Sto let republiky

Sto let republiky

Anotace: Co nám říjen 1918 říká dnes?

Při oslavách sto let vzniku Československé republiky bychom se měli především ptát, jak vlastně společný stát Čechů a Slováků v roce 1918 vzniknul. Byla naše samostatnost tvrdě vybojována? Stála české a slovenské obyvatelstvo nějaké širší oběti?

Nikoliv. Samostatné Československo bylo především diplomaticky a politicky vyjednáno.

Nevzniklo úsilím celého národa, ale úsilím několika málo jednotlivců. Pokud se o tento nový stát bojovalo se zbraní v ruce, bylo to někde hodně daleko v Rusku, v tamních legiích.

Český lid se tak budování státu účastnil tím, že chodil do divadla. Za monarchie jsme stavěli divadlo Národní, za první republiky bylo centrem boje za republiku divadlo Osvobozené, za komunistů byla divadla ilegální. Ostatně i naše národní hymna pochází z divadelní hry.

Na těchto základech tedy český člověk začal chápat i politiku. Tedy jako divadlo, jeviště, na kterém probíhá boj proti někomu či proti něčemu, zvláště pak boj proti všemu nečeskému. Je to proto boj na život a na smrt, boj proti fatálnímu nepříteli, který ohrožuje naši samotnou národní existenci.

Přesto jde zároveň o boj, který se odehrává právě jen na jevišti, my sami se do něj nezapojujeme, je někde daleko, nás se téměř netýká.
Je to boj, který je pouze přehráván, politika je přece svinstvo, pouhý boj o koryta, my, slušní, do ní nezasahujeme.

Tak politika před rokem 1918 skrze divadlo bojovala proti Rakousku, pak bojovala proti Němcům, pak bojovala proti komunistům a dnes je jejím úkolem bojovat proti migrantům nebo proti korupci.

Kdo neskáče, není Čech. Kdo není s námi, je proti nám.
Ten, kdo stojí na chodníku, nebuduje republiku, kdo chvíli stál, už stojí opodál.

Český lid čeká, že politika vše zařídí za něj, vše za něj vybojuje, čeká, že politika je spásonosná, že je v ní jen jeden správný názor.
Na tuto spásu čeká, aby pak sám alibisticky mohl říkat, že on za nic neodpovídá.

Tak český lid nechal v roce 1918 republiku vyjednat svými politickými elitami, a přišel až symbolicky na Staromák, aby jen zatleskal jako
na konci divadelního představení (podobně jako dnes na náměstích tleská svým sportovním hrdinům).

Herci s dramatikem v čele pak ve formě jakési nadšené divadelní a skandované estrády v roce 1989 namísto českého lidu zařídili i pád komunismu.

Tedy stejně jak vznik samostatného státu v roce 1918, tak i konec minulého režimu a nabytí svobody v roce 1989 vlastně většinu z nás vůbec nic nestály.
Jak v roce 1918, tak v roce 1989 pouze stačilo připnout si na kabát trikolóru
či strhnout sochy.

A jak se říká, kdo lehce nabyl, také lehce pozbývá.

Tak český lid v roce 1992 jen klidně přihlížel, jak stát, který mu celkem v pohodě v roce 1918 spadnul do klína, je ve stejné pohodě demontován.
Čechy totiž s jejich státem nespojuje žádný společný zážitek, nemají vlastně proč se s ním ztotožnit, nemají proč si jej vážit.

A i dnes český lid opět miluje politiky - divadelníky, kteří si libují v silných gestech a zjednodušeních.
Lid se na ně pouze dívá, chechtá se nad jejich sprostými slovy a opět čeká, co za něj politika zařídí (ne nadarmo měla Babišova strana na svých posledních billboardech zdůrazněno, že hlavní charakteristikou politiků ANO je mít telefonní číslo na svého lídra...).

Český lid nemá ve zvyku jednat, má spíše o sebe strach. Věří jen svým divadelníkům.
Českému lidu je tak vlastně všechno jedno, vždyť politika je pouhé divadlo, jen krátce zaskandovat, to je ono, to je to pravé.

Jediné, o co se český lid skutečně stará, je jeho bezpečí a dobré bydlo. Nechce, aby jej někdo ohrožoval, nechce se nikomu přizpůsobit. V roce 1918 chtěl republiku, protože vázlo zásobování, v roce 1989 chtěl odstranit komunismus, protože nezajišťoval bohaté výklady obchodů. Českému lidu nejde o ideje, jde mu o zboží.

Je pak zcela přirozené, že takovému lidu vládne premiér, který zcela najisto ví, že získá politické body odmítnutím padesáti uprchlíků, proto se nebojí to do novin otevřeně říct, velmi dobře ví (možná mu to i jeho zdatní političtí marketéři poradili), že bude většinou pochválen. Premiér, který tak skrze 50 uprchlíků dělá svoji kampaň a ještě drze obviňuje jiné, že kampaň danou cestou dělají oni.

Není pak divu, že desetimilionový národ bojící se padesáti cizích lidí, si po sto letech připomíná a slaví vznik státu, který vlastně už neexistuje.
A svůj dnešní stát ani nemá jak pojmenovat, on totiž nemá svůj všeobecně přijímaný jednoslovný název, neboť každý z těchto názvů je sporný.

Konečnou ironií osudu je, že Slováci vznik Československa neslaví vůbec, resp. pouze výjimečně letos, a to v jiný den než Češi....
Nemáme-li z čeho vycházet, nevěříme pak ani v sebe. Je potom jasné, že se zároveň i všeho bojíme.

A není pak ani divu, že v anketě Největší Čech si český lid de facto zvolil Járu Cimrmana, tedy osobu, která také není skutečná.
Oslavujeme někoho, kdo nikdy nežil, maximálně jen v divadelních hrách.
Autor Racek, 07.10.2018
Přečteno 387x
Tipy 4
Poslední tipující: Frr, annav
ikonkaKomentáře (7)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dovolil bych si Vaši úvahu rozdělit na dvě části, 1918-1945 a období po r.1989. Tedy slovně rozděleno textem „Herci s dramatikem v čele…“
--
První část je snůškou domněnek, s vágními výroky, bez argumentů. Bylo by dobré si nastudovat historické údaje R-U, od období 1908 /Anexe Bosny a Hercegoviny – s třicetiletou předchozí okupací/ po uzavření Trianonské dohody r.1920.
K tomu bych doporučoval přidat znalosti o Čsl.legiích v F, I, Rusku. Víte vůbec, proč 104tis. Legionářů nešlo domů přímo z Rusi? Mám přímé důkazy. Jeden z dědů byl v Itálii/Piava. Druhý se vrátil v listopadu 1920, cestou okolo světa.
--
K druhé části se vyjadřovat vůbec nebudu. Už pro to, že teror Rudé chátry 48-89 nebyl ani socialismus a už vůbec ne rozvinutý soc. Jen mi vrtá hlavou, proč exulanti a emigranti z ´48 a ´68 se namnoze vrátili domů, do vlasti.
--
Vám slovo vlast zjevně nic neříká. Vámi vložený text o tom dost vypovídá. Ptám se Vás, proč na vlast s opovržením pliváte?

07.10.2018 21:24:29 | Lesan

Děkuji za komentář a čtení.
K první části Vašeho názoru: existence legií není nijak popřena a je v článku zmíněna. Podstata první části mého názoru spočívá v tom, že Československo vzniklo politickým jednáním, nikoliv v důsledku určitého společného českého historického zážitku. Za ten lze považovat až mnichovskou krizi v r. 1938.
Druhé části Vašeho názoru ne zcela rozumím. Slova "socialismus" a "komunismus" v článku nezmiňuji. Vztah Čechů ke komunismu, který jsme si v r. 1946 sami zvolili (na rozdíl od Poláků, Maďarů, Rusů), by vydal na samostatný článek, opět k české povaze nepříliš přiznivý.
K závěru komentáře: kritika ještě nutně neznamená "plivání". To je přesně ten český pohled na věc, který v článku také zmiňuji, tedy, že je podle nás jen jeden správný názor. A nedávno zesnulý pedagog Zdeněk Mahler řekl, že kdo má svůj národ rád, musí na něj být občas i tvrdý.

09.10.2018 18:46:36 | Racek

Dobře napsané.. Jiný úhel, mně blízký

08.10.2018 18:55:00 | Jindřišek

Kdo neskáče, není Čech.

08.10.2018 18:40:02 | Racek

skvěle napsané, prosím, článek si uložím. Teď jen připomenu takovou kuriozitu: Dokonce Palacký kdesi o Češích utrousil-že "jsme národem lokajů a služek"
PS jsem potěšen Vaším článkem-byť je tak smutného obsahu-tedy to je ovšem též projev salóního Češství*****
Přeji hezké dny a ať Vám to tak píše i nadále
*s obdivem Frr-Jiří Štolba*

07.10.2018 17:44:50 | Frr

Děkuji za komentář. V podstatné části nejde samozřejmě o mé původní myšlenky, vycházím i z některých statí českých historiků, např. od J. Tesaře, V. Prečana atd.

08.10.2018 18:35:56 | Racek

perfektný článok

07.10.2018 17:08:01 | annav

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí