užila jsem si svou levicovou vizi.
Bylo by to samozřejmě jen v supermaketech,které by najednou neměly vlastníka.Ale supermarket by se to už asi nejmenovalo.Mohlo by to mít český název.
No jo-nejde to,když ne mafián,oškubal by je stejně stát na nájmech a oni by museli zdražovat a zdražovat a krachovat.

13.10.2010 01:49:00 | Iv

Aťane-máš pravdu,že lidi se tím moc nezabývají a to mi taky hodně vadí.I tady na literu by tě mělo číst víc lidí.Ale on spíš každý raději utíká z reálu.Nakonec si za to můžeme sami.Co jsme si zvolili,to máme.
Na vínko mám občas čas,když je volno a pozdě večer a moji chlapečkové už spinkají a mám tu ticho.
Mám tři-Manžela,syna a taťka s námi bydlí aby nebyl sám,když mamka zemřela.Ale jsou super a pomáhají mi,všechno bych sama nestihla.Chodím z práce až večer,ale oni taky.Jelikož dělám dvanáctky,mám občas v týdnu volno.Ale teď jsme začali pracovat i o víkendech dopoledne.Do loňska to šlo,ale letošek je hroznej,původní výdělek už nestačí a peníze i když je nechám,než je utratím chvíli spolu diskrétně o samotě se nemnožej a nemnožej.
Přemýšlím o pidipodnikání-no nejhorší rok,který jsem si mohla vůbec vybrat ! Ale nechci být už
zaměstnaná.
Půjčku nechci,ale mám úžasného šéfa,který mi nabídl zboží do komise a vím o místě,kde by to mohlo jít a nájem se platí jen na den do předu,takže žádné riziko.To je škoda nezkusit,zvlášť před vánoci.Šéf mě musí koncem října propustit,jelikož na místě co dělám proběhne rozsáhlá rekonstrukce a všechny nás vyrazili.Ale to je jedno,tržby už jsou tam tak zoufalé,že mě vlastně dotuje i když mi musel snížit plat o 3000.Ale na něj se nezlobím,vidím denní zisk a umím počítat.Spíš jsem mu vděčná,že mne tam vůbec nechal tak dlouho.Má ještě pár obchodů ale mooooc daleko,až na Moravě.V Praze už nechce-nájmy jsou astronomické.
Tak uvidíme,ale těším se na to,alespoň bude změna,buď k lepšímu,nebo horšímu,ale to je fuk.Už to chce nějakej adrenalin.Já jsem vlastně nikdy zaměstnaná být nechtěla,ale strašně jsem se bála půjček,riziko není můj obor,ale teď žádný dluh neriskuji,maximálně špatný výdělek.Takže kdyby něco,vlítnu rychle do supermarketu ,které nenávidím -za kasu a bude ze mě dokonalej robot s úsměvem č.3.Počítám,že tak 2 dny tam vydržím,než pošlu managera do... a rychle vymyslím jinou variantu.

12.10.2010 22:44:00 | Iv

:-)) ...a pak že tu není sranda

12.10.2010 22:34:00 | Aťan

Vladane líbí se mi hlavně jak jsi napsal ten konec.Já jsem ani nechtěla aby bylo víc sociálních dávek,ale aby si lidi mohli víc vydělat.Ovšem jak to zařídit nevím,ale ten konec jsi myslím vystihl.Já jsem nikdy o žádné dávky nežádala i když bych dříve nohla,prostě chodit se někam doprošovat se mi nechtělo a říkali jsme si dokud je co jíst,postaráme se o sebe sami.Dokonce po revoluci jsem byla pyšná,že platím daně a pomůžu státu postavit se na nohy a dala bych i víc.A teď to nejlepší,měla jsem později nárok na přídavky na syna,ale nezažádala jsem o ně.Říkala jsem si,bez třech stovek měsíčně to zvládnem,přece nebudem ožebračovat zbytečně státní kasu,když se nám daří celkem slušně.
Prosíííím nenamalovali by jste mi někdo diplom s obrázkem vola?
Dala bych si ho na zeď :-)

12.10.2010 22:04:00 | Iv

Vladane - je pravda, že dost firem je na hraně. Dělníci z Východu jsou ale hlavně u té nejhorší práce, např. u staveb a silnic. Cena je přesto přemrštěná - práce načerno se v ceně nezohlednila. Oba víme proč. Když Čech má možnost okrást stát, tak se nerozmýšlí ani vteřinu. V civilizovanějších zemích s takovými vychcánky počítají a pohlídají si je nastavenými mantinely. Proč ty mantinely nemáme ani za 20 let, v tom se spolu názorově lišíme.

12.10.2010 14:07:00 | Aťan

Supermarkety nebyl šťastný příklad, protože nejsou české - ale jejich čeští kolaborantští manažéééři jsou suprčuňata, dovolím si tvrdit.

12.10.2010 09:37:00 | Aťan

Vladane, a pak je další možnost, že cizinci tady dělají za málo, prodává se tu za hodně, a "rádobypravicový český velkopodnikatel" se tlemí v Dubaji ze 120 podlaží hotelu s výhledem na moře. V supermarketech máme dražší zboží než je v Německu, viz počteníčko např. v Britských listech.

12.10.2010 09:32:00 | Aťan

Milá Iv, máš rodinu, práci, zbyde ti čas i na vínko... a ještě přitom dumáš nad realitou života, nechceš být poslušná ovečka, které věší na krk zvonec. Tohle masa lidí neumí, nebo nechce, a proto VIP s námi mají tak snadnou prácičku... tak tohle mě trápí nejvíc. Na Literu je 7000 autorů, a my tři si tady takhle pěkně pokecáme. :-))

12.10.2010 07:59:00 | Aťan

Ještě jsem zapoměla Vladane,s tím,že jsou tu nenažranci díky 40.letému komunismu máš naprostou pravdu.Ale já jsem se opět před tím nepřesně vyjádřila,to se omlouvám.Když jsem mluvila o kapitalismu,měla jsem na mysli i Američany.Všimla jsem si,že už jim také vadí ty velké korporace.A nebude ta nespokojenost jen u nich.Prostě nenažranost je celkem celosvětová.Myslím ve vládách a pár zbohatlíkách.
Je fakt,že zatím tu politiku zkoumám povrchně a celosvětově a hodně obyčejně,vlastně selskym rozumem,což už je dávno pasé.
Já to mám z pohledu ženský.
Nenávidím útlak,nespravedlnost,války a násilí.Zachránit svět jsem chtěla ve dvaceti.Teď už vím,že to nejde.Ale hrozně mi vadí,že k vůli pár blbcům nahoře-momentálně myslím opět Ameriku a třeba i Izrael se pořád někde válčí a válčí,vždycky je nějaký důvod,ale že tam umírají něčí synové nad tím už nikdo nepřemýšlí.Z pohledu matky mi to rve srdce.Ale vy jako otcové to znáte taky.Všimli jste si ale,že synové politiků do války nemusí? Viděla jsem dokument o jednom americkém městečku,kde byla nezaměstnanost 50 procent a jedna žena tam pomáhala mladým čerstvě plnoletým dostat se do armády.Sama měla v armádě celou rodinu včetně 4.dětí a říkala:vstupte do armády,budete mít plat,podíváte se do světa a Amerika bude pyšná,že bráníte naši zemi.JE TO ČEST.Říkala to ovšem jen do doby,než jí v Iráku odpráskli syna.Pak otočila o 180 stupňů.A ani se jí nedivim.Ono je hezké říct,že když se za něco bojuje,oběti jsou nevyhnutelné,ale když to člověk zažije na vlastní kůži,pak se mu to "sobecky" nelíbí a změní názor.A myslím,že je to v pořádku.
Já sem prostě fanda Lenonovy písničky Imagine a Dylanova-Blowing in the wind.Je to naivní utopie,ale krááááááááásnej sen.
Chlapi já vím,že jste tu řešili původně celkem něco jiného a já jsem se dneska moc rozjela,tak se moc omlouvám,teď vidím,že jsem se asi potřebovala vykecat.No asi bylo moc času.Musím poprosit manžela, aby mi zkrátil u dřezu řetěz :-) prosím nekomentovat.Dělám si srandu.Mám skvělýho chlapa.
Sem moc ukecaná co?
Já vim.Tak já se přiznám,mám v sobě kapku vína.No jo no.Pak nevim kdy přestat.Tak dobrou,už dám pokoj.

12.10.2010 01:33:00 | Iv

No to máš Vladane možná pravdu,já to takhle ještě vydedukovat neumím,ale já jsem ani nemyslela vyhnat je odsud,jde mi jen o to aby sem nelezli další a další a hlavně jsem kritizovala to,že jsme jich sem před tím tolik pustili,ale na to už je pozdě.Já nejsem v politice a ekonomice tak zběhlá jako vy,ale úplně obyčejně ti řeknu,že to že přistěhovalci drží ceny dole je mi na hovno,když mi stále klesá plat a nemůžu si nic kooupit.Promiň za to sprosté slovo,to není na tebe,jen už jsem naštvaná na ten bordel tady.
Mě osobně po revoluci dost let,nevím už kolik,ale prostě do doby než vyhrála volby ČSSD se žilo dobře.Ceny rostly,ale platy taky.Teď ceny rostou-hlavně energií a platy klesají.Nevím přesně co to způsobilo-možná si Paroubek koupil Austrálii,ale úplně obyčejně se mi to nelíbí.Těžko se tu žije.Vidím jak lidi co podnikají od revoluce musí poslední roky mnohem víc makat než na začátku,přitom by to mělo být obráceně.
Taky jsem si myslela,že ekonomika vzkvétá,když je dobrá koupěschopnost a tak si myslím,že kdyby ty platy neklesaly a lidi mohli nakupovat,tak by vyšší ceny nemusely nutně vadit ne?
Ale to je zas jen můj názor já se tak nevyznám,vidím to jen sobecky z mého pohledu.Já spolitikou teprve bohužel začínám,jelikož jsem se kdysi idiot rozhodla,že se chci živit rukama a od té doby dělám víc a víc a na nic jiného nebyl čas.Až teď mi došlo,že si ho prostě udělat musím! Dosud jsem to sledovala jen velmi zběžně.Tak se budu snažit,abych se lépe orientovala a když budu mít štěstí za pár let se k vám snad přiblížím se slušnými a věcnými argumenty :-)
Ale ráda čtu Aťanovy názory a tvoje komenty.ČLOVĚK se poučí.
To víš ženská.Dlouho jsem se zabývala jen prací,domáctností a výchovou syna a moc mi toho uteklo,což mě teď mrzí.
Takže sice vám tady do toho budu občas kecat,ale budu se snažit vás nevytáčet.
Uznávám,že se můžu mýlit a občas se vyjadřuji dost nepřesně,v tom se musím polepšit a dát si na to pozor.
Ale jsem vám (myslím celý tento Aťanův spolek)vděčná,že tu propíráte politiku.Já neměla poslední dobou na Liter čas a nevěděla jsem to.
Študovala jsem si noviny a dokumenty na netu,ale neznám nikoho koho by politika zajímala a už jsem z toho byla na hlavu a říkala jsem si:Sem v tomhle státě jedinej magor,koho to rozčiluje? Ale nebyla sem objektivní,koukala sem jen na lidi kolem sebe.Tak sem ráda,že jsem narazila na ty vaše debaty a dozvím se zajímavé názory.Takže díky.

12.10.2010 00:29:00 | Iv

Iv - posílám ti virtuální pusu :)

11.10.2010 14:04:00 | Aťan

Aťane: je fakt,že jsem se špatně vyjádřila,já měla v tu chvíli na mysli kapitalismus náš a ten ruskej,trochu i americkej a na Švédsko jsem ani nevzpoměla,jelikož se o něm říká,že je sociální stát.Já vím,že kapitalismus jako takový je 100krát lepší než socialismus.Ale například u nás se mi nelíbí coby obyčejnému občanovi za 1.monopolní a za 2.většina mezinárodních západních firem.Nějaké tu být můžou,ale je jich tu trošku moc na můj vkus.Ovládly skoro celý velký trh a ten malý zase ovládají vietnamci a rusáci.
Ti velcí nám sem tahají předraženou druhou jakost ať je to oblečení,nebo jídlo a ti "menší" drží přemrštěné nájmy obchodů nahoře,protože tam snad i chrápou,nebo perou prachy,já nevim.
A můžeš si dneska např.otevřít na Václaváku,nebo jiném lukrativním místě stánek s občerstvením?Protože komu patří dneska Václavák? Ani nemám chuť se tam jít projít,tedy hlavně večer to tam vypadá jak v Bronxu.
Znám pár malých podnikatelů a vidím jak jdou s tržbami rok od roku dolů a postupně utíkají z Prahy,jelikož se tu velmi těžko hledá místo se slušným nájmem.Dneska dáš za nájem klidně
3krát tolik,než máš čistý zisk.Je to od revoluce čím dál horší.Pozoruji,že spousta lidí už nemá peníze,než na jídlo a to ještě nevalné kvality.Upřímně proto z duše nenávidím supermarkety a pokud možno se jim vyhýbám.Ale to je jen můj názor.Líbí se mi ale jak se rozjíždějí malé víkendové trhy s českými zemědělskými,masnými a mléčnými produkty.Už si zas můžu koupit český jabko ! Těmhle podnikatelům držím moc palce.
Tak kapitalismu zdar! Ale tomu s lidskou tváří.Já vím tohle už říkali komunisti tak mě nechytejte za slovo :-) A mimochodem já chci prostě jenom o něco víc český Čechy,než jsou nyní.Ale netvrdím Čechy jen čechům-nejsem rasista,jen ať sem nelezou příživníci a vyžírkové jakékoliv národnosti a nesnižují českým lidem platy a koupěschopnost.O sociálních dávkách ani nemluvím.
Kluci,ale řeknu vám,že jedné věci nerozumim.Tam co bydlím máme stanici metrem velké nákupní centrum,které zeje prázdnotou.Teď budou otvírat další přímo u nás za barákem a už se chystají stavět opět nové další stanici metrem směrem na druhou stranu.Takže ta centra do kterých nikdo nechodí jsou asi tak po pětistech metrech od sebe.Tolik lidí tu ani nežije aby mohli ty obchodníky uspokojit.A ti mimopražští co jezdí kolem nakupují až na okraji Prahy,takže tu vůbec nezastaví.Tak to mi vážně zůstává rozum stát,jaký tu ta centra mají vlastně smysl.
A k tomu tu máme ještě na každé zastávce metra supermarket.
Já fakt nevim kdo je bude všechny živit.

11.10.2010 13:38:00 | Iv

Vladane: já taky zažila obojí a vím,že socialismus je horší.Kapitalismus sám o sobě není špatný,kdyby ovšem lidé měli charakter.Nelíbí se mi třeba i v Americe ty velké korporace a majetky určitých lidí,kteří díky tomu,že sponzorují politiky při volbách mohou pak také do politiky kecat.Připadá mi,že Amerika při svém ochraňování určitých národů od jejich zlých diktátorů,si jen zajišťuje lacinou ropu.Proč je v Iráku milion mrtvých civilistů.To byl každý z nich podezřelý,že má doma ve spíži atomovou zbraň?
A proč,když je někdo jen podezřelý z terorismu nemá žádná práva?
A na seznamu podezřelých z terorismu je už milion američanů.
To je divný ne? A když vláda potřebuje půjčit např.na výrobu zbraní,klidně se vytisknou nové bankovky.Někde jsem četla že dolar už má hodnotu 4 centy.Nevím jestli je to pravda.Ale to je už všude i u nás.Od doby co peníze nejsou kryté zlatem,platíme čím dál víc virtuálníma penězma,ale banky ty mezi sebou obchodují zlatými pruty.Proto si myslím,že je krize,ale ta bublina nemůže růst donekonečna,jednou musí splasknout a pak peníze skoro ztratí hodnotu.Kapitalismus jako takový je asi nejlepší zřízení,které můžeme mít,pokud v něm vládne demokracie,ale připadá mi,že pár lidí ho dost zneužilo ve svůj prospěch.

11.10.2010 12:46:00 | Iv

Oprava: - chtěl jsem říct, že my dva to nevyřešíme - od toho jsou historici... atd.

11.10.2010 11:45:00 | Aťan

...nééé, dělám si srandu - od toho tu jsou historici a lidé činní v trestním řízení. :)

11.10.2010 11:44:00 | Aťan

zkus to :-)

11.10.2010 11:23:00 | Aťan

...Vladane ještě dovětek: v hradecké "Zprávě..." je patrné, že Klaus, Tošovský, Tříska a spol. pohřbili přes bilión korun, které nám teď setsakra scházejí. Tvůj neustále se opakující argument, že se tenkrát "nevědělo" a "mohlo to dopadnout i hůř" je sice správný, ale na hovno, jak říkáme u nás na hradecku. Klaus se už tenkrát tvářil, že ví všechno.

11.10.2010 09:32:00 | Aťan

Vladane, mám raději kapitalismus než socialismus, potože v kapitalismu je naděje na zlepšení díky svobodě slova a svobodným volbám.

Co se týče kuponovky, můj názor je tady:
http://liter.cz/Uvahy/303876-view.aspx

11.10.2010 08:49:00 | Aťan

Iv - a co se týče Ameriky - kluci z Wall Street, to je taky materiáááálek :-)))

10.10.2010 09:58:00 | Aťan

Iv, je to složitější, protože socialismy a kapitalismy se stát od státu liší. Např. kapitalismus dnešního Ruska je na hony vzdálen kapitalismu třeba Švédska. V roce 2004 se třicet ruských miliardářů (oligarchů) zmocnilo majetku v hodnotě přibližně 110 miliard dolarů, což představovalo čtvrtinu veškerého domácího produktu Ruska. No, a tak bychom mohli s čísly pokračovat stát od státu, informace se v dnešní moderní době dají snadno dohledat. Proto se ohrazuji vladanovu nařčení že vidím černobíle. Dělám si protě názor na základě dostupných faktů. Pokud narazím na mylné podklady, jsem ochoten se omluvit, není problém, ...ještě jsem nikoho na lampu nepověsil a ani nemám v úmyslu.

10.10.2010 09:54:00 | Aťan

Kluci proč se hádáte? Komouši,nebo kapitalismus je černá a bílá a jedno stejný svinstvo.Prostudujte si taky Ameriku.Já jsem uprostřed,ale jak by se takové zřízení jmenovalo nevím.Souhlasím s Aťanem.Osobně si myslím,že jsme tu měli dost chytré hlavy na to (které se již pohybovaly v západních vodách) ,že mohly předvídat.Stačí jen podívat se jací jsou lidé vychytralí dravci.
Tenkrát jsem také za kuponové knížky utržila asi 20000 a skákala sem do stropu-jéééééééé takový prachy! Kdybych tušila idiot co z toho vzejde radši bych ji hodila do kanálu.Přilepšit si pár korunama na úkor budouctnosti je kravina.
Je to tu naprosto k zbl...ééé.A jestli se naše hovadská unie jednou spojí s Amerikou,páč tam je to snad ještě horší ,letím pryč ze sluneční soustavy . Pak bude totiž vládnout světu král Rockefeler.

09.10.2010 23:35:00 | Iv

Naprosto přesný a dokonalý !!! ST 1000 000 krát

09.10.2010 22:57:00 | Iv

Vladane, oba máme zřejmě jiný úhel vidění a zdroj informací. Za podpásovku považuju tvrzení, že mám černobílé vidění.

08.10.2010 16:31:00 | Aťan

Oprava: vedle sebe se učí...

08.10.2010 12:41:00 | Aťan

Vladane, do článku jsem dosadil tři odkazy na českou privatizaci. Ty v tom asi uvidíš lehké zaškobrtnutí, za které Klaus nemůže, anebo snůšku nesmyslů. Já mám odlišný názor, s tím už se nebudeme trápit. Demokracie je také o tom, že vedle se učí žít lidé s odlišnými názory.

08.10.2010 12:18:00 | Aťan

...taky nemám bůhvíjakou radost, že to tady zmastila levice i pravice. Ale ještě jednou upozorňuju - nemluví ze mne osobní zášť, mám kromě platu ještě jiné "kapitalistické" příjmy (reality, akcie). Věno pro dcery i budoucí důchod jsem si pojistil, nečekám na ohlodanou kost od vrchnosti.

07.10.2010 11:15:00 | Aťan

Sio, nechci Vladana rozčílit větou "teď už víme", ale čísla z rozkradené privatizace jsou volně k nahlédnutí. Ale ať si je na webu najde každý sám, nechci být nařknut z manipulace.

07.10.2010 11:07:00 | Aťan

Myslím, že mě taky moc nešetříš a tak kontruju.

Vladane, už se oba opakujeme, asi z nás nic nového (kromě urážek) nevypadne. Oprav mě, jestli se mýlím.

06.10.2010 11:21:00 | Aťan

Ano, je spoluzodpovědný, to mu nikdo neodpáře. Typický vychloubačný postoj ortodoxního Klausovce je, že Vašík ví rozhodně víc, než tři držitelé Nobelovy ceny a zbytek světa.

Nemám ambice přesvědčovat ortodoxní komunisty ani Klausovce, o to mi opravdu nikdy nešlo. Ani to myslím nejde...

06.10.2010 09:28:00 | Aťan

Jestli tomu dobře rozumím, nejvíc tě irituje poznámka "dnes už víme". Nejsem ekonom, proto já za sebe můžu těžko něco obhajovat, ale použil jsem jména tří ekonomů, kteří s Klausem polemizovali tenkrát i teď - Coase, North, Becker. Shodou okolností všichni tři mají Nobelovu cenu za ekonomii (můžeš si ověřit). Možná je to chyba, ale nějak jim věřím víc než Klausovi, protože dodnes nemáme ÚČINNÉ instituce ve státní správě. V pondělí ve 22.00 jsi to mohl vidět i na ČT1. Aspoň že máme svobodu slova. :-)

Ve třech dílech mé uvahy jsem se snažil popsat morální i ekonomickou devastaci Československa (ČR) jak zleva, tak zprava, ve stylu padni komu padni - na základě faktů, které se mi podařilo nashromáždit. Až se otevřou tajné spisy s názvy Vabank, Kmotr, Krakatice a Expert, budu pokračovat čtvrtým dílem. Pokud už nebudu studenej.

06.10.2010 07:07:00 | Aťan

Mám dotaz: napsalo by Rudé právo to co já?

"Vychytralé machinace sloužily většinou k přečerpání státních peněz do mafiánských struktur, jež vznikly přeměnou starých stranických sítí a bývalých bezpečnostních služeb."

...asi těžko :-))

05.10.2010 17:55:00 | Aťan

Vladane, a bral bys pokus, při kterém by nešlo přes 800 miliard zbytečně do háje? Já teda jo.

Ty vidíš vítězství že není ještě hůř, protože byl nejlepší z ostatních postsocialistických packalů - a já v tom vidím hořkou porážku, za kterou budeme ještě dlouho platit. Zbytečně.

05.10.2010 15:57:00 | Aťan

Když někdo sáhne na Vaška, tak je komouš - bezva. :-) Točíme se na jednom místě, Vladane. Šetři na bednu šampááááňa. :-)

05.10.2010 14:09:00 | Aťan

Zásady a pravidla privatizace známy byly, rovněž kontrolní mechanismy a instituce!!! Tím spíš se měly uplatňovat, když privatizace probíhala v historicky největším rozsahu... co je u toho k nepochopení? Kde jsi sebral, že Klaus je mistr světa a ostatní jsou trotlové? U něj na webu?

05.10.2010 10:42:00 | Aťan

No konečně jsme zajedno - přilákalo to Kožené a podobné týpky jako můry na žárovku. A tohle Klausovi a spol. vyčítám nejvíc - podcenil je a za to nese odpovědnost (s ostatními, co byli tenkrát u kormidla). Věř mi (anebo ne), byli tací, kteří na tohle riziko marně upozorňovali. Vašík dal přednost rychlosti za KAŽDOU cenu. Nakopat...

05.10.2010 10:15:00 | Aťan

Vyhráli jsme velký kulový - měli jsme ze všech postsocialistických států nejlepší startovní čáru díky nastartovanému průmyslu z Rakouska-Uherska, Němcům jsme pak mohli za války vyrábět perfektní zbraně a špičkou v průmyslu mezi socialistickými státy jsme byli až do konce. Takové "špičce" se ale na Západě právem tlemili...

05.10.2010 09:34:00 | Aťan

Vladane, o slovíčkaření tady snad nejde, nebo jo? Jestli mám zrovná já pravdu, nebo někdo jiný, to je taky druhotný. Ale vsadím se s tebou o bednu šampaňského, že se naši vnuci a pravnuci budou v dějepisu učit: Václava Klause si zvolili dvakrát prezidentem, přestože největší zodpovědnost za zbytečně promarněné miliardy padá na jeho hlavu.

Viktora Koženého neobdivuju, ale ještě míň mám rád lidi, kteří podobným parchantům tuhle rozkrádačku státní kasy umožnili. Snes důkazů "jak to nešlo jinak" kolik chceš...

05.10.2010 08:50:00 | Aťan

Kradu si čas po kouskách, ale ještě se krátce vyjádřím k mému "levičáctví". Proto jsem napsal 3. díly, aby z toho bylo patrné, že nemám rád zločince ani napravo, ani nalevo. Ale zařaďte si mě kam chcete, tohle mě netrápí. :)

05.10.2010 07:33:00 | Aťan

Vladane, nemám moc času, ale ještě se k tomu dnes vrátím. Poloviční pravdou jsem myslel, že v jedné větě máš "největší privatizace" a "nikdo si s tím neví rady". Druhá půlka je podle mě hloupost.

Včera jsem se díval na ČT1 ve 22.hod na kauzu Union banky a uvědomil jsem si, v čem se naše názory liší. Konkrétní lidi okradli o stovky miliónů další konkrétní lidi, a Vesecká ještě s jedním kumpánem dali viníkům milost. Ty to považuješ za porodní bolesti rodící se demokracie, a já to považuju za hrubou systémovou chybu. Stovky podobných průšvihů už dvacet let nemusely být, kdybychom se stále nevymlouvali, že tak VELKOU VĚC ještě před námi nikdo nedělal a že to děláme nejlíp na světě.

05.10.2010 07:02:00 | Aťan

Vladane, oba víme, že model "vytipovávat podnikatele" je hloupost. Říkáš, že nebyl vzor, kde se poučit - nikde v historii neproběhla privatizace v tak velkém rozsahu. Tohle je poloviční pravda, tak často omýlaná, až sám sebe přesvědčil hlavně Klaus.

Právě proto, že ta privatizace byla tak obrovská, proto to taky smrdělo velkým průšvihem, když se na ni nepůjde chytře. Klaus na to šel blbě, a ostatní kolem nás ještě hůř - to mě má uklidnit? Někdy v 90. letech jsem byl na Klausově přednášce u nás v HK, a on v legraci povídal: "V každém případě vejdu do učebnic ekonomie - když mi to vyjde - a hlavně, když mi to nevyjde." Všichni jsme se zasmáli, tenkrát jsem mu držel palce stejně jako všichni kolem.

Vladane, čísla jasně ukazují, že to Václavovi nevyšlo - i když v Rusku, Maďarsku atd. to zmastili ještě o mnoho víc. Klaus dal hlavně na svůj instinkt a sekl se. Na Západě sice tak velkou privatizaci naráz nedělali, ale dnes už víme, kdo mu tenkrát radil dobře a Klaus jim nenaslouchal - Coase, North, Becker... Vašík chtěl být originální a taky zřejmě slavný. Nó, tak teď si poplatíme. Na Tošovskýho mám samozřejmě taky vztek... ale je mně to prd platný, nic si na nich nevezmu. Hlavně abychom se do budoucna z chyb poučili, to je důležitý.

04.10.2010 19:02:00 | Aťan

Oprava: mohli (chyb bude asi víc, nelze opravovat, kurňa)

04.10.2010 15:39:00 | Aťan

Vladane, ač nerad, nemůžu s tebou souhlasit. S rozdanými kartami po komančích jsme mohly hrát mnohem líp, to mně nevymluvíš. A že jsou na tom ostatní bývalé socialistické státy ještě hůř? To je slabá záplata na mé rozervané srdce.

Rychlost privatizace dostala přednost před KVALITOU - to je celý kámen úrazu. Pravidla mizerná a instituce, které by na cosi dohlížely, v nedohlednu.

A kupónovka? Já si osobně nestěžuju, protože na dividendách ČEZu mi každoročně přitéká nemalý peníz. Ale Klausovi mělo jím především o to, aby "majitel kapitálu" (kapitalista) měl vztah k majetku, který spravuje. Vztah a ODPOVĚDNOST! To samozřejmě žádný drobný český akcionář nemá, vzlášť když ho to tenkrát skoro nic nestálo. Většina lidí dnes ani neví, jaké akcie si tenkrát nakoupili a jestli ten "jejich" podnik ještě existuje.

04.10.2010 15:38:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí