Vyměnit jen politiky? Tak to by bylo opravdu málo!!!

Vyměnit jen politiky? Tak to by bylo opravdu málo!!!

Anotace: V rubrice "Znáte je" jsem Honzu Šterna už představoval. Měl lví podíl na změny v r. 1989, teď dělá co může proti dnešní rozlezlé mafii. Vážím si ho hromadu let, je to moje krevní skupina, stejně jako např. Jiřinka Šiklová. :)

.

Po svržení komunismu v listopadu 1989 vykazovala naše demokratická společnost veškeré znaky otevřeného liberálně demokratického sytému. Specifický průběh privatizace doprovázený krádežemi a tunelováním v rozsahu stovek miliard však vedl k ustavení politickoekonomické mafie. Ta vybudovala sofistikovaný systém propojení politiky, byznysu, policie a justice. Dnes se tato struktura dokáže napojit a "dohodnout" s kteroukoli relevantní politickou silou.

Některé velké politické projekty se staly dokonce jen krycím manévrem pro masivní přesun státních peněz do soukromé sféry. Generace "Několika vět", která se v roce 1989 stala páteří Sametové revoluce, s úžasem zírá na pervertování původně svobodné a demokratické společnosti v mafiánský kapitalismus. Liberální demokracie se změnila v to, co politolog Michal Klíma trefně nazývá klientelistickou demokracií.

Společnost sice tuto realitu reflektuje, je však v zajetí starých vzorců a schémat. Většina totiž stále věří, že lékem je zvolení nové, lepší politické strany či nových a lepších lidí v partajích starých. Kampaně typu "Vyměňte politiky" nebo tzv. "kroužkovací revoluce" spoléhají na to, že výměna politiků - místo špatných ty dobré - je řešením situace. To je omyl. Stávající systém oligarchické vlády politickoekonomických struktur je na výměnu politiků i celých stran připraven a bez větších problémů svým potřebám nové lidi v politice přizpůsobí. A pakliže systém nepřijmou, vyplivne je tak, jako v případě Libora Michálka v kauze Státního fondu životního prostředí.

Řešením tudíž není výměna osob, nýbrž proměna systému. Je třeba změnit pravidla, doplnit řadu zákonů, opatření a institutů - teprve ty pomohou postavit účinnou hráz korupci. Systém je v tomto směru víc než jednotlivec - neboli, řečeno s německým klasickým filozofem Immanuelem Kantem, v dobře fungujícím státu se i darebák chová jako řádný občan.

JAN ŠTERN
______________________
FOTA: http://atanova-zasuvka.blog.cz/1108/vymenit-jen-politiky-tak-to-by-bylo-opravdu-malo

.
Autor Aťan, 19.08.2011
Přečteno 432x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

...v odpovědích jsem moc rychlej - teď na tvoji druhou část.

Jestli chci být svobodný ekonomicky i společensky, tak (kromě mého vedlejšáku) právě do žádné strany nesmím vstoupit. Tam bych musel držet hubu a krok, klepat se, že mě příště drsnější grázl v postupu nahoru přeskočí.

Budu tam co sem... u Janičky :)

21.08.2011 15:33:00 | Aťan

Sio - tady je ale jeden malý problém, že vysoce inteligentní lidé mohou být zároveň nejnebezpečnější. Dosaď si tam jméno z tvého komentu jaké chceš.

Pro někoho může být nebezpečný například i Honza Keller, ale já ho mám rád a ty taky. Věděl jsi o ocenění za "Tři sociální světy"?

http://www.proalt.cz/?p=1305

21.08.2011 15:29:00 | Aťan

Danieli, ještě zareaguji na tohle:

"Nevědí nic o ekonomii ani nechápou jak je co propojené. Chápou, že nemají práci, ale ne co to způsobilo. Chápou, že je dneska všechno drahý, účty v bance prachy žerou místo aby dávaly, všude je okrádají a pořád víc. Ale nechápou příčiny a je jim to jedno."

Optimista jsem v tom, že těchto lidí je čím dál míň, opravdu to tak cítím. Čím dál víc lidí je napojených na internet a články které je zajímají hromadně rozesílají (mám přehled přes vyhledávač google kde všude putují). Tyto poslední parlamentní volby leccos vyjasnily. Lidé tuší, že i kdyby příště vyhrála levice, při neexistenci důležitých zákonů např. "o přiznání příjmu a majetku" které omezí korupci, (atd. atd.) nové volby nic nevyřeší - ani tady, ani ve Španělsku, ani jinde.

21.08.2011 11:55:00 | Aťan

Danieli, zaprvé tě vítám z Nového Zélandu (anebo píšeš odtamtud?)

První dva odstavce sedí přesně i na mne - taky chci mít klid a hodně peněz, jako každej. Jenže je mně jasný, že pro to holt musím něco udělat. Ale v 90. letech jsem se zařekl, že nebudu celý život naštvaný a chudý jako můj děda a táta, proto dnes blbnu s burzou, abych byl ekonomicky svobodný a nemusel nikomu poklonkovat. Motám se ale jen kolem ČEZu a Komerční banky, ti mně nejvíc pijou krev a já jim. (...jen trochu, nic necítí, řekl bych :)

Včera jsem jezdil po příbuzných, vytahovaly se staré fotografie - "...tady na té fotce děda chybí, to byl ještě v kriminále... a tady vítáme strejdu Tónu, podívej jak je hubenej, zrovna ho komunisté pustili po třech letech z vězení, uranové doly Jáchymov... a strejda Zdenek..." atd.

Dneska nás držej pod krkem mafiáni (většinou ti samí) propojení všude možně i nemožně, vždyť víš, pořád o tom tady meleme. Doufám že to brzy praskne a bude líp...

21.08.2011 09:51:00 | Aťan

Chybí lidi! Ti poctiví ... :o(
A nejen v politice.

21.08.2011 02:02:00 | Zasr. romantik

Bohužel Aťane... většina lidí není na tvé frontě a nehraje to na stejnou stranu. Oni chtějí mít klid... peníze na kontě, auto v garáži, v telce pár kravin, aby je nebuzerovali v práci a aby se v klidu dožili penze a jejich děti nefetovaly.
Chtějí aby se jim stát postaral o školy, školky, jesle, aby se jim postaral o pracovní místo, aby měli nějaké pojištění, kdyby něco kikslo. O svobodě nemají větší mínění, než aby nemuseli držet hubu v hospodě.
Oni nehrají na nějakou demokracii, nějaké intelektuální hodnoty. Nevědí nic o ekonomii ani nechápu hjak je co propojené. Chápou, že nemají práci, ale ne co to způsobilo. Chápu, že je dneska všechno drahý, účty v bance prychy žerouá místo aby dávaly, všude je okrádají a pořád víc. Ale nechápu příčiny a je jim to jedno.
Oni nejsou tvoje fronta, oni jsou materiál pro různé názory. oni jsou materiál pro dnešní strany, ale i pro ty budoucí. Oni jsou ti, kteří budou pracovat a nebo vezmou do rukou ty vidle. oni jsou ti, kteří ti republiku buď postaví a nebo rozbijou. ale rozhodovat o tom budou jiní... dnešní politici, budoucí politici, diktátoři a nebo intelektuálové a demokrati. Tak koukejme, abychom to byli my, co chceme nějakou svobodu a demokracii. ale pokud součástí demokracie nebude alespoň trochu té jistoty a trochu toho materialismu, pokud součástí dmeokracie nebude klid a rozvoj, tak se obrátí jinam, kde jim to s radostí nabídnou. A buď si jistý, že diktátor jim práci dá. i nějaké to pojištění, i nějakou tu plytkou zábavu, televizi a propagandu. A oni rádi pošlou do háje tuhletu nepovedenou demokracii i s námi, kteří z ní nedokázali udělat něco lepšího. Protože oni nám nestojí o intelektuální nebo uměleckou svobodu, oni nestojí o nějakou svobodu projevu, protože to sami nikdy nepoužijí a klidně to všechno obětují pro chléb a hry.
Demokracie jim musí být schiopná něco z toho dát, jinak jim to dá někdo jiný. A čekat, že budou raději čestní, ale chudí a ožebračení od exekutorů, politiků a systému, tomu prostě nevěřím

20.08.2011 21:18:00 | Daniel S.

Misantrope, se vším souhlas.

Jenom nechápu proč říkáš "vy demokraté, intelektuálové, atd." když sám dobře víš o co tu jde. To po čem voláš, je rozjeto na více frontách, tihle jsou jen jedni z mnoha a také se snaží reálně přiložit polínko, což je mně sympatický:

http://www.proalt.cz/?page_id=1900

Už jen zbývá maličkost :-)) probudit pár set tisíc lhostejných či nechápajících... ale ono to letos snad přeci jen půjde :)

20.08.2011 20:24:00 | Aťan

Myslím, že to konečně zaznělo... je třeba změnit systém. Chyba není v pooliticích, hcyba je v systému, který je neumí eliminovat a který jim dopřává... Je možné říci, že chyba je v režimu? Režim jindopřává a oni jsou jeho součástí, aktivně ho tvoří a brání ho před změnami, které všem, opozici nevyjímaje, tak prospívá?

A dál se ptám... je možné změnit režim klidnou cestou kroužkováním ve volbách a volením jiných politiků? Pokud ano, proč to už dávno není? a pokud to možné není, zbývá jen jedna cesta...
mimochodem, komunisty taky neodstranily volby ani tlak zdola, ale prostě revoluce...
Současní "demokraté" si rybník nevypustí a žádný z nich, kolaice nebo opozice se z místa nehne. Všichni drží basu a budou jí držet i dál... a dokude se lidé budou bát revoluce, nic se nezmění. Začněte pracovat na tom, aby se lidé revoluce nebáli. Začněte pracovat na tom, aby byli odhodlaní se politikům postavit v krajním případě i silou. Pak nebude revoluce zapotřebí a oni ještě rádi změní systém a odejdou do důchodu.
Pokud na tom nezačnete pracovat vy demokraté, liberálové a intelektuálové, začnou na tom pracovat komunisti, fašist a diktátoři všeho druhu. A buďte si jistí, že pokud nedokážete zaujmout srdce obyčejných lidí, co moc nemyslí, tak oni to dokážou.

20.08.2011 19:56:00 | Misantrop

ššššt... :)

19.08.2011 21:54:00 | Aťan

ty máš krevní skupinu "Š" ? :o)) Tu neznám!

19.08.2011 21:50:00 | hašlerka

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí