Už je to tady...

Už je to tady...

Anotace: ...láme se chleba, bude mazec :-)

.

Půl roku na to čekám jako na smilování: Radek John a VV vnutí Nečasovi & spol. padesátistránkový materiál ministerstva vnitra - 57. změn protikorupčních opatření.

Vyzobnu pár hrozinek:
1. Stát bude víc dohlížet na to, aby strany nemohly podvádět ve svých zprávách o hospodaření. Dodnes z výročních zpráv není možné zjistit, jak skutečně strana hospodaří se svými finančními prostředky, především výdaje jsou uváděny velice obecně. Samy strany si už nebudou vybírat auditory zpráv o hospodaření.
2. Aktivní občané dostanou šanci napadnout smlouvu, kterou uzavřela obec a kvůli níž utíkají veřejné prostředky.
3. Možnost beztrestnosti pro toho, kdo pomůže svým svědectvím rozkrýt závažnou organizovanou kriminalitu, na níž se dříve sám podílel. Svoboda pro korunního svědka.
4. Protikorupční "testy spolehlivosti", které se nyní týkají jen policie a její inspekce, se mají rozšířit na další osoby působící v orgánech veřejné moci. NKÚ má dostat šanci kontrolovat hospodaření územních samospráv a veřejnoprávních korporací.
5. Lepší veřejná kontrola nakládání s majetkem obcí a krajů. Obec nevymáhá nároky ze smluv, které uzavřela, a ty jsou pak promlčeny. Proto se navrhuje možnost podat žalobu na platnost smluv uzavřených obcí.
6. Povinně mají být jmenovitě zveřejňovány informace o hlasování na radnicích, a to i z uzavřených jednání rady.
7. Změní se jednací řád Sněmovny, aby se snížila možnost podávat pozměňovací návrhy k zákonům, které mohou být ovlivněné lobbisty. Ty budou moci být předloženy teprve po projednání a zdůvodnění v parlamentních výborech, jejichž jednání jsou veřejná.
8. Zvýší se tresty za korupční jednání úředních osob.
9. Změnou projdou veřejné zakázky, jimiž ročně proteče téměř pětina ročního HDP státu. O tyto zakázky se podle protikorupční strategie budou moci ucházet jen firmy, které se symbolicky "svléknou" a zcela rozkryjí, kdo je ovládá.
10. Sníží se finanční limity pro povinné vypisování tendrů a u velkých zakázek (například nad 100 milionů) se má hledat alespoň pět firem, které se mohou do výběrového řízení přihlásit.
11. Bude zavedena trestní odpovědnost právnických osob. Firmám s prokázanou trestnou činností bude hrozit vysoká pokuta, propadnutí majetku či dokonce zrušení.

Vybral jsem bodů jen jedenáct, které se mi zdají nejdůležitější. Věci veřejné tvrdí (mám dojem, že to myslí smrtelně vážně), pokud jeden jediný bod bude pro koalici problém, vláda padne, konec srandy.

Do konce roku budeme vědět víc, ale takhle horko v ČR ještě nebylo, to mi věřte. :-)
Autor Aťan, 13.12.2010
Přečteno 383x
Tipy 6
Poslední tipující: Iv, Yendas, Špáďa
ikonkaKomentáře (12)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Sio, právě proto je zapotřebí prosadit tvrdší pravidla a vyrazit starého policejního prezidenta, který velké ryby chrání. Např. kauza chomutovský starosta - na úplatcích si přišel na 40 miliónů, dostal 2měs. podm. trest a pokutu 5 miliónů. Z toho mi kupeckými počty vychází slušný výdělek 35 miliónů. Na tohle by měl Radek vlítnou hned, jenže je demokracie a politici přímou cestou do policejní práce nemůžou zasahovat. Proto je nesmírně důležitý nový policejní prezident (Jan Beroun?), který se nebude bát horních pater. Sám jsem zvědav, jak to dopadne. Unyle řekne, že určitě blbě. :-)

15.12.2010 15:05:00 | Aťan

Sio, půl roku je sakra málo, protože lítal kolem Nečasových přiškrcených peněz, tahal Langrovy kostlivce ze skříní o kterých se teprve dovíš, atd. Já vím že Radek není mediálně moc oblíbený, ale dělá 17 hodin denně, ještě se nezastavil a hned tak nezastaví, pokud ho někdo nesejme.

15.12.2010 07:25:00 | Aťan

Aťane, přesně tak to bylo myšleno, jak píšeš v 1. větě prvního odstavce, včetně těch výhrad (zejména, že často neuhlídal až hulvátsky prořízlá ústa a že neunes svůj konec a řešil jej pomstou).

15.12.2010 01:57:00 | Špáďa

Dane, já to vidím tak pade na pade... ale potom budou mít panáčkové co vysvětlovat, proč do toho nechtěli jít, i když na výmluvy jsou mistři světa! ...a pak v nových volbách jestli to voliči pohnojí, tak to bude náš konec. V Absurdistánu ovládaném zloději se mně opravdu nechce žít.

14.12.2010 15:20:00 | Aťan

myslím si že větší šanci má pád vlády, než aby tohle prošlo... Každopádně nám hoši budou muset odhalit karty...

14.12.2010 13:42:00 | Daniel S.

Sio, nerozumím větě: "Co bránilo ministrovi vnitra až dosud zveřejňovat podivné kauzy a posvítit si na podezřelé "firmy"?

Radek tam je půl roku, o Langrovi nebo o Grossovi přeci vůbec nemá cenu mluvit, jenom by mě vylít tlak...

V ostatním máš pravdu. ..a co se týče veřejnosti, to už jsme probírali mockrát, vždyť ten nezájem musíš vidět i na Literu :-))

14.12.2010 12:24:00 | Aťan

To vypadá slibně :-)
Taky jsem zvědavá na výsledek.

14.12.2010 12:23:00 | Iv

Pokud je veřejnost nepodpoří, výsledky nebudou. Na liknavost občanů se úspěšně spolehli komunisté i dnešní mafiáni... :-)

14.12.2010 10:20:00 | Aťan

Až uvidím nějaké výsledky, budu chválit, teď je ještě brzo.

14.12.2010 10:06:00 | 6thSun

Já nevím, jestli to „Véčkaři“ myslí vážně, ale každopádně co se týče jejich programu o protikorupčních opatřeních, tak to také tak vnímám, že by to mohl být alespoň v tomto směru dobrý krok. Dobře tedy – program o protikorupčních opatřeních on nich beru, ale to je jen jeden z klíčových bodů politiky, které mi leží na srdci...

14.12.2010 09:59:00 | Yendas

Špáďo, k Zemanovi mám sice výhrady, ale jedno se mu nedá upřít - byl naprosto nezkorumpovatelný. Svědčí o tom odposlechy mafiánů, nevěděli si s dědkem paličatým rady.

Zbytek parlamentu a senátu mají na výplatní listině, a proto nevěřím, že by se úplatní politici vzdali bez boje. Pokud tohle veřejnost nepodpoří, jedu s rodinou do Kanady, tam se na Liter můžu připojit taky, no né? :-))

14.12.2010 07:35:00 | Aťan

!!! Dík za zkratku. To je teda mazec!!! To by přežil jedině snad Důchodce z Vysočiny, který odmítl kupónovou privatizaci a označil ji za podvod, ještě než začala...

14.12.2010 03:36:00 | Špáďa

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí