"V příštích volbách budu volit komunisty", s hrůzou čtu v novinách...

"V příštích volbách budu volit komunisty", s hrůzou čtu v novinách...

Anotace: ...tak se koukneme, jak to komunistům ekonomicky "šlo" např. v roce 1953. (Tím nijak neobhajuji dnešní zlodějský režim, aby bylo jasno...)

.

V listopadu 1952 bylo rozhodnuto o přísně tajných přípravách měnové reformy. V Moskvě se okamžitě pustili do výroby nových československých bankovek a mincí, často nesmyslných nominálních hodnot - 3 Kčs, 25 h. Nové peníze, které byly kvůli naprostému utajení před obyvatelstvem schovány v nejrůznějších vojenských skladech, obdržela Státní banka československá v noci z 30. na 31. května 1953.

Už v polovině května se o možnosti měnové reformy navzdory nejpřísnějšímu utajení šuškalo i mezi obyčejnými lidmi. Nedalo se totiž přehlédnout, jak paničky dobře informovaných prominentů překotně utrácejí za módu, šperky a další drahé zboží veškeré peníze.


V posledních květnových dnech už nebylo prakticky co kupovat. Obchody zely prázdnotou a Lidové milice dostaly rozkaz k bojové pohotovosti. Přesto miliony československých občanů uvěřily lživému prohlášení soudruha Antonína Zápotockého o pevnosti měny a byly následně komunistickou zvůlí okradeny o veškeré úspory.

V sobotních večerních zprávách po uzavření obchodů a ve všech nedělních novinách pak seznámil premiér Široký veřejnost s rozhodnutím vlády. Měnovou reformu nazval úspěchem pracujícího lidu a sovětský rubl, od něhož se bude napříště určovat kurz koruny, za nejpevnější měnu na světě.

Staré peníze se od pondělí měnily za nové v poměru 5:1, ale jen do výše 300 korun staré měny, takže od 1. června 1953 začínalo veškeré obyvatelstvo s 60 korunami v kapse. Větší částky byly měněny v ještě nevýhodnějších kurzech a to až do poměru 50:1. V tomto přepočtu se pak za staré peníze dalo nakupovat v obchodech, takže litr mléka stál 100 korun, kilogram mouky 250 korun, litr benzínu 300 korun… Filatelisté jistě potvrdí, že dopisy a pohlednice posílané v létě roku 1953 byly oblepené starými, znehodnocenými známkami často i z obou stran.

V prvních květnových dnech roku 1953 bylo vyměněno skoro 50 miliard korun za 1,5 miliardy, z toho jen 725 milionů v "nejvýhodnějším" kurzu 5:1. Pečlivě vymyšlené přepočty měly zlikvidovat "zbytky kapitalistických živlů", "vesnické boháče", řemeslníky a obchodníky, ale přinesly spoustu osobních tragédií především obyčejným lidem. Občané byli okradeni o své celoživotní úspory, poslední živnostníci a drobní podnikatelé přišli o veškerý provozní kapitál a "dobrovolně" převáděli své provozy pod státní nebo družstevní správu.

Spolu se zrušením lístkového systému stanovil cenový úřad nové ceny potravin, které byly sice o něco málo nižší než předchozí, ale vzhledem ke snížení příjmů obyvatelstva na pětinu šlo vlastně o částky závratné. Náhle poklesla životní úroveň i reálná výše mezd, což se citelně dotklo zejména sociálně nejslabších vrstev.

Komunistická zvůle se tak poprvé demaskovala a po krvavé likvidaci úhlavních nepřátel z řad politických oponentů i ve vlastních řadách se zcela nepokrytě obrátila i proti dělníkům, v jejichž jménu dosud "bojovala". Svou pravou tvář ukázaly i odbory, které, nejenže se nepostavily za své lidi, ale nespokojence ještě perzekuovaly a vyhazovaly z práce.

Zato státní podniky, které po pár letech pod vedením komunistických nýmandů, stály před krachem, byly najednou oddluženy. Zdevastovanému socialistickému hospodářství vynesl velký peněžní podvod v nové měně čtyři miliardy korun, státní banka si za kov a papír ze starých bankovek vydělala skoro milion, Sovětský svaz si na tisku nových peněz pro Československo přišel na 27 milionů korun.

Rozpor mezi oficiálně hlásanou propagandou a konkrétními kroky bezskrupulózní komunistické politiky vedl k deziluzi statisíců dosud loajálních občanů. Zatímco propaganda sprostě hlásila spokojené a děkovné reakce obyvatel, závodů, družstev i nejrůznějších spolků, situace byla pochopitelně přesně opačná.

V pondělí 1. června 1953 se "kupodivu" málokomu chtělo pracovat. Shlukování lidí v závodech spontánně přerostlo v řadě případů ve stávky, když ne celých podniků, pak alespoň některých dílen či provozů.

Za pravděpodobně první velkou revoltu pracujících proti totalitě v celém socialistickém bloku lze považovat nepokoje v Plzni, které později vešly do historie pod názvem První zvonění. Nespokojení Škodováci, tedy vlastně zaměstnanci Závodů Vladimíra Iljiče Lenina, se vydali na pochod městem, kde se k nim postupně spontánně přidalo až 20 tisíc lidí. Z oken plzeňské radnice záhy létaly busty a portréty komunistických pohlavárů a na jejím průčelí byl dokonce na chvíli vyvěšen portrét Edvarda Beneše.

Mnohatisícový dav se pak vydal ke křižovatce U Práce, kde vzdal hold základnímu kameni pomníku americké armádě, a pokračoval na Masarykovo náměstí, kde spontánně strhl a spálil komunistické fangličky, kterými svazáci "ozdobili" sochu prvního československého prezidenta. Demonstranti hodlali pokračovat v pochodu až k budově rozhlasu, jejich cesta však skončila na hrázi jednotek Pohraniční stráže, Lidových milicí, armádních posil a ozbrojených složek StB, kteří se nerozpakovali proti občanům použít jakýchkoliv prostředků včetně samopalů.

Jiná skupina demonstrantů obsadila nenáviděnou budovu soudu, pověstnou vykonstruovanými politickými procesy. K nejrůznějším incidentům a potyčkám s armádou docházelo ještě na mnoha místech města. V podvečerních hodinách již odpor utichal, udavači a tajní policisté se pustili do "práce".

Důsledky otevřeného protestu proti tupé komunistické zvůli měly pro stovky obyčejných lidí tragické důsledky: dlouholetá vězení, mučení, pracovní tábory, ztráta majetku i zaměstnání, vystěhování do pohraničí... 200 lidí bylo při protestech zraněno, 650 zatčeno, ve 14 velkých procesech pak 331 lidí odsouzeno.

Sochu T.G.M. nechali komunisti zlikvidovat těžkou technikou ještě 1. června večer, o jejím zničení však rozhodla rada města až následující den a své rozhodnutí antidatovala. Komunistická propaganda pak bez rozpaků prohlásila, že pomník strhl "rozhněvaný lid".

První krize komunistického režimu v Československu byla zažehnána a rudý teror mohl pokračovat.
Autor Aťan, 03.08.2011
Přečteno 460x
Tipy 12
Poslední tipující: kasparoza, Iv, hatlapatla, vapiti, 6thSun, Zasr. romantik, Duše zmítaná bouří reality
ikonkaKomentáře (17)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Moc ti Aťane přeji, abys měl pravdu... já zatím optimista nejsem, ale až budu, hned to zjistíš... přejmenuju se z Misantropa na své občanské jméno... Zatím chci dávat najevo svou flustraci, rozčarování a náladu pod psa.... :-)

08.08.2011 21:52:00 | Misantrop

...jo, to jsou bezva vyhlídky :-)) Ale abych pravdu řekl, před rokem 89 jsem se bál víc, a v tomto roce jsem mírný optimista, věci se hýbají... Lessy v Brně, Rampula namydlené schody, občanské iniciativy rostou jako houby po dešti, atd. Bude mazec.

08.08.2011 14:42:00 | Aťan

Tento stát má šanci jen tehdy, když prostě hajzlům zavřeme dveře a nedovolíme jim jejich zlodějny. Je jedno, jak se bude jmenovat ten výsledek, co tu pak bude, pro mě za mě ať se to jmenuje Spojená Marxisticko-Liberálně-Keynesovská-anarchistická-národní strana, jen když v ní nebudou mít místo lháři, zloději, korupčníci, zkrátka prostě hajzlové.
A k tomu se zatím neblížíme ani zdaleka.
Já se jen děsím, který velký stát okolo nás se první stane nějakou diktaturou, protože to po něm hned převezmeme i u nás. A ve všech stranách se najde dostatek šmejdů, kteří půjdou a pozavírají právě takové, jako jsi ty. Ale ve všech stranách se najdou takoví, co tě budou bránit. Ale bude jich menšina. Zanedbatelná menšina.

08.08.2011 14:23:00 | Misantrop

Aťane, tady něco nehraje... takže souhlasíš, že se komunisté překabátili a rozlezli do ostatních stran, ale tím jako získali na lidumilnosti? To že je z estébáka ODSák tím se z něj stal odpůrce násilí?
Já tomu prostě nevěřím. Důvod, proč nás nezavírají do lágrů a nestřílejí po nás je jen ten, že mají sice dost peněz, ale málo faktické síly. Nemají dost policajtů ani vojáků a hlavně - nikdo jim v zahraničí nekryje záda. Nemají žádného velkého bratra, který by mobilizoval, kdyby se proti zavírání a mučení lidí u nás zvedla v evropě vlna odporu.
Nedělám si o bývalých komunistech žádné iluze. Kdyby mohli, s radostí by tě zavřeli nebo poslali do lágru. Jen prostě nemůžou... A proto to nemůžou udělat ani ti dnešní hoši z KSČM. Nemají 90% podporu. Nemají ani SSSR. Mají jen svých 10% důchodců. Ani oni nemůžou znárodňovat a střílet. Jsme jednou v EU...
Jo, kdyby v EU zvítězil jiný názor, jako že je třeba omezit svobodu projevu a je potřeba začít znárodňovat a zavírat, to by se u nás našlo hujerů ve všech stranách, kteří by to šli s radostí udělat.
Tvůj článek podle mě převrací kauzalitu. Není to tak,že by někdo byl nejdřív komunista a to z něj udělalo hajzla. Nejdřív to byl hajzl a komunismus mu to jen dovolil. Pak mu to dovolili v ODS, ČSSD, TOPce a všude jinde. Ale všichni komunisti nebyli jenom parchanti. Stejně jako nejsou všichni ODSáci parchanti.
Komunisti nám lidi nepokazili, ani nemuseli. Jen těm šmejdům otevřeli dveře. Stejně jako mají stejní šmejdi otevřené dvěře u neoliberalismu a dalších naukách. u nás účel světí prostředky.
Jestliže je někdo svou sympatií k Marxovi nebezpečný tomuto státu, pak je nám stejně nebezpečný i ten, kdo nasouchá Klausovi.
Já nevěřím na nálepky. Kdo je parchant, ten je parchant za kteroukoliv stranu. STBák se nestane hodným člověkem svým přestupem k občanskému fóru, ale stejně tak se obyčejný flustrovaný živnostník nestane parchantem, když má sympatie ke komunistům.
Zlý člověk si z jakéhokoliv učení a jakéhokoliv směru si vezme jen to nejhorší, co prospěje jemu a poškodi ty druhé a je jedno, jestli je komunista ODSák nebo třeba křesťan. Ale ten kdo není parchant a je lidský, ten si i z Marxe může vzít dobré myšlenky. Ostatně Keller, Bělohradský a další Marxe citují poměrně často a poměrně často se na jeho původní díla odkazují a neřekl bych že jsou nám nebezpeční.

08.08.2011 14:17:00 | Misantrop

Misantrope, v tomto mám podobný názor jako Siorak - tento současný zlodějský režim nepopravuje a nezavírá opozici - a v tom se liší od zločineckých komunistů a fašistů. Ponechám si nadále názor: komunisté a fašisté nepatří do politiky. Dnešní režim sice využívá lhostejnosti obyvatel, ale nezastrašuje likvidací. Doufám ale, že i na ty dnešní pacholky dojde...

08.08.2011 11:09:00 | Aťan

Já snad začnu schvalovat násilí,koukám,že po dobrém to nikdy nedopadne pro lidi dobře.Poklidné demonstrace se nějak míjí účinkem.Plyšovku nepočítám,ta byla podvod,kdyby komouši chtěli,smetli by nás z povrchu,ale oni nechtěli.

08.08.2011 09:05:00 | Iv

Proč se komunisté nechtějí přejmenovat, to jsem zde už psal... jde jim o velké peníze z kapes nostalgických důchodců, kteří touží po srpu s kladivem na Hradčanech. A dnešní KSČM dobře ví, že úroveň své strany mohou udržet právě jen díky těmto příspěvkům. Jejich volební výsledky jim nic jiného neumožňují.
Osobně by mě také velmi zajímalo, jak vypadá dnešní jednání nějakého grémia KSČM, tedy ne to oficiální, ale zda pak u minerálky a chlebíčků diskutují o přebírání moci, znárodňování a zda aktualizují proskribční seznamy nepřátel budoucího komunistického státu díky četbě politických úvah na Literu... ale řekl bych, že to nedělají. Dělají totéž co všechny ostatní strany - lákají korupční podnikatele, aby jim dali peníze a oni jim pak vymohli výhody.
Za sebe tedy konstatuji, že KSČM skutečně není žádná komunistická strana, je to korupční strana jako všechny ostatní, která se marketingově zaměřuje na bývalé komunisty, kteří mají nostalgické vzpomínky na minulost. Přejmenovávat se nebudou, protože tak silnou obchodní značku jako oni má v naší banánové republice málokdo a kdyby na to přišlo, ve všech stranách se najde dost šmejdů, kteří tady klidně opět všechno znárodní, pozavírají odpůrce a vyrobí jim nové lágry, jen když jim z toho potečou peníze a budou mít za sebou nějakou velmoc, která jim to kanónově pojistí. a je úplně jedno, jestli se budou ohánět marxismem, neoliberalismem, volným trhem, svobodou nebo sociálním státem. Ale stejně tak se v každé straně i u komunistů najdou lidé čestní a poctiví, co to i přes svůj neoliberalismus, sociální stát, mraxismus či demokracii budou myslet poctivě a lidsky.
V naší republice je název to poslední na čem záleží, stejně jako jsou poslední, na čem záleží, i hodnoty, které takový název vyjadřuje. Navrhuji tedy nejen komunistům zrušit název komunistické strany, ale všem ostatním parlamentním stranám zrušit slovo "Demokratická" v názvu a TOPce zakázat jak "odpovědnost" tak "prosperitu". Ponechat si mohou jen "tradici" protože skutečně pokračují v těch nejlepších tradicích současné politické scény.

08.08.2011 07:00:00 | Misantrop

...jeden z mnoha drsných příběhů:

http://zpravy.idnes.cz/pribehy-20-stoleti-komuniste-ji-odepreli-polibek-i-vyznani-lasky-p8i-/domaci.aspx?c=A110805_130341_domaci_jw

07.08.2011 23:42:00 | Aťan

Paule, naši dědové by si spolu rozuměli. :)

07.08.2011 22:57:00 | Aťan

Misantrope, klidně podepíšu všechno, co jsi v komentu o nebezpečnosti rozlezlých komunistů v ODS, v ČSSD apod. napsal. Ale v jednom přeci jen nesouhlasím, píšeš:

"U komunistů víme na čem jsme, víme co by chtěli dělat a víme a co by udělali, kdyby mohli."

No prááávě, KSČM není nebezpečná když není u moci, ale kdyby se dostali k moci, pak by vypukl tanec k nezastavení, už by bylo pozdě, ...mým dceruškám by zavřeli tatínka. :-) Proč Němci po 2. sv. válce zarazili fašistům dávat do názvu parlamentních stran zločinecký název? Protože si nechtějí hrát s ohněm, narozdíl od "tolerantních" Čechů.

Mně se líbí stručná a výstižná myšlenka pana Fialy: "Je marxismus-leninismus, a z toho plynoucí násilné převzetí moci, potlačení opozice, základ­ním ideologickým zdrojem KSČM? V pří­padě kladné odpovědi musí následovat zákaz této strany. V případě odpovědi záporné musí následovat konstatování: V tom případě ne­jste komunisté a musíte se přejme­novat."

07.08.2011 22:29:00 | Aťan

Aťane, tvůj koment nijak nezpochybňuji. Ale v tom případě si troufám tvrdit, že dnešní KSČM je mezi komunisty ta nejméně nebezpečná. Tam víme na čem jsme. Tam víme, že jsou komunisti, víme co by chtěli dělat a víme a co by udělali, kdyby mohli. Ale taky víme že namjí žádného velkého bratra v Rusku který by jim kryl záda a Severní Korea je přece jenom z ruky a není to žádná velmoc.
Mnohem nebezpečnější jsou bývalí komunisté, kterých je plná ODS, ČSSD a další strany a v nebezpečnosti jim šlape na záda nevá generace lidí, kteří komunismus zažili už jen okrajově, ale s radostí přijali ten dnešní Kleptokratistán jako vynikající sinekuru.
A do třetice jsou nebezpeční ti, kteří bývalým komunistům tleskají za výrazy jako volný trh, liberální ekonomie a další politická hesla bez reálné podstaty, která se u nás vykládají předešvším jako povolenka k loupeži ve velkém.
Volit KSČM není o nic hroznější než volit ODS, ba dokonce možná naopak, protože je to jen smečka gerontů, kteří kdyby měli vliv, tak stejně brzo poumírají a o podporu z vlastních řad přijdou. Mnohem větší hrůzu mám z toho, že u vlády zůstanou současní mafiáni a hned na druhém místě v žebříčku děsu mám to, že v příštích volbách zvolí jinou partu bývalých komunistů z ČSSD. A na třetím místě mám strach z těch, co si myslí, že tohle je opravdová demokracie.
Chápu tě... neodvažuji se namítat ani slovo, že by komunisté mohli být také slušní nebo něco podobného a vím velmi dobře jací byli. Ještě jsem je zažil dost na to, aby mi v hlavě něco zůstalo. Ti dnešní jsou ale už jen jejich slabý odvar. Všichni ti STBáci a jiní hajzlíci už dávno sedí v jiných stranách a mastí si kapsy.
A tvrdím, že bez ochoty národa k revoluci, bez ochoty zajít do krajnosti a ano, když to jinak nepůjde, bez ochoty k násilí, bez v podstatě vojenské mobilizace proti těmto komoušům na všech úrovních, bez ochoty k obětem a bez ochoty bojovat nemáme na změnu žádné právo.

07.08.2011 18:31:00 | Misantrop

krizekk - souhlas, ...ale přeci jen bych komunisty rozdělil na ty, co tahali a tahají za nitky, a ty ostatní, tzn. na zločince a (s prominutím) stádo.

07.08.2011 10:03:00 | Aťan

Jednou komunista, pořád komunista. To je v hlavě.
Komoušům to z hlav nedostaneš.

07.08.2011 09:25:00 | hatlapatla

Misantrope, říkáš: "Dnešní komunisté nejsou stejní, jako byli komunisté tenkrát už jen proto, že mají za sebou padesát let zkušeností navíc."

Jo... a ty podivný zkušenosti komunisté využili dokonale i po roce 1989!!!

Vypůjčím si slova ing. Adolfa Rázka, který od roku 1992 pracoval na objasňování zločinů StB v Úřadu dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu při FMV:

"Komunističtí zločinci nám nezmizeli. Komunističtí zločinci se jenom přizpůsobili novým poměrům a zejména ve všech politických stranách, bez rozdílu, obsadili místa - to je ta politická záležitost. Ale zároveň tito komunističtí bossové také měli kontakt. Zahraniční obchod byl jenom komunistický, takže kromě politické moci získali i ekonomickou moc, protože byli "nepostradatelní". Měli styky, znali vazby, takže pro ně nebyl žádný problém, aby pokračovali naprosto normálně dál a získali možnost, protože měli dostatek informací, se stát podnikateli. V těch prvních letech svobody, po převzetí ekonomické moci těmi bývalými klíčovými postavami komunistické moci, jsme se setkali s tím, že svoji morálku - řekl bych NEMORÁLNOST - přenesli i do toho svého podnikání. Vrcholní proletáři se v daném okamžiku přetransformovali na kapitalisty." konec citace.

Ani nemusím zdůrazňovat, že mně Adolf mluví z duše, komunisty není radno podceňovat, natož proboha VOLIT!!!

06.08.2011 21:39:00 | Aťan

dávám tip za nadpis, zbytek je pro mě zbytečné číst :-))

03.08.2011 19:05:00 | 6thSun

Aniž bych chtěl jakkoliv snižovat hodonotu článku nebo snad obhajovat komunismus, pochybuji, že je možné podle více než 50 let staré události hodnotit dnešní KSČM. Většina dnešních členů tehdy ve straně ještě nebyla a nebo jen jako pasívní diváci. Ti, co tehdy měli celou věc na svědomí, ti jsou už dávno mrtví a málo platné i KSČ se tehdy poučila a do budoucna si dávali veliký pozor na ekonomiku.
Ostatně už dvacet let se u nás krade to, co právě komunisti vybudovali. Možná se jinde ve světě vybudovalo víc, možná tomu jiní rozuměli lépe a stoprocentně tomu dnešní komunisti nerozumějí o nic víc než třeba hoši z ODS, ale kdybych chtěl komunisty volit, rozhodně bych se nerozhodoval podle dopadů měnové reformy staré půl století. Dnešní komunisté nejsou stejní, jako byli komunisté tenkrát už jen proto, že mají za sebou padesát let zkušeností navíc.
Navíc není jisté, jestli nám dnešní politici, mafiání a tuneláři v jednom nepřipraví nějaký podobný dáreček a také budou tvrdit, že za nic nemohou a že je to vlastně nutné... komunisti byli hlupáci, dělali reformu naráz... ti dnešní jsou chytřejší, už nás tu obírají, odírají a reformují dvacet let a pořád jim to ještě žere docela velká část národa.
Osobně je pro mě informace o volbě komunistů asi stejně zajímavá, jako kdyby mi někdo řekl, že bude volit ODS... mnohem zajímavější jsou pro mě zprávy lidí, kteří nejdou volit vůbec (proč taky volit mafiány) a čekají na nový systém a nové zřízení. Dnešní KSČM jsou jen další zloději na které se zatím ještě nedostalo.

03.08.2011 14:18:00 | Misantrop

jojo, za komunistů "bylo líp"

03.08.2011 13:58:00 | Duše zmítaná bouří reality

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí