Muammar al-Kaddáfí - muž na svém místě

Muammar al-Kaddáfí - muž na svém místě

Anotace: -

Muammar al-Kaddáfí - muž na svém místě

Ze zdravotních důvodů jsem nenapsal tuto úvahu dříve, i když jsem to měl v plánu. Celá tato úvaha se týká osoby kontroverzního libyjského diktátora Muammara al-Kaddáfího a bude shrnovat negativa i positiva, které jeho vláda měla a celková negativa, která přinesl vojenský zásah západních mocností v Libyi.

Co Muammar al-Kaddáfí dokázal?
Psal se rok 1951, když byla Libye oficiálně prohlášena za nejchudší a nejméně rozvinutý stát na celém světě, nejen tedy v Africe. Muammaru al-Kaddáfímu tehdy bylo 9 let a u moci se držela monarchie krále Idrise, která s velkou radostí "prodávala" (darovala!) libyjskou ropu západním státům, hlavně Velké Británii. Libyjský monarchistický režim nedbal situace ve své zemi, přehlížel to, že sotva 20% obyvatel umí číst a psát, že chudoba, bezdomovectví a další problémy jsou na denním pořádku a že ekonomická situace v zemi je katastrofální. Hlavní bylo být za dobře s Velkou Británií. V roce 1959 bylo v Libyi objeveno největší ložisko ropy, ovšem většina zisků, pokud z ní nějaké byli, se hromadila v rukou krále Idrise a jeho úzké královské elity, zatímco obyvatelé Libye dřeli bídu s nouzí.
Muammar al-Kaddáfí v roce 1961 nastoupil do Královské vojenské akademie v Tripolisu, aby se stal důstojníkem libyjské armády. Při studiu se seznámil s myšlenkami arabského nacionalismu a nacionalistického socialismu. V roce 1966 úspěšně dokončil vojenskou akademii. V hodnosti poručíka se stal důstojníkem ženijních sborů a s touto hodností se také v roce 1969 dostal k moci. Jak vznikl neformální titul "Plukovník Kaddáfí" není přesně známo, neboť jeho hodnost byla pouhý poručík.
1. září 1969 "Sbor svobodných důstojníků" po vzoru podobných organizací v Egyptě, Sýrii a jiných arabských státech převzal v nekrvavém převratu moc. Jedním z Kaddáfího nejbližšího spolupracovníků tehdy byl Abdul Fatah Júnis, budoucí vrchní velitel povstaleckých sil, který jako ministr vnitra v únoru 2011 přeběhl k povstaleckým bandám.
Kaddáfí nařídil během puče svým přívržencům, aby ochránili krále Idrise i jeho rodinu před případným lynčováním ze strany rozzuřeného libyjského lidu (hmm, proč se mi teď vybavili záběry na zlynčované tělo Kaddáfího???) a nařídil evakuovat krále ze země v pořádku. Ušlechtilý převrat, který dlouho nemělo obdoby.
Po 1. září 1969 nastalo pro Libyi kontroverzní období vlády lehce vyšinutého Muammara al-Kaddáfího, kterému částečně moc přerostla přes hlavu. V první fázi svého vládnutí ustanovil Arabskou socialistickou unii jako politickou záštitu svého převratu. Poté zahájil ekonomické reformy - znárodnil ropný průmysl, vyhnal italské statkáře (tzv. italo-libyjce/potomky italských kolonistů) a jejich půdu rozdal libyjským zemědělcům a prosadil, že za libyjskou ropu se prostě musí platit.
Jeho první politické roky byli velice nestabilní a to i co se týče mezinárodní situace. Zprávy CIA o něm hovořili jako o "antimarxistovi" a na základě toho USA přesvědčilo Velkou Británii, aby nevysílalo jednotky SAS k svržení Kaddáfího vlády. Brzy se, ale Kaddáfí dostal do velku Sovětského svazu, protože proti němu Británie zahájila agresivní politické kroky, rozvázání obchodních vztahů atp., podobná situace jako s Castrem na Kubě, kdy USA přestali s Kubou obchodovat a tak se Castro stal přívržencem SSSR, pragmaticky.

Nejprve k negativům Kaddáfího vládnutí. Především je nutné poznamenat jeho podporu teroristickým ultralevicovým a levicově-islamským skupinám (Rudé brigády, řečtí levicový teroristé, filipínští komunisté...) a přímí bombový útok na letadlo u Lockrbie. Tyto činy vyústili v bombardovací akci amerického letectva proti Tripolisu a Kaddáfího armádě v roce 1986, kdy zemřela jeho prvorozená dcera a několik příbuzných bylo zraněno (plus cca.60 civilistů bylo zabito). Dalším negativem jeho vládnutí byla extrémně rozšířená a všudypřítomná korupce tak nějak kypící i z jeho vlastního režimu a z chování jeho rodiny a blízkých spolupracovníků. Dalším a snad posledním velkým negativem byli dobyvačné války proti sousedním státům (Čad, Egypt...) a vysílání vojenských intervenčních jednotek (Kongo...). Samozřejmě nesmíme zapomenout na perzekuci opozice, monstrproces s bulharskými zdravotními sestrami, omezování svobody slova, tisku i shromažďování, ale to k autoritářským režimům patří, ne?

Nyní pozitiva. Ty jednoznačně převažují. Znárodnění ropného průmyslu a přerozdělení zisků ve prospěch budování infrastruktury, hospodářství, zdravotnictví a školství vyústili v to, že během 40 let jeho vlády se z nejchudší země světa stal stát s vyšší délkou dožití než má Česká republika. 86% Libyjců umí číst a psát (20% jich pro připomenutí umělo číst a psát za vlády krále Idrise), kojenecká úmrtnost se výrazně snížila, s Egyptem je Libye zemí v Africe, kde je minimální výskyt nemoci AIDS, všemu obyvatelstvu je zaručeno bezplatné zdravotnictví a školství, novomanželé dostávají od státu věno ve výši 20 tisíc dolarů, nákup auta je z poloviny hrazen státem. Ano, je jasné, že tyto vymoženosti a tento obrovský pokrok apriori vychází z ropného průmyslu, jsou tu ovšem dvě ale:
1. Ropný průmysl a ropná ložiska byla v Libyi i za krále Idrise a peníze se hromadili jen v králových rukou...
2. Od pádu SSSR začíná v Libyi liberalizace ekonomiky a začínají se objevovat moderní trendy IT obchodu a managementu, které pronikají do hospodářství Libye. Těžký průmysl je vytlačován a tam kde zůstává společně s petrochemickým průmyslem je obvykle obsluhován negramotnými africkými přistěhovalci z Nigeru a dalších sousedních států.

Saif al-Islám, teroristé a proradný Západ.

Saif al-Islám, nyní chycen povstalci, je druhý nejstarší syn (nejstarší Motassem byl povstalci popraven), Muammara al-Kaddáfího a muž s vysokým západním vzděláním (např. London School of Economics). Saif al-Islám (Meč islámu) se především proslavil tím, že to byl právě on kdo naléhal na otce, aby se omluvil za teroristické útoky u Lockbrie a odškodnil oběti a pozůstalé a taky, aby se vzdal chemických zbraní. Po 11. září 2001 se Libye, znova na Saifovo naléhání Libye přidala k boji proti terorismu a přislíbila i světu pomoc v tomto boji. Byla vyškrtnuta ze států podporujících teroristy a v roce 2003 dokonce CIA dopravila do Libye Abdelhakima Belhadje (Belhadže), mezinárodně hledaného teroristu a vůdce Libyjské islámské bojové skupiny, libyjské frakce Al-Kajdy. Tento terorista odsouzený za Kaddáfího režimu k mnohaletému vězení byl v říjnu 2010 během amnestií propuštěn. Po propuknutí povstání se stal povstaleckým předákem a byl dokonce jmenován velitelem povstaleckých brigád v Tripolisu. Po pádu Tripolisu zavedl z pozice povstaleckého velitele v sekulárním Tripolisu právo šaria. Když se ho povstalecké velení pokusilo odvolat vyhlásil v Tripoli "Tripolskou vojenskou radu" a pasoval se za vojenského diktátora Tripolisu. Potom už před ním povstalci padli na kolena a na jeho nátlak nařídili zrušit stávající sekulární právní systém poloarabského/poloevropského typu a zavést ryze šariu. Libye se tak stala další z mála zemí, které přijali tento totalitní právní systém. Takovým způsobem se začíná budovat demokracie v Libyi.
A přesto, navzdory přiklonění k boji proti terorismu, navzdory velkým obchodům se západem, navzdory likvidaci chemických zbraní... Západ, zejména "David musím-už-něco-sakra-udělat Cameron", "Nicolas Napoleon Bonaparte Sarkozy" a "Barack Mírotvorce Obama" zahájili politickou a vojenskou agresi proti Libyi. Pomoc jím poskytl bývalý zpravodajský důstojník Kaddáfího režimu, který v říjnu 2010 emigroval do Francie a tam začal připravovat plány na svržení Kaddáfího po jehož svržení by Libye anulovala dluh 300 miliard dolarů, který jí západní státy (hl. Británie, Francie a USA) dluží na ropě a na penále za pozdní platby za ropu. A samozřejmě taky privatizaci ropného průmyslu a následně rozdávání ropy zadarmo západním mocnostem.
Začal jsem se Saif al-Islámem skončím tuto část i se Saif al-Islámem. Saif al-Islám byl po celý čas občanské války nejviditelnějším (společně s mladším bratrem Chámisem) ze synů libyjského diktátora a to navzdory tomu, že byl jedním z největších kritiků otcovi vlády. Byl to on kdo taky jako první libyjský představitel veřejně kritizoval monstrproces s bulharskými zdravotními sestrami a prohlásil ho za vykonstruovaný (pro porovnání, vůdcem povstalců je Kaddáfího ministr spravedlnosti, který ten proces organizoval a řídil!!!). Po začátku občanské války a potom co prošel deziluzemi o západních státech se stal nejdůležitějším "manažerem" otcova režimu, tajemníkem, spoluorganizátorem a v pozdějších fázích občanské války i vojenským velitelem, byť nedokázal zvítězit v bitvě u Bin Valid ani Syrty. Na druhou stranu tam působil povstalcům velké ztráty a v obou bitvách padlo víc povstalců než loajalistů.
Saif al-Islam byl neoficiálním nástupníkem svého otce. Muammar al-Kaddáfí chtěl po své smrti právě Saifa jmenovat svým nástupcem a lídrem Libye a Saif chtěl Libyi začít měnit. Chtěl jí demokratizovat, chtěl liberalizovat ekonomiku, chtěl omezit práva tajné policie i tzv. Revoluční velitelské rady, chtěl vytvořit demokratickou ústavu. Ale místo toho, aby zemi demokratizoval mírovým a klidným způsobem jim byla demokracie vnucena krvavou intervencí a občanskou válkou. Nezapomeňme, že když začala vojenská intervence proti Kaddáfímu, byla jeho armáda už jen 40 kilometrů od hlavního velitelství povstalců v Benghází a dál úspěšně postupovala. Občanská válka nemusela skončit 20. října, mohla klidně skončit 20. dubna nebo 20. května a mohlo být mnohem méně mrtvých.

Nyní, bez muže tvrdé ruky, jakým byl Muammar al-Kaddáfí a kterého jsme z našeho omezeného evropského pohledu odsuzovali, Libye možná zanikne v nepokojích, v rozvratu, v islámské diktatuře nebo v celostátní privatizaci. Afrika potřebuje tvrdé muže a jejich schopnosti. My je svrháváme a budeme nyní zaplaveni tisícovkami uprchlíků (mnoho z nich vyhnáno terorem "povstalců").

Stalker.
PS: Abych nezapomněl, egyptská armáda dříve sekulární vojenská síla nyní již pod vlivem extremistického Muslimského bratrstva, znova střílí do demonstrantů a to už tam Mubarak dávno není... a přesto je Egypt stále v plamenech.
Autor Stalker, 21.11.2011
Přečteno 430x
Tipy 2
Poslední tipující: ewon
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Neumím a nemám čas všechno ověřit, ale i tak klobouk dolů nad rozhledem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_lifespan
našel jsem jen tuto drobnost k délce života.
Nehodilo by se občas napsat zdroje ze kterejch si čerpal?

22.08.2013 22:32:51 | ewon

Nesouhlasím s tebou ve dvou zásadních věcech. 1) Odvoláváš se na jiné hnusné režimy, jako kdyby ony měly ospravednit Kaddáfího hnusnost. 2) Říkáš: "Já osobně bych chtěl mít „drsoně“, který by zavedl tak štědrý sociální systém, za vládce." Tak z tohoto názory mám vyloženě husí kůži. Trochu líp se měli jenom ti, kteří drželi hubu a krok jako ovce, prdelvlezkové, podrazáci, bonzáci ap. (to jsme tu také zažili, děkuju, nechci). Kdo měl v Libyi proti režimu námitky, měl problémy často končící smrtí.

Podřízenecké typy čekající na drobky padající shůry moc neobdivuju, se přiznám...

06.12.2011 19:59:55 | Aťan

Jenže on na ně zas tak hnusný nebyl. Nelze věřit všemu co se říká v televizi. Perzekuce tam jistě byla, ale ne horší než v Bělorusku, kde se nic neděje a kde se nikdo nepokouší o převrat (krom pár demonstrantů) a rozhodně byla menší než v KLDR nebo Číně a tam se taky nikdo moc nepokouší o převraty.
Já osobně bych chtěl mít "drsoně", který by zavedl tak štědrý sociální systém, za vládce. To bych si klidně nechal líbit než žít ve zchudlé pseudodemokracii ovládané StBáky apod. lůzou.

06.12.2011 19:42:35 | Stalker

předchozí komentář čeká na moderování... tak moderujte :-)

06.12.2011 18:11:26 | Aťan

Stalkere, jenže problém drtivé většiny diktátorů je v tom, že časem začnou neomezeně machrovat, dosazovat na důležité funkce rodinné příslušníky bez ohledu na jejich schopnosti, ap. Vždycky za panování Strachu s velkým "S" se to může zvrtnout, což se Kaddáfímu také stalo. Kdyby nebyl takový drsoň na vlastní lidi, zvenčí by nebylo na převrat ani pomyšlení. Budiž hnusné záběry posledních vteřin Kaddáfího života výstrahou všem ostatním diktátorům, vládnoucím příliš tvrdou nemilosrdnou rukou.

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1110/muammar-kaddafi-je-mrtev

http://atanova-zasuvka.blog.cz/1103/muammar-kadafi-silenec-o-kterem-se-mluvi

06.12.2011 18:10:33 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí