Oprava a otázka.

Oprava a otázka.

Anotace: Dobrý den. Momentálně jsem měl dost času prohlédnout si všechny komentáře ke svému předchozímu člán...

Dobrý den.
Momentálně jsem měl dost času prohlédnout si všechny komentáře ke svému předchozímu článku. Hodně z nich se týkalo poukazování na pásovou výrobu cílenou na mou osobu, případně narážky na kvalitu mentálních pochodů.

Původně jsem chtěl psát opět o Evropské unii. Nyní se však zaměřím trochu více. Pokusím se rozebrat českou (ne pražskou, ne ostravskou, ne plzeňskou) mentalitu.

Chápu, že hodně autorů příspěvků se snaží o zvýšení kvality úrovně článků. Jedná se o přirozenou vlastnost člověka. Člověk má přirozenou tendenci vylepšovat procesy, kterým se věnuje, a tímto procesem dává možnost nezkušenějším, aby se od něj učili dále. Pokud poukážu na to, co jsem načrtl již v úvodu tohoto článku, a to je česká mentalita, je podivuhodné, že takovou dobu po sametové revoluci nemá česká země vlastně ještě koherentní myšlení. Nemluvím zde o koloritu jednotlivých měst. Ale mnoho politologů tuto situaci hodnotí jako přežitky pragocentrismu a v novinových článcích se začínají objevovat resumé zahraničních reportérů předávající názor, že Česká republika je Praha, pivo a nákupy v akci.

Jak se může česká mentalita změnit? A co je na ní vůbec špatného? A co je vůbec česká mentalita? Vzhledem k tomu, že své články (díky významné podpoře ostatních autorů a bohaté kritice) neustále vylepšuji a pracuji na nich i přes den mimo pracovní dobu, musím poděkovat i hanlivým komentářům ze strany některých literátů na moji stranu, neboť mi umožnily nahlédnout hlouběji do reality a na jejich názorech stojí tento článek.

Jak říkám, a to je stěžejní téma tohoto článku, je třeba rozhýbat české politické vody, neboť cca. 40% potenciálních voličů je vůči politice apatických. Nebudu zde sdělovat své osobní preference, ale je třeba, aby čtenáři pochopili, že nejsou na světě sami, ať už jsou z Jeseníku nebo Prahy, a že je třeba hledat pro českou zemi společnou řeč a společnou cestu. Děkuji za přečtení.
Autor Poeta ze světa, 15.01.2018
Přečteno 446x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Náhled politika na volební účast je následující - pokud x lidí nepřijde k volbám, politik se nebude nikdy zamýšlet nad tím, jestli lidé na politiku kašlou z vlastní pohodlnosti, jestli se jim hnusí nebo jen došli k názoru, že je stejně jedno, kdo volby (ne)vyhraje, protože posléze upečou něco, co bude ve svém důsledku výsměchem voličům bez ohledu na to, koho volili. Politik to podá tak, že x lidí v zemi je se stávající situací spokojeno. Podle mého názoru jde v případě "nevoličů" o mix různých postojů, ale každopádně nelze jednoznačně říci, že tito lidé jsou se situací spokojeni nebo že je volby nezajímají. To by bylo přinejmenším zjednodušené.

Před pár lety, když byla "u moci" jedna z nejmenovaných demokratických politických stran, jsme měli mít (spolu s našimi žáky) debatu s panem starostou z této strany. A upřímně, vstaly mi vlasy hrůzou na hlavě, když nám na školu přišel seznam otázek, které mohou žáci panu starostovi položit. Tato strana je třeba pro mě od té doby stranou absolutně nevolitelnou. Tady už nejde o nějakou korupci, ale o něco mnohem horšího.

Další věc - aby si starosta ušetřil práci a "nemarnil čas" debatami s voliči, raději rozhodí po školách dopisy s tím, co radnice udělala (to, co neudělala, je zmíněno jen stručně nebo vůbec) s tím, že to kantoři mají rozdat dětem. Vyhodil jsem to tehdy do koše s tím, že škola je apolitická a pokud chce kterákoliv strana oslovit voliče, má na to dost jiných možností. Punktum. A je mi naprosto, ale naprosto jedno, kdo je momentálně na radnici.

A co se nějaké té mentality týče... no, za "totáče", který mi byl silně proti srsti, tu byla výuka ruštiny. Od pátého ročníku (tedy druhý stupeň ZŠ) plošně. Na výuku ruštiny ale byla vyčleněná zvláštní hodinová dotace, jinými slovy, kvůli výuce ruštiny se neubíraly hodiny vedené v češtině (natož aby se učila ve školkách). To nemohu upřít ani "komunistům". Dnes je kupříkladu angličtina vedena leckde od první třídy ZŠ (kromě školek), a to třeba jako jedna hodina týdně (což je pro nějaký hlubší význam pro AJ celkem o ničem), ale ubyla jedna hodina vedená v češtině, nejde o hodinu přidanou navíc.

A tak by se dalo pokračovat ještě dlouho.

19.01.2018 07:55:18 | paulmatthiole

Otázku český mentality jsem si asi nikdy neklad...

Napsat něco co ostatní obohatí není lehký.

Napsat komentář, co obohatí autora, taky ne.

Proč 40 procent lidí nejde k volbám? Asi je to nezajímá. Ale je to jen spekulace.
Přijde mi, že mi (ideálně vzato) jde o to pochopit kdo a proč (obecně v politice, ne jen s volbama). Původně jsem si myslel, že politika je střetem zájmů různých skupin lidí, dřív by se asi řeklo třídní boj. Tak by to ideálně mělo/mohlo být. Teď si spíš říkám, že to je střet jedné víry/ iluzí s jinou. Tj. někdo klade důvěru ve své zástupce, přitom často vůbec netuší, že si vlastně škodí a jedná proti svým zájmům. Škodí si. Ale nikdy na to nepřijde. Myslím konkrétní věci, ale je možné že totéž lze aplikovat i na moje názory, případně strany, které bych hájil.

Program v takové situaci asi je vyvracet ty nejvtší omyly a mýty, kterých se voliči dopouští. Už tu nejde o to, co dělají ti nahoře, ale o to, co si myslí ti dole.

16.01.2018 13:18:12 | ewon

Čím méně lidí k volbám přijde, tím je snadnější vyhrát i s menším počtem hlasů. To je všem jasné. Takže odradit lidi (co tě stejně nevolí!) od voleb je nejlepší předvolební strategie! ANO vyhrála volby, dostala 30% hlasů z 60% účasti voličů, takže jí ve skutečnosti stačilo jen 18%. Což ale taky znamená, že nemá důvěru 82% lidí! Velmi "demokratické"! Opravdu silná vláda.:-)) Jak řekla už dávno jedna známá americká anarchistka: "Kdyby volby mohly cokoliv změnit, už dávno by je zrušili..."(E. Goldman)

A o jaké "české mentalitě" mluvíš? Už asi tak 25 let jsem neslyšel slova jako "vlast, národ, národní hrdost" a pod. Takhle nemoderně se už nevychovává! Maximálně "Kdo neskáče není čech!" při hokeji. My už jsme úspěšně amerikanizovaní, neboli "amerikánci", jak já říkám. Máme rádi komerční americkou globální popkulturu. Mladí lidé dnes ovládají lépe angličtinu než češtinu, která jim už připadá podřadná!Tomu říkám dokonale "koherentní" prozápadní myšlení. Ale není od věci ovládat více cizích jazyků,(doporučuji němčinu, ruštinu, ale i čínštinu,kdoví?) člověk nemůže v globalizované době nikdy vědět, do čí prde...le za pár let polezeme. :-))

15.01.2018 12:08:56 | Lighter

Jsem jeden z mladých lidí, co ovládají angličtinu lépe, než češtinu. Ona ta čeština mi toho totiž moc nenabízí a proto podřadná zcela objektivně je. Všechen významný výzkum, včetně toho českého, je dokumentován v angličtině. Veškerá významená díla, ať už je to kniha, film či seriál jsou primárně k dispozici v angličtině. Pokud hledám návod, jak správně udělat řízek, tak lepší návod najdu v angličtině než v češtině. Pokud si chci koupit telefon, kvalitní recenze a popis produktu najdu spíše v angličtině, než v češtině. Česky psaný internet je pouhou levnou kopií toho anglicky psaného. A to ani nemluvím o tom, že čeština neumí být genderově neutrální a podstrádá některou úplně banální slovní zásobu, jako rozlišení posion / venom. Úplně stejný argument umím podat i o Ruštině a Čínštině, i když uznávám, že spousta patentů je dnes psaná Čínsky.

15.01.2018 15:53:14 | Fík

Taky se považuji za mladého (přesněji, ne ještě starého...:-), ale díky za reakci, hezky potvrdila ostatním, že můj názor by mohl být v něčem správný. :-) Naprosto tvé argumenty chápu, je to skutečnost (angličtina vítězí nad češtinou), ale rozdíl mezi námi je v postoji. Ty to považuješ za převážně dobré a já za převážně špatné. Další důkaz, že mluvit o "české" mentalitě je zastaralé, moderní výchova směřuje k "amerikanizované" (pozor to slovo se nesmí v médiích psát!:-) mentalitě světové (davové globalizované).

16.01.2018 16:12:48 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí