Palachův týden

Palachův týden

„Kazí nám to kšeft“. Těmito stručnými slovy reagovala mladá prodavačka v jednom z obchodů na Václavském náměstí, když se jí redaktoři tehdejší Československé televize ptali, co říká na protikomunistické demonstrace, které se v Praze konaly v lednu 1989, tedy v období tzv. Palachova týdne, kdy si demonstrující mimo jiné připomínali dvacet let od upálení Jana Palacha.

Názor mladé ženy za pultem je v příkrém rozporu se samotným Palachovým činem nebo také obětí několika občanů, kteří byli zastřeleni příslušníky československých ozbrojených sborů, když protestovali v srpnu 1969, tedy při prvním výročí srpnové okupace (mimochodem tato střelba do vlastních lidí představovala jediné „bojové“ nasazení čs. tanků v historii).

K čemu máme blíže dnes? K oné prodavačce, které protesty proti komunistickému režimu kazily kšefty, nebo demonstrantům toužícím po svobodě? Chtěli jsme v listopadu 1989 demokracii nebo zboží z katalogů Neckermann a Quelle? Šlo nám o právní stát nebo o dovolenou nikoliv u Balatonu ale v tropických krajinách?

Prezident Zeman ani premiér Babiš a ani další námi aktuálně a svobodně zvolení politici padesáté výročí smrti Jana Palacha nijak nekomentovali, případně pouze poslali květiny. Zejména prezident republiky dobře ví, proč výročí ignoruje. Nebude přece kazit kšeft, nebude pracující lid otravovat něčím, co jej naprosto nezajímá. Když se včera hlava státu sešla s předsedou Senátu a Sněmovny, média rozebírala, kolik se během schůzky vykouřilo cigaret. To je velmi podstatné a důležité téma dosvědčující, jaký máme (ne)zájem o skutečnou politiku.

Současná vláda je populární zejména proto, že zvyšuje minimální mzdu, důchody nebo dává něco zdarma. Je u moci pouze díky podpoře komunistické strany, téže strany, proti jejíž vládě Palach nebo lidé v srpnu 1969 umírali a v roce 1989 protestovali.

Smějeme se generálnímu tajemníkovi KSČ Milouši Jakešovi za jeho humpolácký projev v Červeném Hrádku z července 1989. A o třicet let později jsme si dobrovolně vybrali premiéra, jehož slovní vyjadřování je stejné nebo spíše mnohem trapnější než to Jakešovo.

Jaká je tedy odpověď na výše položené otázky?
Autor Racek, 17.01.2019
Přečteno 298x
Tipy 4
Poslední tipující: ewon, Lighter
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí