Vlna covidová, vlna antidemokratická

Vlna covidová, vlna antidemokratická

Vlna covidová, vlna antidemokratická

Lze si představit politika, který by u nás v roce 1990 z důvodu zastavení šíření nemoci začal byť jen mluvit o zavření hranic nebo omezování soukromého podnikání? Že by připustil, aby určitá skupina lidí nemohla říkat své názory? Že by občany dělil na očkované a neočkované a těm druhým by říkal, kam chodit mohou a kam nikoliv?

Jsou covidová opatření odrazem nebezpečnosti nového viru nebo jsou spíše odrazem jak naší současné společenské mentality, tak technických vymožeností?

Jméno amerického politologa Samuela P. Huntingtona je v povědomí širší veřejnosti známé především díky myšlence o budoucím střetu civilizací. Již méně rozšířenou prací je Huntingtonova studie na téma demokratizačních vln, které probíhaly v průběhu devatenáctého a dvacátého století.

První demokratizační vlna dle Huntingtonem definovaného časového rámce probíhá zhruba v letech 1850 až 1925.

Druhá, kratší demokratizační vlna se odehrála po druhé světové válce a trvala do šedesátých let.

Konečně zhroucení vojenských diktatur v Latinské Americe, konec autoritativních režimů ve Španělsku a Portugalsku a k tomu také pád komunismu v zemích sovětského bloku, to vše v období 1974 až 1989, Huntington souhrnně nazývá třetí demokratizační vlnou.

Vedle tří vln demokratizačních dále Huntington rozeznává i dvě zpětné antidemokratické vlny. K první protivlně došlo nástupem fašismu/nacismu mezi dvěma světovými válkami. Druhá antidemokratická vlna nastala od šedesátých let dvacátého století především v některých jihoamerických, asijských nebo afrických státech.

Lze přitom vypozorovat opakovaný jev, kdy se menší či větší krize legitimity celé řady jak demokratických, tak nedemokratických režimů začíná dostavovat vždy po dvaceti až třiceti letech po zásadním dějinném zvratu.

V současné době s ohledem na nastíněný časový interval proto můžeme vstupovat (či jsme již vstoupili) do další periody, která může být typická velkými změnami v politice.

Střídání demokratizačních a antidemokratizačních vln vykazuje jistou logiku. Jednak se v důsledku přirozeného plynutí času vytrácejí vzpomínky na nedostatky, neúspěchy a nevýhody režimu minulého, ať již tímto režimem byla demokracie či nikoliv. Zároveň do politiky přicházejí noví lidé nemající bezprostřední životní ani politickou zkušenost s konkrétním, „revolučním“ obdobím, které kdysi odstartovalo změněný nebo zcela nový politický řád. Ideologie či určitý duch času, které ať již demokratický či nedemokratický režim legitimizují, tak postupem času vyprchávají, zvětrávají.

Podobné faktory můžeme (v souladu s naznačeným časovým intervalem) pozorovat i dnes. Dávno pryč jsou doby, kdy se na základních procedurách zastupitelské demokracie nebo třeba evropské integraci politikové a veřejnost shodli a tyto nebyly nijak zpochybňovány. Demokracie čím dál větší částí společnosti není vnímána jako benefit, ale naopak jako hrozba, jako systém, který je v důsledku svého důrazu na diskusi a svobodu příliš slabý na to, aby řešil závažné problémy, jako jsou migrace, globalizace či aktuálně Covid 19.

Huntington se v souvislosti se ztrátou legitimity politického systému ptá, zda například pády komunistických diktatur v zemích střední a východní Evropy nebyly spíše projevem touhy po západním konzumu, a nikoliv tedy primárně hnutími za demokracii a svobodu.

Za touto Huntingtonovou otázkou se skrývá dilema, co je pro obyvatelstvo a jím volené politiky podstatné, které hodnoty jsou prvořadé. Zda právě svoboda a s ní spojené fungování ústavních institucí (vláda práva) nebo spíše iluze absolutního bezpečí, přehledného pořádku, důsledné obrany národních zájmů a jednoduchého politického systému, kde se netlachá, nepolemizuje, ale přímočaře a tvrdě jedná. Pokud je rozhodná ona druhá skupina faktorů, pak opětovná protidemokratická vlna může skutečně nastat, resp. již nastala.

Proč jsme v rámci „boje“ proti Covidu tak rychle přijali koronavirový slovník, onen Orwellovský newspeak, kdy některé výrazy mají zakrývat pravou podstatu daných slov?

Například již zcela vžitý termín lockdown, což je ale ve skutečnosti zákaz vycházení. Nebo rozvolnění, které správně znamená návrat k normálu. Novotvary způsobí, že dané jevy jsou pro společnost lépe akceptovatelné. Pokud bychom totiž namísto rozvolnění použili onen přesnější termín „návrat do normálních poměrů“, dáme najevo, že žijeme v nenormálnosti, což není žádoucí. Proto ono „rozvolnění“, slovo, které politickou moc staví do příznivějšího světla, neboť vyvolává pocit, že politikové nám blahosklonně vracejí kousek svobody.

Jiné výrazy naopak (ne)vědomě zvyšují paniku, např. přívlastky „bezpříznakový“ (což je správně zdravý) nebo „nakažený“, což je přesně řečeno pozitivně testovaný, tedy člověk, u kterého zjišťujeme něco, co dříve vůbec nebylo předmětem zájmu.

Novinkou je rozsah antidemokratické vlny. Ty předchozí probíhaly spíše lokálně. Současná je celosvětová. A právě mezinárodní jednota je hlavním legitimačním prvkem, kterým jednotlivé vlády zdůvodňují svá „covidová“ opatření. Naopak státy, které nepřistupují k omezování svobod tak tvrdě (Švédsko), jsou ostouzeny. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch při komentování rozsudku Nejvyššího správního soudu, který v létě 2021 zrušil nošení roušek, neargumentoval tím, proč je rouška nutná. Jeho první větou bylo: vždyť se nosí všude. Ostatně neschopnost státních orgánů opatření náležitě odůvodnit je patrná i v soudních rozsudcích, kterými se covidová opatření ruší.

Mezinárodní jednotnost jako hlavní obhajoba restrikcí je způsobena globalizací, jednou celosvětovou informační sítí, kdy všichni čteme stejné zprávy, a přijímáme proto stejné postupy. Dominový efekt tedy dnes působí přesně opačně než v roce 1989. Tehdy se autoritativní režimy dominově hroutily, v dnešní antidemokratické protivlně se od sebe vzájemně „nakazí“ autoritarismem.

Internet je v tomto smyslu vlastně rizikovým faktorem, který zplodil jevy, na které postmoderní společnosti musejí reflexivně reagovat. Je faktorem, který covidové politice dává tvář. Jak by se jinak realizovaly home office, on line výuka, testy, aplikace tečka, pokud bychom internet neměli? Jak by se občané seznamovali s opatřeními měnícími se obden?

Technologický pokrok způsobuje i víru v to, že každé neštěstí má v našem „vědeckém“, expertním vnímání reality svého lidského viníka. Máme dojem, že všemu můžeme zabránit, že vše máme ve svých rukou. Pokud se něco nezdaří, musí se nalézt osoba nesoucí odpovědnost, neboť někdo přece chybu udělat musel, někdo musel nedodržet pokyn, postup, předpis. Proto ono zběsilé pronásledování a touha po ukládání trestů. Stíháme i vědce, kteří nepředpověděli zemětřesení. Abychom nakonec zjistili, že za všechno opravdu může jen počasí.

Avšak právě z obavy před soudní dohrou politici přijímají všechna opatření. Nechtějí čelit obviňování ze smrti tisíců, proto raději dělají více, než méně. Aby nebyli souzeni. Bojí se tedy nejen odpovědnosti politické, ale i právní. I samotný internet tuto nenávist posiluje, kvůli němu sledujeme kroky minutu po minutě, snáze tedy vidíme i kroky chybné, sporné, které posuzujeme ze zpětného pohledu.

Víra v sílu člověka se odráží i ve víře v opatření. Myslíme si, že nařízeními můžeme obrátit běh světa. Pokud se však člověk v minulosti o cokoliv velmi usilovně snažil, zpravidla dospěl k opačnému výsledku, než původně chtěl. Začne připomínat někoho, kdo sám vstoupil do bažiny, a čím více se z ní snaží dostat ven, tím více se do bahna boří.

Ze vzteku ze své nedostatečnosti a bezmocnosti, ze vzteku nad svojí neschopností dosáhnout předem vytčeného cíle, se nakonec takový člověk začne uchylovat nejprve k netoleranci a pak k násilí. Vinu vidí všude jinde jenom ne v sobě samotném. Z toho, že se topí, obviňuje bažinu, nevidí však, že do ní sám vstoupil.

Vzpomeňme na komunistické režimy a jejich plánovanou ekonomiku. Právě prostřednictvím plánu se mělo dosáhnout všeobecného blahobytu. Reálným výsledkem byl ekonomický úpadek, jedna z hlavních příčin kolapsu komunismu. Původně dle smělých bolševických vizí měli mít všichni všechno. Ale nakonec nikdo neměl nic. Soudruzi nás přitom vždy přesvědčovali, že pokud se hospodářsky nedaří, je příčinou takového nezdaru neplnění plánu, případně, že se plánuje nedostatečně. Myšlenka, že chyba může být v samotné existenci plánu, je ani ve snu nenapadla. Plán považovali za naprostou a nezpochybnitelnou samozřejmost.

Stejně tak dnes se nám nedaří zkrotit Covid. Důvodem prý je nedodržování opatření, popřípadě to, že jsou nedostatečně tvrdá nebo že je jich málo. Nejsou však chybou opatření samotná?
Autor Racek, 27.11.2021
Přečteno 255x
Tipy 8
Poslední tipující: mkinka, ewon, Amonasr, Uličný
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

pokračování:
4) většinu věcí jsem nečekal: roušky, rozestupy, lockdown, většinu z těch věcí. Před rokem na podzim, jsem nemohl pochopit, jaktože vláda nemá postup na to, co když to znova přijde (reakce typu: jé, tak to jsme nečekali... a heslo "best" in covid). (ano zpětně někoho obviňovat, že v srpnu neví, co se stane v říjnu je snadné...)(ale měl by! aspoň hypoteticky). Nepochopil jsem proč se před Vánoci rozvolnilo... A nevím, jestli určité lavírování na nový rok bylo to správné - každopádně hrůza mrtvých je z částí problémem Brity (půlky? ... analyzujte ta data...).
To co se děje teď považuju částečně za šílenství; iracionalitu (u lidí), a neschopnost či neochotu cokoliv řešit. (teď se zase porcuje prase...). Na druhé straně díky bohu za očkování, protože jinak (tipuju) bychom si těch 30 000 mohli tenhle rok zopakovat, ne-li překonat. Z druhé strany - která mě moc nezajímá, přijde mi, že COVID s ekonomikou zamáve víc než finanční krize r. 2007 - přijde mi, ale že zatím se tak neděje. (ehm: omyl? zdražování energií?). Zcela obecně: Španělská chřipka: myslím, že mrtvých a smrtnost byla vyšší, ale klidně mě opravte; plus tehdy asi lidi úplně nevěděli, co je vir (myslím lékaři) ... Ale klidně mě v chybách opravte.
obecně pak: jsme lidi, vidíme věci jinak. :-)

05.12.2021 22:29:20 | ewon

Díky za všechny komentáře. K nim snad toto:
Covid je nejen věc medicínská, ale i politická, neboť politická moc právě na základě Covidu velmi výrazně zasahuje do životů všech lidí. A pokud to mu tak je, je to zkrátka politika, byť odůvodněná pandemií. To je obecné konstatování nestojící na straně odpůrců opatření ani jejich příznivců. A protože jde o věc politickou, je přirozené, že jsou na ni různé názory. Jak uvádíte, jsme lidi a lidi jsou různé, jak říkal Jan Werich. Nejsme jednolitá masa, která se sjednotí. Jinak se na problém dívá přepracovaná sestra či lékař na JIPu, jinak podnikatel, který musel zavřít hospodu, jinak rodič dítěte, které nemůže jít do školy.
Covid určitě úbytek práv znamená. Jak jinak pojímat to, že do práce se může jen za určitých podmínek a lidé jsou děleni dle určitých kritérií?
Zmiňujete španělskou chřipku. Španělská se jí říká proto, že nemoc se objevila během I. světové války. Neutrální Španělsko během tohoto konfliktu nemělo cenzurovaný tisk tak jako válčící státy. Proto se ve Španělsku o této chřipce psalo víc, a tím vznikl povrchní dojem, že zde nemoc nejvýrazněji řádí. Média tedy ovlivnila, proč nemoc dostala vlastně chybný název. A to zdaleka tehdejší noviny neměly takovou moc a vliv, jakou mají dnes televize (soukromé i veřejné) a sociální sítě.
A to je, co chci říci (byť samozřejmě nemusím mít pravdu). Reakce společnosti na covid je dána právě tím, jaká společnost je. Přetechnizovaná, zmatená se spoustou informací, domnívající se, že svojí technikou vše zvládne, hyperkritická.
Proto reakce vlád nebyla plánovaná, ale REFLEXIVN, spontánní. Sice nám tvrdili/tvrdí, že plán mají, ale byli stejně bezmocní, jako bolševici se svými naplánovanými pětiletkami (proto ono mé srovnání). Sám průběh pandemie to potvrzuje.
Vzpomíná ještě někdo na systém PES, který se potichu zrušil?
Česká lékařská komora dne 8.12.2020 tvrdila (je to na jejich stránkách), že očkování nás rychle vrátí do normálního života. O rok později stejná lékařská komora říká, že situace je nejhorší v historii.
V říjnu 2020 se tvrdilo, že za rozjezd epidemie může nenošení roušek v létě. O rok později se vir rozjíždí znovu, byť jsme roušky celé léto nosili.
Je to jako ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje, kde hrdina dostal kondiciogram a řídil se dle něj. Na závěr filmu ale zjistil, že kondiciogram byl chybou počítače špatně vytištěn. A ti, co měli ve filmu chytat domnělé blázny, kteří nevyhovují plánu, tedy doc. Chocholoušek a jeho dva pomocníci z autoservisu (Z. Svěrák, L. Smoljak) byli nakonec sami těmi největšími blázny. Právě tyto blázny současní vládci nejvíce připomínají. Prezident v akváriu nebo politici, kteří venku avšak v respirátorech na Národní třídě kladou květiny u příležitosti Listopadu 89, jsou toho smutným dokladem.

06.12.2021 18:55:33 | Racek

příspěvek 3, pokusím se nastínit, jak situaci vidí Ewon. 1) je to složité a vzhledem k tomu, že si vše nepamatuju, nemůžu popsat všechno.
2) Předně nějak nemám tendenci covid spojovat s úbytkem práv. Možná bych měl tendenci ho spojovat s úbytkem zábavy, na které je značná část společnosti závislá - hospody atd. Na druhou stranu ale netvrdím, že práva omezena nebyla - jen se v tom tolik nevyznám. Stav nouze byl patrně nejdéle v historii...
3) jak jsem si naivně představoval, že to bude: vláda nebo spíše odborníci představují nějaký PLÁN, nějaký strategický přístup: typu když bude situace taková, uděláme toto, když jiná uděláme toto. Jestli vůbec nějaký plán byl, tak jsem si ho pojmenoval: naplňme nemocnice, pak začneme brzdit. Za cenu 30000 mrtvých - což dle mého je příliš, ale moc lidí se nad tím nepozastavuje. Překvapuje mě to. Když terorista zabije 100 lidí, je kolem toho mnohem větší humbuk.

05.12.2021 22:20:12 | ewon

spíše nesouhlasím, ale nevím, jestli jsem schopen to lépe popsat. Jinak je v tom značná kvalita stylu.

05.12.2021 20:12:41 | ewon

Excelentní a s patřičným nadhledem vyargumentovaná úvaha. Takové se nejen tady často nevidí. A v mainstreamu už bohužel vůbec ne.

30.11.2021 20:51:18 | Amonasr

Děkuji za komentář.

30.11.2021 21:42:10 | Racek

Historické vlny více a méně demokratické.
Jsou.
Historické vlny očekávání velkých katastrof.
Jsou.
Jsou to jevy, jsoucna. To, co je. To, co se jeví.

Lze se jich chytnout a žít z nich. Žít na nich.
Vydělat na nich. Prodělat na nich.

Těmto lidem se říká - jsoucnaři.
Nejdou k podstatě, k pramenům.
Nežijí z pramenů, nežijí z podstat, žijí ze jsoucen.

Anna Hogenová

Hodně záleží na poskytnutém typu vzdělání.
Jsou takové typy vzdělání, které podstaty zcela zakrývají.

Pamatuji lidi od nás, z Polabské nížiny, kteří žili celý život
v Nové Vsi u Chotěšic. Znali pole a pole a vůkol pár lesů.
Občas tudy projeli první prezidenti. Zřídka přijel doktor.
neměli nic než obecnou školu a tradici.
Znali podstaty.

Zvláštní věc.

Mně se úvaha dobře četla.
Je v ní hodně. A myslím, že správně.

Taky si myslím, že nemůžeme to dělat, jako většina novinářů.
Neustále hledat nějaké kardinální chyby a neustále je vyčítat
politikům. Tady politici sice mají velkou odpovědnost - ale věc,
která před nimi stojí, je daleko větší než lidské chápání.

Tady se politici nemohou spoléhat jen na protichůdná sdělení
lékařů a epidemiologů. Vždyť jsme viděli, jak jdou ode zdi ke zdi.

Prymula nařizoval oddělovat od sebe přísně boty v předsíni.
Pak chodil bez roušky a navíc na fotbal - a myslel, že se to
neprovalí, tak jako si myslel, že se neprovalí jeho vyčůránství
ve Fakultní nemocnici.

Lékaři jsou jsoucnaři. Věda se zabývá nahodilostmi.
Rod, druh nebo čeleď v biologii je nahodilost.
Funkce štítné žlázy je nahodilost.

Věci obecné a závažné mají jiný charakter a jinou rovinu.


"Nemyslím si, že by svět mohli řídit filosofové.
Ale jsem přesvědčena, že politici by jim měli
pozorně naslouchat "

Anna Hogenová

29.11.2021 22:38:38 | ttragelaf

Děkuji za komentář. Ano, že svět nemohou řídit odborníci, je velmi důležitý vzkaz koronaviru, kterého jsme si dosud nevšimli. I odborníci se pletou, jsou ješitní, mohou jednat v něčím zájmu. Žádné odborné řešení nemá nárok na pravdu a správnost. Ministr Vojtěch se sice rozčiluje nad tím, že se covid politizuje, ale pokud se masivně zasahuje do životů lidí a říká se jim, za jakých podmínek mohou do práce, do školy nebo za zábavou, jde o věc výsostně politickou. Odborníci měli mít roli ve vývoji ve vakcíny, léku, v léčbě. Neměli jsme jim přenechat řízení celé společnosti. Vyvolali jsme tím jen chaos a nenávist, bohužel zatím stále nevíme, jak velké. A to, že jsme dovolili odborníkům vládnout, je dáno právě charakterem doby, oním duchem času, kdy již nemáme úctu k právům člověka, ale preferujeme někoho, kdo lidi vnímá jako čísla.

30.11.2021 18:49:54 | Racek

přijde mi docela zajímavé, jak se lišíme v interpretaci; takže si říkám, možná už mi definitivně hráblo. :-)
Ale možná to je taky naprosto normální: až skutečné krize ukazují, jaké má kdo postoje.
Ale zdaleka nechci říct, že to je jednoduchá problematika.

05.12.2021 22:14:33 | ewon

https://www.francesoir.fr/videos-lentretien-essentiel/sonia-delahaigue

28.11.2021 22:31:11 | Lesan-2

Děkuji za čtení i zaslání odkazu. Ano, celá krize potvrzuje platnost Milgramova experimentu, který i opakovaně po letech vychází pořád stejně: 3 ze 4 lidí jsou schopni pustit do člověka silný proud jen proto, že jim to přikáže nějaká autorita. Většina z lidí, co během experimentu slepě poslouchali, se na konci pokusu ani nezeptala, zda ti, co dostávali elektrické šoky, jsou v pořádku a zda by jim neměl někdo pomoci.... Do takové míry spoléhali na to, že autorita má přece pravdu a že se o všechno postará.

29.11.2021 18:49:28 | Racek

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí