Reakce na komentář

Reakce na komentář

Anotace: Reakce na komentář "Dotace na energie, aneb snadno a rychle ke státnímu bankrotu"

K politickým tématům se zde nechci moc vyjadřovat, tím spíše, že je hodně vkládám do svých alterhistorických povídek a miniatur, ale nyní se k jedné věci vyjádřit musím, a tím je článek J. Hurníka (odkaz viz níže) na téma zastropování cen energie. Autor ode mě již obdržel email, ale píši kritiku jeho komentáře i sem.

Tuto reakci bych nepsal, kdybych v diskusi pod komentářem nenašel řadu lidí, kteří věří "faktům" uváděným v komentáři.

Kritika nespočívá v tom, že bych s ním nesouhlasil (což nesouhlasím, k tomu na konci), ale především v tom, že autor v tomto komentáři výrazně překrucoval fakta, aby podpořil svůj odpor k zastropování cen energií v této krizové době. O co tedy jde?

Autor v komentáři uvádí, že za dvěma nedávnými významnými bankroty Libanonu a Srí Lanky stojí v prvé řadě to, že obě země mají dotace na energie, a rovněž uvádí zveličená čísla těchto dotací v případě Libanonu. Dotace na energie jsou v obou případech podružným důvodem zhoršení tamější situace, reálně je základem problémů v obou zemích celá spletitá síť historických, společenských a politických patologií, které tam existují.

Srílanská i libanonská krize byla zaviněna COVIDem, sektářstvím (bombové útoky na Srí Lance, náboženské střety v Libanonu), občanskými válkami, migrací (1 milión syrských uprchlíků v Libanonu), korupcí, ekonomickými sankcemi (Hizballáh v Libanonu), nekompetentní vládou srílanské politické dynastie Radžápaksů a jejich pomatenými zemědělskými experimenty (zákaz umělých hnojiv) ničícími srílanský vývoz, respektive výbuchem bejrútského přístavu, který zničil tamější vývoz. Libanon jako země se silným finančním sektorem byl navíc tvrdě postižen krizí z roku 2008.

Žádný z těchto důvodů autor neuvádí, vybírá, jen co se mu hodí a zveličuje to (čísla neodpovídají realitě, jsou vysoce nadhodnocená a míchají jablka s hruškami /elektřinu a paliva/).

Pokud jde o otázku státního bankrotu, který České republice s pravidelnými volbami hrozí už od roku 2008, tak i to je absurdní. Česká republika se nachází v situaci, kdy zde žijí statisíce lidí, které současný systém dlouhodobě připravuje o jejich důstojnost, sociální začlenění, perspektivu, ale za to jim naděluje exekuce, vysvětlování, že si žijí nad poměry, které jim přednáší lidé s platem okolo čtvrt miliónu měsíčně atd. Odborníci jako výše uvedený autor vidí pouze čísla a papíry, o který se mohou maximálně tak pořezat, ale neuvědomují si, že bez řešení, a to i nepříjemných pro státní kasu, tu budeme mít nepokoje, včetně hrozby občanské války, protože se tu zrodila armáda lidí, kteří už nemají moc co ztratit, a takoví jsou nejnebezpečnější a nejmanipulovatelnější (viz úspěch proruských organizátorů na Václaváku).

Obávám se, že autor článku se zařadil do té téměř nekonečné plejády odborníků, politiků a poradců, kteří vědí všechno a nic. Vše znají, ale nemají kontakt s realitou. Vidí čísla, ale nevidí lidi a souvislosti. Čest výjímkám jako je Blažek a Kuba.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-ocima-byznysu-dotace-na-energie-aneb-snadno-a-rychle-ke-statnimu-bankrotu-213893

Autor Vayl, 12.09.2022
Přečteno 154x
Tipy 2
Poslední tipující: ewon, Fialový metal
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zajímavé, ale nedokáži posoudit jestli vystihuje situaci víc než původní článek, nejsem odborník na Libanon ani ekonomiku. Rád bych slyšel postoj odborníků z oboru k našemu státu, nejen těch "politicky tendenčních", co se prezentují v médiích.

12.09.2022 14:43:13 | Lighter

Problém s odborníky je (a protože se pohybuji v akademické sféře, tak to vidím na vlastní oči), že často pro stromy nevidí les.

Skvěle ovládají teorii a teoretické výstupy, které mají nastudované a dobře analyzované, ale jakmile přijde střet s realitou, jsou často bezmocní, protože nezřídka jdou cestou konfirmačního zkreslení a ve svých analýzách zohledňují to, co odpovídá jejich představě o fungování světa. Kdyby šlo jen o ně, nebyl by to takový problém. Horší je, že tito lidé nezřídka radí lidem s reálnou politickou mocí, což je pak o dost horší.

12.09.2022 16:56:22 | Vayl

Jen snůška slov, žádné argumenty.
Dejte na stůl kalkulace výrobních jednotek, uhlí-jádro-voda-obn.zdroje. K tomu přiřaďte přenosovou soustavu a nabízené odběry a tarify. Pokud si někdo myslí, že někdo, třeba stát, dává dotace ze svého, budiž mu země lehká. Blažka asi ani neznám, Mudr.Kuba souhlas.
Abych odlehčil. V poslední době inzerce na tepelná čerpadla. R.2017 platba za 19,5MWh cca 49TKč, letošní zima by byla při stropu 5T/MWh za sto. No neber to. Od roku 2010 mi starostka nadávala, jak je pohledově hnusná moje plantáž RRD. Není hnusná, teď je zlatá! Ale chce to dost práce natěžit 40m3. Dotaci státu velice rychle utopím za daně pohonných hmot a ještě cosi přidám na údržbě a servisu.
Já bych to viděl tak, aby diskutéři ukázali své upracované pacičky.

12.09.2022 13:01:19 | lesan-3

Primárně byla kritika mířena na použití zavádějících příkladů v případu Libanonu a Srí Lanky. Pavel Blažek je ministr spravedlnosti země, ve které žijete, a který nedávno ve vystoupení v PSP ČR varoval před takovými důsledky krize.

Já to zas vidím tak, že ve svém okolí mám řadu lidí, kteří diskutéři nejsou, a kteří přežívají z měsíce na měsíc, nemohou najít práci (protože je jim např. 60 let a víc a předčasný důchod jim pomůže jen trochu) a tuhle zimu možná finančně a asi ani psychicky, nepřežijí.

Rovněž jsem nikde nepsal, že stát dává dotace ze svého, protože nic takového neexistuje. Většina zdrojů státu jsou naše daně, ale protože nás stát obírá o obrovský podíl našich příjmů (60 - 75 %), měl by být schopen, aspoň zajistit zastropování cen, aby tu nevypukla revoluce a násilí.

Autor komentáře mi již odepsal a uznal, že s Libanonem to je složitější (Srí Lanku už nezmínil), ale v principu si za svým textem stojí.

12.09.2022 16:47:55 | Vayl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí