TRANSPARENCY INTERNATIONAL

TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Anotace: Co říkáte na to, že ve vnímání korupce sestupujeme zase o jednu příčku níž?

.

Letošní žebříček vnímání korupce CPI 2010 hodnotí podle míry vnímání korupce 178 zemí, a to na základě 13 zdrojů údajů od deseti nezávislých institucí. Česká republika je na 53. místě s hodnocením 4,6 (podle stupnice 0-10, kde 10 označuje zemi téměř bez korupce a 0 znamená vysokou míru korupce). V rámci EU se Česko umístilo na 21. místě a zaostává za západními státy i svými sousedy.

Mezi nejméně zkorumpované země světa se podle letošních výsledků řadí Dánsko, Nový Zéland a Singapur. Korupce naopak ovládla Somálsko, Afghánistán a Barmu, které se umístily na nejnižších příčkách žebříčku.

Šéf české Transparency International David Ondráčka je přesvědčen, že mnohem více aktivity by měla vyvíjet protikorupční policie a policejní inspekce. Posílit by se měly speciální policejní útvary pro vyšetřování korupce ve veřejném sektoru a praní špinavých peněz.
Upozorňuje, že policie a speciální útvary nejsou schopny chytat "velké ryby", nevyužívají dostatečně současné právní nástroje, zisky z trestné činnosti policie nedohledává a nezabavuje. Jedním z důvodů neefektivity činnosti policie je přitom především to, že je zahlcena byrokracií.

Odpovědnost za zhoršující se situaci nesou konkrétní politici a policejní funkcionáři. TIC proto žádá ministra vnitra Radka Johna (VV), aby provedl analýzu efektivity, činnosti a výsledků protikorupční policie, a tento rozbor zveřejnil. Zvážit by měl také i personální výměnu ve vedení celorepublikových útvarů policie.

_________________

TRANSPARENCY INTERNATIONAL ČR (TIC) je součástí mezinárodní sítě nevládních organizací Transparency International (TI). Všechny pobočky TI musí pravidelně procházet procesem akreditace. TI je jedinou mezinárodní nevládní organizací zaměřenou na problematiku korupce a vytváření protikorupčních programů, do nichž se snaží zapojovat občanskou společnost, podniky i vládní instituce. Byla založena v roce 1993. Prostřednictvím mezinárodního sekretariátu se sídlem v Berlíně a více než 90 národních poboček po celém světě se TI snaží na národní i celosvětové úrovni omezovat jak nabídkovou, tak poptávkovou stranu korupce. Velké úsilí je věnováno neustálému upozorňování na problém a nebezpečné důsledky korupce, prosazování strukturálních reforem, iniciování a prosazování dodržování mezinárodních úmluv a monitorování chování vládních orgánů, podniků a bank. Kromě projektů, které se dlouhodobě věnují konkrétním oblastem (například problematice veřejných zakázek, střetu zájmů či nakládání s veřejnými prostředky) poskytuje TIC také právní a vzdělávací služby.

http://www.transparency.cz/index.php?lan=cz&id=1
Autor Aťan, 28.10.2010
Přečteno 408x
Tipy 5
Poslední tipující: Špáďa, Yendas, ewon
ikonkaKomentáře (46)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Vladane, ještě jsem si vzpomněl (co se Klause týče), jak jsem mu v duchu nadával kvůli jeho knížce na téma globálního oteplování. Pak jsem se mu zase v duchu omluvil. A jestli můžu pokračovat, líbil se mi i jeho projev v Bruselu (EU), kde naštval půlku sálu a druhá mu tleskala, viděl jsem to na YouTube.

Ale na informacích obsažených ve "Zprávě" musím trvat, dokud mně to někdo nevyvrátí. Když mi přineseš pádný důkaz o jeho nevině, osobně Vaškovi na Hrad odnesu bonboniéru.

08.11.2010 22:59:00 | Aťan

Málem jsem to samé četl dvakrát!

Bodejď bych tu úpravu zákona o lobbingu neznal, když jsem jim to po večerech psal. :-)

S Klausem jsme na jedné lodi v názoru na Ústavní soud, to je pravda. Ale on to neví, pššš...

08.11.2010 22:51:00 | Aťan

Paule, moje přeloučská babička, blahé paměti, dej ji nebe věčnou slávu, říkávala: "Taková práce je na hovno, holomci." A ty jsi to vlastně řekl úplně stejně. :)

08.11.2010 19:45:00 | Aťan

To Vladan: dík za echo na Ústavní soud, doplnil jsem závěr 2. dílu "Zprávy".
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1011/byl-jsem-svedkem-kradeze-stoleti-2-dil

Jestli někdo má něco důležitého do "Zprávy", jsem jedno velké ucho. :-)

08.11.2010 18:21:00 | Aťan

Vladane, tady máme stejný názor, Ústavní soud je stát ve státě, pacholci...

08.11.2010 10:22:00 | Aťan

No prááávě, slabí duchem na Mesiáše čekají a vyčůraní vodrzlíci funkci Mesiáše chtějí dělat. A vo vo vo tom to je, kontrolovat budoucí Mesiáše, aby nám nepřerostli až do nebe, no né?

07.11.2010 22:09:00 | Aťan

...myslel jsem hlavně tohle:

http://praguewatch.cz/main

07.11.2010 14:57:00 | Aťan

Pražáci mají nový skvělý web:

http://www.nasipolitici.cz/cs

07.11.2010 14:54:00 | Aťan

Bodejď bych tu neměl 140 komentů, když si tady mluvíte sami se sebou :-)))

S OP a referendy mám na chlup stejný názor s Paulem. Protože dělám v tiskárně, vím že tyhle hurááakce stojí hromadu peněz, a ještě tam lítají statisíce bokem. Kdybych byl skálopevně přesvědčen, že my lidé ulice např. referendum neřešíme jen na základě emocí, ale skutečně víme oč jde, peněz by mi líto nebylo.

07.11.2010 10:43:00 | Aťan

Vladane, co kdybychom si vybrali zajímavější téma než Gott? Kdysi dávno jsem četl jeho rozhovory o politice, stýká se se zajímavými lidmi, nám oběma by to třeba také prospělo... ale jak říkám, tohle téma mě moc nebaví. Navrhuji téma Dolly (tu naklonovanou ovci).

05.11.2010 11:30:00 | Aťan

Vladane, fakt jsi zaspal. Gott má přehled a zdůvodnil jsem proč. Za prezidenta ho nechci - zdůvodnil jsem proč. Co udělají "masy" v přímé volbě, netuším. :) Dolly Buster by se vyjímala na známce a na stěně v základních školách.

05.11.2010 08:33:00 | Aťan

Sio (reakce na "kromě Nečase a Kalouska? Ale ti tomu velí, ne?")
No jo, chybička se vloudila, nemůžu od života chtít všechno :)

05.11.2010 07:34:00 | Aťan

Už jsem to asi říkal, ale já jsem v přítomné době spíš optimista, myslím že se právě teď láme chleba. Kromě Nečase a Kalouska nemám k vládě nepřekonatelný odpor a můžeme se konečně odrazit ode dna. Nebýt tenkrát Klausovy tlupy, dno bychom viděli jen z povzdálí.

Zkvalitnění demokratických kontrolních mechanismů je na pořadu dne, v tomhle nám paní Horáčková v referendu nepomůže. To už spíš Dolly Buster, ale ta má německý pas... :)

Sleduju pranici na pražské radnici (rým :-) Tam je to pěkně zahuštěný.

04.11.2010 16:35:00 | Aťan

Sio, já nevím jak bych to kulantně řekl. Přímá volba znamená, že půjdou volit statisíce lidí, jako je moje sousedka Horáčková... jestli mně rozumíš. Budeš sice argumentovat "nepodceňováním lidí", ale v tomhle případě jsem zajedno s Paulem, aniž bychom měli frňáky příliš nahoru.
Srovnej si to názorně třeba tady - s Literem. Je tu přes 7 tisíc autorů, aktivních asi daleko míň, a kolem politiky se nás tu motá (když to přeženu) asi deset...

04.11.2010 15:24:00 | Aťan

Sio - a v tom to právě vězí, že šéfem je ten, kdo má ostřejší lokty ...anebo k tomu přijde jak slepej k houslím. Proto to u nás takhle vypadá. Kdybych měl volit mezi Klausem a Gottem, volím čubíka :) aspoň by byla prča. (žertuju, aby se do mne Vladan nepustil :)

04.11.2010 12:01:00 | Aťan

...navážu na Paula - to je přesně ono, zvládnout podřízené, vědět pokud možno víc než oni, jinak tě přivedou do kriminálu. (V ČR se jedná jen o ostudu a přesunutí na více placené místo.)

04.11.2010 11:08:00 | Aťan

Viděl jsem (myslím na slovenském kanálu), jak Buster s Bartošovou vařily... to bylo maso! :-) ...ale to jsme odbočili.
Gotta taky považuju za velice chytrého, měl možnost se potkat s lidmi, s jakými se my dva do smrti asi těžko potkáme - od zednářů po prezidenty. Ale jako prezidenta bych ho viděl velice nerad, jeho život je zpěv a jeviště, to ho bude bavit až do rakve.

04.11.2010 11:04:00 | Aťan

Já hlasuju pro Bartošovou, ta má větší prsa... :-))

04.11.2010 10:09:00 | Aťan

Paulmatthiole - u nás to v naší partičce nefunguje tak, že by za námi lidi chodili s brekem a chtěli poradit či pomoct. Nejsme sdružení, které dostává dotace nebo pořádá sbírky a tzv. přerozděluje. Když to po nás někdo chce, poradíme mu, ke kterým spolehlivým "profikům" se mají obrátit.

Naše parta vznikla v 80. letech, když jsme se napojili na Chartu. Někteří z nás ji podepsali a ostatní v tom jeli, i když signatáři nebyli. A protože po x letech máme dostatek známých porůznu rozstrkaných, máme od nich i slušné informace. Ty používáme v tlaku na instituce (hlavně hradecké), často a drze se ptáme proč nekonají, když konat mají. Samozřejmě do toho tlačíme i místní tisk, potažmo veřejnost, aby to mělo patřičnou "sílu".

Samozřejmě nám zbývá hodně času i na organizování společných akcí s rodinami, ....hory, sport, pivíčko... Naše děti se taky mezi sebou kamarádí, manželky se nám za zády slejzají a pomlouvají nás, ...takovej ten normální život bez politiky.

03.11.2010 21:00:00 | Aťan

Paulmatthiole - ale tahle patálie s námi voliči má háček. Nemyslím si, že by "normální civil na Západě" byl na tom s mozkem o mnoho lépe, než civilové tady. Jenže mají demokracii dýl a jejich demokratické kontrolní mechanismy mají dětské nemoce za sebou. Taky jejich papaláši dělaj průšvihy, ale pod koberec se to tak očividně nedá zamést.

Možná by pro začátek stačilo, kdyby ČRvoliči měli větší snahu kontrolovat papaláše alespoň ve svém bydlišti. Přátelé, fakt se to vyplatí:
http://liter.cz/Uvahy/301470-view.aspx

03.11.2010 17:31:00 | Aťan

Trošku se přimísím do tématu "předžvýkávač". Znám pár lidí, kteří v životě nepřečetli jedinou knihu, z novin znají jen Blesk a Pestrý svět - to jsou jejich "předžvýkávači".
Také mám své "předžvýkávače", znám je dlouho, většinou bohužel ne osobně. Na jejich "předžvýkání" se mohu spolehnout, a také to mohu kdykoli (ale ne komukoli) zdůvodnit.

02.11.2010 18:05:00 | Aťan

Vladane, tvoje věta: "Aťan bude taky předžvejkávat vlevo a za vším uvidí korupci a krádež." Tak to je nehorázná odrzlá kravina, ale tobě to nedojde ani v rakvi. Já za korupcí vidím korupci, a za krádeží vidím krádež. Kde jsem se mýlil? V tom, že zloději nejsou odsouzeni a proto jsou podle tebe (a tvých ODS) nevinní? SVATÁ PROSTOTO! Zřejmě potřebuješ důkazy až pod nos na zlatém tácu, ale stejně by ses ofrňoval, nešmakovalo by ti...

02.11.2010 14:37:00 | Aťan

Vladane, tak to mně spadl kámen ze srdce... už jsem se bál, že tu bují korupce. :-)

02.11.2010 12:27:00 | Aťan

Vladane, taky čekám na ty soudy :-) Vesecká tam už od nového roku nebude, John mete jako nové koště, tak uvidíme...

02.11.2010 07:40:00 | Aťan

Vladane, krásná je tvoje věta: "dokud neuvidím reálné výsledky, tak ta zpráva má nulovou důvěryhodnost." Tak tohle je dobrá kravina. :-))) Kdyby se to opět zametlo pod koberec (jako vždycky), tak to znamená, že jsi vyhrál nějakou soutěž důvtipu? Božíííčku...

01.11.2010 22:55:00 | Aťan

Vladane, ty mně připomínáš politiky, které jsem před chvílí viděl na TV 1 (Reportéři ČT 21.40 hod.). Na šesti položkách zprostředkovatelská firma (najatá krajskými papaláši) nemocnicím předražila přístroje o 31 miliónů Kč. Celkově to dělalo prošustrovaných 120 miliónů Kč. To bys nevěřil, jaký měli všichni výmluvy. Naštěstí se to vyšetřuje a uvidíme jak to dopadne. Moje "milovaná" Renátka Vesecká je už asi nepodrží, tak nám všem daňovým poplatníkům držím palce...

01.11.2010 22:34:00 | Aťan

Ještě k větě o loňském sněhu a výzvě "pusť se do toho". :-)) Nezlob se, ale musím se tlemit... já jsem grafik a dělám v tiskárně. Mám jen informace jako stovky dalších, nic víc, nic míň. Vím (zhruba) jak to je dnes rozjeté u Johna a se zájmem sleduju další vývoj. Na vnitru se ztratili dva lidé, ale v novinách o tom nebyla ani zprávička. Tohle nemám ověřený, a tak čekám, co se bude dít. Je tu hodně dalších kauz, které stojí za to sledovat, ale jsem rád, že nejsem přímo v ohni. Mám rodinu a chci si ji ještě užít, ale obdivuju ty, co doslova nasazují krky. Proto mě bagatelizování moc nevoní.

01.11.2010 16:42:00 | Aťan

Vladane, typická větička z měšce bagatelizátorů zní:
Aťan (či kdo) je informovaný a neomylný (myšleno samozřejmě ironicky).
Nemáš ponětí, kolik lidí tuhle Zprávu dávalo dohromady, jaké úsilí je to stálo, osobní statečnosti, i strachu o místo. A ty z gauče prohodíš: "to bude ňáká blbost..." a máš to odbyté... :-))

01.11.2010 16:30:00 | Aťan

Vladane, pak je tu ještě možnost, že tu Zprávu budeš bagatelizovat. Největší štvanice proti Zprávě míří z ODS, proč asi...

01.11.2010 15:20:00 | Aťan

Oprava: trestním

01.11.2010 15:11:00 | Aťan

Ještě k těm číslům:
V předmluvě stojí: "Následující zpráva si neklade za cíl být úplná a vyčerpávající. Je velmi pravděpodobné, že řada trestných činů a "tunelů" z jejího spektra úplně unikla či je zachycena jen částečně či okrajově. Přesto se však snaží zdokumentovat zločiny a krádeže národního majetku, které proběhly v devadesátých letech, to vše především na základě pravdivých či obecně známých skutečností a faktů, jejichž relevanci a pravdivost si může kdokoli ověřit."

Já průběžně do té Zprávy budu vstupovat a čísla zpřesňovat, jak mi budou chodit. Ale pohybujeme se v tak horentních částkách, že úplně přesná čísla se dovíme až od soudu v tresném řízení. Jestli se Zpráva někde bude lišit o milión nebo 100 tisíc, tak mě to bude sice mrzet, ale ne moc.

01.11.2010 15:09:00 | Aťan

Vladane, ač to zní neskromně, k mým informacím můžeš bez obav zaujmout postoj jako k ověřeným, dokonce i z navzájem nesvářených táborů. Aťanservis = dlouholetá záruka kvality. :)

01.11.2010 15:01:00 | Aťan

Vladane, ty jen DOUFÁŠ, že jsou neověřené, držíš se toho jak tonoucí stébla, důkazy nemáš, jen dojmy. Ale jak říkám, takhle bychom mohli pokračovat doalelůůůja, 600 komentů bychom spolu zvádli jako nic :-)

01.11.2010 14:15:00 | Aťan

Oprava: mohli

01.11.2010 12:51:00 | Aťan

Vladane (ověřené informace) - jenže to je tvrzení proti tvrzení, takhle bychom se pohli přetlačovat na šestistém komentu. :-)

01.11.2010 10:44:00 | Aťan

Vladane, řekni tvé Janě, ať mi proplatí benzín, protože moje manželka (Jana) odmítla. :-) Byl to předtím spíš koment pro Sia, protože my se už s Radkem (Siorakem) 3 roky známe virtuálně trochu blíž... :)

Ale k těm informacím: "Veřejnost si nemůže OVĚŘENÉ(pravdivé) informace obstrat! To je naivní představa."

Vladane, TOHLE byla moje největší motivace být signatářem, protože jsem byl (a jsem) víc u zdroju. Dnes už je pro mne snadnější leccos sehnat a ověřit. Informace (ověřené) pak pouštím veřejnosti dál. Pokud si je veřejnost chce také ověřit, musela by se víc snažit. :) Že by Charta nebo Solidarita porazila režim, tomu jsem tenkrát sice nevěřil, ale moc moc jsem si to přál.

01.11.2010 09:11:00 | Aťan

Ano, BL jsou k tématu, ...a tvůj koment níž také. Dík.

01.11.2010 07:29:00 | Aťan

Paulmatthiole - ke kroužkování odspodu - Máš pravdu. Když se tahle výzva na facebooku poprvé objevila, opotil jsem se hrůzou. Přeci tu nejde o to, zvolit místo syčáka někoho, kdo je na kandidátce úplně vespod, vetšinou omylem, nerad a do počtu. Byla to spíš křečovitá pseudorevoluce.
Ale přeci jen si v duši nechám optimistické světýlko. Lidi měli neustále pocit, že když se hnusnou politikou nebudou zaobírat, tak to půjde mimo ně. Jenže podvedených lidí je čím dál víc - začíná jim bolestivě docházet, že politika je o nich.

31.10.2010 20:59:00 | Aťan

Už jsem si to odspodu přečetl celé.

Sioraku - k Zemanovcům. Když si přečteš volební program komunistů v roce 1948 - nádhera! Moc pěkný :-) jenom když se odkryla fasáda - pěknej humus.
Vzpomeň si na opoziční smlouvu ODS - ČSSD za Klause a Zemana. V tu dobu se upevnila moc mafiánů napojených na obě strany. Nikdo po nich nešel, protože se obě strany držely v šachu. Dodnes mají Klaus a Zeman máslo na hlavě. Běžný občan to buď neví nebo toleruje, jinak by Klaus nebyl 2x prezidentem. Ale o informovanosti obyvatel a lenost si informace obstarat jste tady trefně probrali.
Je fakt, že Zeman (prý) nikdy úplatek nevzal. Ale to je jedno, pod ním kradli jiní, on byl zodpovědný.

Pak jsi Sio ještě nadhodil téma - jak proti lhostejnosti a co s tím. Budu mluvit za sebe a kamarády z HK - poslední větší akce, na které jsme se maličkým kouskem podíleli byla: http://www.vymentepolitiky.cz/ Pendloval jsem mezi Prahou a HK - Jana mně ještě neproplatila benzín. Už se pomaličku rozjíždějí další akce. Sio, stihneme rodinej život, nohejbal, trochu tenis, pivíčko... a politiku taky, protože to je náš koníček přes 30 let.

31.10.2010 20:33:00 | Aťan

Opět odspodu:
Paulmatthiole, téma o informacích a volbách jsi nahodil dokonale, souhlas s poklonou. :-)

31.10.2010 19:58:00 | Aťan

Tři dni tady nejsem, a tady to pulsuje. Beru to odspodu:

Vladane, říkáš: "Veřejnost si nemůže informace obstrat! To je naivní představa."
No, podle toho které. Přísně utajené asi ne, ale hodně zajímavých ano - jsem toho živý důkaz za totáče i teď. A v době internetu, facebooku, mobilů... po světě lítaj takové informace, že je spíš problém s jejich ověřováním, ale i to lze.

31.10.2010 19:54:00 | Aťan

Já fandím "novejm hňupům".
A optimisticky také zatím věřím v obrat k lepšímu :-)
Tak uvidíme.

29.10.2010 10:49:00 | Iv

Cílem korupce je VŽDYCKY státní úředník a vždycky bude, to není odpověď. Vyčítám levici, i "tvojí" pravici, že za dvacet let nevytvořili podmínky, které popisuješ.
To, že veřejnost nemá informace, je vinou veřejnosti. Buďto si je nechce, nebo neumí sehnat. Ale tak to chodí všude, nejen u nás.

29.10.2010 10:12:00 | Aťan

Zeptám se mého zaměstnavatele jak by se zachoval, kdyby k nám do tiskárny přišli z krajní levice nebo krajní pravice. To by mě samotného zajímalo :)

29.10.2010 10:01:00 | Aťan

...ještě dodám: tomu "novýmu hňupovi" jsem taky dělal plakáty a letáky. Inu, demokracie... :-)

29.10.2010 09:54:00 | Aťan

Řekne mi ale někdo, proč lepší pravidla tady už dvacet let nemáme? Vladane, trochu jsi to hodil jen na stát (státní úředníky), ale lobbisté a mlčící většina (veřejnost) v tom mají také díl viny.

Možná se budu rouhat, ale nějak v kostech tuším obrat k lepšímu - a začalo to kroužkováním a křížkováním na kandidátkách. Pár politiků k nám chodí do tiskárny a při kávičce a cigárku z nich leccos vypadne. Kolik z nich sršilo sebejistotou, když jsem jim dělal plakáty a tisíce letáků. Ještě teď slyším jejich kecy: "Lidi mě znají 15 let, přeci si nezvolí nějakýho novýho hňupa, kterej umí jenom kritizovat?"

Ten "novej hňup", který ho nahradil, se bude muset víc snažit, protože za čtyři roky budeme zase křížkovat.

http://www.vymentepolitiky.cz/

29.10.2010 09:50:00 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí