Hypoteční logika ČNB

Hypoteční logika ČNB

Anotace: Tak mě tak napadlo, co svými kroky Česká národní banka způsobuje, když začne ovlivňovat hypoteční trh. Bohatí zbohatnou, chudí nechť zůstanou chudými

HYPOTEČNÍ LOGIKA ČESKÉ NÁRODNÍ BANKY

 

 

Tak jsem se zase jednou zamyslel nad tím, co na nás mladé chystá, nebo teda přichystal náš stát, potažmo tentokrát ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA (dále jako ČNB ), jakožto dozorový orgán. S tímto článkem bude korespondovat i článek na sdílenou ekonomiku, který vyjde brzy.

 

Jak možná někteří už ví, ČNB zavedla doporučení, kterým se banky řídit nemusí, ale když se jím nebudou řídit, mohou mít problémy při auditu, je to složité, nebudu to tady teď rozebírat, ale představte si doporučení, které tedy není povinné, ale když neuposlechnete, je považováno jako za povinné a tedy máte problém, tak nějak ČNB funguje, má totiž velkou moc nad bankami a banky se jí bojí. Toto doporučení říká bankám, že 100% hypotéka je špatná a neměly by ji poskytovat, navíc hypotéky na cenu nemovitosti vy výši 80 - 90% by neměly být v objemu vyšším než 15% takže banky takových hypoték moc rozdat nemohou a budou si pečlivě vybírat komu je dají a samozřejmě s tím, se z toho produktu stane nedostatkové zboží, takže i s patřičným příplatkem. ČNB tento krok argumentuje, jako preventivní ochranu lidí a rodin, před jimi samými. Ano, jistá logika v tom je... Teda v dokonalém světě. Jenže v něm nežijeme. Jaké je realita z mého pohledu?

 

Dnes, když nemohu dostat hypotéku na 100% cenu nemovitosti, a tedy musím mít akontaci na byt, alespoň 10%, znamená to pro mladý pár v Praze, ( vezmu jako vzor byt pro rodinu, protože hypotéku si beru na zbytek života, na místo, kde chci vychovat děti a zůstat, potřebuji tedy dispozici alespoň 4+1 ) aby měly akontaci minimálně 400 000,- korun. Když jsem projížděl byty v Praze, tak právě 4+1 se pohybují kolem 4mil.

Mám otázku, když je jim kolem 24 let, kde mají vzít 400 000,- na akontaci. Ne každý má rodiče, kteří měly dostatek financí na spoření, a jsou děti, kteří nedostanou nic. Jsou rodiny po rozvodu, kde i naspořené peníze, jeden z rodičů vybral a utratil, nebo s nimi i jinak zmizel. Takové dítě nemá tedy nárok na hypotéku. ČNB argumentuje, že nechce, aby se mladí zadlužili do konce života, jenže jsou dluhy a dluhy. Jasně, půjčit si na dovolenou nebo na Vánoce je nesmysl, ale půjčit si na vlastní bydlení do budoucnosti, to přece smysl má, nebo se pletu?

Podle ČNB mám bydlet v nájmu a na akontaci si našetřit. Pro ty co nemají děti, mohou ještě v Praze bydlet v 1+1 za 13 000, když budou měsíčně dávat stranou 5 000, což je úměrné, mají na akontaci za 6,5 let. Jenže tam je první problém, na splácení hypotéky už pak nebude 35 let, jako dnes, ale o 6,5let méně, to znamená vyšší splátku. Ještě horší je situace, kdy si uvědomují, že mít dítě po 30 je už trochu pozdě, takže musí o to dříve bydlet alespoň v 2+1 nejlépe 3+1 a tam už jsou nájmy na stejné, a dokonce často o něco vyšší částce než splátka hypotéky. Protože splátka hypotéky na 4 000 000 je do 17 tisíc na 30 let, při splácení 35 let bude tedy ještě o něco nižší. Pokud se s nájmem dostanete nad úroveň splátky, a ještě u toho živíte dítě, což nejsou malé peníze ( o tom někdy později ) tak už nemáte z čeho šetřit. Tento pár je odsouzen žít v nájmu do konce života. Na šetření dětem taky moc není, takže i dítě potom nebude mít na akontaci vlastní hypotéky, a jelikož byl život v nájmu, není ani co dědit. ČNB udělal i z dětí toho páru, stejné vyhazovače peněz, jelikož jim neumožní hypotéku.

To celé má ještě jeden následek. Ve stáří tento dnes mladý pár, nemá vlastní bydlení, tedy s důchodem, který nebude kdo ví jak zázračný, bude dále bydlet v nájmu, po smrti jednoho z partnerů, bude takové bydlení ještě složitější.

ČNB dnešní ochranou před dluhem z hypotéky, produkuje důchodcové bezdomovce a žebráky. Místo aby důchod byl na stáří, bez starostí o střechu nad hlavou, padne celý důchod zase na nájem.

 

Bohatí, kteří dosáhly na hypotéku a měly štěstí na dědictví, budou pronajímat a bohatnout dál, ti chudí, nebudou mít nikdy možnost žít důstojně a zajistit pro své děti bohatý život.

 

A pak se stát ptá, proč mladí nechtějí děti a dělají kariéru... Ono totiž vlastně, nic jiného nezbývá.

 

Děkuji ČNB

Autor jajv, 22.11.2017
Přečteno 520x
Tipy 4
Poslední tipující: Jezero, Avola
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Raději agresivní národní banku, než finanční krizi horší, než musí být. Není otázkou, zdali se další finanční krize dočkáme, ale kdy. Levné hypotéky pro lidi, kteří je sotva splatí při malém úroku, je život na úkor celé naší spoečné ekonomiky a to je špatně. Pro úplnnost: já žádný byt nezdědil, nezdědím a jsem z chudšího prostředí.

13.12.2017 22:18:05 | Fík

Dovolte mi tedy otázku, máte tedy v plánu celý život platit za něco, co nikdy nebude Vaše a v důchodu plánujete bydlet kde? S důchodem 12 tisíc měsíčně a nájmem 10 Vám zůstanou 2 tisíce korun, to je akorát na energie a za co plánujete jíst? Za co třeba žít aktivní důchod, cestovat, třeba i jen po republice a pak, léky. Není strategicky výhodnější mít své vlastní bydlení, kde měsíční provoz Vás vyjde na 3 tisíce korun i s daní z nemovitosti a zbytek peněz spíše užívat?
Když k tomu připočtu fakt, že splátka hypotéky je dnes ve velkých městech i levnější, než měsíční nájem

31.01.2019 17:06:23 | jajv

No, já myslím, že ten problém je celkově složitý...realitní trh je momentálně bublina stejně jako Bitcoin.:D Problém je, že "každej" chce žít v Praze, nebo Brně...bohužel k tomu jsou i důvody jako platy, nebo že jinde se dost prd děje.... každopádně jinde jsou ty byty a domy prostě levnější... pak tu máme ty slavné hypotéky pro ty párečky... už dnes je vysoká rozvodovost a ještě stoupá a jen ta představa, že se s někým upíšu na 40let, když lidi se prostě často mění... prostě ta představa, že až do důchodu musíte kvůli hypotéce žít s někým, kdo přibere 100kilo, propadne šílené sektě, nebo začne chlastat a řezat vás jak žito... hlavně ženy jsou i kvůli nerovnosti platů nuceny zůstavat ve vztazích, o které nemají zájem... navíc, je skutečně tak nutné něco vlastnit? Myslím, že potřeba vlastnit je prokletí...ať se jedná o byt, nebo v horším případě i partnera...
...i když mně se to kecá, já byt zdědil, tak můžu bejt chytrej:D

23.11.2017 10:41:23 | Jezero

Kdyby nebyly ty nájmy tak drahé, bylo by méně problémů, ale spousty lidí dnes investují tak, že koupí byt a pak ho pronajmou -> musí jim to zaplatit splátku a ještě vydělat na případné opravy -> to bych zreguloval dříve než hypotéky samé.

Já mám v Praze tři domy až splatím hypotéku budou mí. (Zatím je pronajmu.)

22.11.2017 20:40:53 | Slav Milo

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí