Touha po změně.

Touha po změně.

Anotace: snad nejsem sám kdo to tak cítí

Nevím jak vy, ale já každý den vidím kolem sebe něco, co si urgentně zaslouží změnu. Nepovažuji se za filozofa, sociologa politologa ani ekonoma. Jsem jen obyčejný člověk. Člověk vidoucí, cítící, přemýšlící a toužící po lepší společnosti, lepším žití,… lepším světě. Mou největší noční můrou, strašákem, který mě provází na každém kroku, je osamocenost. Nezájem a nezúčastněnost lidí, se kterými se běžně stýkám, mě začíná sžírat. Touha po změnách je obrovská a přesto kolem sebe nemám nikoho, kdo by cítil, alespoň zpola, tu nezměrnou touhu žít v lepší společnosti. Vysvětlete mi prosím jak je možné, že já jsem zničen primitivem konzumní, apatické a „spokojené“ společnosti, zatímco jiní, ti všichni co jsou mi blízcí, vesele následují ty chabé náhražky štěstí, které jim bytí v současnosti nabízí. Přece není možné, že jsem sám. Sám ve společnosti, která krádež považuje za běžnou součást přežití, která, coby nejvyšší cíl svého trapného života, uznává peníze a majetek a o cti, lásce, pochopení, poznání či vášni jen píše knihy a točí filmy. Copak je tak utopické, bláznivé a pošetilé chtít být čestný. Čest. Už delší dobou se pro mě to slovo stává něčím jako smyslem života. Považuji ho za světlo, na konci tunelu. Za poslední naději na lepší zítřky. Jen tahle jedna opovrhovaná vlastnost, by stačila k tomu, abychom se posunuly blíže k i ideální společnosti. Nechci tu kritizovat systém jako takový, nechci ani kritizovat vlastnosti jako hrabivost a touhu po moci. Proč také? Vzdát se základních lidských vlastností by byl krok zpět. Proč ale nemůžeme alespoň jednat čestně. Nekrást, nelhat jiným a především sami sobě. Být čestný, je to první, čemu se společnost musí naučit, je to ta základní vlastnost, kterou si musíme osvojit proto, abychom vůbec mněli na čem stavět, a abychom měli nějaký cíl. Bez cti není pravda, ani láska, za kterou bychom mohly bojovat. A jaký smysl má žít ve světě, kde nejvyšší hodnoty jsou moc a peníze, když nejsme ani schopni, jich nabýt čestně. Nejsem naivní, nevěřím na změnu ze dne na den, toužím ale věřit tomu, že jednou, snad brzy, se najdou lidé, ne ti obyčejní jako jsem já, ale lidé, kteří mají moc, schopnosti a sílu k tomu, aby na sebe vzali břemeno vůdcovství a stali se nám pastýři, kteří nás povedou k tomu, abychom byli nesobečtí, čestní a abychom opět našli smysl života v pravdě a lásce. Původně to měla být úvaha úplně o něčem jiném, ale nakonec jsem se jen vypsal z pocitů, které mě už dlouho sžírají. Najde-li se někdo, koho se tyto řádky dotknou, ocením, když zjistím, že nejsem tak úplně sám.
Autor Hérakleitos, 22.03.2012
Přečteno 599x
Tipy 3
Poslední tipující: Aťan, ewon
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Sice jsem ti dal ST, ale mám zásadní výtku: sleduješ dění? Víš něco o protikorupčních organizacích? Víš že lidi tvého smýšlení se od loňska organizují čím dál víc? Ne? A čípak je to asi chyba?

Tady jsem se "sám" opravdu necítil:
http://www.liter.cz/reportaze-politicke-757284-cist

15. dubna tam budeme zas.

A tady ti nabízím zapojení do různých iniciativ, ...ledaže by tento tvůj článek byl jen formální prázdné plácnutí do vody:
http://www.liter.cz/uvahy-zivot-757697-cist

25.03.2012 16:11:08 | Aťan

Dění samozřejmě sleduji a o zmíněných organizacích vím. Už jsem v komentářích psal, že nechci aby to vyznělo, jako že jsem nějaký zamindrákovaná pošuk, který má pocit že je celý svět proti němu. Šlo spíš o to, vyjádřit pocity, které mám z běžných rozhovorů s "obyčejnými" lidmi. Vím, že se začíná objevovat snaha určitých lidí něco změnit, ve větší míře než tomu bylo dosud. Nicméně, pořád se nenabízí nějaké konstruktivní řešení. Volat po odvolání politiků je sice alespoň něco, jsem pro všema deseti, protože jejich arogance a chamtivost už překročila veškeré meze, ale nějak mi chybí někdo, kdo by nás tím vším bezpečně provedl k "lepším zítřkům". Když svrhneme celou současnou politickou reprezentaci, a že si to zaslouží, pořád, ať koukám napravo nebo nalevo, nějak nevidím stranu, nebo alespoň osobnost, která by byla schopná nést se ctí břemeno vlády nad naším národem...

26.03.2012 11:49:39 | Hérakleitos

Tak to máš pravdu, naprosto s tebou souhlasím. Sice bych o osobnostech věděl (které bych respektoval já), ale netuším, jestli by oni stáli o to, postavit se do čela českého davu, ...anebo když už by v tom čele byli, jak by na ně český dav reagoval.
Češi vynikají hlavně lhostejností k věcem veřejným, jak sám jsi toho osobně svědkem.

Ale co je podle mne naprosto nejdůležitější, snad se v tom oba shodneme i přes generační rozdíl, dnešní vládci musí pryč, a noví vládci musí mít nastaveny pravidla tak, aby nemohli krást jako ti dnešní. Nic nového se nemusí vymýšlet, ty recepty už existují - ať už je to zákon o prokázání původu příjmů a majetku, anebo naprostá likvidace bezejmenných akcií na doručitele, aby se mohl vyhledat vlastník firmy, atd. Nic nového, co by jinde už léta nefungovalo. Nelze donekonečna zvyšovat daně a ty pak rozkrást, to se musí zarazit co nejdřív. Proto je zapotřebí dostat do ulic co nejvíc lidí, elita má z jednotlivců jen srandu. Teď je to krásně vidět na případu odposlechů Béma a Janouška. Jestli znáš kauzu Rampula - Grygárek, to jsou stejní gauneři, podporující mafii.
http://atanova-zasuvka.blog.cz/1105/vite-jak-si-politici-zajistuji-beztrestnost

26.03.2012 12:15:05 | Aťan

Souhlasím naprosto. Snad až nás v ulicích bude dostatek chopí se příležitosti "ti dobří". Je třeba nenechat se ukolébat řečmi současné opozice o tom, že by to dělali lépe. Osobně si myslím, že by nadělali škody méně, ale je třeba nespokojit se s tím. Je načase aby konečně někdo začal dělat politiku prospěšnou, ne více či méně škodlivou. No a o tom, že se nesmíme nechat zlákat řečmi extrémistů, kteří se také nepochybně pokusí využít situace, snad není třeba diskutovat.

26.03.2012 12:35:36 | Hérakleitos

Ani nevíš jak jsem rád, že se na Literu našel někdo s podobnými názory. Na modru se rozhlédni kolem sebe - je tu politicky stejně pusto, jako ve tvém bydlišti, škole, atd., no né?

Už se nesmíme nechat ukecat ani modrými, ani oranžovými, natož rudými - prostě stranická příslušnost už nehraje roli, musíme rozlišovat: čestný - nečestný, pravdomluvný - lhář, poctivec či zloděj? Tyhle vlastnosti jdou napříč politickým spektrem, ...a dokonce ještě nemáme vpořádku ani policii, ani státní zastupitelství. Právě probíhá nejen válka policajtů (BIS), ale také válka soudců. Držme palce těm poctivým a čestným, aby vyhráli... je to dost napínavý :-) (a taky tam jde o krk, mimo jiné)

26.03.2012 12:47:58 | Aťan

Já teď na liter moc nechodil, musel jsem počkat, až trochu názorově vyzraji. No, jsem zvědav, kam nás to zavede. Začíná být docela dusno, ale co mě zaráží nejvíc, je skutečnost že když tohle s někým řeším, tak v devadesáti procentech případu buď jen řeknou, že jich se to netýká a nebo stojí za vládou a říkají, že škrtat je třeba abychom nedopadli jako Řekové a krást, když to jde je přirozené... Smutné, jak jsou lidé manipulovatelní...

26.03.2012 13:06:23 | Hérakleitos

Snad jen ještě k "méně škodlivé opozici". Když se nad tím tak zamyslím, kdyby dnes vládla opozice, nemělo by to takový dopad na obyčejné lidi a situace by se nikam nepohnula. Takže je asi dobře, že jsme kde jsme. Jen tak dál naši vládcové, jen si ten bič upleťte...

26.03.2012 12:40:21 | Hérakleitos

Jóóó, to je úúúleva, když si na modru můžu konečně s někým pokecat o politice, už jsem začínal mít depku :-))

O tom, že se šetřit musí, na to je snadná odpověď - a kam ty ušetřené peníze přijdou? Rozkradou se. Psalo se o tom už loni v červnu:
http://www.novinky.cz/ekonomika/237061-stat-by-bez-korupce-usetril-40-az-100-miliard-a-nepotreboval-by-reformu-penzi.html

Mohli jsme tu mít klidně skandinávský model - sice vysoké daně, ale všechno pod veřejnou kontrolou, a tím pádem se lidem z daní všechno do koruny vrátí zpět. Ale já dám stovku, a vrátí se mi koruna... tak to se mi moc nelíbí. :-) Několikanásobně se uměle předraží veřejné zakázky, majitelé lobistických firem bydlí v Dubaji, a tady se lhostejnému obyvatelstvu přiškrtí úplně všechno.

26.03.2012 13:32:32 | Aťan

Je to zkrátka neúnosné. Jedna věc je, že se rozprodal (rozkradl) veškerý majetek, který stát po revoluci měl. Dobře stalo se, nedělalo se se tím nic když se to dělo a teď už to budeme těžko vracet. Ale Našim papalášům to nestačí. Oni se dostali ke korytu až když už bylo všechno vyžrané, ale protože jsou kluci vynalézaví, přišli na to, že se do toho koryta stále přilévá z daní a tak začali rozkrádat i veřejné finance. A to už je na mě trochu moc... Jak můžou rozkrádat veřejné finance, evropské dotace, a přitom nám tvrdit, jak je třeba šetřit na našem zdraví, naší bezpečnosti a našem vzdělání. Vždyť to už neni na demonstraci, ale na defenestraci...

26.03.2012 14:10:41 | Hérakleitos

Jo, přesně tak... ale neházej flintu do žita, ještě není všem dnům konec, je tu šance jak jim zatopit.

1. Sežeň si někde RESPEKT č. 13. - na str. 19 je článek "Čekání na trest", podtitulek: Bankéři jsou vinni. Jedná se o zdroj (skoro)celosvětové finanční krize z r. 2008 z Wall Streetu, je uvedeno 25 jmen, ví se o jejich nasysleném majetku, počítá se s jejich trestní odpovědností.

2. Island před třemi roky požádal norskou finanční vyšetřovatelku Evu Joly (pracující ve Francii), která se již v různých finančních kauzách osvědčila, ...pomohla jim vybrat finanční vyšetřovatele. Ti pracují na závažných případech dodnes. Zodpovědní za krizi musí před soud, jeden z nich už je ve vězení, další tři se právě před soudem potí, islandský premiér s nimi. V hledáčku je asi 80 - 90 dalších, také na ně dojde řada.

3. Mám tu zkušenost, že až to rupne v zahraničí, půjdou si sednout za katr o ti naši zločinci. Tedy doufám. :-) Švýcaři nám s tím prý pomůžou, odkryjí jejich účty, jen co se najde první vyšetřovatel-odvážlivec, který si o ně řekne. Měly by to odskákat horní patra, a tady už přestává veškerá legrace...

26.03.2012 17:01:01 | Aťan

dneska v menze tak náhodou jeden kámoš ve srandě říkal:
"stejně by to chtělo nějakou revoluci, nebo založit nějakou politickou stranu a taky si něco nakrást".
A už nevím, jestli já, nebo jeden kluk, který tam seděl říkal:
"ono je ještě z čeho krást?"
A on říkal:
"každoroční rozpočet je jeden bilion korun.." (což jsem samozřejmě nevěděl)

-
Myslím, že netušili, že jsem na té demonstraci byl ani, co si o věci myslím/nemyslím. :-)

22.03.2012 14:55:45 | ewon

nevím, jestli to teď dokážu napsat alespoň částečně srozumitelně...
k tvému psaní: msylím, že nejsi sám. Cítím to podobně. Aťan to cítí podobně. Myslím, že jsou i lidi, kteří mlčí, netipují a taky to cítí podobně. Ty co demonstrovali to taky cítili podobně (byť tam hraje roli to: pdívejte kolik nás tu je, no my přeci musíme být ti lepší v té majoritě lhostejnosti...).
Jenže to každý cítí tak trochu jinak. Někdo by chtěl to, jak to mají na Švýcarsku. Někdo by akorát nechtěl sociální reformy, které se ho dotýkají. Někdo by chtěl "pochytat ty lumpy".
No a mí "kamarádi z FB" tomu zkrátka nevěnovali pozornost. Jeden klučina, hondej, chytrej kluk novinář: pod Popelkův výrok chtěl bych rozpustit politické strany napsal: toby klidně moh napsat Kléma Gottwald.
Tj. abych to nekomplikoval. Všichni tak nějak toužíme, otázka je po čem a jak toho chceme dosáhnout.
Tohle je moje osobní zkušenost, okolí... to je cca 100-200 lidí.
Proč ale dole na Václaváku nebyla další demonstrace lidí, kterým není lhostejné, co se v zemi děje, kteří mají lepšího vůdce, lepší aparaturu, propracovanější program? Proč jich tam nebylo třeba 100 000?
Jak už jsem psal: na té demonstraci nebylo 10 000 000-10 000 lidí, něco z toho jsou děti a ti co nemůžou vstát z postele kvůli staří, absolutní ztrátě vůle nebo depresím. Stejně si ale troufne říct a zaokrouhlit:
99,9 % to prostě nechá plavat. (taky nechávám některý věci plavat, nevím o všech demonstracích, co byly, budou a taky po večerech nesepisuju, co bych dělal jako ministr školství nebo vnitra...) Jenže co potom s referendy v takto apatické společnosti?

Herakleite, byl bych rád, kdyby ti tu někdo chytřejší než já napsal něco pravdivého a povzbudivého, ale moc tomu nevěřím.

22.03.2012 14:51:44 | ewon

Byl bych nerad, kdyby to vyznělo, jako že jsem nějakej zakomplexovanej pošuk co neni na světě rád. naopak jsem v pohodě, žju rád, jsem spokojený studující člověk, kterému vlastně nic neschází. Spíš jsem tím chtěl vyjádřit naléhavost problému. Je mi opravdu líto nezúčastněnosti našeho národa (a smutně se prozatím hlásím k těm nic nedělajícím), protože , a tím jsem si jist, jestli velmi rychle nezačneme napravovat problémy minulosti, čeká nás neblahá budoucnost. Je opravdu smutné, že jediné co desetimiliónový národ ze srdce Evropy doposud vyplodil, je sice pravdivý ale vlastně nic neřešící výkřik Holešovské výzvy, a není tu v podstatě žádné strukturované a kloudně pojaté řešení inteligence našeho národa, které by nabídlo východisko. to je opravdu inteligence v tomhle národě tak spokojená, neschopná, úplatná nebo apatická, že se nerozhodne jít do boje proti bezpráví a zločinu?!

23.03.2012 00:57:54 | Hérakleitos

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí