Literácká úvaha pro lidi uvažující

Literácká úvaha pro lidi uvažující

Anotace: Je to článek převzatý, ale dost zásadní, abychom si o něm v komentech mohli popovídat... hlavně o slepotě a lhostejnosti.

 

Jak je možné, že dvaadvacet let po sametové revoluci jsou lidé tak naštvaní na vládu, na úřady, prostě na všechno?

Jana Lorencová: Už krátce po listopadu bylo jasné, že se vývoj neubírá směrem, jakým jsme si představovali. Jenomže jsme to mylně přičítali určité nezkušenosti polistopadových vlád a do jisté míry jsme v polistopadové euforii přijali i vysvětlení, že jde o jakousi daň za demokracii. To, že je to daň doslova obludně vysoká, jsme pochopili mnohem později.
 
Můžete být konkrétnější?
 
Před našima očima a s naším tichým souhlasem došlo k morání i ekonomické devastaci naší země. O jakou nezkušenost mohlo jít, když mizely miliardové majetky a nikdo nebyl hnán k odpovědnosti? Postupně, pod návalem dalších a dalších kauz, se zapomíná na ty, které se objevily na samém začátku existence našeho svobodného státu. A vlastně to bylo už o dva roky dřív. Kam zmizela Česká námořní plavba? To opravdu nikomu nechybí čtyřiačtyřicet námořních lodí? Jak byla připravena privatizace takových podniků, jako je OKD, při níž byly dokonce byty, které neměly s OKD nic společného, označeny za služební a bez vědomí jejich obyvatel "darovány" i s nimi novým vlastníkům? A co Nová Huť? Prodali ji - obrazně řečeno - za cenu plotu kolem podniku. A co Chemopetrol a desítky dalších?
 
Proč podle vás nebyly tyhle kauzy vyřešeny?

Většinou jsme jen přihlíželi. Mnohdy i proto, že jsme odmítali připustit si, že je možné, aby míra arogance těch, které jsme si vybrali a zvolili do čela státu, mohla dosáhnout až takové míry. Nevěřili jsme tomu, že by byli schopni to všechno dopustit. A oni to nejenom dopustili, oni dokonce přijali zákony, které neumožňovaly stíhat ani ty, kteří se bezostyšně přisáli k penězovodům a dodnes je nepustili. Všechny vlády na celém světě se vždycky opírají o to, čemu se říká mlčící většina. My jsme vlastně svým mlčením souhlasili s drancováním státu a jeho morální devastací.
 
Takže vinni jsme my všichni?

Ano. Zjednodušene řečeno všechno, čeho jsme dnes svědky, bylo odstartováno v okamžiku, kdy jsme bez protestů vzali na vědomí, že nám vládnoucí struktury bezostyšně lžou.
 
Není to o tom, že české soudy nepracují tak, jak mají?

Na samém začátku jsou to zákony postavené tak, aby je šlo snadno obcházet. Pak i soudce, byť by byl sebepoctivější, stejně nemůže odsoudit evidentního darebáka. Připomeňme si třeba majetek nabytý v takzvané dobré víře. Kolikrát se stalo, že si lidé našli zloděje třeba svého auta a nový "vlastník" se jim vysmál, když ho chtěli zpátky. On to auto přece koupil, sice od zloděje, ale v dobré víře, že není kradené. Připomeňme si kauzy, kdy byly lumpárny nevídaných rozměrů posvěceny zákony. Když vezmu jen kauzy, kterým jsem pomohla na světlo já, prakticky žádný z těch lumpů, o kterých jsem točila, nebyl potrestán. A co je nejabsurdnější? Nikomu z nich nebyl zabaven majetek. Dnes jsou vlastníky velkých majetků a se zlou se potáže ten, kdo by jim připomenul, jak k němu přišli. Je tady prostě obrovská provázanost mezi policií, státními zástupci a soudci. Ono to snad ani jinak být nemůže, když se podíváme třeba na kauzu plzeňských práv. Nikdy nebude došetřena a ti, kteří jsou za ni odpovědní, nebudou nikdy potrestáni. Jak by také mohli být, když máme zákony, které ani neumožňují odebrat jim tituly prokazatelně získané podvodně.
 
Proč si myslíte, že nebudou potrestáni?

Spoléhá se na krátkou paměť národa. Jak jinak by dokonce v poslaneckých lavicích mohli bezostyšně sedět absolventi této zvláštní školy a trousit z poslaneckých lavic svá moudra? Justiční mafie, o které hovořila Marie Benešová, existuje a na rozhodujících postech má svoje lidi. A přijali jsme opět jako nezbytný fakt, že dobrat se svého práva v naší zemi je zhruba stejné, jako si hodit korunou, přičemž při cenách za advokátní služby se to druhé jeví jako výhodnější.
 
Dlouhá léta jste se věnovala kauzám lehkých topných olejů, diamantům a dalším. Většina lidí, kteří byli v těchto miliardových únicích namočeni, si žije svůj spokojený život. Čím si to vysvětlujete?

Ptáte se a já se musím ptát stejně. Jak je to možné? Přitom znám odpověď a uvedla jsem ji na začátku našeho rozhovoru. Byly to zákony, jejichž znění přikrylo toto bezostyšné drancování. Na kauzu nadhodnocených kamenů, nazývaných drahokamy, jistě vzpomínají s láskou a vděkem všichni, kteří je přinášeli k bankovním přepážkám a odnášeli si místo bezcenných šutrů stovky milionů. Někteří z nich dnes vlastní za peníze z těchto obchodů celé bloky domů. Správce konkurzní podstaty Knižního velkoobchodu v Praze místo miliardového majetku měl v konkurzní podstatě odhadem pět kilo bezcenných kamínků a majetek byl obratně vyveden do liberecké firmy, která už předtím podobně - za šutry - získala liberecký pivovar. Mimochodem, vyšetřovací tým v této kauze se jmenoval "Šutr". A když začal rozkrývat tuto kauzu, byl jako většina podobných týmů prostě rozpuštěn. Někteří znechucení vyšetřovatelé řady policie na protest opustili, když došli k závěru, že jejich práce slouží jen jako zástěrka pro předstírání, že se v té věci něco šetří. A kauza LTO? Taky přikryto zněním zákonů, které navrhovalo ministerstvo financí.
 
Takže potrestáni by měli být tvůrci zákonů?

Ano. Potrestáni by měli být především lidé, kteří ty zákony navrhovali, a samozřejmě tehdejší vlády. Právě v těchto kauzách se objevily peníze, s jejichž pomocí docházelo k dalším a dalším podvodům. Na ministerstvu financí se tomu říkalo legální daňové úniky. Zajímavý protimluv, který dokumentuje postoj tehdejších ministerstev k tomu, čeho jsme byli a v důsledku jsme dodnes svědky.

Zdroj: šinágl.cz

______________________________________________________________________________
 
Jana Lorencová je jméno, které je dodnes v mediálním světě pojmem. Držitelka několika významných novinářských cen, znojemská rodačka, ostravská investigativní novinářka, která se za normalizace nemohla svou profesí živit. Po převratu šla do problémů naplno. A mrzí ji, že největší kauzy byly zameteny pod koberec. Jana Lorencová pracovala dlouhá léta pro Českou televizi. Lidé si ji dodnes pamatují z investigativních pořadů Klekánice, Nadoraz, Za zdí a Případ pro reportérku. Přestože už má plné právo na odpočinek, napjatá atmosféra v zemi jí není lhostejná. Chystá další knihu a se svými příznivci i protivníky diskutuje na sociální sítí Facebook.
Autor Aťan, 12.04.2012
Přečteno 464x
Tipy 3
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, ewon
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jak nás to učili za sociááálismu?, kdo neokrádá stát, okrádá rodinu?
A nebo Velký Zázrak - všude se kradlo a nikde nic nechybělo.Máme na tom podíl všichni, někdo víc, někdo míň.
Ale byli i poctiví, kteří vychovali děti a přitom žili jak se říkalo od pásky, do pásky a nechtěli si zašpinit ruce zlodějinou.Zde smekám.Můj tchán a moje tchýně jsou toho pro mě příkladem.
A politika?, jak se to říkalo již za první republiky?.No přeci politika byla, je a bude vždy svinstvo.Jsme lidé nedokonalí a škodíme jeden druhému stále dolkola.Už tisíciletí :-(

13.04.2012 16:59:54 | Jeněcovevzduchukrásného

Jana Lorencová mluví o tom, že dokud si to mlčící většina nechá líbit, politika VŽDYCKY bude svinstvo. Kdo zloděje nechá beztrestně krást, nesmí se divit, že bude okrádán. Namáhejme si trochu mozky a bude líp, tomu opravdu věřím.

13.04.2012 18:31:42 | Aťan

Ano, souhlasím a tak holt nezbývá, abychom byli ještě Hodně trpěliví než se národ Hodně nas... .Do nekonečna to takhle dál jít přece nemůže. Zatím si to celé vysvětluji tak, že se nám asi nevede tak špatně.

15.04.2012 15:19:55 | Jeněcovevzduchukrásného

uf.

12.04.2012 22:20:18 | ewon

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí