Jedna z mála institucí, která má smysl – AMNESTY INTERNATIONAL. Co o ní víme?

Jedna z mála institucí, která má smysl – AMNESTY INTERNATIONAL. Co o ní víme?

Anotace: ---

.

(pozn. - AMNESTY INTERNATIONAL je celosvětové hnutí, které monitoruje porušování lidských práv a iniciuje kampaně proti jejich porušování. Amnesty International pracuje 48 let, má v současné době 2,8 milionu členů a sympatizantů ve více než 150 zemích a regionech. Šéfem AI je Salile Shetty, původem z Indie.
Českou pobočku AI ČR koordinuje pětičlenný Koordinační výbor v čele s předsedou Martinem Krylem. AI ČR má v současnosti 8 skupin, které se nacházejí v Praze, Brně, Olomouci, Pardubicích, Ostravě, Hradci Králové a v Českých Budějovicích.)

Tady je část rozhovoru s šéfem Amnesty International Salilem Shettym, který byl nedávno v Praze:

„Když se zamyslíte nad problémy dneška – od války proti teroru po ekonomickou krizi – nakonec musíte dojít k závěru, že u jejich zrodu jde velmi často o zneužití moci. Dnes jsme svědky krize vůdcovství – "leadershipu". Nejde jen o lidi v čele vlád, ale i v soukromém, korporátním sektoru, někdy i v církevních institucích.

Amnesty Internation sice konzultuje s vládami, novináři, s nejrůznějšími organizacemi, ale přesto nám kritici vytýkají nedostatek nestrannosti, třeba v blízkovýchodním konfliktu. Obě strany naši práci kritizují, ale zároveň nás obecně považují za nestranné. Porušování lidských práv kritizujeme dlouhodobě, bez ohledu na to kým a kde. AI jedná nezávisle na jakékoli vládě, politické ideologii, ekonomickém zájmu či náboženství. Nepodporuje ani nestojí v opozici vůči žádné vládě ani politickému systému, nepodporuje ani neoponuje názorům obětí, jejichž práva se snaží chránit. Zaměřuje se na nestrannou ochranu lidských práv.“
__________

Spolužačka mé nejmladší dcery z hradecké Amnesty International mi zvesela oznámila: „To víte, že ČR je letos v korupci zase o příčku horší než loni?“ Nevěděl jsem. "Umístili jsme se na krásném 53. místě."
Trochu jsem vyzvídal, jakou mají hradečtí AI "čerstvou" akci. Vrazila mi do ruky Petici:
__________

BYZNYS A LIDSKÁ PRÁVA

S cílem zabránit porušování lidských práv a podpořit firmy v odpovědném chování vznikla kampaň „Byznys a lidská práva“. Na kampani spolupracují Amnesty International, Ekologický právní servis a Společnost pro Fair Trade.

Stále více českých firem přesouvá svou činnost do zahraničí. Nevyhýbají se ani rizikovým zemím v Asii či Africe. Tam musí čelit různým negativním praktikám, jako jsou například dětská práce, nedodržování práv zaměstnanců, diskriminace nebo ekologická devastace.

Připravili jsme proto etický kodex, tzv. Deset kroků k odpovědnému podnikání, který firmám pomůže zorientovat se ve spleti nástrah souvisejících s působením v rizikových zemích. Požadujeme, aby Ministerstvo průmyslu a obchodu tento kodex zveřejnilo na svých webových stránkách a firmy jej zavedly do praxe. Oficiální podpora ze strany ministerstva bude pro firmy potřebnou autoritou.

Kodex upozorňuje na problémy podnikání v rizikových zemích. Doporučuje firmám, jak porušování lidských práv předcházet – například zavedením systematického monitoringu, školením zaměstnanců a vnitřním systémem dozoru. Ochrana práv zaměstnanců se musí stát součástí smluv s dodavateli a všemi dalšími partnery.

Každý hlas pro kampaň je důležitý! Připoj se i Ty...
__________

Podepsal jsem jí to hned na ulici... a jestli máte mail a chuť, můžete udělat to samé:

http://www.zakazdoucenu.cz/petice.php


web pobočky v ČR Amnesty International:
http://www.amnesty.cz/
.
Autor Aťan, 26.10.2010
Přečteno 416x
Tipy 7
Poslední tipující: Iv, Yendas, Špáďa
ikonkaKomentáře (22)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Bean, AI není platforma jedné kultury, která chce ovládnout druhou kulturu, ...víš ty o nich vůbec něco, kurňa???

07.11.2010 14:23:00 | Aťan

Bean, netuším jak jsi dospěl k názoru, že AI je na straně plantážníků a obchodníků... no nazdar...

07.11.2010 14:15:00 | Aťan

k zamyšlení to je..ale jinak..k nicemu..
v rámci AI se mají lépe domorodci protože se má lépe systém na to napojený..dokud se nebude mít lépe každý z řetězce plantážník, obchodník spotřebitel, tak je to na nic..

..není reálné aby jedna kultura napravila "svět" druhé kultury..existují jen zájmy jak vydělat, obohatit se a zachovat si pokud možno image...na co nejdelší dobu..

trochu jsem se začetl a plně souhlasím s tímto výrokem z Britských listů: - Miliardáři a korporace začínají ovládat politický proces všude. Lidé, kteří chtějí, aby demokracie přežila, by se měli začít zamýšlet nad tím, jak se jim postavit. Nic už není skutečné. Nic není takové, jaké se to zdá být. a tak to je podle mého názoru i s AI..jde jen o další nutnou řízenou formu vykořisťování a bezpráví většin..

svět se ocítá v nové etapě socialně tržních principů..
dost možná je na řadě novodobá forma prvobytněpospolné společnosti.

howk :))

30.10.2010 09:29:00 | Bean

Tak jsem to taky podepsala.U EPS si nejsem úplně jistá (musím víc prozkoumat),ale AI a FAIR TRADE se mi líbí,ale škoda,že nemají nižší ceny-spousta lidí to nekoupí a mohli by tak mít obrat několikanásobně vyšší.Proto by mne zajímalo jaký je poměr čistého zisku mezi "výrobcem" a distributorem + prodejcem.
To se však asi těžko dozvím.

S tím zametáním před vlastním prahem,to je pravda,jenže u nás to metení je na tak dlouhý lokte,že než bude před prahem úplně čisto,mohla by nám půlka zeměkoule zatím pojít hlady.
Proto si myslím,že bychom se měli zároveň účastnit i celosvětových aktivit a přinejmenším,alespoň podporou koupě takovýhto výrobků.
Ačkoliv musím uznat,že sama si nemohu dovolit kupovat všechny výrobky pod touto značkou,ale alespoň na dobrém čaji a koření si ráda pochutnám.
Tak snad aspoň něco :-)

29.10.2010 10:33:00 | Iv

...tak promiň, ňák jsem se přehlíd

29.10.2010 09:16:00 | Aťan

No prááávě, o tom mluvím - kdo nechce vidět černobíle, měl by se o nich a o její práci dovědět co nejvíc. Mapují zločiny východu, západu, severu i jihu, je to mezinárodní světová organizace, není řízená žádným státem ani soukromou společností... ale co ti to povídám, tohle asi víš, nebo ne?

29.10.2010 08:58:00 | Aťan

Vladane, mícháš hrušky s jablkama a tím pádem ti výstupy tvých "argumentů" vycházejí jak se ti to hodí. Úvaha o Amnesty International tady je proto, aby si literáci na jejich web klikli (nebo jinam) a sami si o nich udělali svůj názor. Byl bych rád, aby se o smysluplných institucích vědělo co nejvíc, zatím víme všechno dopodrobna o Ivetě Bartošové.
Teď jedu na pár dní ke tchýni na Vysočinu (drž mi palce), takže z PC na chvíli zmizím.

29.10.2010 08:10:00 | Aťan

doplnil jsem článek...

28.10.2010 18:11:00 | Aťan

Rozumím. S oslovením obyvatel je to těžký, protože v komunistické Číně jak víš je cenzura novin, rozhlasu, blokované web stránky na internetu, zasrašování, jeden se bojí druhého... prostě, nevypadá to tak usměvavě, jako na mezinárodní výstavě v Šanghaji. AI dělají co můžou, mám je rád. :-)

Amnesty International maká 48 let, má v současné době 2,8 milionu členů a sympatizantů ve více než 150 zemích a regionech. Momentálně jejich šéfem je Salile Shetty, původem z Indie. Tuhle úvahu jsem dal proto, že koho to zajímá, klikne na ně a podumá. Teď se prohrabávám v Transparency International, taky borci.

28.10.2010 17:42:00 | Aťan

...a pak možná nastupuje to, jak nás vnímají, aťane. jestli jim třeba pár životů nějakých protistátních *živlů* nepřipadá při jejich pojetí světa jako přijatelná cena za to, aby nebyli *jako my*- třeba-- ? chaotičtí? nebo ?líní a konzumní?-------------co já vím, jak nás vidí, a jak vidí sebe, chápeš?

28.10.2010 17:31:00 | pamp_elka

aťane já neříkám, že je to divadlo... ale ta otázka zní, jak oslovit ty číňany... aby pochopili...protože bez toho to nepůjde. to bylo Somálsko, co tam vláčeli vítězně po ulicích ty mrtvý americký vojáky, co tam myslím akorát měli dohlídnout na to, aby se nerozkradla veškerá potravinová pomoc?

28.10.2010 17:28:00 | pamp_elka

http://www.amnesty.cz/

28.10.2010 17:27:00 | Aťan

Pampelko, otevři si stránky Amnesty, trochu v nich prolistuj, udělej si sama názor, jestli je to jen divadlo abychom jim vyvezli naši "Západní" kulturu, anebo jde o něco jiného.

28.10.2010 17:22:00 | Aťan

Aťane jedna věc mne mate.
Za hranicemi Číny působí fůra číňanů... a... mám pocit, že se politicky neangažují. Ani nemám pocit, že by se většina z nich ztotožnila s našimi....*:o) západními hodnotami*? /delší dobu si říkám, že otázka stojí, které to vlastně jsou - nejde o to, jak je cítím já; jde o to, jak je cítí ta početná čínská zahraniční enkláva.. když se za ně nebere..../....................spoj si to s mou předchozí poznámkou o čínské historii ...

Amnesty International - je dobré o věcech vědět. Ale dokud její úhel pohledu nevezmou za své kultury, jichž se její informace týkají - bude to dál jen jakýsi náš kulturní export... a pak se náhle můžeme divit, jak cizí jsme těm, jimž jsme se domnívali pomáhat.

Proto si myslím, že život a práce onoho disidenta doma v číně má smysl... ale že je otázka, co vlastně tam máme a můžeme my, cizí zápaďáci...

28.10.2010 17:10:00 | pamp_elka

Omluva: ve zmínce v dolním komentu o Radku Johnovi jsem šlápl vedle - on spolupracuje s Transparency International, ne s AI. Taky jste mě mohli trknout... :-)

http://www.transparency.cz/

27.10.2010 19:47:00 | Aťan

Mně se na AI líbí, jak to mají za ta léta organizačně vychytaný. Taky vědí, že jednotlivec zmůže houby, a proto mají filiálky po celém světě. Inu informační logistika. :-) Nástupem internetu a foto-mobilů to vzalo ještě větší obrátky...

Tento web mám léta v oblíbených složkách:

http://www.amnesty.cz/

27.10.2010 18:42:00 | Aťan

...trhnou korunu navíc. A ještě se budou tvářit jako borci, kteří dokázali oblafnout hlupáky. Takhle to funguje v nejvyšších patrech, tam ale škody nejsou jen v tisícovkách Kč.

27.10.2010 18:17:00 | Aťan

...ještě jsem ti neodpověděl, jestli s tím AI bude něco dělat. Už dělají. Sice nejdřív vynadali WikiLeaks, že s vyníky ohrozili i civilisty (kteří se třeba v Iráku hlásí k policii), ale nakonec sami uznali, že by jim trvalo nejméně 5 let, než by se k těmto informacím dostali. A kdo ví jestli.
Ale já v AI nejsem, to jen tak co zaslechnu nebo si přečtu. Dost o tom psali v Respektu. Jak říkáš, pomáhám zametat v HK před vlastním prahem. Kdyby to v místě svého bydliště dělali všichni, nezlobil bych se. :)

27.10.2010 17:29:00 | Aťan

Sio, četl jsem tvůj odkaz na Britské listy, a s jednou věcí hrubě nesouhlasím - a objevuje se to stále dokola: "Bílý dům nemá právo cynicky obviňovat jiné státy z mučení a kritizovat tamní porušování lidských práv, dokud je sám nepřestane páchat a podporovat."

Tohle je přeci kardinální kravina. Jde nám jenom o to, abychom vypadali hezky a všechno se zametlo pod koberec? Jeden druhému (stát státu) si budeme navzájem odpouštět zločiny?

Jestli se u nás někdo stará nebo nestará o cizince, to je věc druhá. Jestli ano, tak blbě, na tom se shodneme. Teď se momentálně dějí čistky v cizinecké policii.

27.10.2010 17:15:00 | Aťan

Tady je Sio nutné pochopit smysl Amnesty International - to není o tom, nejdřív u nás - a pak u vás. To není tlak v tom smyslu, že se poukazuje na cizí bordel, aby se zatajil vlastní. AI už mají slušnou značku, neradno je podceňovat, to už si mnozí politici uvědomili. Např. Radek John s nimi spolupracuje od samého začátku, i když se pokaždé neshodnou, ale to nevadí, je demokracie. :)

27.10.2010 10:28:00 | Aťan

Sio, to je celosvětová akce, která se týká nejen cizinců u nás, ale slušných podmínek pro všechny. Po celém světě tenhle papír běží s tím úmyslem, aby lidi tlačili na své politiky... jsem zvědav na ČR, jak budeme "tlačit" na ty naše. :-)

Přiznám se, že mě teď nejvíc zajímá Čína, jejich ekonomický boom za pomoci porušování lidských práv, dopad Číny na okolní ekonomiku, atd.

Čína popraví každý rok více lidí než zbytek světa dohromady. Např. v roce 2006 bylo v Číně nejméně 1010 lidí popraveno a 2790 odsouzeno k smrti. O rok později sice číslo zveřejněných poprav pokleslo - vykonáno mělo být 470 rozsudků smrti - počet odsouzených k nejvyššímu trestu však stále dosahuje více než 1800. Pár vrahů si to sice zaslouží, ale ostatní mají smůlu. Myslíš, že se tohle dostane do našich sdělovacích prostředků? Ani náhodou - protože s nima kšeftujeme (jako všichni), tak si je přeci nerozhněváme.

27.10.2010 09:57:00 | Aťan

I tomuto pokusu o trošku spravedlnější svět dávám svůj hlas.

27.10.2010 08:44:00 | Yendas

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí